"בעקבות מה שקרה בחודשים האחרונים בישראל אנחנו רואים עלייה בביקוש לדירות מצד תושבי חוץ. אנחנו מזהים שבגלל העלייה באנטישמיות ועקב ההבנה שתחושת הביטחון האישי שם ירדה, תמיד רואים את ישראל כמקום הכי בטוח לעם היהודי, ולכן הם שואפים להחזיק דירה כאן, בארץ בין אם יבואו עכשיו ובין אם בעתיד". כך מספר איתי הרשקוביץ, מנכ"ל קבוצת עמים, שבונה בירושלים וביישובים נוספים. לחברה קהל הולך וגדל של לקוחות מעבר לים, והרשקוביץ מוסיף ומספר כי בפרויקט בבית שמש שווקו כבר למעלה מ־100 דירות לקהילה חרדית אמריקאית, ובפרויקט בארנונה שווקו מעל 30 דירות ראשונות לקהל דתי אמריקאי.
3 צפייה בגלריה
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

קבוצת עמים יוזמת נכון להיום ארבעה פרויקטים: נווה עמים בבית שמש, עמים TOWERS בארנונה ירושלים ופרויקטים נוספים בגבעת זאב ובפתח תקווה. בחברה מקפידים על איכות גבוהה בביצוע ומתמחים בהתאמה תכנונית ושיווקית לקהל אמריקאי דתי או חרדי. הקבוצה פועלת מאז 2005 ומתמחה בייזום, תכנון והקמת פרויקטים של יזמות נדל”ן חדשה, התחדשות עירונית ופינוי־בינוי בהיקפים גדולים. כך למשל, הפרויקט בגבעת זאב, שבקרוב ייצא לשיווק, כולל שכונה חדשה עם 512 דירות גדולות בשטח של החל מ־140 מ"ר עם 70 מ"ר מרפסות בממוצע לצד 36 בתים פרטיים בסמיכות למרכז מסחרי בשטח של כ־30 אלף מ"ר.
איתי הרשקוביץ, מנכ"ל חברת עמים יזמות בע"מאיתי הרשקוביץ, מנכ"ל חברת עמים יזמות בע"מצילום: פרונט
כאמור, החברה מתמקדת בין היתר בשיווק לקהל דתי או חרדי מעבר לים. הרשקוביץ מסביר כיצד מתבטא המיקוד בכל הקשור לשיווק: "השיווק שלנו הוא שונה. אנחנו עובדים עם חברות מחו"ל, ולצורך העניין יש לנו משרד פרסום שיושב בארה"ב. בנוסף, החברות שמשווקות עבורנו את הפרויקטים, המומחיות שלהם זה הקהל הזה שנמצא שם".

האם הם רוכשים לטובת מגורים ומתכננים עלייה? או כדירות נופש, דירות "לשעת הצורך"?

"לגבי תושבי חו"ל שעושים ממש עלייה - יש כאלו שעולים לארץ. ויש כאלו שרוכשים ואומרים יום אחד אני אעלה לארץ. מאז השבעה באוקטובר אנחנו רואים ביקושים מאוד גבוהים. זה עבר למצב שכל יהודי, בתפיסה שלו, אומר שהוא חייב שתהיה לו דירה בארץ. לגבי השיווק ומה מחפשים – זה מאוד תלוי מי הקונה. יש רוכשים שרוצים לעלות לארץ ואז הם מחפשים בעצם את כל מה שאדם שהולך לגור בעצמו בדירה מחפש סביבו, כלומר, חיי קהילה שמתאימה לו ולאורח החיים שלו. זה אומר, למשל, עבור הקהילה הדתית והחרדית - בתי כנסת ובתי ספר ברוח החינוך שלהם. עוד דבר זה שהאמריקאים אוהבים לייף סטייל, זה אומר שהם מחפשים בסביבת הפרויקט מתקני ספורט. בגבעת זאב למשל, בפרויקט שלנו, אנחנו בונים קאנטרי קלאב. הציבור הוא מעט שונה מהציבור החרדי בארץ. זה ציבור שמחפש יותר איכות חיים לצד המיקום או המפרט של הדירה, וזה בעיקר מתייחס למי שמחפש דירה למגורים. במקביל, יש גם לא מעט שהם רוכשים למטרת השקעה.
3 צפייה בגלריה
פרויקט גבעת זאב - גבעת השלווה
פרויקט גבעת זאב - גבעת השלווה
פרויקט גבעת זאב - גבעת השלווה
(הדמיה: OLIN)

משקיעים מחו"ל שאומרים – 'אולי יום אחד אני אבוא או הבן שלי יגיע ללמוד בישראל, ואולי כדאי שתהיה לילדים שלי דירה בישראל כשהם יתחתנו וכו'. זה קהל רוכשים מסוג אחר, והוא מחפש בעיקר את המחיר הטוב והסביבה. וכמובן שיש גם את מי שמגיע באופן קבוע לישראל לתקופות קצרות. מגיעים לחודשיים לקיץ בארץ, וחשוב להם שתהיה להם פה דירה. במקרה הזה הרוכשים מסתכלים על המפרט וגודל הדירה כי חשוב להם שזה יהיה מספיק מרווח כדי שיוכלו לארח".

האם יש עניין מיוחד מצד הקהל מחו"ל ברכישה בירושלים? בבית שמש?

"יש עניין לרכישה בירושלים ובית שמש. אלו שתי ערים שהן מאוד מבוקשות בקרב הציבור האמריקאי. אנחנו עובדים בעיקר מולם היום ויש ביקוש גבוה. הביקוש לירושלים הוא מתוקף היותה ירושלים, הקרבה לכותל ולמקומות הקדושים והריבוי של האנשים שהם אנגלו־סכסים. בירושלים לא קשה למצוא חרדים אמריקאיים והדבר נכון גם לגבי בית שמש שהלכה והתפתחה כעיר שקולטת המון ציבור כזה. בבית שמש מדובר בעיקר בשכונות החדשות כמו נווה שמיר והמשקפיים".
לקבוצת עמים פרויקט התחדשות עירונית בבירה, בין דרך בית לחם לדרך חברון שנקרא AMIM TOWERS. לפרויקט מפרט גבוה והוא נכון להיום בשלב של תחילת הבנייה. הרשקוביץ מספר כי נכון להיום נמכרו 130 דירות. לגבי העבודה מול הוועדה המקומית בעיר והעירייה, בכל הקשור לתכנון ורישוי אומר הרשקוביץ כי: "בירושלים אנחנו חווים את הבירוקרטיה העירונית בצורה טובה. יש שיח, מאוד מבינים את הצרכים של היזם. לא פועלים בהנחתות מלמעלה ומנסים לסייע בהמון דברים כשצריכים עזרה ספציפית. אנחנו מקבלים אוזן קשבת כדי לפתור כל בעיה כדי שהפרויקט יוכל להתקדם כמה שיותר מהר".