“שנת 2023 הייתה אחת השנים המוצלחות ביותר שידעה הקבוצה מיום הקמתה. השינויים בעולם הנדל”ן, הריבית העולה והאינפלציה ערערו את שוק הנדל”ן המסורתי ויצרו ביקוש גדול לחלופות - שאנחנו הכתובת הטבעית עבורן”. כך אומר מנחם גרינבאום, הבעלים והמנכ”ל של “מני גרופ”, המתמחה בהשקעות פיננסיות בנדל”ן. הקבוצה פיתחה מגוון מסלולי השקעה ייחודיים המאפשרים ללקוחותיה להשקיע את כספם במינימום סיכונים, תוך יצירת רווחים גם מתהליך ההשקעה ולא רק בסיומה המוצלח. “אנחנו רואים איך השוק שלנו הולך ומתרחב באופן טבעי, ובשנה הקרובה המטרה שלנו היא להעמיק את הקשר הקיים עם המשקיעים והלקוחות. אנחנו מגוונים את הפורטפוליו כל הזמן וכמה שיותר - בשביל לדאוג להיצע שיענה על כל ביקוש מאיתנו”, הוא מוסיף.
1 צפייה בגלריה
מנחם גרינבאום
מנחם גרינבאום
מנחם גרינבאום
(צילום: גיא הכט)
בתקופה בה שוק הנדל”ן כמעט קפוא, בין היתר בשל חוסר הוודאות במשק, ורבים שיושבים על הגדר ומחכים לראות מה יקרה, הופכות ההשקעות בחלופות - דוגמת קרקעות להפשרה או השקעות לטווח של 2-5 שנים - לבטוחות יותר. מני גרופ מתמחה בעסקאות מעין אלו, וכן בנדל”ן ישראלי עבור תושבי חוץ, בעיקר מארצות הברית, קנדה ואנגליה, המתכוונים לעלות לארץ.
“תושבי חוץ די אבודים כשהם מנסים להגיע להחלטות באשר לרכש נדל”ן, ואנחנו כאן כדי לעשות להם סדר, לעזור ולהסביר איך עובד תחום הנדל”ן בישראל על כל צדדיו. יש לנו שורה של פרויקטים שאנחנו מנהלים בעצמנו, שבהם אנחנו משביחים את הנדל”ן ומשווקים אותו לאחר מכן לאותן קהילות שהוא מתאים לצרכיהן”, אומר גרינבאום.
בקבוצה יודעים היטב מהם צרכיהם של עולים חדשים, זאת לאור העובדה שחלק ניכר מעובדיה עלו לארץ בעברם ומכירים על בשרם את אתגרי ההגירה. כך, למשל, סמנכ”ל המכירות של החברה ג’ון גרסיה, שעלה לישראל מהולנד לפני שבע שנים. גרינבאום עצמו נולד בישראל, אך אביו עלה מארצות הברית ואימו עלתה מקנדה. “לכן, שיווק לעולים חדשים הוא נדבך מרכזי בערכים שלנו, ממש חלק מה-D.N.A”, הוא אומר. “חלק מאנשינו ניכוו בתהליך עד שהבינו את סדר הדברים הנכון. אנחנו עושים הכל כדי שעולים אחרים לא יעברו מסלול כזה ויתחילו את השלב הישראלי בחייהם בצורה נכונה וחלקה”.
זה אינו הדבר הייחודי היחיד בגישה הנדל”נית שלכם.
“נכון. העיסוק בהשבחת קרקעות, למשל, הוא פחות שכיח בשוק - וחבל. זה תחום שבו 90% מהציבור מכירים רק 10% ממנו: את השלב הסופי של היתרי הבנייה ורכישת דירות על הנייר. כל מה שקורה לפני כן - פחות מוכר, למרות שזה מקום בו יש לא מעט כסף למשקיעים. מה שעוד מיוחד ושונה אצלנו הוא המנעד שבו אנו עובדים: ההתמחות רחבה מרכישה והשקעה בקרקעות חקלאיות, תכנונן והשבחתן במשך שנים תוך שאיפה לעשות להן שינוי ייעוד לקרקעות לבנייה ועד השקעה בדירות יוקרה במקומות כמבשרת ציון ומבוא מודיעין. כל לקוח שמגיע אלינו מקבל ניתוח תיק התפור למידותיו וליכולותיו הפיננסיות. יחד, אנו מבינים מה הוא מחפש, מה הוא יכול להרשות לעצמו ומה המשמעויות של הפרמטרים הללו. כשמפצחים את המוצר הנדל”ני הנכון עבור הלקוח עוברים לשלב הפרקטי יותר של הרכישה: ניהול סיכונים, בטוחות ובניית העסקה. כל לקוח יכול לסמוך על כך שנלווה אותו לאורך כל התהליך, גם אם הוא לוקח שנים”.

רק לקוחות מרוצים

מנחם גרינבאום החל את דרכו בתחום כבעלים של חברת דיגיטל שנתנה שירותים לחברות נדל”ן. הוא למד את עולם הנדל”ן דרך לקוחותיו, וכשחש שהוא כבר מכיר מספיק את הכללים כדי להפוך לשחקן במשחק - החל לשווק בעצמו פרויקטים ללקוחות. עשור לאחר מכן, יכולה מני גרופ להתגאות במעל ל-3,500 עסקאות נדל”ן שביצעה - 70% מהן נעשו עבור לקוחות חוזרים, לעתים עבור עסקה שלישית. “עם כל לקוח יש לנו מערכת יחסים ואמון הנבנים לאורך זמן. אנחנו איתו לאורך כל הדרך, בכל מה שהוא צריך”.
על מה אתם עובדים כיום?
“למרות קיפאון השוק, בחצי השנה הראשונה של 2023 גייסנו כ-150 מיליון ש”ח מלקוחותינו וביצענו עסקאות רבות. הצלחנו לרכוש חמישה פרויקטים אטרקטיביים בשווי כולל של כ-700 מיליון ש”ח. כעת אנחנו עובדים על 12 פרויקטים פעילים, הכוללים למעלה מ-700 יחידות דיור בכל רחבי הארץ. אנחנו מקבלים כל הזמן הצעות לפרויקטים - מקרקעות דרך פינוי-בינוי ועד דירות יוקרה - אך מסננים בקפידה ולוקחים רק את מה שמתאים לערכים שלנו: עסקאות עם בטוחות, תכנון נכון, רווחיות, תשואות וניהול סיכונים”.
אתם מתכוונים להיכנס לשווקים נוספים ב-2024?
“אין לנו צורך בכך. השוק שלנו הולך ומתרחב באופן טבעי. המטרה שלנו היא להעמיק את הקשר עם הלקוחות ולגוון את הפורטפוליו כל הזמן, כך שיענה על כמה שיותר מצרכי מבקשי השירות שלנו”.
היכן צריכה המדינה להשתפר ביחס לפעילות העסקית בה?
“ביורוקרטיה. בישראל כל התהליך הבירוקרטי של בנייה, החל מהשלבים הראשוניים של רישום הקרקע בטאבו ועד לשלב מסירת המפתח - יכול לפעמים לקחת גם 20 שנה. לפעמים הוא אפילו לא מסתיים. אין אח ורע לתהליך כזה באף מקום בעולם, וזו אחת הסיבות למחירי הנדל”ן הגבוהים כאן. בארצות הברית אנשים נכנסים למגורים שנתיים מתחילת התהליך. המדינה בהחלט יכולה וצריכה להשתפר בכך ולפשט את כל שלבי התהליך: רישום הקרקע, סוג הבעלות, ועדה מקומית, ועדה מחוזית, פרסום, קבלת זכויות, היתרים, פיתוח, בנייה, מסירה”.
אילו אתגרים הציבה מולכם המלחמה בעזה?
“חצי מהעובדים שלנו גויסו למילואים, כך שלשאר יש הרבה יותר עבודה. האתגר המשמעותי הוא המענה לביקוש הגדל והולך שאנו חווים מיהודי התפוצות שרוצים לעלות לארץ בשל התפשטות האנטישמיות ומחפשים נדל”ן. זה מעורר את השוק, יזמים מופתעים מהקלות והמהירות בה הם מוכרים עסקאות שחשבו שיישבו אצלם זמן רב. שואלים אותי לאחרונה אם ייתכן שהמצב החדש יעלה את הביקוש במרכז הארץ. ברור שיהיו אנשים שלא ירצו לחזור לגור לאורך הגבולות, מה שייצור לחץ נוסף על מרכז הארץ ויעלה את המחירים. זה הרי עניין של היצע וביקוש, אם יש 100-200 אלף איש שלא מעוניינים לחזור לגור בקרבת עזה או בקרבת לבנון – יש לכך השפעה על מחירי השוק באזורים האחרים. כך או כך, אנחנו במני גרופ מאמינים שהשוק נמצא לפני התעוררות גדולה”.

ת.ז

מני גרינבאום - בעלים ומנכ”ל קבוצת מני גרופ.
סיכום שנת 2023 במשפט: “שנה עם טלטלות גדולות שיצרו גם הזדמנויות גדולות”.
דמות מפתח שהיוותה לך השראה בשנת 2023: “סבא-רבא שלי שעל שמו אני קרוי, הרב מנחם מנדל כשר ז”ל, הוא תמיד דמות המפתח שלי. הוא היה דמות מרתקת, תלמיד חכם אבל גם איש עסקים ממולח וציוני גדול”.
חזון עסקי לשנת 2024: “להמשיך לעזור ולפזר את הידע שיש לנו פה לכמה שיותר אנשים”.
מסר אישי: “לא לעבוד בפזיזות, לברר כל דבר ולבדוק אותו לעומק, לחשוב לטווח הארוך ולהתייעץ עם כמה שיותר אנשים”.