כשלמעלה ממחצית הפרויקט החדש של א. חבר ותניא ישראל כבר נמכר, האדריכל לארי שטרנשיין, מספר על השכונה החדשה נופי אילן שהחלה לקום בפאתי הכפר אבו גוש, הסמוך לירושלים.
שטרנשיין מומחה לארכיטקטורה ותכנון ערים מאוניברסיטת בואנוס איירס הוא בעל ניסיון של מעל 33 שנה בתכנון מגורים. הוא שימש כעורך הראשי ושותף בכתיבת "מדריך טיפוסי בינוי בטופוגרפיה משופעת". הספר, בהוצאת משרד הבינוי והשיכון, משמש כמורה נבוכים לאדריכלים ומשרדי אדריכלים רבים בתחום הבנייה העירונית והכפרית.
2 צפייה בגלריה
פרויקט נופי אילן
פרויקט נופי אילן
פרויקט נופי אילן
(צילום: Viewpoint)

"מדובר בפרויקט נופי אילן הכולל 99 דירות ב־11 בניינים. "כל בניין הוא בניין בוטיק בן 9 דירות בלבד", מספר שטרנשיין. "מדובר בסוג של מקבץ מגורים עצמאי בכפר אבו גוש הממוקם בשכונת 'מצפה אבו גוש', הקרובה לנווה אילן, פתוחה אל עמק ירוק ויפהפה למרגלותיה, כשמעברו השני של הוואדי היישובים יד השמונה ונווה אילן. לשכונה יש גישה נוחה לצירי התנועה הראשיים; כביש 1 לירושלים ותל אביב", הוא מציין.
מהם השיקולים האדריכליים שלך בתכנון הפרויקט?
"האתגר התכנוני שלנו היה למצוא עבור השכונה שפה עיצובית שתשתלב באווירה הפסטורלית של הכפר, ושהפרויקט ישמש כסמל לחיים משותפים של כלל האוכלוסייה. השתמשנו בחומרים כדוגמת אבן ירושלמית בעיבודים גסים יותר, ופתחים בצורות וגדלים שמתאימים לאופי הפרויקט - בנייה באופי כפרי עם שפה עיצובית עכשווית. מדובר בשילוב הכולל תכנון מודרני, עם משטחי זכוכית גדולים, קורות פלדה, וקווים נקיים. אבל יחד עם זה יש שילוב של אלמנטים מסורתיים (כגון קשתות אבן) וכבוד לסביבה הכפרית. התוצאה הסופית עומדת באתגר השילוב בין שתי השפות הללו. אנחנו משתמשים בחומרים עמידים ונכונים, כמו מעלית מהירה וכיו"ב, ועם זאת משלבים אלמנטים מקומיים שמקשרים את הבתים לשפה העיצובית של כפר אבו גוש והרי יהודה. כך שבסוף החוויה אינה שונה ממגורים בעמק האלה או נווה אילן עצמה".
האדריכל לארי שטרנשיין: "בנופי אילן כל בניין הוא בנין בוטיק בן 9 דירות בלבד"האדריכל לארי שטרנשיין: "בנופי אילן כל בניין הוא בנין בוטיק בן 9 דירות בלבד"צילום: יח"צ
בבואנו לתכנן פרויקט שכזה ברור שיש להתחשב בהיבטים הפיזיים של האזור והמגרשים עליהם הוא יבנה. יש התייחסות לטופוגרפיה ההררית של השטח המשופע ולכן הייתה משמעות גדולה לבצע את הפרויקט בתכנון מדורג. אנחנו מתייחסים לסביבה המיידית והסביבה היותר רחוקה. כיווני האוויר והשמש, הפניית הדירות והמרפסות אל הנוף היפה של הרי יהודה ושפלת החוף ממערב".
מה בנוגע לקהל היעד לפרויקט שכזה?
"קהל היעד הוא מרכיב חשוב ביותר בתכנון כל פרויקט בנייה. מדובר בשאלה מהותית שאנחנו מנסים לדייק אותה ככל שניתן. אנחנו עוסקים כבר בתחילת הדרך בשאלות למי מיועד הפרויקט, ומי הולך לגור בו. במקרה שלנו הוחלט לייעד את יחידות הדיור לזוגות צעירים, למשפרי דיור ולמשפחות גדולות. על כן הכנו תמהיל דירות מגוון ומותאם לצרכים של הקהלים האלו. 99 הדירות שתוכננו, מפוזרות בבניינים השונים במטרה להביא לתמהיל מאוזן. כל אחד מהרוכשים ימצא בפרויקט משהו שעונה על הצרכים שלו. החל מדירות בנות 3, 4 ו־5 חדרים מרווחות, דירות גן ומרפסות (סוכה) וכולל גם מיני פנטהאוזים ופנטהאוזים רחבי ידיים עם מרפסות גג גדולות".
2 צפייה בגלריה
(צילום: Viewpoint)

האם יש שיקולים נוספים שמשפיעים על התכנון?
"חשוב להבין שאנו פועלים על פי הדרישות הסטטוטוריות, ועל כן אנו מפעילים יצירתיות כדי להפיק את התוצאה המיטבית במסגרת הנחיות הרשויות המקומיות, הוראות התוכנית (תב"ע) ותקנות התכנון והבנייה. אחת הדרישות הייתה שבכל הבניינים אמורים להיות בין 1-3 דירות בקומה. דווקא מדובר ביתרון גדול מאוד ללקוחות. התוצאה היא שכל דירה מקבלת מספר כיווני אוויר. בכלל אני חושב שיש כאן בשורה עבור מי שגר במבשרת או בירושלים, ומעוניין לגור במרחק של 10 דקות מהעיר באווירה כפרית ועם לא יותר מ־9 דיירים בבניין".
השכונה עתידה להתרחב בעוד כ־600 יחידות דיור נוספות על פי תמ"ל 1065 שאושרה בסוף שנת 2017 אומר נדב ליסובסקי מ"א.חבר", השותפה של תניא ישראל בייזום הפרויקט. "אנחנו מאמינים במקום הזה וחושבים שהמיקום באזור כפרי זה הוא מדהים ואפשר ליצור פה חיים בהרמוניה מלאה עם תושבי אבו גוש. מי שעושה עסקה בפרויקט הזה משלם מחיר משתלם באזור כפרי, באחד המקומות היותר מוצלחים ושוקקי חיים במרחב ירושלים רבתי. יש כיום הזדמנות מצוינת ברמת המחיר ובכל פרמטר אחר אל מול האלטרנטיבות האחרות שקיימות בפרוזדור ירושלים", אומר ליסובסקי. "הדירות כוללות את כל האיכויות, המפרט והיתרונות של פרויקט חדש בהשוואה לדירות דומות במבשרת ציון. הדירות עם מפרט עשיר ורמת גימור איכותית כולל מערכת מיזוג אוויר דירתית והסקות (דקוהיט), חנייה עם הכנה לטעינה חשמלית".
נכון להיום, החלו העבודה בנופי אילן, הקבלן עלה על הקרקע ועבודות הפיתוח במקום כבר מתרחשות.