עינת פלד שפירא, מסכמת את שנתה הראשונה בתפקיד מנכ”לית רשת הפארם Be, שנה שבה גיבשה את התוכניות האסטרטגיות ותוכניות העבודה ולהמשך צמיחה רווחית של הרשת. “המלחמה הציבה בפנינו אתגרים חדשים, כשהראשון שבהם הוא לדאוג לעובדים שלנו, החל מעובדים שקרוביהם נהרגו ועד הורים לילדים הסובלים מחרדות. הענקנו לכולם טיפול צמוד, כשבמקביל שמרנו על הרציפות העסקית. כעסק חיוני - בית מרקחת - מחובתנו להנגיש את השירות לכולם ולכן סניפי Be נשארו פתוחים מתחילת המלחמה, למרות כל המורכבויות”, אומרת פלד-שפירא.
1 צפייה בגלריה
עינת פלד-שפירא
עינת פלד-שפירא
עינת פלד-שפירא
(צילום: אלעד גוטמן)
מה הדבר הבולט ביותר שהשתנה?
“החל מהיום הראשון רצינו לתרום מעבר לתרומה של מוצרים, חיפשנו היכן אנו יכולים להיות משמעותיים ולהעניק ערך מוסף בתחום המומחיות שלנו ובחרנו לבצע פרויקט התנדבותי שיושב על ה-DNA של Be ומנצל את חוזקותיה. כך נוצר, בשיתוף עם החברה למתנ”סים, פרויקט Be With You – שהחל כבר בשבוע הראשון למלחמה. במסגרתו, מומחיות היופי של מחלקות הקוסמטיקה של הרשת מגיעות למרכזי מפונים בכל רחבי הארץ ונותנות הרצאות וסדנאות לנשים בנושא טיפוח וחיבור גוף לנפש. “המפגשים האלו משמעותיים ומרגשים למקבלות הטיפולים, הזוכות לאוזן קשבת, תשומת לב, חום ואהבה אך לא פחות משמעותיים, לעובדות שלנו”.
ככל שהתארכה המלחמה, כך גם הביקוש הלך וגדל מצד מרכזי מפונים. “עד עתה נגענו כבר בכמעט אלפיים מפונות ואנחנו ממשיכים בפרויקט גם בימים אלו. אחת המפונות סיפרה לי שמאז תחילת המלחמה היא אפילו לא חשבה על להתאפר כי היא לא מפסיקה לבכות. אחרי המפגש, סיפרה שהרגישה שיש מי שדואג לה, שמאפשר לה להרגיש יפה - ושזה מקרין עליה גם פנימית. זו רק דוגמה אחת משורה ארוכה של מפגשים מאוד מרגשים. עבורי זו גאווה גדולה וסיפוק עצום”.
מהם הקווים המנחים שלך בניהול משברים לעומת שגרה?
“הדרך שלי, גם בשגרה וגם בעת משבר היא אותנטיות, לקיחת אחריות, טיפול מהיר בבעיות ונקיטת יוזמה. זה מאפיין את ההתנהלות היומיומית שלי לכל הכיוונים, אני מאמינה שאפשר לפתור כל דבר בהדברות בשיח פתוח ובהגעה להבנות. גם עובדות ועובדי Be יודעים שאני וההנהלה כאן כדי לפתור עבורם בעיות ושלכל בעיה יש פתרון”.
היכן מדינת ישראל הפגינה חוזקה וחולשה בעיניך בתקופה הזאת, בנוגע לפעילות עסקית?
“למציאות שבה אנו גדלים בארץ וכאוכלוסייה שבה רוב האזרחים משרתים בצבא, ישראל מורכבת מאנשים אמיצים, חדשניים, יזמים באופיים ופתוחים לשינויים - מה שמייצר מארג אנושי חזק ומוצלח. החוזקה הגדולה ביותר של האוכלוסייה היא היכולת לסמוך על עצמנו ולדאוג שדברים יקרו. התכונות הללו משתקפות גם בעולם העסקי, לא סתם מדינת ישראל היא Start Up Nation עם הצלחות עסקיות רבות - ולא רק בתחום הטכנולוגי. להשקפתי, המקום שבו המדינה צריכה להשתפר הוא תחום הרגולציה שדורש הקלות, בטח בעולם הרוקחות שבו Be פועלת. שמחתי לראות מעורבות של משרד הבריאות, שיוזם הקלות רגולטוריות, התחושה היא שבאמת מבינים שם עד כמה זה יכול להועיל ולשפר את העבודה השוטפת”.

ניסיון של 20 שנה בשוק הקמעונאות

לפלד שפירא ניסיון של מעל ל-20 שנה בשוק הקמעונאות, ובין תפקידיה: מנכ”לית בונז’ור מבית “אסם” ולאחר מכן מנכ”לית וילי פוד.
לאחר תפקיד כמנהלת חטיבת המשקאות של החברה המרכזית למשקאות מונתה לתפקידה הנוכחי: מנכ”לית רשת הפארם Be. כיום היא אחראית על פעילות הכוללת מעל 94 סניפים ועל כ-1,400 עובדים. היא מתגאה בעובדה שכ-77% מעובדי החברה הן עובדות. “הבאתי למצב בו רוב הנהלת Be היא נשית וכך גם רוב עובדי החברה. מבחינתי זו גאווה גדולה כמנכ”לית אישה”.
מהם הישגיך המשמעותיים ביותר השנה ומה למדת בה שלא ידעת קודם?
“השנה התמקדתי רבות בבניית תהליכים שייפתחו את החברה בעתיד, ובשיפור ברווחיות ובבניית תשתית לצמיחה מואצת. שיפרנו משמעותית את נראות הסניפים, את תמהיל המוצרים ואת חוויית הקנייה, ולראייה, יותר אנשים מגיעים לסניפים וקונים יותר. ספציפית השנה העמקתי בתחום שהיה חדש לי - עולם הרוקחות”.
ומה בשנת 2024?
נמשיך להתרחב לעוד סניפים ברחבי הארץ ולהנגיש את השירותים שלנו ליותר לקוחות. ב-2024 נפתח עוד כ-10 סניפים ועוד יפתחו 10 מתחמי Be בתוך סניפי שופרסל. בשנה זו צפויים לנו גם שיתופי פעולה אסטרטגיים שעוד אי אפשר לחשוף - אך הם יהיו משמעותיים מאוד”.
ת.ז
עינת פלד-שפירא - מנכ”לית Be
סיכום 2023 במשפט: “עסקים כמו חברים, נמדדים במצבי משבר. בהמשך לשמירה על הרציפות העסקית בחירום כבשגרה, נתנו ערך משמעותי לקהילה ולחברה בישראל בהתאם לחוזקות שלנו”.
דמות מפתח שהיוותה לך השראה בשנת 2023: “סופיה חליפה שרמקו, אישה בדואית מוסלמית, שהפגינה אומץ בעמידתה בחזית ההסברה הישראלית בחו”ל”.
משאלת לב/חזון עסקי לשנת 2024: “שהמלחמה תסתיים מהר עם כמה שפחות נפגעים, שהחטופים יחזרו הביתה בשלום ושנמשיך לקיים שגרה עסקית לצד פעילות חברתית”.
מסר מרכזי: “יש משהו בעשייה חיובית וחשוב שהיא תהיה חלק מה-DNA של כולנו גם בזמן רגיעה ושגרה. שנהיה שם אחד בשביל השני”.