בשיתוף בנק הפועלים
צלם: ירון שרון, במאי: אסף קוזין, מפיקה ותחקירנית: לילך מרקוביץ', עורך: גיא פוקס
תקופת הקורונה היא שעתם היפה של העציצים, הפרחים וצמחי התבלין. עם פרוץ הנגיף, ובייחוד בעקבות הסגר הראשון בחודש מרץ, רבים גילו את נפלאות הגינון הביתי ואת השפעות הסביבה הירוקה על בריאות הנפש.
בתקופה שבה הביקוש לשתילים, פרחים וצמחים נוסק, בתי עסק בתחום הגינון והחקלאות יכולים להמציא את עצמם מחדש, ולהגדיל את קהל הלקוחות, בייחוד אלו שנדבקו בחיידק הגינון. אחד מהם היא משתלת הרא"ה שבעמק חפר. המשתלה קיימת למעלה מעשור והיא מנהלת שלוש מחלקות - מחלקת גינון למכירת עציצים, צמחים ופרחים, מחלקת גידול פירות וירקות ללא ריסוס, וסיורי קטיף פירות חווייתיים.
"בתקופת הקורונה הבנו שאנחנו חייבים לפתוח אתר אונליין, ולשווק את התוצרת שלנו ישירות לאנשים", מספר שי אדלשטיין, שותף ובעלי המשתלה. "המטרה שלנו היא להגדיל את החשיפה ללקוחות בעזרת הדיגיטל. שכמה שיותר אנשים יבואו וייהנו מהטבע שיצרנו, מגינות פורחות ומירקות שאנחנו קוטפים מדי יום בשדה".
בדיוק לשם כך נולד פרויקט "מקפצה לדיגיטל" של ynet וידיעות אחרונות בחסות בנק הפועלים ובשיתוף Digitalent. הפרויקט נועד לעסקים קטנים, שטרם עברו לפעילות דיגיטלית או כאלו שלא הצליחו להתפתח בזירת האונליין.
במסגרת הפרויקט נרשמו מאות עסקים, שקיבלו ליווי מקצועי וקורסים ללא עלות על ידי צוות המומחים של בית הספר לשיווק דיגיטלי Digitalent - החל מהקמת אתר או חנות אונליין, שימוש בפלטפורמות ובכלי שיווק דיגיטליים לגיוס לקוחות חדשים, יצירת חומרים שיווקיים, ניהול ברשתות החברתיות ועוד.
בימים אלו אנחנו מציגים 8 עסקים שלקחו חלק בפרויקט ועשו את המקפצה הדיגיטלית, וגם משתפים אתכם בטיפים ובעצות שקיבלו בתי העסק ממומחי הדיגיטל. והפעם: משתלת הרא"ה לומדת איך לנצל את טרנד הגינון, מכירת ירקות ללא ריסוס מדלת לדלת, ולהגדיל את החשיפה ללקוחות חדשים בדיגיטל. צפו בווידיאו בראש הכתבה.
עסקים עוברים לאונליין:
טיפ ראשון: מי שלא בגוגל- לא קיים
החנות המקוונת של משתלת הרא"ה נפתחה לפני מספר חודשים בעקבות משבר הקורונה, מספר שי, והיא זקוקה לדחיפה על מנת להגיע לקהלים גדולים יותר. אבי זיתן, בעלים של חברת ייעוץ אסטרטגי, התגייס למשימה, ולימד את שי איך לשדרג את האתר בצורה נכונה.
ראשית, הוא מראה לשי את הבעיה הראשונה של האתר – הוא לא מופיע בחיפושים בגוגל. "רשמנו 'פירות וירקות ללא ריסוס ישירות מהחקלאי' בגוגל ואתה לא עולה לי. אין משתלת הרא"ה בגוגל. זאת אומרת שיש לנו פער בקידום בגוגל".
דרך אחת לפתור את הבעיה, ולגרום לאתר להופיע ראשונים בחיפוש של גוגל היא קידום אורגני. באמצעות מספר פעולות התאמה פשוטות באתר, תוך זמן קצר האתר של משתלת הרא"ה תופיע בגוגל, אומר זיתן.
הפעולה הראשונה שיש לעשות במסגרת הקידום האורגני בגוגל היא להקפיד לשמור על אתר פעיל ומעודכן. "אם האתר מתעדכן וכל יום מעלים אליו מבצעים ומוצרים, הוא לאט-לאט יעלה בחיפושים", מסביר זיתן.
דרך נוספת לצד הקידום האורגני היא קידום ממומן בגוגל: "לשלם לגוגל ולהגדיר שכשיכתבו את הביטויים 'פירות וירקות ללא ריסוס' או 'פירות ישירות מהחקלאי', האתר שלך יעלה. אתה תשלם סכום מסוים על כל אדם שיקליק על הקישור. בעוד שלושה או ארבעה חודשים, כשהאתר יהיה עדכני, אנשים כבר יגיעו אליך באופן אורגני".
טיפ שני: תדמית חסר פוגעת במכירות
הנכסים הדיגיטליים של כל בית העסק, מסביר זיתן, הם כרטיס הביקור שלו. אם הנכסים הדיגיטליים, כמו החנות המקוונת או דף הפייסבוק, לא מצליחים לשקף את הערכים והאיכויות של בית העסק - הוא ימכור פחות.
"זה נקרא תדמית חסר", מציין זיתן, ומראה לשי איפה הטעויות התדמיתיות, שעלולות לפגוע בתהליך הרכישה המקוונת. "המידע באתר מאוד מינימלי. ההפניה לעמוד הרכישה נעשית רק דרך הפייסבוק. כלומר, אם אני רוצה לקנות פירות וירקות אני לא יכול להגיע לזה. יש משפט בשיווק שאומר: מה שלא פשוט - פשוט לא קורה".
טיפ שלישי: בניית עמוד מכירה מוצלח
כדי לעודד את הלקוחות לרכוש באונליין, צריך לבנות בחנות המקוונת או בפייסבוק עמודי מכירה מוצלחים. "איך נראה עמוד מכירה מוצלח? דבר ראשון - תמונות. תמונות מגרות עובדות על הבלוטות. אני רואה את התמונה וזה עושה לי את זה. שנית – לפרסם את המחיר. ודבר נוסף - מבצעים. תן לי עושר של מבצעים. אם אתה רוצה לקדם פירות וירקות אז כרגע זה צריך להיות בפרונט".
טיפ רביעי: סרטוני וידיאו - כלי שיווקי חזק
סרטוני תדמית באתר או בפייסבוק הם כלי שיווקי יעיל להדגשת הערך המוסף של בית העסק ולהעברת מסרים ברורים. במקרה של משתלת הרא"ה - טבע, שורשיות ואותנטיות. זיתן מציע לשי לקחת את הטלפון הסלולרי ולצלם סרטון פשוט, שבו מציג את הסחורה במשתלה. "אתה הולך לצלם לי וידאו כדי שהלקוח יראה אותך, כי אתה נראה כמו חקלאי - מאוד שורשי, אותנטי ואמיתי".
טיפ חמישי: שדרוג הפעילות הפיננסית בדיגיטל
אחרי המפגש עם אבי זיתן, שי משוחח עם ליפז פיכמן, מנהל אסטרטגיה רב ערוצית ודיגיטל בבנק הפועלים. פיכמן מייעץ למשתלת הרא"ה לעשות קפיצת מדרגה דיגיטלית גם בהיבט הפיננסי.
הדרך היעילה ביותר לעשות זאת היא באמצעות "ביט" עסקי. "מעל 4 מיליון לקוחות משתמשים היום באפליקציית ביט, וגם אתם תוכלו בפשטות להנגיש כפתור של ביט באתר שלכם. מדובר על ביט עסקי לא ביט רגיל. אפשר לבצע באמצעות האפליקציה הפקדות צ'קים, לתת משכורות לעובדים ותשלומים לספקים, לשלוח מסמכים לבנקאי בסניף, ולבצע ניתוח נתונים על ידי דוחות מידע חכמים".
טיפ שישי: כוחו של קמפיין מפולח
אחרי שלמד איך לשדרג את הנכסים הדיגיטליים ולשפר את ההתנהלות הפיננסית שלו, שי אדלשטיין נפגש עם מאשה דשקוב, מייסדת ומנכ"לית בית הספר Digitalent. דשקוב מציינת כי למשתלת הרא״ה יש הרבה קהלי מטרה וערוצי שיווק אפשריים. לטענתה, מדיה דיגיטלית יכולה לעזור בשיווק ללקוחות קצה, הצרכנים הפרטיים, ומומלץ להקים חנות אי-קומרס.
אמנם למשתלה יש עמוד פייסבוק עסקי וחנות מקוונת, אך הם אינם מעודכנים מספיק, "וכדאי לעשות את זה, כי יש לכם קהל של מעל 5,000 עוקבים בדף. זה בהחלט יכול לעודד ולהגדיל את המכירות", אומרת דשקוב.
הדרך האפקטיבית ביותר להגיע לכמה שיותר לקוחות היא באמצעות קמפיין מפולח ברשתות החברתיות. קמפיינים מפולחים הם יעילים וחוסכים בעלויות, כיוון שהם מגיעים לקהל יעד מוגדר מראש. במקרה של משתלת הרא"ה - פילוח גיאוגרפי, שיאפשר לעסק להגיע ללקוחות באזור עמק חפר והסביבה, שמעוניינים במשלוחים עד הבית.
אחרי השיחה עם מאשה דשקוב, מגיעה נטע סער, מומחית לשיווק דיגיטלי ובוגרת בית הספר Digitalent, למשתלה לפגוש את שי, ומסייעת לו להטמיע את הכלים השיווקיים לבית העסק. "במסגרת ההתנדבות שלי, נתמקד בקמפיין פייסבוק לקידום המכירות באתר וכמובן, נשלב את זה עם דיוורים למאגר לקוחות קיימים", היא אומרת.
בפרויקט "מקפצה לדיגיטל" לוקחים חלק גם חברות Google, Wix, Fiverr, Gett delivery, ו-Easy, עם וובינרים שעושים סדר. בין הנושאים שכבר עלו במתחם המיוחד: מדריך לעסק הקטן - מעבר מעולם ה-Offline ל-Online, יצירת תוכן בהתאם לקהל היעד, שינוי ההתנהגות של עסקים ב-2020 בעקבות הקורונה, שימוש נכון בכלי הפרסום של גוגל והרשתות החברתיות, ועוד.
בשיתוף בנק הפועלים