שתף קטע נבחר

האם כוכבי רשת מפרסמים סיגריה אלקטרונית בניגוד לחוק?

למרות החוק שאוסר על פרסום מוצרי עישון גם באינטרנט, מפורסמים כמו אלין גולדמן ולירן שטראובר העלו לרשתות תמונות בהן הם נראים עם הסיגריה האלקטרונית "mi-pod". דוברת האגודה למלחמה בסרטן מפצירה בפייסבוק להסיר את הפרסומים. פייסבוק: שייפנו למשרד המשפטים. משרד הבריאות: רואים בחומרה, נפעל בכל הכלים

 

 

האם כוכבי רשת מקדמים סיגריה אלקטרונית בניגוד לחוק? בחודש האחרון הופיעו ברשת האינסטגרם לא מעט פוסטים של כוכבי תוכניות ריאליטי, מובילי דעת קהל ברשתות החברתיות, בהם הם נראים מעשנים סיגריה אלקטרונית מסוג "mi-pod", מתייגים את החברה ומקדמים אותה באופן סמוי, דרך עמודי האינסטגרם שלהם.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

אושרה בכנסת: הצעת החוק להגבלת פרסום ושיווק של מוצרי עישון

חפיסות הסיגריות יהיו אחידות; פרסום מוצרי עישון ייאסר

החל ממחר: אלו המקומות שאסור לעשן בהם

 

כך למשל הודיה כהן, כוכבת תכנית הריאליטי "2025" שמחזיקה ב-117 אלף עוקבים באינסטגרם, פרסמה תמונה של עצמה בה היא נראית מעשנת סיגריה אלקטרונית כשהיא במספרה, וכתבה: "לוקחת אותה איתי לכל מקום". בנוסף, תייגה את העמוד העסקי של החברה בישראל. תמונה של הודיה אוחזת בסיגריה פורסמה גם בעמוד האינסטגרם הרשמי של החברה עם הכיתוב "הודיה כהן מושלמת עם mi-pod מושלם".

מפורסמים משתמשים בסיגריה האלקטרונית me-pod ()
אלין גולדמן

הכדורגלן לשעבר לירן שטראובר - שהיה אמור לשמש כקמפיינר של החברה - עד שהקמפיין בוטל ברגע האחרון בעקבות החוק - העלה תמונת סטורי בה הוא נמצא בחדר כושר כשעליו הסיגריה האלקטרונית. גם הוא טרח לתייג את העמוד העסקי של החברה. גם הדוגמנית אלין גולדמן, ששימשה פרזנטורית לחברות מנגו ופוקס העלתה מספר פרסומים דומים, וכך גם כדורסלן העבר גילי מוסינזון, שהשתתף לאחרונה בתכנית הריאליטי "האח הגדול", העלה תמונות בו הוא מעשן את הסיגריה האלקטרונית.

מפורסמים משתמשים בסיגריה האלקטרונית me-pod ()
לירן שטראובר

מפורסמים משתמשים בסיגריה האלקטרונית me-pod ()
הודיה כהן
 

"נראה כי מדובר בפרסום סמוי"

חוק איסור הפרסום והגבלת השיווק על מוצרי טבק ועישון, שנכנס לתוקף בחודש מרץ האחרון, אוסר על פרסום מוצרי עישון, לרבות סיגריות אלקטרוניות ומכשירי איוד, בטלוויזיה וברדיו, באינטרנט וגם ברשתות החברתיות. החוק אוסר גם על פרסום סמוי ברשתות החברתיות, כפי שלכאורה מתקיים במקרה זה - בין החברה המשווקת את mi-pod לבין הידוענים הללו. חברה שתפר את החוק חשופה לקנס של כ-500 אלף שקל.

 

במכתב שנשלח ל"פייסבוק ישראל" נדרש מהחברה לדאוג להסרת הפרסומים בהם מקדמים הידוענים את הסיגריה האלקטרונית. בפנייה שנשלחה על ידי נאוה עינבר, דוברת האגודה למלחמה בסרטן, נכתב: "אנו פונים בדאגה בעקבות תופעת הסלבריטאים הישראלים שמעלים לאינסטגרם סטוריז ופוסטים כשהם מעשנים ומאיידים סיגריות אלקטרוניות. נראה לכאורה כי מדובר בפרסום סמוי ועל פי מחקרים ידוע שבני נוער וצעירים מושפעים מסלבריטאים, רואים בהם מודל לחיקוי ונוטים לאמץ מנהגים של כוכבים מתחום הבידור, הדוגמנות, התרבות והקולנוע".

 

מכשירי האיוד (המכונים סיגריות אלקטרוניות) שואפים להוות תחליף בריא יותר עבור מעשנים ולסייע להם להיגמל מעישון באמצעות טכנולוגיית איוד המבוססת על ניקוטין. הטכנולוגיה חדשה יחסית ועל כן עדיין רב הנסתר על הגלוי מבחינת השלכותיה האפשריות על הגוף. קיימים מחקרים מדעיים הקושרים בין עישון סיגריה אלקטרונית להתקפי לב, שבץ מוחי ולחץ דם גבוה. על פי חלק מהמחקרים קיים קשר בין הטכנולוגיה להתפתחות סרטן. בישראל, היחס מבחינת החוק לסיגריות אלקטרוניות שווה ערך למוצרי הטבק האחרים.

 

מפנייה לאחד מהיבואנים של mi-pod, עולה כי עמוד אינסטגרם דומה בשם "mi-pod ישראל" נסגר לפני מספר חודשים, ככל הנראה בשל העבירה על החוק.

 

"הסלבריטאים מפרסמים כדי לעזור לאנשים להפסיק לעשן"

יריב נתי, הסוכן המייצג את לירן שטראובר ועדי לאון, וזה שערך את שיתוף הפעולה עם הודיה כהן, מסר בשמו ובשמם: "פניתי לחברה בחו"ל כדי לייצר איתם שיתופי פעולה עם משפיענים בישראל עד לפני כניסת החוק. אני עצמי הפסקתי לעשן לפני שנה בזכות mi-pod וזה שינה לי את החיים לטובה. יצרתי בעצמי את הקשר עם החברה הבינלאומית והיו לנו שיתופי פעולה רק עד כניסת החוק. משפיענים שקיבלו מוצרים הפסיקו לקבל הטבות מהחברה מיום כניסת החוק והסיבה שהם ממשיכים לפרסם גם בחודשים אלו, היא רצון להפיץ את הבשורה ולגרום לאנשים להפסיק לעשן".

 

מעין שריג, דוברת פייסבוק בישראל מסרה: "באם האגודה למלחמה בסרטן מצאה תוכן על הפלטפורמה שמפר לכאורה את החוק המקומי הם יכולים לפנות למשרד המשפטים, שכן יש לנו ערוץ הידברות ישיר לגבי תוכן שעומד בניגוד לחוק המקומי בישראל".

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "ככל שהדברים נכונים, מדובר בעבירה על החוק להגבלת הפרסומת על מוצרי טבק בהתאם לתיקון האחרון שהרחיב את איסור הפרסום גם למוצרי עישון ובכללם סיגריות אלקטרוניות כולל פרסום באינטרנט. אנחנו רואים את הדברים בחומרה רבה ונפעל בכל הכלים וההליכים העומדים לרשותנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים