“אני ממליצה לכולם לבצע בדיקות שמיעה בכל שנה, לרוב לא מרגישים את ההידרדרות בשמיעה עד שלב מאוחר”. כן, מה ששמעתם. זו ההמלצה של חגית שגיא, מנכ”לית רשת הקמעונאית “מדטון – הדים”, שמאז 1975 הופכת לטובים יותר את חייהם של רבים שסובלים מירידה בשמיעה. חלקם אובחנו אחרי גיל 40 אחרי שחשבו כי מדובר בחוסר ריכוז או חוסר תשומת לב רגעי.
1 צפייה בגלריה
חגית שגיא
חגית שגיא
חגית שגיא
(צילום: גיא הכט)
הירידה ביכולת השמיעה מובילה גם לתהליכים מורכבים יותר, בין היתר, כי אזורי השמיעה במוח מתכווצים ולוקחים על עצמם תפקודים אחרים, כך שהתפקוד שלהם במשימות הבנת דיבור מידרדר”, מסבירה המנכ”לית שגיא. “לעתים, יש קשר ישיר או סיבתי לכך שירידה בשמיעה או תהליכים של צניחה בשמיעה מגדילים את הסיכוי להידרדרות קוגניטיבית ודמנציה”.
דמנציה?
“כן, לירידות קלות בשמיעה יש פי שניים סיכוי לדמנציה, לירידות בינוניות פי שלושה סיכוי, ובירידות חמורות, פי חמישה, שזה המון”.
מה חשוב לדעת בבואנו לבחור מכשיר שמיעה?
מכשיר שמיעה זה רומן, קצת כמו נישואין קצרים כי זה לא זבנג וגמרנו. יש המון הסתגלות, המון כיוונונים עדינים למכשיר, הרבה ליווי מנטאלי ותמיכה רגשית כי ההידרדרות השמיעתית היא הדרגתית. כשמרכיבים מכשיר שמיעה חוזרים בבת אחת דברים שהאדם לא שומע, פתאום יש הרבה רעש. כשהשמיעה שלך טובה את שומעת רעשים מהרחוב, מזגנים, מכוניות נוסעות, אפילו עלים נושרים ברוח חזקה. כאשר אדם רוצה לשקם לעצמו את השמיעה, הוא תמיד חי בפנטזיה שהשיקום יהיה סלקטיבי, שהוא ישמע רק את הדיבורים. זה לא שרידותי ולא נכון לשקם רק דיבור בלי כל הרקע. מה שחשוב הוא לבחור קליניקה נגישה כי צריך להגיע כמה פעמים, שיש כימיה טובה ואתם סומכים על אנשי המקצוע, שהם כמובן עוקבים אחרי פרוטוקול מקצועי ולא רק עושים בדיקת שמיעה וגמרנו”.
“מדטון – הדים” היא החברה המובילה בישראל העוסקת בשיקום השמיעה באמצעות מכשירי שמיעה. ב-2019 היא נמכרה על ידי המייסד יצחק דוידוביץ לקונצרן “דימנט” מדנמרק, וכיום מפעילה הרשת הקמעונאית 29 סניפים הפרושים לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל. בחברה מועסקים 120 עובדים, מרביתם קלינאיות וקלינאי תקשורת, שהם האחראים על התאמת מכשירי השמיעה. “הייחוד בחברה הוא הרמה המקצועית הגבוהה של הצוות”, אומרת שגיא, קלינאית תקשורת בהכשרתה, ובעלת תואר ראשון ושני בהפרעות תקשורת מאוניברסיטת תל אביב. “החברה נותנת את הפרוטוקול המקצועי והשירותי העשיר ביותר בתחום זה בישראל. אנו כל הזמן ממשיכים להתמקצע, ועוקבים אחרי הפרוטוקולים המומלצים של כל מרכזי המחקר הכי גדולים בתחום זה בעולם”.

באה מהשטח

חגית שגיא החלה לעבוד ב”מדטון-הדים” לפני 22 שנים, ועם השנים התקדמה בתוך החברה עד שמונתה בשנת 2022 למנכ”לית. “בכל תפקיד שמילאתי בחברה, תמיד חשבתי על השלב הבא, איך אוכל להתקדם, איך אוכל לתרום, מה עוד אוכל לפתח. כשאת מנהלת חברה שעבדת בה הרבה זמן בתפקידי שטח, את תמיד נשארת מחוברת יותר לשטח. זה מותיר בך ענווה שלא בטוח שתהיה לאדם שלא היה בשטח”.
מהי שיטת הניהול שלך?
“אין לי משרד, אני יושבת באופן ספייס במטרה להיות נגישה לכולם. התפיסה הניהולית שלי גורסת שצריך להסתכל תמיד על השלב הסופי, לראות לאן את רוצה להגיע ואז לחזור אחורה ולבנות את הדרך הנכונה כדי להגיע לשם. במקביל, להישאר עם ראש פתוח לשינויים ולגמישות”.
אלו מהלכים חשובים ופורצי דרך ביצעת עם החברה בשנים האחרונות?
“יישמתי בפועל את הפרוטוקול המקצועי, שהוא בסיס החברה שלנו, והיינו הראשונים בארץ שהתחלנו לבצע בדיקה מדידה תוך אוזנית. מדובר בתהליך שבו מוכנס מיקרופון אל כמעט עד עור התוף, וכך בודקים שההגברה שתוכננה אכן מגיעה לעור התוף. זה נשמע בסיסי, אבל במרבית העולם רק רבע מכלל קלינאי התקשורת העוסקים בתחום מבצעים את המדידה הזו. כיום, כל נבדק שיוצא מאיתנו עובר את הבדיקה על ידי קלינאי התקשורת שלנו. בעקבותינו, גם במכונים אחרים החלו לבצע אותה וגם קופות חולים החלו לדרוש זאת במכרזים. אנחנו אחת הרשתות הכי גדולות בתחום בארץ, וזה מאפשר לנו לתת להרבה יותר אנשים לתת שיקום מיטבי”.
מהי השפעת המלחמה על החברה שאת מנהלת?
“אין, וגם לקורונה לא הייתה כמעט השפעה כי אנו מוצר די נחוץ. גם במלחמה אנשים צריכים לשמוע, הם לא יכולים לחכות שהמלחמה תיגמר. במהלך המלחמה ירדנו למלונות בים המלח שבהם שוהים מפונים, וסיפקנו במתנה מכשירי שמיעה לכל מי שצריך”.
סדר היום של המנכ”לית שגיא מתחיל בבדיקה בכל בוקר של לוחות הבקרה של החברה, ובהם היא מקבלת את אומדן הנתונים: מעקב אחרי מכירות, לוח שיווק ועוד. אחרי שהיא “רואה שאין קרייסס”, היא מתפנה לארגן את בתה בת העשר גל לבית הספר. “שלושת ילדיי הם שחיינים, יובל היה אלוף הארץ לגיל 16 בשחיית גב, שחר הייתה אלופת הארץ לגיל 12 ב-100 ו-200 גב וגל רק מתחילה. אני עושה קיקבוקס פעמיים בשבוע, לעתים גם טסה למחנות אימונים בתאילנד, ומוסיפה שני אימונים אחרים של כוח וגמישות”.
נשמע שאתם משפחה תחרותית.
“בהחלט. אני מאוד אוהבת לשחק משחקי קופסא עם ילדיי, ואנחנו בטורנירים של קטאן עם המשפחה. זהו משחק אסטרטגי שבו בונים ישובים ודרכים, והמטרה היא להשיג כמה שיותר נקודות. נכנסים לסשנים עד שנמאס לנו”.
ואיך השמיעה שלך?
“טובה. עדיין. אני בודקת כל שנה”.

ת.ז

חגית שגיא - מנכ”לית הרשת הקמעונאית מדטון – הדים
סיכום שנת 2023 במשפט: “שנה בה למדתי מחדש כמה הצוות שלי מחויב, נחוש, יעמוד בהכל וימשיך לתת את כל מה שצריך כדי שהלקוחות ישמעו”.
משאלת לב לשנת 2024: “אם אפשר שיפסיק להיות עצוב, בלי קורונה, מלחמות והאחד נגד השני במדינה”.
דמות מפתח שהיוותה לך השראה בשנת 2023: “מי שהקים את דימנט, הנס דימנט, הקונצרן שרכש אותנו, שהוא קונצרן העוסק בשמיעה. איש מעורר השראה בעיני כי הוא הקים חברה שמייצרת מכשירי שמיעה רק כדי לתת לאשתו את הפתרון השמיעתי הכי טוב. הוא ראה את הנקודה הסופית שבה הוא רוצה להיות, ומשם הוא הלך אחורה ועשה זאת בצורה הטובה ביותר. זאת החברה היצרנית הכי ותיקה בעולם והוקמה ב 1904”.