בשנת 1913, בראשית היישוב העברי המתחדש בארץ ישראל, פרצה מחלוקת באיזה שפה ילמדו בארץ. קבוצת מורים בירושלים בהנהגת דוד ילין, ממייסדי החינוך העברי בארץ ישראל, דרשו ללמד בעברית. הם יסדו את סמינר המורים, שבשנים הראשונות עבר מספר מבנים עד שב־1925 החלו לבנות אותו עם שכונת בית הכרם שנבנתה באותן שנים. ארבע שנים אחר כך נחנך בית הספר במבנה החדש, הידוע גם בשם "סמינר בית הכרם".
ילין שימש כמנהלה מהיווסדה של המכללה ועד 1938, ובין המנהלים ששימשו אחריו נמנים ד"ר בן־ציון דינור, ד"ר ישראל מהלמן, אברהם אבן־שושן, מחבר המילון המוכר לכולנו, משה גיל, ד"ר ניסן שינין וד"ר איתי זמרן. הלימודים נלמדו בעברית, והשפה הלועזית העיקרית הייתה גרמנית. הלימודים החלו לראשונה בט"ו בכסלו תרע"ד (14 בדצמבר 1913).
במכללה לומדים לתואר ראשון בחינוך B.Ed ולתעודת הוראה בתחומים הבאים: חינוך לגיל הרך, חינוך יסודי וחינוך על יסודי, חינוך מיוחד, חינוך לבעלי מוגבלויות מורכבות (מלמ"ם), חינוך בלתי פורמלי וחינוך יסודי בגישת ולדורף. הלימודים לתואר שני בחינוך M.Ed מתקיימים בתחומים הבאים: חינוך מיוחד, גיל רך, מידענות וספרנות במערכות חינוך והוראה ולמידה. במכללה ניתן ללמוד גם לתואר שני M.A.A.Tבטיפול באומנויות :טיפול בתנועה ומחול, טיפול במוזיקה, טיפול באומנות חזותית וביבליותרפיה.
"המכללה על שם דוד ילין מכשירה מורים ברמה אקדמאית גבוהה ומטפחת בהם סקרנות מדעית גדולה, אינטגריטי מקצועי ויכולת השפעה משמעותית", אומר פרופ' יוסף פרוסט, נשיא המכללה בחמש השנים האחרונות. "הבוגרים יוצאים מהמכללה עם מגוון רחב של כלים שמאפשרים להם להצליח ולהיות מורים מהרמה הראשונה במעלה במערכת החינוך".
מי מתקבל ללימודים?
"המכללה מקבלת תלמידים מכל שכבות האוכלוסייה ומכל המגזרים בירושלים: חילוניים, דתיים, דתיים לאומיים, יהודים, ערבים, גברים ונשים, ומהווה מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית, ומעניקה לכולם הזדמנות שווה להיות המחנכים של העתיד".
מהן תוכניות הלימוד שמייחדות את המכללה?
"המכללה מכשירה מורים בכל הסקטורים ולכן מידת ההשפעה שלנו גדולה מאוד", אומר פרופ' פרוסט. "אנחנו מלמדים מקצועות מיוחדים, חינוך מיוחד ושיטות מגוונות של חינוך, ומאפשרים בכך לבוגרים שלנו להשתלב בכל תחום חינוכי שירצו בו. המכללה, שהייתה הראשונה שהחלה ללמד בשפה העברית, לוקחת עד היום את לימודי העברית והלשון למקום הגבוה ביותר. בלימודי ההמשך במכללה ישנם קורסי עברית לקהל הרחב, ופתחנו תוכנית לתואר ראשון בעברית כשפה שנייה. "המכללה מתמחה גם בלימודים בתחום החינוך המיוחד. אנחנו מציעים למשל מסלול לימודים מיוחד לתואר ראשון בחינוך ילדים מרובי מוגבלויות. מדובר בהכשרת מורים שמשתלבים במוסדות ומעונות לילדים במצבים קשים עם מוגבלויות קשות מאוד. אלו אנשים שיוצאים לעבוד מתוך תחושה של שליחות אמיתית.
"נקודה ייחודית נוספת היא מסלולי התרפיה. אנחנו מלמדים סדרה של תארים שניים מיוחדים בתחומי תרפיות למטפלים שעוזרים לילדים להתקדם ולהתפתח באמצעות אומנויות: אומנות פלסטית, מוזיקה, ביבליותרפיה, תרפיה בתנועה ובמחול, גם בבתי הספר וגם בלימודים מחוץ לבית הספר.
מכללת דוד ילין היא אחת המכללות היחידות שהקימה תוכנית הכשרת מורים בחינוך אנתרופוסופי, כשהבוגרים שלנו מתחזקים היום באופן משמעותי את עמדות המפתח של החינוך האנתרופוסופי בכל הארץ. מרבית המנהלים והמורים בבתי ספר היסודיים בירושלים שמלמדים בשיטה זו, הם בוגרים שלנו".
אתם עוסקים ברב־תרבותיות. איך משפיעה המלחמה על הפעילות במכללה?
"היא כמובן השפיעה על המכללה שדוגלת בדו־קיום, אבל אנחנו מקווים שהמצב ישתפר בקרוב. מאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' המכללה פעלה ועודנה פועלת במכללה ומחוצה לה למען תמיכה בעורף, חיזוק חיילי המילואים, העלאת המורל ושימור זכרם של הקורבנות והנופלים. המכללה גם סייעה בהקמת בית ספר במלון דן בירושלים למפוני שלומי והצפון ולפרויקט התנדבותי במגזר הערבי ולהכנת ערכות למידה לבתי ספר שהוקמו לילדי העוטף במלונות ירושלים".
אלף בוגרים מדי שנה
פרופ' יוסף פרוסט הוא הנשיא התשיעי של המכללה פרופ' יוסף פרוסט הוא הנשיא התשיעי של המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין בירושלים ומכהן בתפקידו מאז 2019. הוא רופא בהכשרתו, וכיהן בעבר בתפקידים ניהוליים רבים במרכזי רפואה ובריאות בישראל, ביניהם סגן מנהל בית החולים סורוקה, מנהל בית החולים קפלן והרצפלד, מנהל מחוז צפון של שירותי בריאות כללית ומנהל מחוז ירושלים. הידע והניסיון הרב שצבר במשך עשרות שנים מסייעות לחיבור המעשי בין הפרקטיקה הניהולית ללמידה האקדמית.
"מדי שנה בטקס הבוגרים של המכללה, אנחנו מוציאים לעולם החינוך כמעט אלף בוגרים בתוכניות הלימוד השונות: תואר ראשון, תואר שני, תוכניות לימוד מיוחדות והסבות אקדמאים", אומר פרופ' פרוסט. "הבוגרים שלנו פזורים בבתי ספר בכל רחבי הארץ בתפקידים שונים. הדבר מסביר את מידת ההשפעה המשמעותית שלנו בחינוך בישראל".
מה החזון שלך למכללה לשנים הבאות?
"החזון שלי הוא להמשיך להוביל מכללה להכשרת מורים ברמה אקדמית גבוהה ביותר שמטפחת מורים עם סקרנות מדעית גדולה, אינטגריטי מקצועי ויכולת השפעה משמעותית, כך שיצליחו להיות מורים מהרמה הראשונה במעלה במערכת החינוך של מדינת ישראל. החזון שלנו הוא שכל אחד שהרצון האמיתי שלו הוא להיות מורה איכותי ובעל השפעה, יכול ללמוד אצלנו במכללה. לשם כך פתחנו מסלולי מלגות נגישים מאוד, גם לסטודנטים מצטיינים וגם לסטודנטים שמגיעים ממעמד סוציו־אקונומי נמוך וזקוקים לעזרה בשכר הלימוד".
"מאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' המכללה פעלה ועודנה פועלת למען תמיכה בעורף, חיזוק חיילי המילואים, העלאת המורל ושימור זכרם של הקורבנות והנופלים. המכללה גם סייעה בהקמת בית ספר במלון דן בירושלים למפוני שלומי והצפון, ולפרויקט התנדבותי ולהכנת ערכות למידה לבתי ספר שהוקמו לילדי העוטף במלונות ירושלים".