מכון מור יציין השנה 50 שנה להיווסדו. מה שהחל כמכון רפואי שסיפק בתחילת דרכו הדמיה ורפואה תעסוקתית בישראל, הוא כיום חברת-בת של “כללית”, המספק בדיקות, ייעוץ והליכים רפואיים, ומעמיד לרשות מטופלי המכון (מכל קופות החולים) 200 רופאים ומומחים שונים, לצד 800 אנשי צוות רפואי ועובדים מיומנים.
1 צפייה בגלריה
יורם סגל
יורם סגל
יורם סגל
(צילום: גיא הכט)
“28 הסניפים שלנו פרושים מהדרום ועד הצפון, מתוך תפיסה שעלינו להיות ארגון שמשרת את תושבי מדינת ישראל בכל מקום”, מצהיר יורם סגל, מנכ”ל מכון מור. “המכון מטפל בשנה בלמעלה ממיליון לקוחות, בין אם כלקוחות הרפואה הציבורית ובין אם כלקוחות הרפואה הפרטית”.
היכן ניצב הגבול בין שתי הפרקטיקות?
“בתפישה שלנו אנחנו קודם כל משרתים את לקוחות קופות החולים, מציעים להם שירותי הדמיה לרבות ממוגרפיה, CT, אולטרה סאונד וממוקדים במטרה - זיהוי מוקדם של מחלות שונות, בדגש על סרטן. בנוסף, אנו מספקים שירותים אמבולטוריים, דוגמת הזרקות למניעת עיוורון, מרפאות כאב ושירותי רפואת המטיילים. רבים לא יודעים שאנו הגוף המוביל בשירותי רפואת המטיילים בישראל. לצד זאת, יש במכון מור נישה של רפואה פרטית המציעה שירותים רפואיים כמו צנתור וירטואלי, בדיקות סקר, קולונוסקופיה וירטואלית, טיפולי ורידים ועוד, שאת רובם ניתן לקבל במסגרת הביטוחים המשלימים של קופות החולים וביטוחי הבריאות הפרטיים. אנחנו, הגוף היחידי המורשה לתת רישיון לטייסים מסחריים לאחר ביצוע בדיקות סקר שנתיות”.
יורם סגל החל את דרכו ב”כללית” ב-1994 ומאז מילא שורה של תפקידי ניהול בכירים, בהם מנהל מחוז צפון ומנהל מחוז ירושלים. בתפקידו האחרון שימש כסמנכ”ל וראש חטיבת קהילה בקופה. לתפקידו כמנכ”ל מכון מור נכנס בפברואר 2023, ו”טריותו” בתפקיד החדש מאפשרת לו, לדבריו, להמשיך ולבחון את פעילות המכון גם כמשקיף מהצד. לדבריו, כשהוא עושה זאת הוא רואה ארגון מקצועי, איכותי, יעיל מאוד, שבלעדיו עולם הבריאות בישראל היה בחסר גדול. עם זאת, הוא מזהה כי רבים בציבור לא מכירים לעומק את פעילות המכון ואת השירותים הנרחבים שהוא מציע.
“אנשים לא יודעים, למשל, שאנחנו הגוף המוביל בביצוע ממוגרפיה בישראל עם מעל ל-100,000 בדיקות בשנה, שאנו עוסקים גם בדיקות שינה”, הוא מפרט. “בנוסף, אנחנו מחזיקים בבעלות חלקית בבית החולים הפרטי ‘הרצליה מדיקל סנטר’, חברת-בת בשם ‘מור יישום’ העוסקת במחקרי בריאות, מפתחת יוזמות, אפליקציות ומכשור מתקדם במטרה לשפר את עולם הרפואה - ולא רק בישראל. חברת-בת נוספת בשם ‘נווה שבא’, מפעילה ארבעה בתי אבות ודיור מוגן. חברה נוספת - ‘LEM’ - עוסקת בפתולוגיה, ולמעשה היא הגדולה בישראל בתחום זה. בבעלותנו גם ‘תלבר’ - העוסקת בארכיבאות רפואית ומחזיקה בארכיב הרפואי הגדול במזרח התיכון, וגם במכבסה הרפואית הגדולה במזרח התיכון. עובדה חשובה במיוחד: חברת הבת שלנו Mor Inside, העוסקת בבדיקות MRI, מחזיקה ב-7 מתוך 65 מכשירי ה-MRI בישראל. למרות שמדובר רק כ-9% מהמכשירים - אנו מבצעים כ-23% מבדיקות ה-MRI בארץ, ובזמינות טובה מאוד”.
נתון מרשים.
“ההישג נובע מעצם תפיסת העולם של מכון מור: לתת קדימות לעיסוק בזיהוי מוקדם, לאפשר גילוי מחלות כבר בתחילת דרכן, כשעוד קל להתמודד עמן. אנו יודעים שבבתי החולים ישנם תורים ארוכים וההמתנה עלולה לקחת חודשים, אצלנו פעמים רבות היא מסתכמת בשבועות ספורים”.

הגנטיקה תצביע על התכנות לסרטן

המחשבה שמאחורי הנחיצות של מכון מור הובילה להקמתם ולהצבתם של סניפיו במרכזי הערים, כשהם מציעים נגישות גבוהה ומותאמים גם לאוכלוסייה מוגבלת. תוכנית העבודה של המכון בשנתיים הקרובות כוללת את הקמתם של שישה סניפים נוספים: באר שבע, קריית שמונה, כרמיאל, מודיעין, נהריה ובאזור אום אל פאחם. “אנחנו רוצים להנגיש לפריפריה את הקונספט של רפואה ציבורית ברמת רפואה פרטית. הסניפים שלנו בנויים לפי תפיסת העולם הזאת, זה החזון וזו המהות שלנו. לכן כמות האנשים המבקשים להיבדק ולהיות מטופלים ספציפית אצלנו הולכת ועולה עם השנים. ברור להם שהתוצאה שתתקבל תהיה איכותית ותלווה בפרשנות לאן ללכת מכאן, במידת הצורך”.
אילו מהלכים חשובים ופורצי דרך ביצעתם ב-2023?
“התמקדנו בפיתוח שירותים חדשים שיסייעו למטופלים בכל הארץ לקבל שירותים בזמינות טובה יותר. זה חשוב בעיקר כרגע, בזמן המלחמה, כשאוכלוסיות שלמות עזבו את ביתן וצריכות לקבל טיפול במקומות אחרים, ועבורן פרסנו שירותים מותאמים. בנוסף, פתחנו השנה סניפים חדשים ורכשנו ציוד רפואי חדש ומתקדם בתחום ה-CT”.
ומה מתוכנן לשנה הקרובה, שהיא גם שנת היובל של מכון מור?
“אנחנו מתעתדים להיכנס לתחום הגנטיקה בנישת זיהוי סממני סרטן, ולא רחוק היום שבו ניתן יהיה לבצע בדיקות גנטיות בסניפי מכון מור. זהו עולם מתפתח מאוד, המאפשר ביצוע ריצוף גנומי שיכול להצביע על התכנות סרטנית בעתיד. מטרה נוספת היא להיכנס גם לתחום הבינה המלאכותית, היכולה לתרום רבות לפענוח בדיקות מהיר.
נרחיב גם את מרפאות הכאב וכך נשפר את זמני ההמתנה הבעייתיים בישראל בתחום זה. מלבד מרפאות שינה, נבחן גם הקמה של מעבדות שינה. נושא נוסף שאנו בוחנים הוא טיפולים בתחום בריאות הנפש, שבו חסרים בישראל שירותים וזמינות בתחום - וזו בעיה קשה. בהתאם לכך, ובמסגרת הזו, אנחנו בוחנים אפשרות לשתף פעולה עם חברה המייצרת מכשור לדיכוי דיכאון”.

ת.ז

יורם סגל - מנכ”ל מכון מור
סיכום שנת 2023 במשפט: “שנה מרובת הישגים שתביא להמשך צמיחה ושגשוג בשנים הבאות”.
דמות מפתח שהיוותה לך השראה בשנת 2023: “חיילי ומפקדי צה”ל הפועלים בחירוף נפש, במצוינות ובשליחות להגנת מדינת ישראל”.
חזון עסקי לשנת 2024: “להמשיך ולשרת את תושבי מדינת ישראל בתחום הבריאות, עם שאיפה לפחות אתגרים לא צפויים מזו שהביאה 2023”.
מסר מרכזי: “אנחנו נכונים לכל אתגר רפואי שמדינת ישראל תציב בפנינו, נעשה הכל כדי שבריאות הציבור תמשיך להיות טובה”.