השבת השחורה של 7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל", שנפתחה בעקבותיה, הפתיעה גם את עיריית ירושלים, אבל ההפתעה לא מנעה את ההתגייסות המיידית של העירייה למען נפגעי המלחמה.
"כבר ביום ראשון, 8 באוקטובר, הגיעו לעיר הבירה מפונים רבים. בהובלת ראש העיר, משה ליאון, הופקו למענם מאות אירועים, קטנים וגדולים, מסיורים במוסדות התרבות בירושלים ועד הופעות ופעילויות הפגה של תרבות וספורט בתוך המלונות, אליהם הם פונו", אומרת אריאלה רג'ואן, המשנה למנכ"ל וראש מינהל תרבות, חברה וספורט בעירייה. "כבר בימיה הראשונים של המלחמה, דאגנו לפעולות הפוגה בתוך המלונות למען המפונים. הבאנו אומנים, שהופיעו בהתנדבות, דאגנו לשלל פעילויות, סדנאות, ערכות יצירה, ספרים ומשחקים. במקביל הוקם חמ"ל תרבות, שסייע מרחוק בשיבוץ תכנים במלונות, וחיבר בין אומנים ומוסדות תרבות ירושלמים לקהילות של המפונים. שמחנו מהחיבור ומהאפשרות להעניק לאורחינו מהצפון ומהדרום טעימות מההיצע התרבותי והאומנותי שיש לעיר ירושלים להציע.
5 צפייה בגלריה
אירוע "פורים מאוחדים" 2024 וסמל החטופים בראש התהלוכה
אירוע "פורים מאוחדים" 2024 וסמל החטופים בראש התהלוכה
אירוע "פורים מאוחדים" 2024 וסמל החטופים בראש התהלוכה
(צילום: ליאור דסקל)

זה חימם את לבנו, להתגייס ולסייע להם, מתוך ערבות הדדית, דאגה לזולת, שליחות ועוד ערכים ירושלמיים טיפוסיים שכולנו גדלנו וגדלים עליהם. אני קוראת לזה 'הרוח הירושלמית'. אחד המיזמים המיוחדים, שנולד בעקבות המלחמה, הוא "פעימות", היא מוסיפה. "הוא לא תוכנן מראש, אלא היה זה צו השעה".
ספרי על המיזם.
"מטרת המיזם הייתה לייצר התכנסויות קטנות ואינטימיות, מלוות במיזמי תרבות מותאמים, כדי לאפשר לתושבי העיר ולאומניה לעבד את המצב, לחלוק, לשתף ולהיות ביחד. מדובר במאות כאלו. המיזם הצליח להחיות מחדש ובהדרגה את האקוסיסטם התרבותי - אומנותי הירושלמי והניע כלכלית מחדש, הן את היוצרים והאומנים הירושלמים והן את האומנים המפונים שהתארחו בעיר. הוא היווה אוויר לנשימה בשגרת החירום בחודשים אלו".
5 צפייה בגלריה
אריאלה רג'ואן
אריאלה רג'ואן
אריאלה רג'ואן
(צילום: ראובן קופיצ'נסקי)

בעירייה חשבו וחושבים בלי הרף על משפחות החטופים. "קיימנו אירועים ייחודיים, בשיתוף מטה משפחות החטופים, כדוגמת תהלוכת 'פורים מאוחדים', שיזמה העירייה בשיתוף מטה משפחות החטופים", היא מספרת. באירוע נוגנו פלייליסטים מיוחדים, שהרכיבו המשפחות, על פי המוזיקה שבני משפחתם שבשבי אוהבים במיוחד. מיצג מיוחד של סמל החטופים ומיצג נוסף של 134 עגורים צהובים, כמניין החטופים (דאז) הובילו את התהלוכה, שהייתה פועל יוצא של התגייסות הכוחות היצירתיים בעיר, שיצרו הפקות מקור והביאו לידי ביטוי רעיונות, תחושות ורגשות ברוח התקופה, באמצעות האומנות.

"אוויר לנשימה והפוגה מהמצב"

רג'ואן מדגישה את חשיבות הסיוע של אירועי התרבות והספורט לקהילת המפונים, וכן למשפחות השכולות ולמשפחות הלוחמים בעיר. כדוגמה היא נותנת את פסטיבל "אאוטליין", פסטיבל ירושלמי ותיק ומוכר, שתוכנו הורחב והותאם לרוח התקופה, כך שאומנים ביטאו את התחושות והרגשות שלהם בימי המלחמה באמצעות איור ומילים. "גם היצירות בתערוכה שמוצגת כעת בגלריית חוץות נעשו בשיתוף פעולה ומפגשים בין מאיירים ומפונים משדרות, שסיפרו מהו בית עבורם", היא מוסיפה.
5 צפייה בגלריה
פסטיבל אאוטליין
פסטיבל אאוטליין
פסטיבל אאוטליין
(צילום: המחלקה לאומנות חזותית עיריית ירושלים)

העירייה גם יזמה אירועים מיוחדים למשפחות המילואימניקים, וכמו כן בכל האירועים בעיר הוענקו הטבות והנחות למילואימניקים ובני משפחותיהם, לצד הטבות בבתי עסק ירושלמיים. "אירועים אלו מהווים אוויר לנשימה ומעט הפוגה מהמצב הבלתי אפשרי שכולנו נמצאים בו", היא מדגישה. "עיריית ירושלים המשיכה לקיים את אירועי התרבות והספורט, עם ההתאמות והדיוקים הנדרשים, מתוך הבנה שהתרבות חיונית לעיר ולתושביה כמו גם לאומנים שפועלים בה. דוגמא אחת לכך הוא מרתון ווינר ירושלים ה־13, שהתקיים השנה בסימן הצדעה לצה"ל ולכוחות החירום והביטחון.
תוכלי להרחיב על כך?
"ראשית, יש לציין, שראש העיר קיבל החלטה אמיצה לקיים את האירוע לאחר לבטים קשים, וההוכחה לנכונות ההחלטה הייתה בכך, ששברנו שיא של רצים בכל הזמנים: 40,000 איש השתתפו במרתון, עם ישראל רץ, הציבור הצביע ברגליים, תרתי משמע. ללא ספק, המרתון השנה היה מרגש בצורה יוצאת דופן, יותר מבכל שנה רגילה, בגלל היותו מחובר לתקופה. זה היה מפגן מרהיב של חוסן לאומי ותקווה. מדובר במרתון החברתי היחיד בעולם, שמוביל כל שנה עם כל כך הרבה 'רצים למען' וחברה אזרחית שלמה של 'רצים עִם'. בשנה הנוכחית נדמה שבמרתון הירושלמי, היחיד שלא בוטל השנה בישראל, כולם רצו למען החטופים, החיילים שנפלו בקרבות, וחיילי הסדיר והמילואים שהיו ועודם בחזית. אם אני לוקחת את מקבץ האירועים", היא מסכמת, "הרי שמרתון ירושלים, תחרות הגרנד סלאם ווינר ירושלים, תחרות אתלטיקה ואירוע הספורט הבינלאומי הגדול ביותר שנערך בארץ מאז 7 באוקטובר, שאליו הגיעו כ־80 אתלטים מ־24 מדינות ביחד עם כ־60 אתלטים ישראלים, ותהלוכת 'פורים מאוחדים', הכניסו צבע לעיר ואוויר ללבבות, להם אנחנו כה זקוקים בתקופה זו. כך גם האירועים שהתקיימו בחנוכה. נוכחנו לדעת עד כמה האירועים היו נחוצים לתושבים ולמשפחות המפונים והמילואימניקים".
5 צפייה בגלריה
מרתון ווינר ירושלים בסימן הצדעה לצהל ולכוחות הביטחון (2024)
מרתון ווינר ירושלים בסימן הצדעה לצהל ולכוחות הביטחון (2024)
מרתון ווינר ירושלים בסימן הצדעה לצהל ולכוחות הביטחון (2024)
(צילום: sportphotography)

התאמות לרוח התקופה

אילו אירועי תרבות ימשיכו, על מה יוותרו ומה יוסיפו לתרבות ולספורט בעקבות המלחמה?
"חלק מהשינויים יישמרו גם לשנים הבאות. מיזם 'פעימות' יחזור גם בחורף הבא, פסטיבל 'אאוטליין', שהתרחב למרחבים הציבוריים ועסקיים בעקבות המצב, יישאר במתכונתו המחודשת. התכנון הוא לקיים את תהלוכת 'פורים מאוחדים' גם בשנים הבאות. אירועים נוספים שנולדו מתוך הצורך שהתעורר ויצאו מוצלחים, ימשיכו גם הם להתקיים".
איך חוגגים ומציינים אירועים שמחים במציאות קשה ומורכבת כמו שנכפתה עלינו מאז 7 באוקטובר?
"שגרת החירום שאנחנו נמצאים בה מאז תחילת המלחמה היא קשה ומורכבת. מאז שבעה באוקטובר כל האירועים לאורך השנה הפכו למורכבים יותר בכל הארץ, ואנחנו מקדישים הרבה מחשבה בקיום כל אירוע, משתדלים לקיים שגרת תרבות בעיר, עם הרבה מאוד רגישות והתחשבות, במיוחד כשמדובר באירועים במרחב הציבורי. לכן במועדים שהם שמחים במהותם בשנה רגילה, כמו חג פורים ויום העצמאות, העירייה התמקדה בקיום אירועים, תוך התאמות ודיוקים לרוח התקופה. כדוגמה, מתוך מודעות לצימאון הגדול שיש לפעילויות תרבות קהילתיות בשכונות, קיימנו לא מעט כאלו. המציאות מאלצת לעיתים לעשות שינויים. גם הקורונה ובוודאי המלחמה הנוכחית, הם אירועים שמאלצים אותנו להיות יצירתיים יותר ומדויקים יותר, לחשוב אחרת ולהציע כל הזמן תרבות, אומנות וספורט בדרכים שונות וחדשות. אנו בכל זמן קשובים לצרכים ורגישים לתקופה, ומקיימים אירועים באופן מותאם. אנו רואים כמה טוב זה מייצר בעיר, לתושביה ולכל הנמצאים בה, בעיתות שגרה וחירום".
5 צפייה בגלריה
אירוע "פורים מאוחדים" 2024
אירוע "פורים מאוחדים" 2024
אירוע "פורים מאוחדים" 2024
(צילום: ליאור דסקל)

כדי להדגים זאת מתייחסת רג'ואן לאירועי יום הזיכרון האחרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה ויום העצמאות, שהתקיימו בעיר. "במהלך יום הזיכרון התקיימו ברחבי העיר ובאנדרטאות טקסים ואירועים קטנים וגדולים לזכר הנופלים, ורבים מאירועי יום הזיכרון התמקדו, מטבע הדברים, בסיפורי הגבורה של השביעי באוקטובר. יום העצמאות נחגג השנה בירושלים במתכונת מצומצמת וברוח התקופה. במקום מופעים מרכזיים, במות בידור המוניות וזיקוקים, התקיימו פעילויות קהילתיות לילדים בפארקים הציבוריים, מוסדות התרבות הירושלמיים היו פתוחים לקהל הרחב, והתקיימו אירועי שירה בציבור ומוזיאון חי בכיכר ספרא ובמוסררה. כך גם צפוי להיות מצוין בעיר יום ירושלים. לציון איחוד העיר יתקיימו אירועים בהיכלות התרבות העירוניים, לצד אירועים קטנים בשכונות ופעילויות יזומות בשיתוף ארגונים חברתיים ירושלמיים.
הקיץ מתחבר לפסטיבל חוצות היוצר המסורתי.
"נכון. הפסטיבל ייערך בבירה זו השנה ה־48, בין התאריכים 14 ל־26 באוגוסט בבריכת הסולטן, וגם בו יהיו התאמות למצב", מסבירה רג'ואן. "בנוסף למופעים, ביריד האומנים יוזמנו להשתתף אומנים מעוטף עזה ומגבול הצפון, ורוב התכנים והיצירות יתייחסו לאירועי שבעה באוקטובר".