בשיתוף בנק הפועלים
אין יום בו אנו לא שומעים סיפורים על בעלי עסקים, בייחוד הקטנים שבהם, שנקלעו לקשיים, צמצמו פעילות או נאלצו לסגור בעקבות משבר הקורונה. גם התחזיות להמשך השנה קודרות למדי: עד סוף שנת 2020, צפויים להיסגר כ-70 אלף עסקים בישראל - עלייה של 50% בכמות סגירת בתי עסק בהשוואה לשנה שעברה. אך כמו בכל מנהרה גם כאן יש נקודת אור ובמקרה הנוכחי מדובר על פעילות עסקית בדיגיטל. כך, במציאות של ריחוק חברתי והימנעות מהתקהלויות, האינטראקציות האנושיות - וגם הפעילות הצרכנית שלנו - עוברות להתנהל באופן כמעט מוחלט מול מסך המחשב או הטלפון. אין ספק היום שהעולם הדיגיטלי הוא המנוע העיקרי שיכול להשאיר את העסק חי, נושם ומרוויח.
אז הנה לכם ארבעה סיפורי השראה על עסקים שהפנימו את השינוי והצליחו להתאושש, ובגדול:
בית הבירה
גלעד נאמן, בעלים
על העסק: "בית הבירה" כולל את מבשלת החלוץ ואת בית המלאכה לבירה. העסק הוקם ב-2017 ואנו מוכרים חומרי גלם וציוד להכנת בירה ביתית, משווקים בירות איכות מהארץ ומהעולם ומוכרים כמו כן בירה בייצור עצמי שלנו. העסק מעסיק כיום 6 עובדים יחד איתי. התחלנו מחנות ביתית, ממש מחדר בדירה והגענו כיום למתחם גדול הפועל בהצלחה באזור הבילויים והמסחר של באר שבע".
4 צפייה בגלריה
גלעד נאמן בית הבירה
גלעד נאמן בית הבירה
גלעד נאמן בית הבירה
(התמונה באדיבות המצולם)
השפעת משבר הקורונה: "אנו עסק שאנשים מגיעים אליו ועושים רכישה במקום וכשהיה סגר הבנו שהלקוחות לא יכולים להגיע. בהתחלה זה היה קצת הלם אבל לא קפאנו על השמרים והחלטנו לעשות מעשה. זה נבע מהמחשבה של איך רצים קדימה ועוזרים לעצמנו במקום לסמוך על מדינת ישראל שתעזור לנו".
המעבר לדיגיטל: "פתיחת אתר און ליין הייתה קיימת בתוכנית העסקית שלנו והקורונה פשוט גרמה לי להקדים את הצעד הזה בשנה. מפרוץ הסגר הצלחנו להרים בתוך 3 ימים אתר אינטרנט ולהתחיל לבצע משלוחים. לשמחתי הלקוחות היו מאוד נאמנים ואף נוצר מצב שבו התפרסמנו גם מעבר לגבולות באר שבע. נכון להיום חזרנו לפעילות הפיזית אבל אנשים ממשיכים לקנות גם און ליין ובעצם הדיגיטל הפך מבחינתי לעובד השביעי בעסק. אנשים מכל הארץ מזמינים דרך האתר החל מחומרי גלם ועד בירות מיוחדות וכוסות ממותגות והעסק נמצא בצמיחה מתמדת".
BY הפקות
זוהר רבינוביץ', סמנכ"ל תוכן:
על העסק: "חברת ההפקות והתוכן BY מקיימת אירועי ענק עסקיים, ביתנים, כנסים בינלאומיים עם משתתפים ודוברים מכל העולם עבור חברות מהגדולות במשק כמו Intel, Abbvie, מובילאיי ועוד".
השפעת משבר הקורונה: "ההגבלות תפסו אותנו רגע לפני פורים, תקופה מרובת אירועים. זו הייתה מכה חזקה שרק הצליחה לדרבן אותנו. באותו רגע חשבנו על פתרון שיאפשר לנו להמשיך להפיק אירועים".
4 צפייה בגלריה
זוהר רבינוביץ
זוהר רבינוביץ
זוהר רבינוביץ
(התמונה באדיבות המצולם)
המעבר לדיגיטל: "כתוצאה ממשבר הקורונה, החברה עשתה שינוי רוחבי במבנה ההפקות והפכה לחלוצה בתחום האירועים ההיברידיים ועוסקת כיום בהפקת אירועים בדיגיטל, תוך שילוב יצירת תכנים מקוריים וחוויתים כמו מנחה ידוע, הפעלת משתתפים, הופעות אמנים מוכרים כמו לי בירן, אליאנה תדהר, אודי ואביעד ועוד. אחת המטרות שלנו היא חינוך שוק והקפצת תודעת הדיגיטל בתחום. אם מרצה היה עורך 10 הרצאות בחודש, כיום הוא יוכל לעשות כמות זו בשבוע. למודל האירועים ההיברידיים יש יתרונות רבים, מעבר לייעול התפעול וחסכון עלויות, הצלחנו לספק את החוויה של אירוע וכנס עם תוכן קריאיטיבי, תוך שימור איכות הטמעת המסר כמו באירועים מסורתיים."
"בזמן זה אף הצלחנו להתרחב ולגייס לקוחות חדשים המחפשים פתרון לאירועים וכנסים אונליין. היום חברות מבינות את התרומה הגדולה שהן מקבלות באירועים ההיברידים ואנחנו מאמינים שגם כאשר משבר הקורונה יחלוף, מודל האירועים ההיברידים ישאר רלוונטי לצד האירועים המסורתיים".
יוגאלינה
בעלים, אלינה גרינשפון
על העסק: "יוגאלינה - בית של יוגה, הוא סטודיו אונליין ואונלייף שבו לומדים האטה יוגה, סגנון קלאסי של יוגה שמתמקד במדיטציה בתנועה, נשימות וחיבור אל המהות הפנימית שלנו. הסטודיו הוקם על ידי, עיתונאית לשעבר, והלימוד הוא לא רק פיזי שכן לא מדובר בכושר, אלא תרגול רוחני. ישנם שיעורים פרטיים וקבוצתיים, וסדנאות שבהן לומדים יוגה גם מחוץ למזרון. התרגול הפיזי של היוגה שמכירים במערב הוא רק קצה הקרחון של דרך חיים שלמה. לכן קראתי לקהילת הפייסבוק שלי 'יוגה כדרך חיים'. הוראת היוגה מאפשרת לי לעזור לאנשים לשחרר את הסבל הקיומי, ולמצוא אושר יציב בחייהם", אמרה, "זאת לא רק זכות, זאת חובה מבחינתי להמשיך ללמד תחת כל הנסיבות. ביוגה יש מושג שנקרא 'קארמה יוגה', זה אומר שירות, וזה השירות שלי".
4 צפייה בגלריה
אלינה גרינשפון
אלינה גרינשפון
אלינה גרינשפון
(התמונה באדיבות המצולם)
השפעת משבר הקורונה: " ביום בהיר באמצע חודש מרץ, העולם עצר מלכת. ראיתי את כל המערך שעליו עבדתי כל כך קשה נסגר אל מול עיניי. תחילה, נסגרו כל הקבוצות שאותן לימדתי. אחר כך, נאסר גם על שיעורים פרטיים. העסק שבניתי במו ידיי, תלמידה אחר תלמידה, נראה בסכנת הכחדה.
המעבר לדיגיטל: " אפשרתי לעצמי יום אחד להתאבל על מה שנסגר, וכבר ביום למחרת פתחתי קבוצת פייסבוק והחלטתי פשוט ללמד בה, בלי מנוי, בלי תשלום. מאות אנשים הצטרפו בימים הבאים, ובמשך חודש וחצי לימדתי חמישה שיעורים בשבוע. זה אפשר לי להמשיך את הקשר עם הקהילה ולתת לאנשים חמצן בתקופה מאוד מאתגרת ומבלבלת".
"התלמידים ביקשו לתמוך כספית, והחלו מעבירים כסף בביט. לא היה סכום מוגדר, כל אחד נתן כפי יכולתו. זה ממש עזר לי כלכלית בתקופה הזאת. כמובן שהמשכתי גם ללמד באופן פרטי, דרך המחשב. עד סוף תקופת הסגר, יותר מ-1,500 איש ואישה כבר תרגלו איתי ומשם נולד הרעיון לסטודיו אונליין שאני מנהלת - 'בית של יוגה', עכשיו עם מנויים בתשלום. לא רק זה, אלא שהצטרפו אלי תלמידים פרטיים חדשים שהכירו אותי דרך הפייסבוק, ונולדו סדנאות מקסימות שמעוררות המון עניין. בעוד חודש אני פותחת סטודיו 'פרונטלי' בראש העין, וזה מתאפשר בעיקר בזכות החשיפה שקיבלתי כשהחלטתי ללמד, גם אם זה בלי כסף, רק כדי להמשיך להעניק את מתנת היוגה לעולם".
Nava Artzy Fashion Boutique
בעלים, נאוה ארצי
על העסק: מותג אופנה לנשים, לנערות ולילדות שפעיל כבר למעלה משלוש שנים.
השפעת משבר הקורונה: "עם פרוץ משבר נגיף קורונה סגרו לי את העסק בקיבוץ (חברת קיבוץ יטבתה) ובמקביל נעצרה המכירה לחנויות בוטיק. ההכנסות ירדו בבת אחת לאפס. בתור חברת קיבוץ כל מה שחשבתי באותם ימים היה "איך אני יכולה לעזור לקהילה שלי ועל הדרך גם לעצמי. בתור מעצבת אופנה התיישבתי על מכונת התפירה, התחלתי לתפור מסיכות תלת שכבתיות, מבד כותנה הניתנות לכיבוס ולשימוש רב פעמי, אופנתיות ומותאמות לנשים, לגברים ולילדים וחילקתי אותן לתושבים, למרכזים רפואיים ולאנשים נזקקים בקיבוץ, וזה היה עוד לפני שדיברו על חשיבותן של המסכות.

4 צפייה בגלריה
נאוה ארצי
נאוה ארצי
נאוה ארצי
(התמונה באדיבות המצולם)
המעבר לדיגיטל: "אני פעילה בפייסבוק וכתבתי בגאווה על הערבות ההדדית בקיבוץ בהקשר של המסכות. בעקבות הפוסט פנה אלי מנהל מתחם העבודה המשותף 'קליקה חבל אילות', ששמע על היוזמה והציע לי למנף את זה הפרויקט ועזר לי להקים אתר אינטרנט, בו אני מוכרת מלבד המסכות גם את שאר העיצובים שלי - תיקים ובגדים לכל הארץ תוך זמן קצר התחילו להגיע אלי פניות מכל רחבי הארץ שביקשו לרכוש את המסכות. באמצעות השינוי בעסק והמעבר לדיגיטל לא רק שהצלחתי לשרוד אלא הצלחתי להכפיל את הרווחים ולראשונה קיבלתי גם פניות מלקוחות מאנגליה ומצרפת ואפילו מקולומביה. כך, מעסק חברתי ותרומתי זה הפך למיזם עסקי. כשהביקוש גבר ולא יכולתי לעמוד כבר בעומס החלטתי לגייס למיזם מספר חברי הקיבוץ אשר חצו את גיל ה-70 שמסייעים לי בתפירה. כך המיזם מספק תעסוקה לחברי הקיבוץ המבוגרים ומסייע להם גם בהיבט החברתי".
מקפצה לדיגיטל: עסקים עוברים לאונליין
פרויקט חדש של ynet וידיעות אחרונות בחסות בנק הפועלים ובשיתוף Digitalent, קורא לעסקים קטנים, שטרם עברו לפעילות דיגיטלית או כאלו שלא מצליחים להתפתח בזירת האונליין, להירשם לפעילות.
מאה עסקים שייבחרו לפרויקט ייהנו מ-10 שעות ליווי מקצועי ללא עלות על ידי צוות המומחים של בית הספר לשיווק דיגיטלי Digitalent.
הליווי וההדרכה המקצועיים של מומחי Digitalent יכללו בנייה והטמעה של תשתית שיווקית לבית העסק - החל מהקמת אתר או חנות אונליין, שימוש בפלטפורמות ובכלי שיווק דיגיטליים לגיוס לקוחות חדשים, יצירת חומרים שיווקיים, ניהול ברשתות החברתיות ועוד. בפרויקט לוקחים חלק גם חברות Google, Wix, Fiverr, Get delivery, ו-Eazy, שיסייעו לעסקים להיכנס לעולם הדיגיטל באופן מקצועי.
*מתוך 100 בתי עסק אשר נבחרו לקבל את הליווי המקצועי, אנו נעקוב ונסקר תקשורתית את התהליך והליווי הדיגיטלי של 8 בתי עסק.