בארבעת העשורים האחרונים הצליחה ברברה ברזין למצב את עצמה כאחת ממעצבות הפנים המוכרות והמוערכות בישראל. באמתחתה קרוב ל-3,500 פרויקטים במגזר הפרטי, הציבורי והמסחרי, היא מרצה במוסדות ובארגונים בולטים ונחשבת לאוטוריטה מקצועית שדעותיה מתפרסמות תדיר.
1 צפייה בגלריה
ברברה ברזין
ברברה ברזין
ברברה ברזין
(צילום: אלכסנדר ליפקין)
בראש ובראשונה, היא ידועה בזכות בית הספר להכשרת מעצבי פנים, שאותו ייסדה לפני 25 שנה ומצליח מאז לייצר את אנשי ונשות המקצוע שנחשבים לחוד החנית בסצנה המקומית.
את לימודיה סיימה ברזין בהצטיינות יתרה, ואת דרכה המקצועית החלה כמתכננת ומנהלת פרויקטים במשרדה של עדה כרמי מלמד - זוכת פרס ישראל לאדריכלות. היא עבדה בצוות התכנון והעיצוב של מתחם בית המשפט העליון בירושלים ופרויקטים בולטים נוספים, אך מעידה שההתחלה הייתה רחוקה מלהיות קלה, בעיקר כי נדרש ממנה ניסיון שלא היה לה על אף האמביציה ותיק העבודות המרשים שלה. את התסכול מהסיסטמה תרגמה, בין היתר, להקמת בית הספר להכשרת מעצבי פנים.
“השיטה האקדמית, ולא משנה איך נהפוך את זה, לא מספקת מענה אמיתי לבוגרים ביום שהם נפלטים לשוק העבודה ואינה נותנת לבוגרים מקצוע ביד”, אומרת ברזין, “הסטודיו שלנו פועל במתודה שונה לגמרי ושיטת הלימוד מבוססת עבודה מעשית וחניכה אישית. בפועל, על פי סקר שנערך לפני כשנתיים, הבוגרים שלנו מהווים קרוב ל-70% ממעצבי הפנים הפעילים בישראל וזה נתון שמרחיב את לבי”.

פרצנו תקרת זכוכית

בית הספר של ברזין הפך לאחד הגופים היחידים במשק הישראלי שכנגד כל הסיכויים גדל והתרחב משמעותית במהלך משבר הקורונה. “מספר התלמידים ריבע את עצמו והכפלנו את כמות הפרויקטים שבעבודה. קהלים רחבים הבינו אז שעיצוב אינו ‘אח חורג’ להנדסה ולאדריכלות אלא מקצוע חיוני לבריאות הגוף והנפש”, היא מסבירה. “פרצנו את תקרת הזכוכית, ואנשים מעריכים את המקצועיות שדרושה ליצירת סביבה אפקטיבית ומכילה ולכן תלמידים, כמו גם לקוחות חדשים, ממשיכים להגיע בהמוניהם”.
העלייה המתמדת במספר התלמידים הובילה גם להעתקתו השנה של בית הספר למתחם חדש וגדול ברחוב קרליבך בתל-אביב. “בנוסף, הרחבנו משמעותית את פעילות הסטודיו במטרה לבסס את מעמדו כמרכז אינטראקטיבי שמרכז שירותים ישירים ועקיפים בתחום, ומהווה מקור ידע בלתי נדלה לכל מי שאוהב ומתרגש מעיצוב”, מוסיפה ברזין. “כך, למשל, מחלקת האונליין שצוברת תאוצה ובמסגרתה אנחנו מציעים מגוון הכשרות וקורסים מקוונים למתעניינים מהארץ והעולם בעיצוב והום-סטיילינג; בנינו סדרת הרצאות פרונטליות וקורסי העשרה לקהל הרחב שרעב למידע ותובנות במגוון נושאים (החל מנדל”ן ותכנון יעיל, דרך מגמות בינלאומיות ורסטורציה של ריהוט עתיק ועד להעצמה נשית); בנוסף יצרנו סדרת פודקאסטים שמטרתה לסייע לבונים ומשפצים ואנחנו מספקים שירותי ליווי לרוכשי נכסים - מסייעים להם לזהות את הפוטנציאל הגלום בנכס שברשותם (שלא אחת חבוי לעין בלתי מקצועית), ובד בבד מספקים פתרונות מקצועיים לאתגרים שנלווים לרכישת דירה חדשה מקבלן”.
מה לדעתך הוביל לשינוי בתפיסה?
“פשוט מאוד, משפחות שלמות ישבו ספונות בבתים והפנימו שעיצוב פנים רע עושה לנפש בדיוק מה שג’אנק פוד עושה לגוף. בתוך כך, המשבר בענף הנדל”ן הוביל לגידול משמעותי בהיקף התחלות השיפוצים. לכך מצטרפות המלחמה והאנטישמיות הגואה בחו”ל, שמובילה לגידול בכמות היהודים שמחפשים נכסים למגורים בישראל - מגמה שרק תגדיל את היקף הפרויקטים שבעבודה. הדירה הישראלית הממוצעת אינה בנויה למשפחה הטיפוסית, ולכן יש הרבה מרחב לפעולה ומקום לשדרוגים משמעותיים שמשמעותם התאמה מוחלטת לצרכים ולמאוויים. חוסר ההבנה התהומי של חלק גדול מהמתכננים בישראל מייצר לנו הרבה מאוד עבודה”.
ובכל זאת, וודאי יש גם אתגרים.
“הטרגדיה הגדולה בתחום הזה טמונה בעובדה שעיצוב פנים אינו ניתן למדידה, ובעולם שלנו כל מה שלא ניתן למדוד פשוט לא קיים. קשה מאוד לתרגם את העוצמה האדירה של עיצוב לכוח פוליטי וגם לא לשינוי חברתי או למנוף כלכלי. אף אחד לא עומד במרכז חלל ציבורי כזה או אחר ואומר לעצמו ‘וואלה, שפכו פה 3 טון של עיצוב פנים משובח’, כשבפועל זאת אחת הסיבות המרכזיות בזכותן בעלי המתחמים האלה יושבים בבית על ארגזים של כסף. עיצוב הפנים עדיין נחשב בקרב קהלים מסוימים לאח הקטן והגיבן של האדריכלות, ואני פועלת לשנות את הפרדיגמה הזאת כאן בישראל”.
ומה לגבי אתגרים כלכליים שוודאי צצו ועלו בעקבות המלחמה?
“לשמחתי לא היו כאלה, העסק פועל בכוחות עצמו ונטול התחייבויות לגורמים חיצוניים. לאורך השנים גיבשתי תוכנית עסקית מאוד שקולה, כך שגם בעתות משבר אנחנו ממשיכים לצמוח ולגדול, וכך גם ההכנסות. הסטודיו הוא בבואה של המדינה, וניכר שדווקא בזמנים של האטה במשק חל גידול במספר הנרשמים ללימודים. ראינו את המגמה הזאת גם בקורונה”.
צריך הרבה אורך רוח לא להילחץ בתקופה שכזאת, איך בכל זאת את מצליחה להישאר ממוקדת?
“הצבתי לעצמי לפני הרבה שנים עקרון ואני לא נותנת לערפדים אנרגטיים לנהל את סדר היום שלי. אני דואגת להקיף את עצמי באנשים שרואים את הדברים כמוני ולמי שמפגין פרצוף חמוץ אני אומרת מהר מאוד ‘שלום’. אופטימיות היא כלי חשוב בעבודה שלי, אני לא נבהלת או מתרשמת ממשברים שבעיני הם חלק מהחיים וכל ‘משבר’ שנקרה בדרך מטופל לגופו. אני מאמינה גדולה בכך שמשברים הם דווקא הזדמנות לצמיחה, לשִׁדּוּד מערכות ולפיתוח יוזמות חדשות. בחירום ובשגרה אני בוחנת בצורה מושכלת, בנחישות ובקור רוח מה מקדם את העסק ומה לא”.

ת.ז

ברברה ברזין - מייסדת, בעלים ויו”ר דירקטוריון ‘הסטודיו להכשרת מעצבי פנים ע”ש ברברה ברזין
סיכום 2023 במשפט: שמחה שחלפה - “אני עם הפנים קדימה, אל האור...”
חזון עסקי ל-2024: “להמשיך ולמצב את הסטודיו כמרכז בינלאומי בענף התכנון והעיצוב, עבור כל מי שנפעם ומתרגש מהתחום”.
מסר אישי: “העשייה היא לב העניין. היו אמיצים, פסעו לתוך אי הוודאות - שם ממתינים גם הפתרונות”.