אוקטובר 2022 היווה נקודת ציון משמעותית לעמותה לקידום החייל הדרוזי. בטקס חגיגי נחנך מרכז החדשנות DTEC שבנתה בכניסה למועצה המקומית עוספיא, בעזרת תרומות של פילנטרופים מהארץ ומהעולם. שנה לאחר מכן כבר ראו תוצאות: כ-100 יוצאי יחידות קרביות מהעדה הדרוזית הוכשרו כבודקי תוכנה וכאנשי סייבר. חברות הייטק שונות כבר הביעו נכונות לקלוט אותם כעובדים, וכך מסייעות ליו”ר העמותה ומייסדה קופטאן חלבי להגשים את חלומו לשלבם בעולם הטכנולוגי. “לעדה הדרוזית יש כיום ייצוג מזערי בהייטק הישראלי, והם צריכים להיות חלק אינטגרלי מהתעשייה הזו, כולל נשים שיוצאות לשירות לאומי. העמותה שהקמנו ב-2009 ומרכז החדשנות שנמצא בחסות הטכניון סוללים את הדרך של הצעירים לתעשיית ההייטק”.
1 צפייה בגלריה
קופטאן חלבי
קופטאן חלבי
קופטאן חלבי
(צילום: גיא הכט)
האג’נדה היא מה שמניע את קופטאן חלבי. הוא שימש בעברו ראש מטה שר הפנים למגזר הערבי, יועץ לשר הנגב והגליל ויועץ במשרד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. לאחר מספר שנים שבהן שימש כרכז תחום המגזר הערבי של מנכ”ל קופת חולים “מכבי” וקופת חולים “לאומית”, הוא החל לעסוק בפעילות ציבורית וחברתית למען צעירי העדה הדרוזית וייסד את העמותה לקידום מעמד החייל הדרוזי המשוחרר. מאז, הוא נמצא בקמפיין מתמשך לשיפור תנאיהם של הצעירים הדרוזים, התורמים למדינה רבות אך פעמים רבות מקבלים ממנה הרבה פחות. בעקבות הפרויקט, קיבל בחודש מאי האחרון חלבי את אות נשיא המדינה לשנת 2023. זאת על עשייתו הרבה לשילוב חיילי העדה הדרוזית בחברה הישראלית בדגש על התחום הטכנולוגי, ועל ההסברה שלו למען ישראל בעולם.
“הצעירים והצעירות הדרוזים יכולים לתרום לשגשוגה של המדינה לא פחות מאשר לביטחונה”, הוא מצהיר. “כבר היו אלופים דרוזים, מפקד שלד”ג דרוזי, אבל מהנדסים - כמעט ואין לנו. ישראל היא מעצמה טכנולוגית - אבל לצערי העדה הדרוזית אינה חלק מזה. אחוז המתגייסים לצה”ל הוא הגבוה ביותר בעדה הדרוזית, ו-9,000 חייליים נמצאים בלחימה בחודשים האחרונים. כשחושבים על כוח אדם להייטק צריכים להסתכל על הילדים של כולם, כפי שהם באותו אוהל בקרב, הם גם צריכים לעבוד באותה חברת טכנולוגיה. לכן, קמה העמותה והקמנו את המרכז. אני קם בכל בוקר לעבודה במטרה לייצר את השותפות הזאת בעוד מישורים מלבד הביטחוני, להביא את הצעיר הדרוזי לתרום יכולותיו לא רק לצה”ל - אלא גם לאינטל, לצמצם פערים ולהגדיל את מספר הצעירים והצעירות בהייטק כדי לתת להם הרגשת של שייכות ואנשים שווי זכויות”.
מה עשיתם בנושא השנה?
“בנינו את התוכן של המרכז החדש. ביצענו סקר מעסיקים בחברות הייטק, הזמנו רבות מהן ל’שולחן עגול’ כדי לדבר על הפוטנציאל שבגיוס צעירים דרוזים לעבודה וארגנו עבורן הרצאה של האלוף רסאן עליאן בדבר חשיבות שילוב צעירי העדה בתחום. לחברות ההייטק חסר ידע על כך, רבים לא יודעים, למשל, שיש לא מעט יוצאי צבא דרוזים עם סיווג בטחוני, כך שהם יכולים להשתלב בקלות בחברות ביטחוניות כרפא”ל ואלביט. עוד התחלנו לעבוד על קידום פרויקטים עם יחידה 8200, כך שהצעיר הדרוזי יוכל להתגייס ליחידה היוקרתית”.
מה היעד שהצבתם לעצמכם בשנים הקרובות?
“כיום יש 100 צעירים דרוזים שלומדים במסלול של הייטק, ואנחנו בעמותה שואפים להכשיר בשנים הקרובות מעל ל-500 מהנדסי היי-טק שיעבדו בתעשייה. הכשרנו 43 מתכנתים ב-QA בטכניון, ופתחנו עוד קורס סייבר של 30 לוחמים דרוזים. גם בנות העדה נכנסות נחשפות לתעשיית ההייטק במטרה לשלבן, 20 מהן כבר נכנסו בשנה האחרונה למסלול הכשרה. אנחנו רוצים שתוך חמש שנים יהיו לפחות 2,500 עובדים בתעשיית ההייטק מתוך 230 אלף שיש כיום, להיות ממש כמו אחינו היהודים בלחימה וגם בתעשייה”.

זכויות טבעיות

חלבי מספר שבמהלך עבודתו גילה מחסור חמור בידע. בחו”ל, למשל, רבים כלל לא מבינים מיהם ומהם הדרוזים. כשהם שומעים שהדרוזים הם ציונים שהשתתפו בכל מלחמות ישראל ושמקרבם נפלו כ-500 לוחמים - הם מופתעים. את רמת המודעות הזאת מנסה חלבי לשנות, בין השאר, באמצעות אירועים בינלאומיים שהוא מארגן לתורמים לישראל. עד עתה ארגן שניים כאלו בארצות הברית וארבעה באירופה. “העלאת המודעות הביאה למצב שהתורמים שואלים למה בכלל קיים הפער הזה. קשה להסביר את זה, אני עונה להם שיש הרבה עניינים של פוליטיקה. הממשלה, למשל, לא השקיעה שקל במרכז החדשנות שפתחנו”.
מלבד קידום בני ובנות העדה הדרוזית, חלבי גם מנהל הסברה לטובת מדינת ישראל. “ב-8 באוקטובר היינו אמורים להתחיל קורס של סיסקו במרכז החדשנות, במקום זה, מאז אנחנו עוסקים בהסברה”, הוא אומר. “גם במלחמה הזאת הדרוזים נמצאים בחזית, לוחמים - וגם נופלים. ראוי שגם מדינת ישראל לא תבדיל ביניהם, ולאחר ששניהם יחזרו הביתה בשלום - שניהם יקבלו קדימות וילכו ללמוד באוניברסיטה ולאחר ילכו לעבוד בסניפים המקומיים של אינטל, גוגל או מיקרוסופט. כך שזו לא תהיה רק ברית דמים, אלא ברית חיים של אחים שווים”.
מה תהיה הצלחה של העמותה בעיניך?
“זו אולי תשובה קצת מוזרה: שהיא תיסגר. בדיוק כפי שבישראל לא צריכה להיות עמותה למען ניצולי שואה, אלא הם צריכים לקבל את כל מה שמגיע להם ללא עזרה, תיווך ושתדלנות - כך צריך להיות עם זכויות הצעיר הדרוזי. כשהוא יקבל אותן בצורה טבעית, שלא יחוקקו מולו בהתרסה את חוק הלאום וחוק קמיניץ שגורמים לו להרגיש סוג ב’. כאשר הצעירים שלנו לא יצטרך יותר את הסיוע של העמותה - נדע שהצלחנו במשימה”.
כדי להשפיע יותר, דומה שצריך לפעול מתוך הכנסת. יש לך כוונות כאלה?
“כיום הכוח שלי לא נופל מזה של חברי הכנסת, אבל כדי להשפיע באמת צריך לעשות זאת מבפנים, להיות בוועדות, להעלות את הנושא ולקדם אותו, כך שאני בהחלט שוקל צעד כזה שייטיב עם בני ובנות העדה”.

ת.ז

קופטאן חלבי - יו”ר העמותה לקידום החייל הדרוזי
סיכום שנת 2023 במשפט: “עד אמצע השנה הייתה פריחה. המלחמה שינתה את זה ומאז אנחנו עוסקים רק באסטרטגיה”.
דמות מפתח שהיוותה לך השראה בשנת 2023: “תמיר פרדו, לשעבר ראש המוסד. הוא חבר מועצת המנהלים שלנו ומגויס למאבקנו”.
משאלת לב ל-2024: “אני אופטימי לגבי 2024, ומאמין שזו תהיה שנת שגשוג למדינה ובניית תוכניות עתידיות.
מסר מרכזי: “זו המדינה של כולנו. נשמור עליה ביחד”.