העיצובים של אדריכל מיכאל (מיכי) סתר תמיד יתחילו מסיפור. עבורו, התכנון אפשרי רק אחרי שמכירים את ה-DNA של החברה, את הסיפור המיוחד שלה, שתרגומו לחלל עבודה יגרום לעובדים להרגיש בבית. “העיצוב שאנו מציעים לכל חברה מתבסס על מה ששמענו, סיפורים שעובדיי החברה מאוד מחוברים אליהם. ייתכן וזר שייכנס לא תמיד יבין מדוע זה העיצוב שנבחר, אך עבור העובדים הוא נותן תחושה של שייכות וזה מאוד חשוב”, מסביר מייסד חברת “סתר אדריכלים”.
1 צפייה בגלריה
מיכאל (מיכי) סתר
מיכאל (מיכי) סתר
מיכאל (מיכי) סתר
(צילום: גיא הכט)
את היום שלו מתחיל האדריכל מיכאל (מיכי) סתר בכל בוקר מול הזריחה. בשעות האלה תמצאו אותו בחוף הצוק בתל אביב, הולך אל מול הגלים או גולש על סאפ. “הפעולות הללו משנות לי את היום, משפיעות על העבודה שלי ומהוות סוג של מדיטציה. השעה הזו בים, בכל בוקר, מביאה אותי להרהר ברעיונות העיצוביים ומייצרת לי השראה לכל אורך היום”, הוא מגלה.
“סתר אדריכלים” שהקים אדריכל סתר ב-1984 היא אחת החברות המובילות בישראל בתחום תכנון סביבות עבודה לחברות בינלאומיות וישראליות, ואף זכתה מספר פעמים באות העיצוב באיטליה בגרמניה, ארה”ב ובבריטניה. מועסקים בה 15 עובדים, בעיקר נשים. “בחברה שלנו יש עובדים ותיקים, ההולכים עימי דרך ארוכה, ועובדים שהם בוגרי בתי ספר לעיצוב עכשווי. השילוב הזה, מביא כוחות רעננים מצד אחד וניסיון מצד שני. החיבור ביניהם מביא תמיד לתוצאות מיוחדות”.
ברזומה של “סתר אדריכלים” עיצובים בישראל ובחו”ל של משרדי פייסבוק, גוגל, HP, נייס, נובה, הקמפוס הנקי של בנק דיסקונט בראשון לציון, משרדים של עורכי דין, ברודקום, פיבר ושגרירויות ישראל בעולם. החשיבה המרכזית, שאותה מיישמת החברה בעיצוביה, היא שהסביבה שבה יושב ופועל האדם משפיעה על צורת עבודתו. היא זו שתגרום לעובדים להיות מרוצים, פרודוקטיביים ומרוכזים הרבה יותר. נאמנים לחשיבה זו, תכננו בחברה את המשרדים הגדולים הראשונים של “גוגל” בישראל אשר השפיעו רבות על תכנון סביבות העבודה בישראל. “המשרדים הפכו למעשה למשרדים חווייתיים. כל אזור קיבל עיצוב שתאם את בקשת העובדים, לדוגמא ים, נמל, טבע ושכונה”.
אילו מהלכים חשובים ופורצי דרך ביצעת בשנים האחרונות?
“תכנון של כ-40 אלף מ”ר של כל משרדי פייסבוק בישראל ותיכנון הפנים של קמפוס דיסקונט בשיתוף פעולה עם סטודיו BA, פרויקט ענקי שהיה מאתגר ביותר. תכננו אותו כך שכל העובדים והמנהלים יישבו ב’אופן ספייס’. זו חשיבה מהפכנית שלרוב שייכת לעולם ההייטק והוכנסה גם לסביבת העבודה של הבנק. באפיון הצרכים הייתה החלטה משותפת עם הבנק לתכנן אופן ספייס מוחלט כדי לשמור על תקשורת בלתי אמצעית בין העובדים למנהלים. כיום, כולם יודעים ומבינים שהפגישות הלא פורמליות הן פגישות חשובות ביותר התורמות לקידום נושאים רבים במסגרת העבודה”.
כיצד ההצלחה שלכם ממנפת את העשייה והכלכלה הישראלית?
“עזרנו לחלק מהחברות שעיצבנו להם סביבת עבודה לעבור ולעבוד בצורה היברידית. ובכך נחסכו להן הוצאות מיותרות על נדל”ן, וכיום חלקן יושבות על 60-70 אחוז מהשטח הקודם. דוגמה טובה לכך הם עובדי חברת “נייס” ברעננה, שבעקבות המעבר לצורת עבודה היברידית התרכזו בבניין אחד במקום בשלושה כפי שהיו קודם. באופן הזה, הם גם יחסכו כסף עתידי”.

לשנות את הנראות ברפואה

בשנת 2023 נכנסה “סתר אדריכלים” לשוק הביטחוני ולשוק הרפואי שבו, כפי שמעיד מיכי, מטרת העל היא לייצר סביבה מזמינה יותר ונינוחה לעובדים, למטופלים ולצוות הרפואי.
“אנחנו מנסים לשנות את הנראות של סביבת העבודה גם בתחום הרפואי כדי שקליניקות, אזורי הישיבה וההמתנה בבתי חולים ייראו אחרת ממה שאנו רגילים. כיום הכל נראה באותו מראה סטרילי. חשוב לנו לתכנן עיצוב שבו המטופל יהיה גורם הכי חשוב בקומה, שיחוש שעושים מאמצים לארח אותו. בהתאם לכך, אנחנו מעצבים מחדש את הנראות של התקרות בבתי החולים, משלבים סוגי תאורה שונים, משנים את צורת הישיבה ועוד. בצורה כזו, המטופלים שיגיעו ויעברו חוויה נעימה יותר. זה חידוש שיצרנו השנה, ואנחנו מיישמים אותו במספר ארגונים רפואיים”.
אתה מאמין גדול בכך שעובדים ישבו בסביבות עבודה תואמות להם.
“כן, בהחלט. חשוב מאוד שארגונים ישקיעו בסביבת העבודה שלהם כי סביבת עבודה יצירתית ומושקעות מעצימה את היצירתיות, גורמת לאכפתיות, ליצירת קשר עם החברה ולקשר טוב יותר בין האנשים. לפעמים, אני נכנס למשרד כלשהו, רואה את העיצוב שלו ועצוב לי עבור העובדים בו”.
איזו עצה מקצועית היית נותן למי שמתעתד לעצב משרדים?
“גייסו אדריכל, איש מקצוע טוב, זה ישפיע על כל חווית העבודה של העובדים שלכם, ויעצים תנופה, חזון, חריצות ורווחה. משרד הוא כמו בית, אנו נמצאים שם הרבה שעות, לעתים יותר מאשר בביתנו, לכן ראוי שהוא יהיה מותאם ומחבק, נעים ומקדם, שיהיה חשק להגיע לעבודה וליצור”.
רבים כבר עוברים לעבוד מהבית, מה היית ממליץ לשנות בסביבת העבודה הביתית?
“צריך לוודא שיש חדר עבודה, כי כל צורת העבודה בשיחות ועידה בווידאו לא יכולה להתרחש כשאתה בנישה בתוך הבית. החדר לא לחייב להיות גדול, אך כן סגור אקוסטית כך שאם יש ילדים, אז אפשר לייצר שיחות וידאו ללא הפרעות. בחדר צריך שיהיה ריהוט ארגומטרי, שניתן יהיה לשבת זמן ממושך ולעבוד, כולל כיסא נוח שטוב לגב. לשבת מול חלון ואם ניתן גם נוף. לדאוג שיהיה טיפול אקוסטי בחדר, כדי שלא יהיה הדהוד, שאותו אפשר להשיג באמצעות תליית וילונות או חיפוי קיר בחומרים אקוסטיים כדי שתהיה בליעת קול”.
מהן תוכניות החברה שלך ל-2024?
“לסיים פרויקטים גדולים שהתחלנו, להוביל חידושים בתחום סביבות העבודה ולהגיע גם לתחומים אחרים כמו תכנון בתי מלון, מרכזיים רפואיים נוספים וגם לתכנן מוזיאון, שכבר התחלנו לעבוד עליו. להמשיך את הגיבוש של הצוות המצוין שלנו, ולהצליח גם לייצר להם פעילויות חברתיות מעבר לעבודה המשותפת”.

ת.ז

אדריכל מיכאל (מיכי) סתר - מייסד סתר אדריכלים
סיכום 2023 במשפט: כאזרח במדינה הייתה שנה מאתגרת, סיומה הביא אותנו לתוך מלחמה עם הרבה סימני שאלה”.
דמות מפתח שהיוותה עבורך השראה בשנת 2023: “חיילי צה”ל וארגוני החברה האזרחית שתרמו ומבחינתי הצילו את המדינה”.
חזון עסקי ל-2024: “שנגשים את כל הפרויקטים שהתחלנו ב-2023 ועתידים להסתיים ב-2024, שנראית גם היא כשנה מאתגרת למדינה”.
מסר אישי: “אני מקווה ששנת 2024 תהיה שנה של מהפך ושינוי במדינתנו מכל הבחינות”.