“נקודת אור”. כך מכנה התקשורת בארצות הברית את דני אָבְדִיָה, שחקנה הישראלי של וושינגטון ויזארדס מה-NBA, שהשנה גם קיבל חותמת ליכולות המקצועיות שלו עם חוזה מרשים של 55 מיליון דולר לארבע שנים. דני, הילד הצנוע שגדל במחלקת הנוער של מכבי תל אביב וטופח באופן צמוד על ידי אביו, כדורסלן העבר האגדי זופר אָבְדִיָה, אולי לא קיבל את הקרדיט המלא המגיע לו בישראל. עם זאת, שמו חתום כמעט על כל הישג משמעותי בענף, כולל שתי מדליות זהב עם נבחרות העתודה באליפויות אירופה (2019-2020), והבחירה הגבוהה ביותר של שחקן ישראל בדראפט של הליגה הטובה בעולם. “ראשית, חשוב לי להודות לכל מי שבחר בי לכבוד העצום הזה של אנשי השנה. זו זכות גדולה עבורי להיות שגריר של ספורט למדינה המיוחדת שלנו, בטח עכשיו. הרגשה מדהימה, בטח בימים אלו”, הוא אומר מביתו בוושינגטון, ארה”ב.
1 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
דני אבדיה
(צילום: באדיבות וושינגטון וויזארדס Instagram: washwizardsisrael)
דני אָבְדִיָה הוא מסוג הסיפורים שלפעמים נכתבים על ידי טובי התסריטאים. ילד שנולד בישראל להורים ספורטאיים (אמו היא שחקנית עבר ואצנית, שרון ארצי ואביו היה כדורסלן עבר מפואר) וכזה שמסלול חייו הספורטיביים די נכתב מראש. אחרי ששיחק בהרצליה, הועבר על ידי אביו זופר למועדון המוביל בישראל מכבי תל אביב. פציעה טורדנית בגב אפילו השביתה אותו למספר חודשים ממשחק, אך ההתמדה מצד הוריו, שליוו אותו לכל משחק ולכל אימון, שינתה את הקריירה שלו. דני החל לשחק יותר בקבוצת הנוער, השתלב בנבחרות ישראל, וגם קיבל לבסוף את הבמה בקבוצה הבוגרת של מכבי תל אביב.
לאָבְדִיָה יש ברזומה שלוש אליפויות בישראל, הוא הוכתר ב-2019 ל-MVP של אליפות אירופה עד גיל 20, והוא אף זכה בשנת 2020 בתואר ה-MVP של הליגה הישראלית – הצעיר ביותר אי פעם. “אני מרגיש את האהבה והתמיכה בכל אולם שאני מגיע לשחק בו, אנחנו מדינה מיוחדת שאוהבת את הנציגים שלה, ואני מרגיש עטוף באהבה”.
בנובמבר 2020 ניגש אָבְדִיָה לדראפט של ה-NBA ונבחר על ידי וושינגטון ויזארדס. מאז, רשם ממוצעים יפים וכמה שיאים אישיים, בהם אחד מחמישה שחקנים בלבד ששיחקו בעונת 2022 שעברה בכל 82 המשחקים – עדות להתאוששותו מהפציעה שממנה סבל עונה קודם.
אתה נראה לנו בחור די צנוע, ופתאום אתה באור הזרקורים, אייקון של ממש, קמפיינים גדולים, כוכב של וושינגטון בליגה הטובה בעולם. מצליחים להתרגל לזה?
“לא מתרגלים לזה, לומדים לחיות לצד זה ולנתב את הכל למקומות הנכונים, לקחת את ההזדמנות שיש לי להשפיע ולהישמע ולתרום לקהילה ולמדינה שלי. זו זכות גדולה עבורי, ואני מחבק ומודה על זה”.
נראה שאתה עולה על מסלול טוב יותר ב-NBA, אילו החלטות ניהולית לקחת השנה שהאיצו את הקריירה שלך?
“נוסף על הסוכנים המלווים אותי מתחילת הדרך, הוספתי השנה לצוות שלי מספר מאמנים מקצועיים שמלווים אותי לאורך הקיץ, ובמהלך השנה דוחפים אותי קדימה להשתפר יום יום על המגרש ומחוצה לו. אני מתמודד עם אתגר מורכב שבמסגרתו אני משלב את האינטנסיביות של האימונים, טיסות ומשחקים באן.בי.איי לצד עבודה אישית נוספת מהצוות שלי, אבל רק ככה מתקדמים”.

עושה דברים מיוחדים

את אָבְדִיָה אנחנו תופסים ביום אחרי שקבוצתו משחקת שני משחקים ברצף (באק טו באק), מה שמצריך מנוחה וטיפולי פיזיותרפיה ארוכים יותר, ושהות גדולה יותר בחדר הכושר. המאמץ הפיזי שהוא משקיע מאז נפתחה העונה ניכר היטב גם בשיפור במשחקים האחרונים, שבהם הוביל את רשימת הקלעים וזכה לתשבחות מהתקשורת האמריקאית (“עושה דברים מיוחדים”) כולל על שלשה משוגעת עם הבאזר מול ברוקלין ושלשה נוספת לסיום הרבע הראשון מול אטלנטה. דאבל-דאבל שני רצוף בקריירה הוביל גם למחמאות ממאמנו אנסלד ג’וניור, שציין את המהירות והעוצמות שלו.
דני, מה אתה אומר לילד שרואה אותך עכשיו וחולם להגיע לליגה הטובה בעולם?
“אני אומר לו ‘תחלום הכי רחוק שיש, תאמין!!!’. תן את כל כולך לטובת המטרה, רק ככה מגיעים רחוק ומגשימים חלומות – דרך השקעה, הקרבה, ניהול נכון של צעדים והחלטות”.
יש לכדורסל הישראלי אפשרות לגדל עוד “דני אבדיה”?
“אני מאד מקווה שיש שם שחקנים צעירים שמכוונים, רוצים, מקריבים ועובדים קשה מאוד בשביל להגיע לפה, ל-NBA. החלום וההזדמנות קיימים לכל מי שבוחר להאמין”.
איזה דני אנחנו הולכים לראות ב-2024?
“אני מאמין שטוב יותר, בוגר יותר, אני עובד קשה מאוד בשביל לגרום לזה לקרות”.
לצד ההצלחה הספורטיבית, התמודד אָבְדִיָה בחודשים האחרונים גם עם השלכות מלחמת “חרבות ברזל”, שפרצה בשבעה באוקטובר. הוא הקפיד לדבר על כך בכל במה, הודה לקהל הישראלי והיהודי שהגיע לראות אותו משחק, והמשיך את החיבור הרגשי שלו למדינת ישראל, שבא לידי ביטוי בעבר גם בכיתוב על הנעליים שלו בהתייחסות לאירועים המתרחשים בישראל. עם פרוץ המלחמה, הוא אף נרתם יחד עם ספורטאים ישראלים מובילים נוספים כמו מנור סולומון המשחק בטוטנהאם האנגלית בפרמייר ליג, האלופה האולימפית לינוי אשרם, אלופי ג’ודו ישראלים עוד.
מלחמת חרבות ברזל גייסה גם אותך למאמץ ההסברתי. איך זה מרגיש להיות שגריר של ישראל, ולא רק במגרש הספורטיבי?
“אני בחרתי לעשות כמיטב יכולתי כדי להיות שגריר הסברה של מדינת ישראל. לא פשוט לשלב את הכדורסל עם ההסברה, הימים קצרים, אבל אני מנסה לעשות את המקסימום כדי לגרום לעולם להבין את המציאות האמיתית ומה המדינה שלנו עוברת”.
אנחנו נמצאים כמעט ארבעה חודשים אחרי תחילת המלחמה וטבח השבעה באוקטובר. איך מגיבים חבריך לקבוצה, חבריך לליגה. האם המלחמה שלנו היא עדיין אישיו בארצות הברית?
“בתחילת המלחמה היו המון שאלות בחדר ההלבשה על הנושא, ואני הרגשתי מחויב לענות ולהסביר את המציאות בישראל לכל מי ששאל. לא אפסיק עד שאחרון החטופים ישוב לביתו בשלום. היום בעיקר שואלים אותי אם המשפחה והחברים בריאים ושלמים”.

ת.ז

דני אָבְדִיָה - כדורסלן וושינגטון ויזארדס מה-NBA
משפט אחד על שנת 2023: “שנה מורכבת ומאתגרת. חשוב לי לשלוח חיבוק גדול לכלל מדינת ישראל, חיילי צה”ל וכוחות הביטחון. אני משתתף בצער משפחות הנופלים ומתפלל לשובם בשלום ובמהרה של כלל החטופים”.
דמות אחת מעוררת השראה: “סבא זאב וסבתא אהובה – אנשי עבודה, חזון, אהבה ושלום”.
מסר מרכזי: “תכוון לירח, מקסימום תנחת בין הכוכבים”.
מסר אישי: “רק אהבה מנצחת”.