אם ביקרתם במתחם משכנות שאננים, סמוך לטחנת הקמח והכרכרה המפורסמת של משה מונטיפיורי, ודאי הבחנתם במרכז המבקרים שובה העין של יקבי ירושלים. מדובר בפיסת היסטוריה עירונית מרתקת, שזוכה בשנים האחרונות לעדנה מחודשת ולהצלחה מסחררת.
3 צפייה בגלריה
מרכז המבקרים במשכנות שאננים
מרכז המבקרים במשכנות שאננים
מרכז המבקרים במשכנות שאננים
(צילום: שירלי פוקס)

גלגולו של היקב היחיד בבירה

בסוף המאה ה־19 החל לפעול בעיר העתיקה היקב היחיד בירושלים, ובשנת 1951 עבר אל שכונת בית ישראל שמחוץ לחומות. מותו של הבעלים שלמה מנדלסון בשנת 2004, הביאה כמעט לסגירתו, אך פנייה נרגשת אל ידיד המשפחה עופר גואטה, הביאה אותו לרכוש את העסק ולהמשיך לייצר יין בירושלים.
גואטה, במקור חקלאי ממושב בני ראם, ללא שום קשר לייצור יין, החל לנהל את היקב ובמקביל ללמוד את עולם היין, עד שהפך את היקב לאחד מהגדולים בישראל, כשהוא מייצר כ־4 מיליון בקבוקים בשנה. בדרך הוא גם עדכן את השם: "יקבי ירושלים אגודה חקלאית שיתופית".
"היו אתגרים וקשיים רבים, חבלי לידה בעולם שאיני מכיר", הוא מספר, "אבל ראיתי בכך שליחות, בעיקר עבור משפחתו של מנדלסון המנוח, שעד היום היא חלק חשוב מהיקב. היה לי חשוב גם לשמר את היקב היחידי בירושלים. כשרק נכנסתי, הופקו בו 300 אלף בקבוקים בשנה בלבד, ונדרשתי לחולל שינוי דרסטי כדי להרים אותו. גייסתי מומחים מהענף, עבדנו על כל פרט מסביב לשעון, ולאחר עבודה רבה ומאומצת, תודה לאל, הפכנו לאחד מהיקבים הגדולים והמובילים בארץ".
3 צפייה בגלריה
בעלי היקב, עופר גואטה
בעלי היקב, עופר גואטה
בעלי היקב, עופר גואטה
(צילום: רון ירקוני יחסי ציבור)

היין, ששומר על המסורת המקומית, מיוצר ומבוקבק כיום באזור התעשייה עטרות שבצפון העיר, ומרכז המבקרים של היקב ניצב באחד האתרים הכי סמליים בבירה - טחנת הרוח מונטיפיורי.

היין של בירת ישראל

כחלק אינטגרלי מביסוס היקב והצלחתו, בשנה האחרונה פועלים בו רבות לשם זיהוי המותג עם העיר. "אנחנו מעמיקים יותר ויותר את הקשר עם ירושלים ונמצאים בה בכל מקום. היינות מצליחים להיכנס להרבה יותר בתי מלון, מסעדות ועסקים", מסביר גואטה. לשאלה מה גרם לכך, הוא עונה: "כבעלים החלטתי שאני שם את הכוח על מיתוג היקב כיקב הבית של העיר והיין של ירושלים. זה מייצר שיתופי פעולה ומהלכים לחיזוק הקשר עם העיר, זה קל יותר לוגיסטית וזה כמובן נושא פירות".

מחדשים, מתרחבים, תורמים

יקבי ירושלים עשה השנה צעד נוסף קדימה, כשהחליט לפרוץ את גבולות העיר, לאזור המרכז. במסגרת זו נפתח מרכז מבקרים בקריית המוזיאונים בפתח תקווה, שהפך לאתר אטרקטיבי לסדנאות יין, טעימות והנחלת עולם היין לחברות, ארגונים וקבוצות פרטיות שונות.
הצלחה מיוחדת רושם היקב עם סדרת הפרימיום, שהושקה אשתקד ואזלה במהירות, ובחודשיים הקרובים יושק במסגרת הסדרה הבציר החדש. מעל 15 מדליות שקיבלו יינות היקב רק בשנה האחרונה, הן עדות לאיכותו הגבוהה ונזקפות לזכות היינן ליאור לקסר. גואטה: "ליאור הוא מהמובילים בתחום הארץ, הוא עושה דברים נפלאים, שזוכים לתגובות נלהבות, במיוחד בתחום היינות הלבנים"
3 צפייה בגלריה
יקב מעוטר שזוכה להכרה בינ"ל
יקב מעוטר שזוכה להכרה בינ"ל
יקב מעוטר שזוכה להכרה בינ"ל
(צילום: שירלי פוקס)

הכרמים שמהם נבצרים הענבים לסדרות היוקרתיות של היקב, נטועים בסובב העיר - גוש עציון, מורדות ירושלים, אזור השומרון. היקב מתמקד במספר זנים, בהתאם לאופי הסדרות, ומלווה את ייצור היין לכל אורך התהליך - מגידול הענבים ועד הביקבוק. גואטה מוסיף: "נטענו עוד כרם ייחודי של ענבי סירה סמוך ליקב בירושלים, ואנחנו מתכננים להקים בתוך שנים ספורות מרכז מבקרים נוסף ביקב בעטרות, שיעניק את חוויית הגידול בכרם וכל שלבי הייצור".
לצד הפן העסקי, יקבי ירושלים עוסקים במעורבות ובתרומה לקהילה, בין היתר עם עמותת 'גדולים מהחיים'. "אנחנו מקיימים איתם שיתוף פעולה כבר כמה שנים, שבו אנחנו תורמים להם, מארחים כנסים שלהם במרכז בטחנה ומשווקים יחד מוצרים לחברות שונות. עקב התקופה הקשה הם הציעו רעיון לחבק את המפונים מהצפון והדרום ולתמוך בהם. בהמשך לכך ובשיתוף עם העמותה אירחנו לאחרונה במרכז המבקרים של היקב בפתח תקווה יקבים שפונו מקווי העימות, למען הקמה של גני חלומות לילדים חולי סרטן".

הכרה עולמית בתחרויות בינלאומיות

במרוצת השנים זכה היקב במגוון מדליות, בהן מדליית הזהב בתחרות TERRAVINO הבינלאומית ליין ווינדמיל פרוג'קט רזרב קברנה סוביניון 2018, צמד מדליות זהב בתחרות ״אשכול הזהב״ היוקרתית, ליין פרימיום רוזה 2021 שזכה בתואר שנתיים ברציפות, מדליית זהב ליין רזרב שרדונה 2021 מפרויקט המצוינות של היקב The Windmill Project, סדרת היינות היוקרתית והמוצלחת שהושקה לפני כשנתיים ועוד.
״אני מסופק מאוד מההצלחה ומההכרה הבינלאומית. זה מחמם את הלב ונותן הרבה כוחות להמשיך ולעבוד מסביב לשעון כדי לייצר יינות משובחים ומוצלחים״, אומר גואטה.

החיבור האישי לירושלים

״כשאני בא בשערי ירושלים, אני מתרגש", מספר בחיוך גואטה. "היא כמו יין, משתבחת עם השנים, מחברת בין אנשים, משאירה טעם של עוד ומביאה הרבה אור. מרכז המבקרים הוא דוגמה לחיבור; הוא פועל בטחנת הרוח במשכנות שאננים, המסמלת את התפתחות היישוב היהודי והיציאה מחוץ לחומות. טחנת הרוח הוקמה על ידי מונטיפיורי ב־1857, מעל בריכת הסולטן הצופה להר ציון, מגדל דוד וחומות העיר העתיקה, שבה החלה דרכו של היקב. את המרכז הקמתי כדי להתקרב לשורשי היקב ולהזמין מבקרים למפגש של עבר ועתיד עם השכונה והעיר, תוך לגימת יין ירושלמי משובח".
מה אתה מאחל לירושלים?
"שתמשיך להיות בית חם, מחבק ואוהב עבור כולם. שתוסיף להיות מרתקת, מהפנטת ולהתפתח בצעדי ענק. חג שמח ירושלים שלי, חג שמח ירושלים של כולם".