שנת 1981 הוכרזה העיר העתיקה של ירושלים כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו, בזכות חשיבותו המיוחדת למורשת המשותפת של האנושות. המשמעות היא שהאתר מעוגן באמנת הגנה בינלאומית, המחייבת את שימורו כעיר קדושה ליהדות, לנצרות ולאסלאם.
לירושלים הייתה מאז ומתמיד חשיבות סמלית רבה, ועל כך יעידו כ־ 10 מיליון המבקרים בשנה, שלא מחמיצים ביקור בפנינה הנדירה והמרשימה שמסתתרת שמאחורי החומות. יש בה יותר מ־ 200 מונומנטים היסטוריים, שמכוונים לקהלים מכל הסוגים, ובראשם הכותל המערבי, כיפת הסלע וכנסיית הקבר שבה נמצא קברו של ישו. לצידם אוצרות היסטוריים מרתקים רבים נוספים.
3 צפייה בגלריה
שער יפו
שער יפו
שער יפו
(צילום: באדיבות לשכת שר ירושלים ומסורת ישראל)
האגף לאגן העיר העתיקה שבמשרד לירושלים ומסורת ישראל משקיע משאבים עצומים בשימור ובפיתוח המתחם ובשדרוג האתרים הבולטים בו, לצד אלה המוכרים פחות. בהשקעה חסרת תקדים של כ־400-500 מיליון שקל עוברת העיר העתיקה מתיחת פנים במגוון היבטים, שתמקסם את החוויה בקרב המבקרים ותמשוך רבים נוספים.
אגף בכיר ירושלים, בראשות מנכ"ל המשרד לירושלים ומסורת ישראל אסף יזדי, מיישם בפועל את החלטת הממשלה במספר תחומי טיפול: חיזוק וביסוס מעמדה כעוגן לתיירות מקומית ובינלאומית, הן בפיתוח תשתיות פיזיות והן באמצעות אירועים, פסטיבלים וסיורים; שיפור התנועה והנגישות במרחב, הסעת המונים, חניונים וכו'; ניקיון, תחזוקה וגינון שוטפים בשיתוף העירייה; תכנון וקידום מודלים ומנועי צמיחה כלכליים ועסקיים, תוך מיפוי הפערים, האתגרים וההזדמנויות הכלכליות; שמירה ופיתוח שטחים פתוחים, ערכי טבע וגנים לאומיים במרחב, שמירה על הנוף והמורשת, קידום הסדר הסטטוטורית ועוד.
את התוכניות הרבות מובילות הרשות לפיתוח ירושלים, החברה לפיתוח מזרח ירושלים, החברה לפיתוח הרובע, עמותת "עיר דוד" וגופים נוספים.

בין הפעולות הרבות שהאגף הממונה ביצע:

- הקמת מרכז מבקרים חדש בעיר דוד.
- סיום פרויקט הנגשת העיר העתיקה לנכים ואנשים עם מוגבלויות: שיטוח מדרגות בעיר העתיקה לאורך 6 קילומטרים, פיתוח אפליקציה לעיוורים.
3 צפייה בגלריה
נוטרדם
נוטרדם
נוטרדם
(צילום: באדיבות לשכת שר ירושלים ומסורת ישראל)
- הקמת גשר החבלים בגיא בן הינום.
- פרויקט האומגה מטיילת ארמון הנציב לכיוון אגן העיר העתיקה.
- "הארת מונומנטים" - המשך פרויקט הארת מבנים מרכזיים באגן העיר העתיקה, כגון בניין ימק"א ומתחם הר הזיתים.
- פרויקט תאורה "הכותל הדרומי".
- פיתוח מרכז דווידסון.
- שיפוץ ופיתוח שבילים ורחובות בעיר העתיקה.
- שיקום והנגשה של קבר פרשן המשנה רבי עובדיה מברטנורא. הקבר, בחלקו המערבי של הר הזיתים, הוא חלק מציר בעל ערך תיירותי רב מהר הזיתים, דרך השילוח, עיר דוד והכניסה לשער האשפות.
- פעילויות ואירועי תוכן ייחודיים באתרי טיילת החומות והכיכר הרומית.
3 צפייה בגלריה
טיילת החומות
טיילת החומות
טיילת החומות
(צילום: באדיבות לשכת שר ירושלים ומסורת ישראל)
- פסטיבלים ואירועי תרבות בגיא בן הינום: יוגה בגיא, קיר טיפוס.
- פסטיבלים ייחודים, מופעי זאפה בגיא, פסטיבל החווה.
- אוטו אוכל.
- השער החדש - פעילות פיזית ברחוב, חניון עורפי, תוכנית עסקית וכל זאת יחד עם בעלי העסקים והתושבים. היכולת לתת מענה לכלל הצרכים באופן מדורג ומותאם היא ההצלחה והדרך הנכונה ליזום ולקדם פרויקט.
- שביל אופניים ופעילויות שטחים פתוחים - מסלול האופניים סובב העיר כולל פינות ישיבה והצללה ושילוט בכל התוואי.
- שומרי החומות חוזרים! - סיור חינמי חווייתי במציאות רבודה על טיילת החומות, ובו מפגש עם מייצבים של מגיניה ואוהביה לאורך הדורות, הניצבים עליה כעת. החוויה משלבת טכנולוגיה של המאה ה־21 באפליקציה ייעודית, ומתאימה לכל מכשיר טלפון.
- הפעלת שאטלים חינמיים לעיר העתיקה לאורך הקיץ ובחגים.
מנכ"ל משרד ירושלים, אסף יזדימנכ"ל משרד ירושלים, אסף יזדיצילום: באדיבות לשכת שר ירושלים ומסורת ישראל
"אי אפשר להפריז במעמדה של העיר העתיקה, זהו אתר חובה, הקדוש לשלוש הדתות ואחד המוקדים החשובים, המעניינים והמאתגרים ביותר מבחינה היסטורית, תרבותית, דתית, גיאופוליטית ותיירותית, ועיני כל העולם נשואות אליו. מדובר בפנינה עולמית, שכל אחד ואחד יכול למצוא בה עניין. פיתוח העיר העתיקה הוא אירוע בקנה מידה לאומי, וזה מה שעומד בבסיס תוכנית העבודה, כדי שהמקום יוביל בכל הפרמטרים האפשריים וימשוך כמה שיותר מבקרים", מסכם מנכ"ל המשרד לירושלים, אסף יזדי.

יום החגיגות הפך לשבוע

משרד ירושלים ומסורת ישראל החליט השנה להפוך את יום ירושלים לחוויה ישראלית־יהודית משותפת לכולם ולהרחיב את החגיגה לשבוע שלם. חזון המשרד הוא חיזוק והעצמת יום ירושלים כחג לאומי לכלל האוכלוסייה, והגעה לקהלי יעד חדשים. על־פי האסטרטגיה של המשרד, ירושלים היא העיר של כולם - "ירושלים שלי" – לכל אחד חיבור אישי משלו לעיר. אירועי שבוע ירושלים נוהלו על ידי הרשות לפיתוח ירושלים, כשהמשרד העמיד למטרה זו 8 מיליון שקל, בין היתר לטובת הפקת תכנים מיוחדים לחגיגות, הארכת שעות הפעילות באתרים, סיורי תוכן, הופעות ענק באתרים מרכזיים (דוגמת "רוק על החומות") ואף יצירת חבילות נופש מוזלות לאורחים הבאים לחגוג בעיר.