“אם יש תובנה מרכזית שאליה הגעתי בשמונה שנות כהונתי כנשיא להב, היא שהלכה למעשה במדינת ישראל יש שני עמים: אחד של עובדים שכירים, הזוכים להגנה סוציאלית ולפיצוי ראוי כשהם יוצאים למילואים, והשני - עצמאים ובעלי עסקים שבאותו המצב מופקרים לגורלם, ללא הגנה סוציאלית וללא הפיצוי שראוי שהמדינה תיתן בעת משבר”. כך אומר עו”ד רועי כהן, נשיא ארגון העצמאים להב, ומוסיף: “אנחנו מוכיחים יום-יום שעה-שעה את הצורך ההכרחי בה בחברה הישראלית. במיוחד כיום, בעת המלחמה, כשמתחדדת האפליה נגד ציבור העצמאים”.
1 צפייה בגלריה
רועי כהן
רועי כהן
רועי כהן
(צילום: אביגיל עוזי)
ארגון להב הוקם ב-1983 במטרה לייצג, לקדם ולפעול למען מגזר העצמאים, המעסיקים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל, המונה על פי ההערכות כ-600 אלף איש. בארגון חברים בפועל למעלה מרבע מיליון עצמאים, נותני שירותים ובעלי עסקים הפעילים דרך חברות ב-66 ארגונים עצמאיים וארגונים מקצועיים המאוגדים תחת להב. בין ארגוני העובדים הללו ניתן למצוא את לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון, ההסתדרות הרפואית, איגוד המוסכים ולשכת יועצי המס.
“לצערי, הפקידות במשרד האוצר מנותקת מהמציאות. עד שלא יוקם כאן שולחן עגול אמיתי בין המגזר העסקי לבין הממשלה, עם מטרות וצעדים לצמצום האפליה הזאת, נחווה עוד ועוד מראות של עצמאים שעסקיהם קורסים”, מבהיר נשיא הארגון, עו”ד רועי כהן. “מלחמת השבעה באוקטובר תפסה את מדינת ישראל עם המכנסיים למטה, ללא נוהל לחיצת כפתור שמעניק ודאות פיצוי לציבור העצמאים ובעלי העסקים. שוב מצאנו את עצמנו מגיעים לוועדת הכספים כמו עניים בפתח כדי לדרוש את מה שמגיע לנו בדין: פיצוי על הירידה בהכנסות, על המשך הוצאות דוגמת ארנונה, שכירות ומלאים. לא הייתה שום תכנית מסודרת, הכול צעדים של טלאי על טלאי”.
כשהבין עו”ד כהן שזה המצב, הוא הוביל בנחישות מהלך לשיפור משמעותי של מתווה הפיצויים בוועדת הכספים. הוא מציין כי בימים אלה פועלת להב למתן ודאות כלכלית למשק, ולמתן פתרונות פיצוי לחודשים ינואר-מרץ לענפים שנשארו מאחור: תרבות, תיירות, אירועים, הפקות והסעות.
אילו עוד מהלכים והישגים מהשנים האחרונות אתה יכול למנות?
“להב הובילה לחקיקת חוק מוסר תשלומים במשק, המבטיח קבלת תשלום של שוטף + 30 מגופי הממשלה ומהחברות הממשלתיות. בנוסף, היינו שותפים פעילים ברפורמה ברישוי עסקים, בחקיקת חוק פנסיה חובה לעצמאים, בתיקון חקיקה היסטורי עבור נשים יולדות עצמאיות, בהחלת מנגנון מס הכנסה שלילי גם על ציבור העצמאים ובטיפול בעצמאים במשבר הקורונה. כנשיא להב הובלתי לחקיקת מתווה הפיצויים ותוכנית הסיוע, וכן לזכייה היסטורית בבג”צ בו המדינה חויבה לשלם דמי ימי בידוד גם לעצמאים. כשאני מסתכל על השנה האחרונה, ההישג המשמעותי ביותר הוא בחוק ההסדרים האחרון, בו הובלנו את רפורמת העוסק הפטור. הגדלנו את תקרת העוסק הפטור ל-120 אלף שקל לשנה וקיבלנו הכרה אוטומטית ב-30% הוצאות ללא רגולציה. הישג נוסף הוא הגשת בג”צ בנוגע לאי יישום סעיף 110 לחוק תכנון ובנייה, שהובילה לאישור התקנות לאחר שש שנות עיכוב במליאת ועדת התכנון הארצי. אני גם גאה שהצלחתי להוריד מסדר היום של ועדת הכספים את התקנות שאם היו עוברות היו מחייבות התקנת דלקן בכל רכב של עוסק עצמאי או קטן. בכך, נמנעה הטלת רגולציה מטורפת נטולת סיבה”.

להפוך את מתווה הפיצויים לחיילי המילואים העצמאים למעשים

שיא נוסף שמציין עו”ד כהן הוא רכישת משכן קבע מכובד לארגון העצמאים, ולאחר 40 שנות פעילות עבר הארגון לבית שביט ברחוב ראול ולנברג 4 בתל אביב. עו”ד כהן מאמין שרכישת המשכן מסמנת תקיעת יתד לעוד עשרות שנות פעילות ענפה למען ציבור העצמאים, ומספר שהוא גאה לשבת בחדר בו ישב בעבר נשיא התאחדות התעשיינים, בומה שביט ז”ל.
“גם כשאני יושב במשרד אני לא שוכח לרגע את עשרות אלפי העצמאים שגויסו בצו 8 למילואים ונלחמים כעת ברצועת עזה”, הוא אומר. “המדינה מפנה להם עורף ונותנת להם כתף קרה, ואנחנו נחושים להפוך כל אבן כדי להפוך את מתווה הפיצויים של תשעה המיליארד למעשים בפועל. להב היא ‘כיפת הברזל’ של ציבור העצמאים והעסקים בישראל ואני נמצא בכל דיון וזועק את מצוקתם. פעם אחר פעם המדינה אינה מקיימת את האמנה שיש לה מול אזרחיה, מול אנשי המילואים, ולא מעניקה ביטחון כלכלי לציבור העצמאים והעסקים. היא מפקירה אותם לגורלם וצריך להפסיק את מנגנון הניסוי והטעיה כלפיהם. יש לחוקק חוק שיקבע מנגנון פיצוי קבוע ומוסדר בעת מלחמה, מגפה ורעידת אדמה”.
עם תחילתה של 2024, מה אתה מצפה מראש הממשלה ומשר האוצר?
“אני דורש משניהם להביא את תקציב 2024 לאישור מחדש בכנסת. יש צורך בתקציב אחראי, תוך סגירת משרדי ממשלה מיותרים, הורדת כל הסעיפים הקואליציוניים וצמצום בהוצאות הממשלה. יש להגדיל צעדים למען חיזוק המשק והגדלת הצמיחה והפריון, כגון פחת מואץ לעסקים, הכרה בהוצאות רכב עבודה, הנהגת מדיניות של קיזוז הפסדים לאחור, הורדת מע”מ והפחתת מכסים. בכוחם של צעדים אלו להחזיר את האמון של המגזר העסקי בממשלה, שנמצא כעת בשפל המדרגה”.
מה התובנה שלך לאור אירועי השבעה באוקטובר?
“האירוע הקשה בתולדות המדינה מחייב אותנו לדרוש ערכים אחרים מהנהגת המדינה, ערכים של לקיחת אחריות, לפעול על פי שיקולים מקצועיים בלבד, חתירה למצוינות ולא לקבל שום דבר כמובן מאליו. הקונספציה הביטחונית קרסה ואיתה גם הביטחון והאמון של האזרחים בהנהגה, וחייבים לשקם זאת מיידית. לבנות וליישב את עוטף עזה מחדש, למגר כל גורם טרור שמאיים על ביטחון ילדינו, ולשקם את הכלכלה הישראלית. יש לנו מדינה לתפארת, אזרחים ואזרחיות מדהימים ועכשיו זה זמן של אחדות ובניית מדינה חזקה ויציבה”.

ת.ז

עו”ד רועי כהן - נשיא להב – לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל
סיכום שנת 2023 במשפט: “חוויתי את השנה הגרועה ביותר עבור מדינתי וזה הזמן לתקן ולבנות מחדש”.
דמות מפתח שהיוותה לך השראה בשנת 2023: “תא”ל במיל’ דדי שמחי, ששכל את בנו החייל גיא שמחי ז”ל ב-7.10. הוא מבטא בקולו מדוע נחוצה אחדות בעם”.
משאלת לב לשנת 2024: “כל החטופים יחזרו לביתם ושתהיה שנה בסימן התאוששות במשק, עם ממשלה שתדע להוביל צעדים כלכליים בוני אמון מול המגזר העסקי”.
מסר מרכזי: “הייאוש עבורי הוא לא תוכנית עבודה. מדינת ישראל תנצח במלחמה ויחד, באחדות ואמונה בצדקתנו, נוביל את מדינת ישראל לעתיד טוב יותר”.