בשיתוף בנק הפועלים
צלם: ניצן דרור, במאי: אסף קוזין, מפיקה ותחקירנית: לילך מרקוביץ', עורך: גיא פוקס
ערב פרוץ משבר הקורונה, ענף התיירות הישראלי נהנה מאחת התקופות הטובות ביותר שלו, עם שיעור תפוסה במלונות של כ-70% ועם שיא בתיירות הנכנסת, שעמדה על כ-4 מיליון וחצי תיירים - עלייה של למעלה מ- 50% תוך שלוש שנים.
ואז הגיעה הקורונה וטרפה את הקלפים. נכון להיום, בענף התיירות שיעור דורשי העבודה והמושבתים הוא הגדול ביותר. על פי הערכות של משרד התיירות, עד סוף מאי 2020, היקף הפגיעה בהכנסות בענף היה כ-8 מיליארד שקלים.
מאחורי הנתונים העגומים עומדים אלפי עסקים, שכבר 10 חודשים נמצאים בקיפאון מוחלט. אחד מהם הוא ג'וחא גסט-האוס שנמצא בכפר הדייגים ג'סר א-זרקא. בית ההארחה נוסד לפני 6 שנים, והוא מספק לינה ואירוח פרטי לצד אירועים, פעילויות וסדנאות.
עד לפני הקורונה, מספר אחמד (ג'וחא) ג'ורבאן, בעלים ומייסד שותף של ג'וחא גסט-האוס, הם אירחו בעיקר פנסיונרים וקבוצות גדולות מחו"ל – שתי אוכלוסיות שהפסיקו להגיע. "לכן בחרנו לעבור לרשתות החברתיות ולהנגיש את עצמנו לתיירות פנים", הוא מסביר.
בדיוק לשם כך נולד פרויקט "מקפצה לדיגיטל" של ynet וידיעות אחרונות בחסות בנק הפועלים ובשיתוף Digitalent. הפרויקט נועד לעסקים קטנים, שטרם עברו לפעילות דיגיטלית או כאלו שלא הצליחו להתפתח בזירת האונליין.
במסגרת הפרויקט נרשמו מאות עסקים, שקיבלו ליווי מקצועי וקורסים ללא עלות על ידי צוות המומחים של בית הספר לשיווק דיגיטלי Digitalent - החל מהקמת אתר או חנות אונליין, שימוש בפלטפורמות ובכלי שיווק דיגיטליים לגיוס לקוחות חדשים, יצירת חומרים שיווקיים, ניהול ברשתות החברתיות ועוד.
בשבועות האחרונים ליוונו מקרוב מספר עסקים שלקחו חלק בפרויקט, ועשו את המקפצה הדיגיטלית. שיתפנו אתכם בטיפים ובעצות שקיבלו בתי העסק ממומחי הדיגיטל. השבוע, אנחנו מסיימים את הפרויקט המרגש עם סיפורו של ג'וחא גסט-האוס, שבעקבות הפרויקט למד להמציא את עצמו מחדש באמצעות הדיגיטל. צפו בווידיאו בראש הכתבה.
בואו ללמוד מהעסקים שעשו מקפצה דיגיטלית
טיפ ראשון: תיירות היא חוויה, גם באונליין
עמית קוטלר, כתב לענייני תיירות בערוץ רשת 13, התגייס על מנת לסייע לאחמד ג'ורבאן מג'וחא גסט-האוס לנהל נכון את הנכסים הדיגיטליים שלו. ראשית עובר קוטלר על אתר האינטרנט של בית ההארחה, ומציין כי הוא לא נותן תחושה מזמינה. "אני נכנס לאתר, וכל מה שאני רואה זה מתי אחמד רוצה להוציא ממני את כרטיס האשראי. תן לי קודם את החוויה. בתיירות, הכל מתחיל ונגמר במה שאני רואה".
קוטלר מציע לתת פוקוס באתר לתמונות של בית ההארחה, של האזור ושל האנשים. "השלב הבא זה להפיק סרטוני וידאו. הדברים האלו צריכים להופיע אצלך בדיגיטל. החומרים נמצאים והם מדהימים וחבל שלא יראו אותם".
טיפ שני: שיתופי פעולה הם הלחם והחמאה של כל עסק תיירותי
אטרקציות ופעילויות פנאי הם חלק חשוב בחוויה התיירותית, בין אם הארץ ובין אם בחו"ל. זו הסיבה, אומר קוטלר, שחשוב מאוד לבסס שיתופי פעולה עם עסקים מקומיים - יקבים, מבשלות בירה, אטרקציות לילדים או אתרי תיירות.
"כל שיתופי הפעולה האפשריים האלה, צריכים להופיע אצלך באתר. בתור התחלה, כמחווה של רצון טוב, לפני שאתה מתחיל להניע את שיתופי הפעולה, תציע את האטרקציות שיש בסביבה, כמו בקיסריה ובנחל תנינים. זה יתחיל להביא אלייך אנשים".
טיפ שלישי: בעידן הדיגיטלי - האורחים הם שגרירים
אתרים להשוואת מחירים הם כלי מרכזי בענף התיירות, ומשמשים את רוב התיירים שמחפשים מקום להתאכסן בו. זו הסיבה שחשוב להצטרף לאתרים כמו בוקינג וטריפ אדוויזר. אבל הצטרפות לאתרים האלו איננה מספיקה, מדגיש קוטלר, חשוב מאוד לדאוג לנראות טובה על ידי המלצות אורחים.
"כל אחד מהאורחים שלך הוא שגריר. אתה יכול לבקש מהם שיכתבו משהו ברשתות החברתיות, יעלו ביקורת לבוקינג, או אפילו שיתייגו אותך בפייסבוק. זו הדרך להגדיל את העסק ולהרחיב את הנכסים הדיגיטליים שלך. משם גם הגידול האורגני מגיע".
טיפ רביעי: חיזוק ערוצי ההפצה
אחרי שקיבל מעמית קוטלר טיפים להתנהלות דיגיטלית נכונה, אחמד משוחח עם קובי אדלשטיין, מנהל השיווק הדיגיטלי של בנק הפועלים. אדלשטיין מציין כי בתקופה קשה שכזו בענף התיירות, חשוב לבנות תשתית שיווקית חזקה וגם לבחון ערוצי הפצה חדשים. "שווה לבחון את מערכת ניהול המלאי שלך, ולראות אם היא מחוברת בצורה אוטומטית למספיק אתרי הזמנות", הוא מציע.
טיפ חמישי: שדרוג אמצעי התשלום הדיגיטליים
בשנים האחרונות שוק התשלומים עובר מהפכה, ויותר עסקים מקבלים תשלומים בצורה דיגיטלית. קובי אדלשטיין מדגיש בפני אחמד את החשיבות של שדרוג מערך התשלום לאמצעים משוכללים יותר כמו למשל "הביט" העסקי. "לאפליקציית 'ביט' יש כבר יותר מ-4 מיליון משתמשים. אפשר לחבר אותו למערכת ההזמנות שלכם, ולקבל הזמנות בצורה קלה בשביל המשתמשים שלך".
טיפ שישי: אין לכם אתר? עבדו עם דפי נחיתה
אחרי שלמד איך לשפר את הנכסים הדיגיטליים ולשדרג את ההתנהלות הפיננסית שלו, אחמד נפגש עם מאשה דשקוב, מייסדת ומנכ"לית בית הספר Digitalent. דשקוב ליוותה אותו ביחד עם המתנדב חיים אושדי, בוגר Digitalent ושותף במשרד פרסום IDECOR, בהקמת פלטפורמות דיגיטלית משודרגות. לדברי אושדי מומלץ מאוד להעלות תכנים לעמוד הפייסבוק ולעמוד האינסטגרם, להוסיף האשטאגים רלוונטים, ולקדם אורגנית בקבוצות פייסבוק שמדברות על דו-קיום, קבוצות גסטהואסים למיניהם וכו'.
נכון להיום, האתר של ג'וחא גסט-האוס נמצא בתהליכי שדרוג. לא צריך לעצור את כל פעילות העסק במצבים שכאלו, אומראושדי, אלא לחשוב מחוץ לקופסא - למשל לעבוד עם דפי נחיתה. "עמודי נחיתה יכולים לקדם נושא, שירות או מוצר מסוים. כך אפשר להמשיך לשווק את הגסט האוס באמצעים ממומנים - בקידום בפייסבוק או בקמפיינים בגוגל, אבל הלקוחות הפוטנציאלים יגיעו לעמודי הנחיתה באופן זמני, עד שהאתר שלכם יהיה מוכן לפעילות מלאה".
בפרויקט "מקפצה לדיגיטל" לקחו חלק חלק גם חברות Google, Wix, Fiverr, Gett delivery, ו-Easy, עם וובינרים שעושים סדר. בין הנושאים שכבר עלו במתחם המיוחד: מדריך לעסק הקטן - מעבר מעולם ה-Offline ל-Online, יצירת תוכן בהתאם לקהל היעד, שינוי ההתנהגות של עסקים ב-2020 בעקבות הקורונה, שימוש נכון בכלי הפרסום של גוגל והרשתות החברתיות, ועוד.
בשיתוף בנק הפועלים