מתאים לכם קצת לצאת מהדעת (במובן החיובי כמובן)? ליקטנו אירועים, סיורים, מיזמים, פעילויות, טעמים וצלילים שמתקיימים רק בירושלים.

טבע עירוני

כולם יודעים שירושלים נטלה תשעה קבין של יופי, אבל מעטים יודעים איפה היופי הזה מתחבא, ועוד פחות מכירים את היוזמות והיזמים הירושלמים שדואגים שכל זה יישמר.
הכי קדושה והכי ירוקה
מיזם חדש בשם "תיירושלמי" הופך את ירושלים למודל עולמי לתיירות ירוקה וקהילתית. המיזם מתמקד בפיתוח סיורים ייחודיים המנגישים את הטבע העירוני וסיפורי היזמות הסביבתית דרך השכונות והקהילות המיוחדות של ירושלים.
את הפרויקט הקימה מורן בביאן־בן עמרם, שיזמה בעבר פרויקט פורץ דרך של "נחל זמרי" בשכונת פסגת זאב. תיירושלמי משתף פעולה עם יזמים מקומיים, ארגונים קהילתיים ומומחי סביבה, ומנגיש סיורים לקהלים מגוונים, שיכירו את השכונות של עיר הבירה, ולא רק את המקומות הקדושים, ומתחמי הפולחן הקולינארי הירושלמים.
המיזם מחזק את הקהילות המקומיות על ידי יצירת הזדמנויות תעסוקה, שיתוף פעולה עם קהילות נוספות ועסקים ותמיכה בפרויקטים קהילתיים.
לפרטים על סיורים: 050-7747299
9 צפייה בגלריה
כלניות בעמק הצבאים
כלניות בעמק הצבאים
כלניות בעמק הצבאים
(צילום: עוזי שמיר)

עמק הצבאים - יפה מבפנים ומבחוץ
עמק הצבאים הוא אתר הטבע העירוני הגדול בארץ, ומציע חוויית ביקור דומה לחוויית ספארי, רק בלי הנסיעה לאפריקה.
בעמק חיים כ־110 צבאים, בתנאים הקרובים מאוד לחיים בטבע, החוגגים מדי יום את אחד מהליכי שיתוף הציבור המרגשים והמצוטטים ביותר שידעה המדינה. עמק הצבאים הוא שטח ציבורי פתוח. הכניסה אליו היא ללא תשלום, בכל שעות האור, ואין צורך לתאם הגעה. בעמק יש ביתנים חמודים שאפשר לשבת בהם בצל, אגמון מלאכותי מלא ברווזים, בריכות מים המחוברות ביניהן ומשחזרות את החקלאות העתיקה, ושבילים שבחלקם מונגשים לעגלות ילדים.
לפרטים נוספים: עמק הצבאים בגוגל
9 צפייה בגלריה
עמק הצבאים
עמק הצבאים
עמק הצבאים
(צילום: באדיבות עמק הצבאים)

מצפתל
אתר טבע עירוני שאפילו רוב הירושלמים לא מכירים.
מצפתל מסתתר בין שכונת תלפיות מזרח לארמון הנציב. רוב המבקרים מגיעים לכאן באביב, להתענג על פריחת התורמוסים המטורפת שעליו, ומהנוף המיוחד הנשקף ממנו.
בשאר ימות השנה הנוף מהמם, אבל לא ממש אפשר להבין איך דווקא הגבעה הזאת זוכה לכזה חיבוק חם מהשכנים – תושבי השכונה.
למרות מאבק ציבורי ארוך הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, אישרה במרץ 2023 תוכניות בנייה נרחבות על הגבעה, אז מהר מהר לפני שייגמר – רוצו למצפתל. המקום הוא שטח ציבורי ופתוח 24/7, ללא גדרות.
9 צפייה בגלריה
הרודיון באופק בין שני פרחי תורמוס ההרים באתר הטבע העירוני מצפתל
הרודיון באופק בין שני פרחי תורמוס ההרים באתר הטבע העירוני מצפתל
הרודיון באופק בין שני פרחי תורמוס ההרים באתר הטבע העירוני מצפתל
(צילום: רן בר)

נשים וסיפורים בירושלים

מיזם נשים וסיפורים בירושלים הוא יוזמה של תיירות חברתית מיסודה של המחלקה לקידום נשים באגף חברה בעיריית ירושלים, במסגרתה נשים מארחות בביתן יחידים וקבוצות מבקרים, ומספרות את סיפור חייהן או השכונה בה הן גרות, בשילוב כיבוד.
האירוח הביתי כולל מפגשים אישיים או סדנאות של שעה וחצי עד חצי יום, כיבוד קל או ארוחות מפנקות והיכרות מקרוב עם הנשים הירושלמיות מתוך מגוון של כ־70 בתים – חילוניות, חרדיות, דתיות, ערביות ונוצריות, הזדמנות "להציץ" לעולמן, לטעום ולהכיר מקרוב את תושבות העיר וסיפוריה – נשים מרתקות, פורצות דרך, שומרות הגחלת, אמיצות, סקרניות ומצחיקות.
במיזם חברות גם אמניות מקומיות, המאפשרות להיחשף לעולמן וליצירתן העשירה והמגוונת בבתיהן ובבתי המלאכה הירושלמים שלהן.
חלק מהנשים גם מקיימות סעודת ליל שבת כולל כל המאכלים המסורתיים, קידוש והסברים על הטקס, ובחגים בדרך כלל מתקיימות פעילויות הקשורות לחג.
לרגל יום ירושלים מקיימות כמה מחברות נשים וסיפורים בירושלים פעילויות מיוחדות:
יום ירושלים הוא לגמרי היום שלהן, וחלק מהן יפתחו כל חודש יוני את בתיהן למפגשים מיוחדים בהקשר יום ירושלים. בעיר דוד תארח אפרת חלמיש, ברובע המוסלמי תארח דפנה קנדל, ובעין כרם - המשוררת ומספרת הסיפורים שושנה קרבסי מהבית העתיק תקיים סיור בשלושה בתים מארחים, כנרת בוטיל מבית הבד של "בת הכפר" תספר את סיפור המשפחה השורשית מתימן שהגיעה אל הכפר עין כרם לאחר מלחמת העצמאות, רות חביליו תארח קבוצות בבית ובסטודיו לציור על אריחים, בשילוב סיפורים על המקום ועל הוריה אשר פיקדו ולחמו לשחרור ירושלים בתש"ח, ונחמי מגן תפתח את ביתה הססגוני למגש בנושאי העצמה והגשמה.
ההזמנות מתבצעות ישירות מול המארחות, והפרטים נמצאים באתר נשים וסיפורים בירושלים בתוך אתר עיריית ירושלים
9 צפייה בגלריה
רות חביליו עם תמונות המשפחה
רות חביליו עם תמונות המשפחה
רות חביליו עם תמונות המשפחה
(צילום: באדיבות רות חביליו)

הכל פתוח

אחת השאלות הגדולות היא לאן יוצאים בירושלים?
רוב המבקרים בעיר מכירים (קצת) את העיר העתיקה ומסעדותיה, ואת השוק ומסעדותיו. אז רק שתדעו - יש בירושלים הרבה הרבה יותר. כולל מלא מקומות שפתוחים בשישי ושבת.
קודם כל תכנסו לפייסבוקים המקומיים, ובמיוחד לאלה שממליצים על הקולינאריה המקומית: אחד האהובים והמצחיקים הוא "המדריך לירושלמי האלטרנטיבי", ואחד נוסף הוא "מה עושים היום בירושלים". בין שני אלה תמצאו את רשימת ההאפי־האוורס (לא לוותר על הכובען המטורף עם הטוניק הביתי המעולה), תשמעו על הברים באזור רחוב שושן כמו שושנה בר שמקיים ערבי קריוקי והרצאות, על מקומות כמו המפעל שמקיים גם ערבי חילופי שפות, כי ירושלים היא באמת קוסמופוליטית, על הפעילויות במרחבים החברתיים כמו מלון הנשיא, על ערבי סטנדאפ כמו אלו שמתקיימים בבלייז, על האירועים בברוך, במרכז לצעירים במוסררה, בנוקטורנו לייב, בבית הנסן ועוד הרבה. באופן כללי הטרנד הירושלמי כולל בר פלוס – ללכת לבלות ועל הדרך גם לעשות איזו פעילות שמרחיבה גם את הנפש.
המלצה די סודית היא על "הסלון של אסו" של השף הירושלמי הצעיר אייל אסולין, בית ליצירה קולינרית מקומית, המרחיב את גבולות החוויה בין מזרח למערב. זמני הפתיחה משתנים ועדיף לעקוב באינסטגרם ובפייסבוק.
וכידוע, ירושלים תמיד שתיים, אז כמובן שיש עוד מלא טעימות נפלאות במזרח העיר, כאלו שבאים במיוחד עבורן מהצד השני של הכדור.
9 צפייה בגלריה
בין מזרח ומערב. יצירה גסטרונומית בסלון של אסו
בין מזרח ומערב. יצירה גסטרונומית בסלון של אסו
בין מזרח ומערב. יצירה גסטרונומית בסלון של אסו
(צילום: גורה ברגר)

ירושלים של מעלה וירושלים של מטה


זאת שלמטה: "סודות מתחת לחומות" - חזיון לילי – בצהרי היום
מערת צדקיהו היא אחד המקומות האניגמטיים ביותר בעיר. המערה הגדולה בישראל מעשה ידי אדם, היא למעשה מחצבה שנחפרה במהלך כ־3,000 שנה לאורך כ־250 מטר, עמוק מתחת לסמטאות השוקקות של העיר העתיקה.
היא נעלמה מהעין כשהסולטן סולימאן המפואר בנה את חומות העיר העתיקה לפני כ־400 שנה, והתגלתה מחדש במקרה, על ידי כלב סקרן, לפני כ־150 שנה.
המסורות מספרות שמכאן נמלט מלך יהודה האחרון, צדקיהו, ובמעמקיה נובע מעיין דמעות צדקיהו, הנקרא כך כבר אלפי שנים, כהד לצערו של המלך הזקן המבכה את עירו וממלכתו שחרבו.
סיפור שטרם הוברר עד סופו מספר על מחלקה של צנחנים שהלכה כאן לאיבוד במהלך קרבות ששת הימים. החיילים נכנסו פנימה כדי לוודא שאין בה חיילים ירדנים, אבל החשיכה הייתה כל כך גדולה שהם לא מצאו את דרכם החוצה, עד שהצליחו לאלתר תאורה.
באוגוסט האחרון נחנך במערה חיזיון אורקולי אימרסיבי (אופף) יפהפה ומהפנט המוקרן על חלליה המסתוריים, הלוקח אותנו למסע בזמן, אל תקופת בית ראשון, האגדות והמיתוסים של תקופת בית שני ואל עוד סודות רבים הקשורים במערה המסתורית.
ועוד משהו – האקוסטיקה הייחודית של המערה, הפכה אותה לבית אהוד על שורה ארוכה ומכובדת של אמנים וזמרים המגיעים לכאן בערך פעם בחודש למופעים אקוסטיים שהכרטיסים אליהם נחטפים במהירות.
פרטים והזמנות: www.pami.co.il ,02-6277550
9 צפייה בגלריה
הכרוב מתוך החיזיון ALL ABOUT JERUSALEM
הכרוב מתוך החיזיון ALL ABOUT JERUSALEM
הכרוב מתוך החיזיון ALL ABOUT JERUSALEM
(צילום: רון פלד)

וזאת שלמעלה: טיילת החומות
החומות שאנחנו מכירים היום נבנו לפני כ־400 שנה על ידי הסולטן סולימאן המפואר, שקיבל הוראה אלוהית לפאר, להדר ולהגן על העיר.
פעם יכלו רק מגיני העיר ללכת עליהן וליהנות מהנוף המופלא של העיר שהוגדרה על ידי יהודה עמיחי כ"ונציה של האלוהים", אבל היום כל מבקר עם נעלי הליכה נוחות יכול לזכות בהצצה בלתי מצונזרת על הנופים הנדירים והמרהיבים של ירושלים.
9 צפייה בגלריה
שומרי החומות חוזרים - אייטרוול
שומרי החומות חוזרים - אייטרוול
שומרי החומות חוזרים - אייטרוול
(צילום: איתן אלחדז ברק)

הטיילת שבראש החומות מתחלקת לשניים: הדרומית, הדרך היפה אל הכותל, לאורך כק"מ אחד משער יפו ועד הכותל. הצפונית – החושפת את הצד הקוסמופוליטי של העיר, מתחילה בשער יפו ומסתיימת אחרי כ־3.5 ק"מ, בשער האריות. לא חייבים ללכת את כל הדרך, אפשר לרדת בשער החדש, בשער שכם ובשער הפרחים.
בחודשים האחרונים היו שתי הטיילות סגורות לרגל שידרוגים שונים.
כעת, לכבוד יום ירושלים הן נפתחות מחדש, עם מיצב הפסלים "המדברים" החדש של מגיני ירושלים לדורותיה, "חמושים" באפליקציית מציאות רבודה ללא תוספת תשלום המעירה לחיים את סיפורם האישי והתקופה בה חיו.
פרטים נוספים באתר פמ"י - www.pami.co.il
9 צפייה בגלריה
שומרי החומות חוזרים - עמדת ששת הימים
שומרי החומות חוזרים - עמדת ששת הימים
שומרי החומות חוזרים - עמדת ששת הימים
(צילום: יעל הרמן עבור פמי)

אירועים מיוחדים ליום ירושלים


ערב הצדעה למורשת הגבורה
יום לפני יום ירושלים, בתאריך 3.6.24, יתקיים בבריכת הסולטן ערב הוקרה לציון מורשת הגבורה, של הגיבורים הצבאיים והאזרחיים שכותבים ממש בימים אלו את המורשת העתידית, ונותנים לכולנו כוח ותקווה. האירוע יתקיים ביוזמת משרד מורשת, במעמד נשיא המדינה ואלפי תושבי העוטף, הצפון וארגונים אזרחיים.
הכניסה בתשלום סמלי.

קולולם במגדל דוד
ובמיוחד ליום ירושלים, בתאריך 5.6.24, ביוזמת משרד מורשת ישראל, קולולם חוזרים אל הלוקשיין הכי יפה בעיר, לערב שירת ירושלים, שכולו אחדות וחיבור לעיר שכולנו אוהבים. אירוע קולולם במגדל דוד בא לשלוח אור לעולם, ללוחמים, לפצועים ולחטופים.
האירוע הראשון של קולולם במגדל דוד התקיים לפני מספר שנים, וזכה עד היום למעלה ממליון וחצי צפיות! כעת חוזרת ההפקה הייחודית אל המגדל, וכמו תמיד בקולולם הכל סודי עדיין, אז תעקבו לפרטים בפייסבוק של קולולם.
9 צפייה בגלריה
קולולם במגדל דוד
קולולם במגדל דוד
קולולם במגדל דוד
(צילום: טלי רז)