בשיתוף בנק הפועלים
במאי וצלם: אסף קוזין; תחקירנית ומפיקה: לילך מרקוביץ'; עורך: גיא פוקס.
בשנים האחרונות טרנד בירות הבוטיק כובש את ישראל. אם פעם היינו מסתפקים בבחירה בנאלית של הבירות ממדפי הסופר, היום המגוון רחב מאוד. חנויות וברים המתהדרים ב-100 בירות ישראליות כבר לא נדירים במחוזותינו.
אז נכון, יש עוד כברת דרך כדי להגיע לכמות הבירה ששותה תושב ממוצע באנגליה או צ'כיה, אבל הישראלים אוהבים בירות – וכמה שיותר מיוחדות ומעניינות, מה שמסביר את הפריחה הגדולה של התחום.
בתוך כעשור הוקמו בישראל כ-50 מבשלות בוטיק - מהערבה, דרך הנגב, ועד לצפון הרחוק, שמייצרות עשרות סוגים שונים של בירות הנעשות באופן הכי קרוב לעבודת יד. אחת מהן היא "מבשלת נצרת". המבשלה הוקמה בשנת 2016 על ידי באסל מסאד ואמיר עילוטי והפכה למבשלת הבירה הערבית הראשונה בישראל.
5 צפייה בגלריה
העיר נצרת. עכשיו גם עם מבשלת בירה בוטיק
העיר נצרת. עכשיו גם עם מבשלת בירה בוטיק
עכשיו גם עם מבשלת בירה בוטיק. הנוף הנשקף ממבשלת הבירה נצרת.
(צילום: אסף קוזין)
מבשלת הבוטיק, שהחלה את דרכה בחלל זעיר בשכונת מוטראן בעיר, שוכנת היום בשכונה הסלזיאנית, ממש מול הנוף המרהיב של כיפת כנסיית הבשורה וגגות הרעפים האדומים של בתי נצרת.
ואז הגיעו ימי קורונה והשניים נאלצו לחשב מסלול מחדש ולמצוא את הדרך ללקוחות שהיו צורכים את הבירה בימים כתיקונם בחנות המפעל, בפאבים או בחנויות המשקאות. איך עושים את המעבר למכירה באונליין?
בדיוק לשם כך נולד פרויקט "מקפצה לדיגיטל" של ynet וידיעות אחרונות בחסות בנק הפועלים ובשיתוף Digitalent. הפרויקט נועד לעסקים קטנים, שטרם עברו לפעילות דיגיטלית או כאלו שלא הצליחו להתפתח בזירת האונליין. במסגרת הפרויקט נרשמו מאות עסקים, שקיבלו ליווי מקצועי וקורסים ללא עלות על ידי צוות המומחים של בית הספר לשיווק דיגיטלי Digitalent - החל מהקמת אתר או חנות אונליין, שימוש בפלטפורמות ובכלי שיווק דיגיטליים לגיוס לקוחות חדשים, יצירת חומרים שיווקיים, ניהול ברשתות החברתיות ועוד.
עוד עסקים שעשו קפיצה דיגיטלית
5 צפייה בגלריה
"80% מהמכירות מגיעות ממכירה למסעדות, ולכן מרבית ההכנסות נפגעו". בירה נצרת
"80% מהמכירות מגיעות ממכירה למסעדות, ולכן מרבית ההכנסות נפגעו". בירה נצרת
"80% מהמכירות מגיעות ממכירה למסעדות, ולכן מרבית ההכנסות נפגעו". בירה נצרת
(צילום: אסף קוזין)
בשבועות הקרובים נציג 8 עסקים שלקחו חלק בפרויקט ועשו את המקפצה הדיגיטלית, וגם נשתף אתכם בטיפים ובעצות שקיבלו בתי העסק ממומחי הדיגיטל. והפעם: מבשלת הבירה הערבית הראשונה בישראל לומדת על החשיבות של הרשתות החברתיות, איך להגדיל את קהל הצרכנים עם מכירה ישירה באונליין. צפו בווידיאו בראש הכתבה.

טיפ ראשון: להתמקד ולהכיר את המתחרים

"המטרה שלנו היא חשיפה, להביא עוד אנשים שיכירו אותנו, שיבואו לשתות מהבירה שלנו וייהנו מהמבשלה", אומר מסאד.
היועץ האסטרטגי, אבי זיתן נקרא לסייע במשימה המאתגרת. "העסק שלכם מורכב משלוש זרועות", אמר זיתן למסאד. "גם המבשלה שמייצרת בירות - שזה עולם המזון, גם הפאב - שזה עולם הבילויים וגם מרכז מבקרים - שהוא יותר בעולם של התיירות". לקראת המפגש שלהם מבקש זיתן ממסאד לבדוק עם עצמו באיזה פלח שוק הכי נכון להתמקד במאמצים: בייצור הבירה, בבילוי או במרכז המבקרים.
5 צפייה בגלריה
אבי זיתן ובאסל מסאד
אבי זיתן ובאסל מסאד
אבי זיתן ובאסל מסאד
(צילום: אסף קוזין)
נוסף על כך התבקש מסאד להגדיר מי הם המתחרים שלו בכל קטגוריה. "היום הקטגוריה של בירות בוטיק מאוד עמוסה. יש בה לא מעט שחקנים", מציין זיתן.

טיפ שני: להפוך את אתר האינטרנט למכירתי

אחרי שזיתן ומסאד הרימו לחיים על כוס בירה צוננת, זיתן ניגש לעבודה עם אתר האינטרנט שבשלב הזה לא מספיק ברור ונגיש. "צריך שיהיה בצורה מאוד בולטת תפריט למוצרים ואפשרות להזמין אונליין, אבל גם טלפון למי שרוצה click to call. נוסף על כך מתבקש מסאד להוסיף תמונות טובות ותמחור אטרקטיבי. "האתר חייב להיות מאוד ברור, אחרת אנשים מאבדים עניין ומחפשים משהו אחר".

טיפ שלישי: להפוך את העוקבים ברשתות למעורבים יותר

בעמוד הפייסבוק של המבשלה יש למעלה מ-4000 אוהדים, אבל הם כמעט ולא זוכים לקבל עדכונים של מה שקורה. זיתן ממליץ להעלות בכל שבוע 3-4 פוסטים לפחות בשביל להתחיל לייצר מחדש את החיבור עם האוהדים הקיימים. זה יכול להיות פוסט אחד על מבצע, סרטון על איך עושים בירה, פוסט על תפריט המוצרים, תמונה מיום בישול של בירה חדשה או כל דבר שיכול ליצור עניין. "צריך ליצר כל הזמן חשיפה".
5 צפייה בגלריה
הקטגוריה של בירות בוטיק מאוד עמוסה. בירה נצרת
הקטגוריה של בירות בוטיק מאוד עמוסה. בירה נצרת
הקטגוריה של בירות בוטיק מאוד עמוסה. בירה נצרת
(צילום: אסף קוזין)
גם באינסטגרם ממליץ זיתן להשתמש, ולהשקיע בעמוד למבשלת נצרת. "אתה מכין בירה, זה הכי מתאים לאינסטגרם. תראה לעוקבים איך אתה מכין. ולזכור בסוף איך אתה מעביר את הבידול שלך. בסוף יש לך משהו שאין לאחרים".

טיפ רביעי: קידום ממומן עם פילוח גיאוגרפי

לאחר המפגש עם זיתן, נפגש מסאד עם מאשה דשקוב, מייסדת ומנכ"לית בית הספר Digitalent, שסייעה לו בעזרת המתנדבת לינוי זולדן. זולדן שמנהלת קמפיינים PPC בסוכנות דיגיטל המליצה לעשות קידום ממומן בפייסבוק ולהשתמש בכלי של פילוח גיאוגרפי, המאפשר לעסקים מקומיים חשיפה יעילה וממוקדת רק באזור הרלוונטי לעסק.

טיפ חמישי: פיזור נכון של הסיכון העסקי

לצד היצירתיות השיווקית, נדרשת בתקופה זו גם יצירתיות בגזרה הפיננסית. לשם כך, נרתם ליפז פיכמן, מנהל אסטרטגיה רב ערוצית ודיגיטל בבנק הפועלים, שמציע מספר טיפים לניהול פיננסי נכון.
"80% מהמכירות מגיעות ממכירה למסעדות, ולכן מרבית ההכנסות נפגעו", אומר פיכמן. לכן הוא ממליץ לדאוג לפיזור נכון של הלקוחות ובכך כמובן לפזר את הסיכון העסקי. "תתמקדו במכירה ללקוחות פרטיים במקביל למסעדות על ידי פתיחת חנות אינטרנטית ייעודית".
5 צפייה בגלריה
יצירתיות בגזרה הפיננסית. באסל מסאד וליפז פיכמן.
יצירתיות בגזרה הפיננסית. באסל מסאד וליפז פיכמן.
יצירתיות בגזרה הפיננסית. באסל מסאד וליפז פיכמן.
(צילום: אסף קוזין)
נוסף על כך מציין פיכמן ששוק התשלומים עובר מהפיכה דיגיטלית וכדאי לשים לב לאפשרויות החדשות, על מנת להוריד עלויות מול חברות האשראי ולהנגיש את המכירה עוד יותר. "עסקים מקבלים תשלומים באופן דיגיטלי עם אפליקציות התשלומים, וזה מהיר ובטוח. תוכל להנגיש את האפשרות הזו גם בחנות האינטרנטית שתפתח".
בפרויקט "מקפצה לדיגיטל" לוקחים חלק גם חברות Google, Wix, Fiverr, Gett delivery, ו-Easy, עם וובינרים שעושים סדר. בין הנושאים שכבר עלו במתחם המיוחד: מדריך לעסק הקטן - מעבר מעולם ה-Offline ל-Online, יצירת תוכן בהתאם לקהל היעד, שינוי ההתנהגות של עסקים ב-2020 בעקבות הקורונה, שימוש נכון בכלי הפרסום של גוגל והרשתות החברתיות, ועוד.
בשיתוף בנק הפועלים