עו”ד ארז פרץ ועידן כהן מעידים כי הלקוחות שמגיעים אליהם נתונים לרוב בלחץ, כך שתפקידם הוא קודם כל להרגיע אותם ולהראות להם את הדברים גם בזווית שונה. בעיות עם הבנקים, איחור בתשלום משכנתה, חובות שנצברו ועוד קשיים מהותיים וכלכליים שמשפיעים על החיים ומדירים שינה, הם רק חלק מהמקרים שפוגשים השניים במסגרת פעילותם בפרץ& כהן משכנתאות. “אנחנו יודעים איך להציג את התמונה מול הבנקים מעבר לנתונים היבשים, יודעים להיות יצירתיים ולהוביל לשקט כלכלי עבור כל מי שפונה אלינו”, הם אומרים.
1 צפייה בגלריה
ארז פרץ ועידן כהן
ארז פרץ ועידן כהן
ארז פרץ ועידן כהן
(צילום: גיא הכט)
עו”ד ארז פרץ ועידן כהן מייצגים אנשים מול המערכות הפיננסיות: בנקים, חברות ביטוח וחברות אשראי חוץ בנקאיות. למעשה, כל צוות המשרד שלהם מורכב מיועצי משכנתאות וכן אנשים בעלי ידע אקדמאי בכלכלה ובמשפטים. “אנחנו נכנסים למקום שיש בו פער גדול בין חוסר הידע של הלווה לבין הגוף המלווה, זאת כאשר ידוע לכולם, שלגוף המלווה כדוגמת בנקים וגופי אשראי חוץ בנקאיים יש אינטרס כלכלי מובהק להרוויח כמה שיותר מהעסקה”, הם אומרים. “הפער הזה מתחיל בכך שהלווה אינו יודע לשאול את השאלות הנכונות, וממשיך באי ידיעה שלו לגבי ההצעה שקיבל, ואם היא אכן תואמת את המצב בשוק. אנשים טועים לחשוב שהתייקרות השוק אינה משפיעה עליהם לרעה, אם למשל, המשכנתה נלקחה בזמן שהשוק היה זול יותר. נתקלנו בזה לא מעט בתקופה שבה השוק התייקר סמוך לפרוץ הקורונה ומתקשה להתאושש גם בסיום שנת 2023”.

כלכלה לצד נשמה

עו”ד פרץ הוא מומחה בדיני בנקאות וחבר בלשכת עורכי הדין. לדבריו, הבעיה בתחום הייעוץ והליווי מתחילה בשלב שבו מרבית מהחברות הגדולות העוסקות בתחום אינן מצליחות לתת ללקוח את היחס האישי והאמיתי שהוא מחפש. “אנחנו שמים דגש גדול על הצד הזה. אנחנו ‘בעלי הבית’ ששמם מופיע על שלט המשרד, ונפגשים אישית עם הלקוח. מנתחים את המצב הכלכלי שלו, בונים עבורו תוכנית עבודה שמצד אחד תביא את הידע המקצועי, ומהצד השני את רצונות הלקוח בקצה. אנחנו מלווים את הלקוח יד ביד גם לאחר סיום הטיפול, מפקחים ומוודאים שהאדם שנקלע לצרה ועזרנו לו לפתור אותה לא ייכנס שוב לאותו בור”.
מהם ההישגים שרשמה חברת פרץ & כהן משכנתאות ב-2023?
“אנחנו גאים להיות בין הראשונים שזיהו כי האינפלציה (יוקר המחייה) תמשיך לעלות למרות התחזיות האופטימיות. כפועל יוצא מכך, כבר בראשית 2023 פעלנו להשיג ללקוחות שלנו הלוואות במסלולים שאינם חשופים לשוק המשתולל, בדגש אל מול המסלולים הצמודים ליוקר המחיה. לקחנו מספר פרויקטים של רכישת דירות במסגרת “קבוצות רכישה”, שבמסגרתם הבנקים המלווים נותנים תנאים דרקוניים קשים ויקרים בגלל הסיכון בעסקה. באמצעות כוח הקנייה של המשרד, בשילוב המומחיות שלנו, הצלחנו להפוך את אותן הלוואות לתיקי משכנתה בתנאים זולים הרבה יותר. הסקפטיות של קבוצת הרכישה בתחילת ההתקשרות אל מול התוצאות הסופיות המצוינות שבהן חסכנו לכל הרוכשים הרבה כסף, גרמו לנו שמחה והתרגשות, לא פחות מהם”.
כיצד משפיע תחום העיסוק שלכם על ישראל?
“גרמנו להרבה אנשים להבין שהם לא לבד בעת צרה. שאם יש לך אנשי מקצוע שהולכים איתך יד ביד, ניתן לחלץ את עצמך גם אם אתה מתמודד מול גופים ענקיים. בכל שנות פעילותנו הוצאנו הרבה אנשים מקשיים נוראיים, גרמנו להם להבין שהגופים המלווים הם גוף עסקי פרטי ובעיקר שהם לא חברים שלהם. אי אפשר להתמודד מולם כאשר אינך בקיא בשוק ולא פחות חשוב שאין לך מספר גדול של תיקים שבאמצעות אתה מייצר כח קנייה”.
מה היתרון שלכם?
“החברה שלנו עובדת עם הגורמים הבכירים בבנקים ובחברות אשראי. אנחנו מביאים לישיבות אשראי גם את המצב האישי של הלקוח, שלרוב לא ניתן להבין מעבר למספרים הכלכליים היבשים. אם, נניח, אנחנו מטפלים באדם הנמצא בתהליך גירושין קשה, אדם שמצבו הרפואי הידרדר והכנסתו נפגעה זמנית, אנחנו מציפים את זה בפגישות מול מנהלי ובכירי הבנקים. הדברים האלו לא מופיעים בדו”ח הבנקאי אבל עצם העלאתם מייצרת זווית אחרת”.
אלו אתגרים ארגוניים כלכליים אתם חווים בחברה כתוצאה מהמלחמה?
“המלחמה הכניסה אנשים לסטרס כלכלי. חלקם איבדו את מקום עבודתם ומקור הכנסתם, עסקים קטנים קרסו, אחרים לא יכולים לעמוד בהתחייבויות לבנקים המינוס גדל והאישור להגדלת המסגרת הופך לקשה אף יותר. כאן אנחנו נכנסים לתמונה, מתחילים את הקרב מול גופי הענק ופועלים כדי לעזור לאדם האחד העומד מול איתני כלכלה. אנשים היום מאוד מאותגרים בעניין הכסף, חוסר הוודאות הכלכלית מכניס אותם ללחץ והם לווים כסף יקר שנותן רק פתרון זמני, אם בכלל. אם לא די בזאת, גם הגופים הפיננסים נהיים נוקשים יותר. חוסר הוודאות של הלקוח הלווה לעמוד בהחזרי ההלוואה מטרידה אותם לא פחות. האתגר שלנו הוא להבין מצד אחד את צרכי הלקוח לעמידה בהתחייבויות החודשיות, ומצד שני לשכנע את המלווים לתת לו הלוואה בתנאים נוחים”.
מהן ההצעות שלכם, לאדם שנקלע לצרה כלכלית והילווה מגופים כסף שאין לו להחזיר?
“אנשים צריכים להבין איך ניתן לקבל יותר מהגופים הפיננסיים. למשל, הרבה לא יודעים שעל חשבון הנכס שברשותם, גם בגיל השלישי, ניתן לגייס כסף בפריסה ארוכת שנים. אנשים נרתעים מהמילה ‘משכנתה’ כי תמיד יש חשש שהבית יילקח ואז לוקחים הלוואות יקרות פי שלושה, שההחזר החודשי עליהן גבוה, כשלמעשה ישנו פתרון בתנאים טובים יותר. מדי יום אנחנו חוסכים המון כסף לאנשים, וזה מתחיל ביכולת שלנו לערוך השוואת מחירים בין הבנקים”.
מה להשקפתכם החזקות של מדינת ישראל?
“החזקה היא בשמירה על קרנות הגופים הפיננסים ופיקוח על כל הגופים המלווים. יחד עם זאת, היינו שמחים שיקומו גופים פיננסים נוספים שיגדילו את התחרות. ברמה האישית, אנחנו מגלים לא פעם מקרים של סולידריות חברתית מהגופים הפיננסים, מעבר לנתונים היבשים והבנקאיים. עם ישראל, בטח בתקופות אלו, מראה שהפערים בכל התחומים לא כאלה גדולים ובשעת אמת אנחנו רואים הירתמות של כל קשת האוכלוסייה”.

ת.ז

עו”ד ארז פרץ ועידן כהן - בעלי חברת “פרץ & כהן משכנתאות
סיכום שנת 2023 במשפט: “הצלנו הרבה אנשים מנפילה כלכלית”.
דמות מעוררת השראה: “ההורים שלנו שהקנו לנו את ההבנה הבסיסית, הישנה והטובה על כסף וכמה הוא מצרך יקר כשלא מבינים בו.”
חזון עסקי ל-2024: “שנמשיך לגדול ולהתרחב ולהצליח במקומות שאחרים לא הצליחו”.
מסר מרכזי לציבור: “או שאתה שולט ביום או שהיום שולט בך”.