בשיתוף בנק הפועלים
בשנתיים האחרונותם עברנו מהפכה דיגיטלית מואצת, ואם יש לכם עסק קטן או בינוני - הגיע הזמן לעשות את המעבר בעצמכם, ולנסות לראות בתקופה המאתגרת הזו גם הזדמנות.
"יש בדיגיטל משהו חסר גבולות מבחינת הגעה לקהלים וללקוחות", מסבירה יעל קנדר, מנהלת מקצועית של Data driven marketing בבית ספר Digitalent המתמחה במקצועות הדיגיטל ומנהלת חטיבת דיגיטל של BDO. הראיון מתקיים במסגרת פרויקט "מקפצה לדיגיטל" של ynet בחסות בנק הפועלים. "בעלי עסקים צריכים להפנים שבדיגיטל אין גבולות והגבלות על מידת ההרחבה של העסק. אם אני חנות בכפר-סבא אני יכולה למכור גם בבאר-שבע, ואני יכולה להגיע גם ללקוחות בכל העולם. לא צריך לפתוח חנות פיזית - מספיק לעשות את זה באמצעות אתר מכירות או כניסה לפלטפורמות דיגיטליות מוכרות".
יש איזה יתרון לבעלי עסקים קטנים בתקופה הזו, על פני חברות ענק ותאגידים?
"בהחלט. עסק קטן יכול לאמץ שינויים בצורה מהירה, לעומת ארגון גדול - שגם אם יש לו הרבה יותר תקציב, הביורוקרטיה תוקעת אותו. לעסק קטן אין דירקטוריון, בעל העסק יכול להחליט משהו היום ולבצע מחר. עסקים קטנים צריכים היום להסתכל על המצב המשתנה, לחשוב בזריזות ולפעול".
לטענת קנדר, ההזדמנויות העומדות לרשות עסקים קטנים ובינוניים קשורות גם בקפיצה הדיגיטלית המטורפת. "תחום הסחר המקוון (E-Commerce) עשה קפיצה של חמש שנים בתקופה הזאת", היא אומרת. "בעלי עסקים צריכים להבין את זה כמה שיותר מהר ולהשקיע באפיק הדיגיטלי כמעט כמו שמשקיעים בסניפים פיזיים - אחרת לא תהיה להם זכות קיום. התקופה גם מאפשרת את זה - נותנת לבעלי עסקים רגע להתמקד בפן הדיגיטלי של העסק, מה שבשגרה בדרך-כלל אין להם זמן או רצון לעשות".
אז ההזדמנויות כבר פה. עכשיו השאלה הנשאלת היא מה בדיוק אפשר לעשות איתן? איך למצות את הפוטנציאל של האפיקים הדיגיטליים בצורה הטובה ביותר, להצליח להתבלט, לשמר לקוחות קיימים ולהביא לקוחות חדשים? ביקשנו מקנדר לעשות לנו קצת סדר בבלאגן ולתת לנו את רשימת הטיפים שלה לשיווק יצירתי בעולמות הדיגיטל.
• גם עכבר יכול לחשוב כמו אריה: זה שאתם מחזיקים עסק קטן, לא אומר שהקרב שלכם מול תאגידים ורשתות הוא קרב אבוד מראש. מומלץ להכיר ולראות מה עושים המתחרים ומה קורה ברשתות הגדולות - ולנסות ללכת דווקא נגד הזרם, להציע משהו אחר ללקוחות שלכם.
• קחו רעיונות מתחומים אחרים: אל תעתיקו את מה שקורה דווקא בתחום שלכם. כדי להתבלט באופן יצירתי ולהצליח למכור, הסתכלו על מה שקורה בתחומים אחרים. אם יש לי מכולת שכונתית ואני רוצה לעבור למכור אונליין, במקום להסתכל מה עושים בשופרסל - אולי כדאי שאסתכל מה קורה למשל בתחום של משלוחי פיצות. אולי משלוח בתוך חצי שעה - מה שהפך לסטנדרט בתחום הזה, יכול להיות בדיוק היתרון שאני צריכה עבור העסק שלי שנמצא בתחום אחר בכלל.
• תכננו מראש: עוד רגע ואנחנו נכנסים לתקופת אירועי הקניות המקוונות - שופינג IL הישראלי, סייבר מאנדיי, בלאק פריידיי, יום הרווקים הסיני, כל אלה פרושים על פני החודשים הקרובים ונמתחים עד דצמבר - תקופת החגים הבינלאומית. זה בדיוק הזמן לתכנן את הצעדים שלכם מראש, ולהתכוונן לקמפיינים ולמבצעים מיוחדים בתקופה הזו, שבה אנשים מחפשים להשקיע במתנות. היערכו לפעילות כמה שיותר מוקדם - כדי שלא יתפסו אתכם לא מוכנים.
• התחשבו בתקציב: גם עם כסף קטן אפשר לעשות הרבה דברים גדולים ומיוחדים. קחו בחשבון שבתור עסק קטן - כנראה שלא תוכלו להרים שבעה קמפיינים במקביל. התמקדו, צרו לעצמכם מטרות ויעדים והרימו אפילו פעילות אחת - אבל כזו שתייצר לכם תוצאות.
• רוח התקופה: זכרו שבימים אלה של משבר הקורונה, הקהל הרחב מתחבר הרבה יותר לעזרה לעסקים קטנים, שכונתיים וקרובים מאשר לחברות ענק. גם פה יש לכם יתרון משמעותי שכדאי לנצל אותו. אנשים מחפשים איך לתמוך בעצמאים ובבעלי עסקים קטנים, וזה הרגע המתאים לתת ללקוחות הפוטנציאליים שלכם משהו בתמורה.
• דאטה זו לא מילה גסה: הרבה פעמים עסקים קטנים מפספסים בענק בעולמות של הדאטה. כבעלים של עסק, יש לכם הזדמנות פז לאסוף ולנתח את הנתונים של הלקוחות שלכם. ליצור מאגרי מידע בצורה מסודרת וחוקית זה הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות. לא מדובר בהשקעה מטורפת, יש היום מגוון של מערכות לתקשורת עם לקוחות שהן חינמיות או לא יקרות כלל, שיוכלו לתת לעסק שלכם ערך מוסף מול מאגר הלקוחות.
• מועדוני לקוחות: כולם נותנים 10 אחוזי הנחה. נסו לצאת מהקופסה לחשוב על ערך מוסף, ובנו לכם מועדון לקוחות שמייצר ערך אמיתי עבורם, וגם משמר לכם את הקהל. למדו לנתח את המידע שאתם אוספים על הלקוחות ונסו להפיק ממנו תובנות.
• תמיד אפשר להשתפר: אם כבר יש בבעלותכם נכס דיגיטלי - חפשו איך אפשר לשפר אותו, ואת יחס ההמרה שאתם מקבלים ממנו. אפשר להקים חנות מקוונת בהשקעה אפסית - עד לסכום של מיליונים. הטווח רחב מאוד, אבל תמיד אפשר לשפר ביצועים. אפשר לקחת איש מקצוע, אפילו נקודתית לתקופה קצרה, שיתן הצעות לשיפור וייעול שיכניסו לכם יותר כסף.
• רשתות חברתיות: כולם מפרסמים בפייסבוק ובאינסטגרם - שמצליחות להגיע למכנה המשותף הרחב ביותר. אבל יש עוד אפיקים ושווה לחקור אותם: פלטפורמת טיקטוק הצעירה - בהנחה וקהל היעד שלכם נמצא בה, או פינטרסט למשל - פלטפורמת חובה אם העסק שלכם קשור לתחומי האמנויות והאופנה.
• בחרו את המדף הדיגיטלי המתאים למוצר שלכם: תוכלו למכור באתר משלכם, או להציב את המוצרים שלכם בפלטפורמות גדולות אחרות. תוכלו לבחון אפשרות של מרקטפלייסים חדשים שצצים עכשיו בהמוניהם - וכמובן אפשר לשלב, להציע גם וגם וגם. בדקו איזו פלטפורמה עונה בצורה מדויקת יותר על הצרכים של הלקוחות שלכם, וגם נותנת לכם ערך כמוכרים.
• ועצת זהב לסיום: "ראינו בתקופה הזו שמי שאין להם מאגר לקוחות - פשוט סגר את הדלת", מסכמת קינדר. "הלקוחות שלכם הם הקהילה שלכם. בתחילת המשבר כולנו התבלבלנו וחיכינו שזה יעבור. היום אנחנו מבינים שזה לא הולך לעבור בשנה הקרובה לפחות. לכן, התמקדו במהלך דיגיטלי משמעותי אחד - ורכזו אליו את כל המשאבים והתקציב שלכם, גם אם הוא מועט. דווקא במקרה הזה, לעסקים קטנים יש יתרון ענקי".
בשיתוף בנק הפועלים
פורסם לראשונה: 00:41, 15.10.20