השבת של 7.10 והמלחמה הקשה שבאה בעקבותיה הציפה אצל כולנו תחושות ורגשות קשים, כאשר אלפי הטילים שנורו לישראל העלו גם את תחושת חוסר הביטחון והצורך הדחוף במיגון הבתים. השיח בעולם ההתחדשות העירונית בקרב בעלי הדירות ברוב חלקי הארץ החל להשתנות – משיח על הזדמנות כלכלית לשיח על רצונות כנים לחיים בתחושה בטוחה ומוגנת.
גם תושבי ירושלים מצאו עצמם תחת איום טילים, כאשר רבים מתושבי העיר בשכונות הוותיקות שבביתם לא קיים ממ"ד, מצאו עצמם רצים למקלט קרוב או מצטופפים בפיג'מות עם שכניהם בחדר המדרגות.
2 צפייה בגלריה
תוכנית התנופה בשכונת תלפיות היזם: קרסו נדל"ן
תוכנית התנופה בשכונת תלפיות היזם: קרסו נדל"ן
תוכנית התנופה בשכונת תלפיות היזם: קרסו נדל"ן
(הדמיה: 3DVISION)

ירושלים במצב טוב יחסית

בשנים האחרונות אנו עדים לפיתוח חסר תקדים של העיר ירושלים. בלב ליבו של הפיתוח המדובר עומד תחום ההתחדשות העירונית, בהובלת מינהלת ההתחדשות העירונית הירושלמית, שתפקידה לפעול לחידוש המבנים הישנים והמרקם העירוני הוותיק, ובד בבד לייצר שכונות מחודשות עם תשתיות משופרות, המקנות רווחה ואיכות חיים.
"המינהלת להתחדשות עירונית ברשות לפיתוח ירושלים מובילה זה שנים את תהליכי ההתחדשות העירונית בבירה, מתוך הבנה שרבים מבנייני המגורים בשכונות הוותיקות אינם בטיחותיים, ויש חשש שלא יעמדו בתרחיש רעידת אדמה. כעת נוסף לנו לצערנו גם תרחיש ממשי בדמות איום טילים", מציינת נטע נסים, ראש המינהלת. "לשמחתנו, עיריית ירושלים בהנהגתו של ראש העיר משה ליאון השכילה לפעול בשנים האחרונות להאצת ההתחדשות העירונית בעיר, כך שהתקופה המאתגרת הנוכחית מוצאת את ירושלים במצב יחסית טוב לשאר ערי ישראל, עם עשרות אלפי יחידות דיור מאושרות בהליכי פינוי־בינוי ובשלבי קידום לקראת הליכי רישוי והוצאת היתרים. במילים אחרות - מאות משפחות ימצאו את עצמן בתוך שנים ספורות חיות בביטחון בדירה חדשה.
נטע נסים, ראש המינהלת להתחדשות עירונית ירושליםנטע נסים, ראש המינהלת להתחדשות עירונית ירושליםצילום: יח"צ
"תהליך התחדשות עירונית אינו דבר של מה בכך, מעורבים בו תקווה לעתיד טוב יותר לצד חששות ופחדים. זה הגיוני ומובן. הרי בסופו של דבר הבית שלנו הוא מהדברים החשובים והיקרים לנו ביותר. לכן חשוב לי לומר שמניסיוננו, אם עושים את זה נכון - רק מרוויחים!
"אנחנו במינהלת מהווים כתובת לכל תושבי העיר, המבקשים לקבל מידע מהימן על אודות הדרך הנכונה לקדם התחדשות העירונית, תוך שמירה על זכויות בעלי הדירות, ולקבל ליווי וסיוע בהתארגנות החברתית עד בחירת עורך דין מייצג עבורם. לשיטתנו, התחדשות עירונית משמעותה לא רק להגדיל את היצע הדירות בעיר, אלא לשפר את השכונות באמצעות הוספת פארקים, בתי ספר וגני ילדים, מבני ציבור ושטחי מסחר. התחדשות עירונית היא בראש ובראשונה שדרוג לאיכות החיים שלנו, היא מאפשרת לנו לחיות בדירה חדשה בבניין ממוגן. אני מקווה שתושבי העיר שטרם הצטרפו לתהליך ההתחדשות העירונית, יעשו זאת בקרוב למען עתיד בטוח למשפחותיהם".

פוטנציאל לעשרות אלפי יח"ד בעשור הקרוב

להלן כמה נתונים על היקף יחידות הדיור המקודמות בעיר:
נכון להיום מוקמות בירושלים למעלה מ־200 תוכניות פינוי־בינוי בשלבי תכנון שונים, המהוות תוספת פוטנציאלית של כ־46,000 יחידות דיור על פני העשור הקרוב.
2,000 יח"ד נמצאות בבנייה.
כ־5,000 יח"ד צפויות לקבל היתר עד סוף שנת 2024.
כ־10,000 יח"ד נוספות מאושרות ומצויות לקראת פתיחת תיק רישוי ובנייה.
רבות משכונותיה של הבירה זוכות לתהליכי ההתחדשות הללו, ובראשן השכונות קריית יובל, קריית מנחם, עיר גנים, קטמונים, גילה וארמון הנציב. בשנים האחרונות, כתוצאה מעבודת הסברה נרחבת של המינהלת בשכונות החרדיות, אל מול התושבים ורבני השכונות, אנו עדים להיענות משמעותית בקרב הציבור החרדי ליוזמות אלו ואף להיתרי בנייה ראשונים בשכונות נווה יעקב, שמואל הנביא ובציר בר אילן.
עם השלמת הבנייה של הבניינים החדשים, שבו להתגורר בשנה החולפת בדירתם החדשה והממוגנת למעלה מ־300 משפחות ירושלמיות, ובשנה הקרובה צפויות להתאכלס מאות משפחות נוספות.
במסגרת ההיערכות לקליטת תוספת יחידות הדיור בשכונות המתחדשות, המינהלת ועיריית ירושלים מובילות תוכנית ייחודית המכונה "פרויקטור שכונות" - מדובר בתוכנית עבודה כוללנית לכל אחת מהשכונות שבמוקד, המתייחסת לשלל הצרכים העירוניים הנדרשים לשכונה, וזאת בתקצוב עירוני בהיקפים של מיליוני שקלים, במטרה לוודא יצירה של שכונות עם איכות חיים גבוהה.
ברק משה, מנהל תחום תכנון במנהלת ההתחדשות העירוניתברק משה, מנהל תחום תכנון במנהלת ההתחדשות העירוניתצילום: יח"צ
ברק משה, מנהל תחום תכנון במינהלת ההתחדשות העירונית, מרחיב על התוכנית הייחודית: "היום, כשמונחת על השולחן תוכנית להתחדשות עירונית, היא לא נבחנת בפני עצמה, אלא כחלק ממכלול של שינויים ומהלכי פיתוח שהאזור צפוי לעבור. זה מאפשר לנו לאתר את הצרכים הקיימים והעתידיים ולתת להם מענה באמצעות הכנת תוכנית עבודה כוללנית לשדרוג ולחיזוק השלד הציבורי של אותן שכונות. החידוש בעבודת הפרויקטור הוא שהמיקוד עובר ממבני המגורים למרחב הציבורי ולתשתיות השכונתיות – למבני הציבור, לפארקים, לרשתות התחבורה, לרחובות ולכל אותם מרחבים שהתושב פוגש בחיי היומיום ושמשפיעים על איכות החיים שלו. בסופו של דבר, המטרה היא לתעל את תהליכי ההתחדשות העירונית ליצירת תפקוד עירוני יעיל ואיכותי בצפיפות גבוהה".
2 צפייה בגלריה
תוכנית פרבשטיין, היזם חברת משהב
תוכנית פרבשטיין, היזם חברת משהב
תוכנית פרבשטיין, היזם חברת משהב
(הדמיה: טיטו אומן אדריכלים סטודיו סנפשוט)