ההחלטה היכן לרכוש השכלה גבוהה היא אחת ההחלטות החשובות, שאליה מגיע כל מי שמתכנן את עתידו. ברחבי הארץ פזורים עשרות רבות של מוסדות אקדמיים, הכוללים אוניברסיטאות ומכללות, לכל אחד מהם יתרונות משלו. ללא ספק, ירושלים, עיר הבירה, מספקת מענה רחב במיוחד בתחום. לפי הנתונים, כ־46,000 סטודנטים לומדים באחד ממוסדות ההשכלה הגבוהה המצויים בה, שמציעים מגוון רחב של חוגים ותחומי ידע למגוון האוכלוסייה הייחודי של העיר.
6 צפייה בגלריה
פופ בהפתעה בקמפוסים, חלק מפתיחת השנה האקדמית
פופ בהפתעה בקמפוסים, חלק מפתיחת השנה האקדמית
פופ בהפתעה בקמפוסים, חלק מפתיחת השנה האקדמית
(צילום: יואב יונה)

הסטודנטים שלומדים בה והבוגרים מציינים את העובדה, שללמוד בירושלים זו זכות גדולה. זה ללמוד במסלול לימודים מעניין, להכיר אנשים מכל העולם שבאים ללמוד בה, וגם להתחבר לעיר הקודש שלנו, שתושביה וילידיה מהווים קהילה רב־גונית, עם דיאלקט מיוחד, להלן "השפה הירושלמית", ומראותיה הם מהיפים בעולם כולו.

מידע'לה: הדרך שלכם לעולם האקדמי

קחו, כדוגמה, את "מידע'לה", אחד המיזמים המיוחדים והייחודים, שנוסד על ידי הרשות לפיתוח ירושלים ועיריית ירושלים בשיתוף הממשלה והמוסדות האקדמיים בעיר. מטרת התוכנית היא גידול מספר הסטודנטים הלומדים בעיר, באמצעות יצירת חוויית לימודים אטרקטיבית בקרב סטודנטים, וחיבור הצעירים המגיעים לראשונה לעיר או לצעירים הגרים בה ונמצאים לקראת החלטה היכן ללמוד. אותה דמות וירטואלית, שחציה קריקטורה, מספרת את סיפור חוויית הלימודים הסטודנטיאלית בעיר, כמענה משלים, חיוני והכרחי לביסוס הבירה כ"עיר אקדמיה". באמצעותה, מקבלים הסטודנטים מענה ומידע מעודכן, טלפוני או אינטרנטי, על אודות שירותים עירוניים, בירוקרטיה ותחומי עניין סטודנטיאליים.
6 צפייה בגלריה
יריד מלגות במרכז הצעירים
יריד מלגות במרכז הצעירים
יריד מלגות במרכז הצעירים
(צילום: יונה קפלן)

בין היתר הם מעודכנים באירועי סצנה סטודנטיאליים המתקיימים לאורך השנה, ערבי תרבות, מופעים וסיורים. הם מקבלים מידע לגבי עולם העבודה: סדנאות וקורסים כהכנה לעולם התעסוקה, התנהלות פיננסית, יזמות, כישורים טכנולוגיים ופיתוח קריירה, בשיתוף עם מרכז צעירים ירושלים. הם מיודעים באשר למרחבי למידה בתקופת מבחנים, הארכת שעות פעילות ספריות עירוניות, תגבור פעילויות, כגון ספורט ויצירה להפחתת מתחים, מערך הטבות בבתי עסק בעיר, וכן מקבלים רשימת יועצים מקצועיים המעניקים ייעוץ משפטי, כלכלי ומיצוי זכויות. כמובן, המיזם מעודכן בעקבות המלחמה ומספק לסטודנטים, ולאלו שבדרך ללמוד, מגוון מענים עבור העורף, הלוחמים שבחזית ומילואימניקים חוזרים.
כאמור, עשרות אלפי סטודנטים לומדים בירושלים, באוניברסיטה העברית ובמכללות השונות הפזורות בה, שמעניקות מענה לשלוש האוכלוסיות העיקריות בעיר: חילונים, דתיים, חרדים וערבים. לפי הנתונים, במוסדות האקדמיים לומדים כ־5,000 סטודנטים ערבים, שמהווים כ־13% מהסטודנטים בעיר. המוסד האקדמי המוכר בארץ ובעולם הוא האוניברסיטה העברית, שהוקמה בשנת 1925 כאוניברסיטה הראשונה בישראל, ומדורגת, על־פי מדד שנגחאי, במקום ה־86 בעולם. אלפי סטודנטים נוספים בעיר בוחרים ללמוד באחת המכללות, שמציעות תכנים מגוונים למגוון האוכלוסייה של העיר, בהן אפשר למצוא גם חיים סטודנטיאליים בעלי עניין.

עולם המכללות בירושלים: תכנים מגוונים וחיים סטודנטיאליים


מכללת דוד ילין: הכשרת מורים וגננות
בירושלים פועלות כ־15 מכללות אקדמיות. המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין, ששוכנת בשכונת בית הכרם הפסטורלית, נוסדה בשנת 1913 על ידי פרופ' דוד ילין, מורה וחוקר עברית, והייתה למוסד הראשון בארץ להכשרת מורים שהלימודים בו התנהלו בעברית. כיום היא המכללה הממלכתית היחידה להכשרת מורים וגננות בירושלים. מאז היווסדה ועד היום המכללה אחראית להכשרתם של אנשי רוח, סופרים, משוררים ואלפי מורים ומקבלי החלטות בישראל בתחום החינוך. לומדים בה כ־5,000 סטודנטים, שמייצגים את הרב־גוניות בחברה הישראלית: יהודים (דתיים וחילונים), ערבים מוסלמים ונוצרים ועולים חדשים, שמטרתם המשותפת היא להיות הדור הבא של המחנכים הישראלים. המכללה, שפועלת בתור ארגון ללא מטרות רווח, מנוהלת בידי חבר נאמנים וּועד מנהל. במכללה מלמדים כ־600 מרצים, והיא מציעה שפע תוכניות ייחודיות ללימודי תואר ראשון, תעודת הוראה, תואר שני בחינוך ותואר שני בטיפול באמצעות אומנויות (אומנות חזותית, תנועה ומחול, מוזיקה וביבליותרפיה). כמו כן מוצעים בה לימודי תעודה והשתלמויות. אפשר ללמוד בה חינוך וטיפול בעזרת בעלי חיים, גינון טיפולי, הכשרת מורים לילדים עם מוגבלויות מורכבות ועוד. במכללה פועלת גם מכינה קדם־אקדמית.
6 צפייה בגלריה
מכללת דוד ילין
מכללת דוד ילין
מכללת דוד ילין
(צילום: כיפה)

בתור מוסד המכשיר את מורי העתיד, המכללה מחויבת לערכי הליבה שחרטה על דגלה: חינוך לסובלנות ונגד אלימות, שאיפה למצוינות, חינוך לקיימות, חינוך לרב־תרבותיות בחברה בישראל, מעורבות חברתית, הובלה בפיתוח מקצועי של עובדי הוראה ושילוב אנשים עם צרכים מגוונים בחברה. המכללה דוגלת בערכים הומניסטיים ופלורליסטיים בחינוך, למעורבות חברתית ולמצוינות, מתוך שאיפה להוביל ולחדש בתחום הכשרת עובדי הוראה ובעלי מקצועות הקשורים להוראה ולחינוך. אלו ערכים חשובים, שיכולים להוביל מהלכים לעיצוב פני חברה חדשה בישראל בשנים הבאות. הרצון של כל השותפים במכללה הוא להוביל את הסטודנטים להיות שותפים פעילים בעיצוב ובהשפעה על פני החברה הישראלית ופני מערכת החינוך. מטרה חשובה נוספת היא הכשרת בוגרים ללמד ולחנך ילדים ובני נוער עם צרכים מגוונים מכל קשת היכולות, החל בילדים מוכשרים וכלה בילדים עם לקויות חמורות. נוסף על כך לשמש מרכז לפיתוח מקצועי ולפיתוח אישי בעבור כל אדם, החפץ בהרחבת ידיעותיו וכישוריו, אף אם אינו עוסק בהוראה או בחינוך.
המרכז האקדמי לב: לימודי תואר וקודש
אחד המוסדות הייחודיים בירושלים הוא המרכז האקדמי לב. זהו המוסד היחיד בארץ, בו תוכנית הלימודים לתואר משולבת בלימודי קודש, והיא מתקיימת בקמפוסים נפרדים לגברים ולנשים. מוסד זה הוא גם היחיד שבו ניתן ללמוד תואר ראשי בהנדסת אלקטרואופטיקה, תחום בפיזיקה שתפס דומיננטיות רבה בתעשיות הביטחוניות המאוישות על ידי רבים מבוגריו. המרכז הוקם לפני כ־55 שנה על ידי חתן פרס ישראל לפיזיקה הפרופ' זאב לב, מתוך חזון של העמדת מהנדסים בני תורה. במרוצת השנים נפתחו מסלולי לימוד חדשים, וכיום במסגרת הפקולטה להנדסה ולמדעי המחשב ניתן ללמוד גם הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, הנדסת תעשייה וניהול, הנדסת תוכנה ומדעי המחשב וגם תואר במינהל עסקים ובחשבונאות.
6 צפייה בגלריה
המרכז האקדמי לב
המרכז האקדמי לב
המרכז האקדמי לב
(צילום: אבי חיון)

במסגרת הפקולטה למדעי החיים והבריאות, פועל החוג לסיעוד, וישנו מסלול ייחודי להסבת אקדמאים לסיעוד. במסגרת החוג לביואינפורמטיקה פועלת המכינה לקדם־רפואה. נוסף על כך במרכז האקדמי לב ניתן ללמוד לתואר שני במקצועות: פיזיקה יישומית־אלקטרואופטיקה, כריית מידע, סיעוד וכן תואר מוסמך במידענות טכנולוגית בבריאות.
לאחרונה החלו העבודות להקמת קמפוס טל החדש לנשים, שיועתק מגבעת שאול אל שכונת גבעת מרדכי.
הקמפוס החדש יאפשר את הרחבת הפעילות המחקרית הנעשית במרכז האקדמי לב, הודות להקמתן של מעבדות חדשות. כמו כן הקמפוס ייתן מענה לביקוש הגובר מצד צעירות המבקשות ללמוד במסלולי התואר הקיימים ובחדשים שייפתחו בעקבות פתיחתו.
המכללה האקדמית הדסה: מגוון לימודים לתארים שונים
אי אפשר שלא לציין בתוך המכללות הירושלמיות את המכללה האקדמית הדסה ירושלים, המכללה האקדמית הכללית היחידה בעיר, שמוגדרת כמוסד אקדמי מוכר על־ידי המועצה להשכלה גבוהה בישראל, וששכר הלימוד בה הוא אוניברסיטאי. בעשור האחרון הוכפל בה מספר הסטודנטים, כיום הוא עומד על כ־4,500.
המכללה מפעילה מגוון רחב של תוכניות לימוד לתואר ראשון, שני ומכינות קדם־אקדמיות. תחומי הלימוד כוללים מדעים מדויקים (ביוטכנולוגיה, מדעי מעבדה רפואית, מדעי איכות הסביבה), תחומים טיפוליים (אופטומטריה, הפרעות בתקשורת, עבודה סוציאלית), מדעי החברה (פוליטיקה ותקשורת, ניהול, כלכלה וחשבונאות ומדעי ההתנהגות) ותחומי העיצוב והצילום (עיצוב תעשייתי מכליל ותקשורת צילומית).
6 צפייה בגלריה
המכללה האקדמית הדסה
המכללה האקדמית הדסה
המכללה האקדמית הדסה
(צילום: רמי חזן)

יוזמה ייחודית של המכללה, הקשורה לקהל שנפגע ממלחמת "חרבות ברזל" המתמשכת, מגיעה מתוך הבנת הצרכים הייחודיים שלו בתקופה זו.
המכללה הודיעה על מתווה קבלה מיוחד לקראת שנת הלימודים הבאה, תשפ"ה. חיילי מילואים, בני ובנות זוג, משרתים משוחררים ומפונים, יתקבלו ללימודים על בסיס תעודת בגרות מלאה וריאיון קבלה. לאחר שיעברו בהצלחה את לימודי הסמסטר הראשון לשנת הלימודים תשפ"ה, יוכלו להמשיך את לימודי התואר.

מגוון תארים בסביבת לימודים מתקדמת

המכללה האקדמית אשקלון, הפועלת כמוסד ישראלי להשכלה גבוהה, מציעה כ־20 מסלולי לימוד לתואר ראשון וכשישה תוארי M.A מחקריים ולא מחקריים. מקצועות הלימוד העיקריים במכללה הם בתחום מדעי החברה, מדעי הבריאות, מדעים מדויקים ומדעי הרוח, לקראת לימודי תואר ראשון ושני.
לרשות הסטודנטים סביבת לימודים מתקדמת, הכוללת מעבדות, ספרייה מרווחת ועשירה, גישה ישירה למאגרי מידע חשובים, חדרי לימוד, מעונות, מועדון סטודנטים וחדר כושר.
6 צפייה בגלריה
(צילום: חן זצקר)

הצוות המינהלי והאקדמי במכללה פועל לסייע לסטודנטים בכל שנות הלימוד, החל בלימודים ובסדנאות, המקנים לבוגרים כלים להשתלבות מהירה ומוצלחת בעבודתם, ועד להענקת מלגות וליווי אישי עד לסיום הלימודים.
במכללה, שנחשבת כיום לאחת המכללות החשובות והגדולות בישראל, לומדים למעלה מ־5,000 סטודנטיות וסטודנטים ומאז הקמתה, סיימו את לימודיהם במכללה כ־20 אלף בוגרים.