דמיינו לעצמכם שכונת מגורים עם בנייני מגורים, גינות, שבילי אופניים, מוסדות ציבור, פארקים וגני שעשועים אבל בלי מכוניות. נשמע כמו פנטזיה? אולי. אבל יש מי שסבור שזו הדרך הנכונה לתכנון שכונות מגורים ואפילו מוכן לנסות. תוכנית חדשה של מינהל התכנון שבמשרד הפנים מציעה מודל חדש של "שכונה דלת רכב פרטי". הרעיון שעומד בבסיס המודל החדשני מבקש להוציא כמה שיותר את הרכב הפרטי משכונת המגורים ולהשיג בכך שורה של תועלות (ראה מסגרת).
בזמן שעל פניו הדברים נשמעים כמו חזון רחוק, הם כבר מיושמים למעשה במקומות שונים בעולם בהם וינה, המבורג, ברצלונה ועוד. כעת, גם בישראל מנסים ללכת באותו הכיוון, והחליטו לאתר מתחמים המתאימים לפיילוט תכנוני ראשון מסוגו. במינהל התכנון מסבירים כי: "המקומות המתאימים לפיילוט אותרו על ידי שימוש במספר קריטריונים: שכונה המצויה בשלב מוקדם של תכנון, שכונה גדולה של אלפי יחידות דיור, ושכונות הנמצאות בסמיכות לתחבורה ציבורית בהיקף משמעותי".
1 צפייה בגלריה
(הדמיה: דרמן ורבקל)

לאחר חיפוש נמצאה השכונה הראשונה שיכולה להתאים, ולאחר הטמעה של עקרונות התכנון – אושרה לאחרונה התוכנית הראשונה שעתידה להיות דלת רכב פרטי. מדובר בתוכנית לשכונה חדשה שעתידה להיבנות במקום מחנה בת גלים בחיפה, זאת במסגרת המודל החדש שמקדם מינהל התכנון לבחינת הדור הבא של שכונות המגורים בישראל שקיבל את הכינוי - "שכונות דור 5.0".

1,240 דירות במקום בסיס ההדרכה של חיל הים

מדובר בתוכנית שאושרה על ידי הוועדה המחוזית למתן תוקף, כלומר אושרה סופית, על שטח של כ־182 דונם. התוכנית היא יוזמה של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) והיא ממוקמת בשטח בסיס ההדרכה של חיל הים (הבה"ד) בשכונת בת גלים בחיפה ובצמוד לבית החולים רמב"ם.
התוכנית כוללת כ־1,240 יחידות דיור שיוקמו במבני מגורים בני 8-25 קומות. בנוסף, כוללת התוכנית 260 יחידות דיור מיוחד עבור דיור מוגן ומעונות סטודנטים וכן כ־280 חדרי מלון. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת כ-20 דונם עבור מבני ציבור מתוכם יוקצה שטח לטובת הקמת בית ספר יסודי חדש, טיילת עירונית לאורך קו המים ו־10,000 מ"ר לטובת שטחי מסחר ותעסוקה. עוד כוללת התוכנית הקצאה של שטחים לטובת התרחבותו העתידית של בית החולים רמב"ם הסמוך, וכן לטובת התרחבותו של בית הספר לרפואה של הטכניון בהיקף כולל של כ־6.5 דונם. כמו כן, מציעה התוכנית לשמר חלק ממבני הבסיס ההיסטורי שחלקם הוקמו עוד בתקופת המנדט הבריטי ומשמשים עד היום את המחנה הצבאי. התוכנית נערכה על ידי אדריכל אליהו דרמן ממשרד דרמן ורבקל אדריכלים.

לא מבטלים חנייה

במינהל התכנון מסבירים כי "בתכנון כיום האלמנט של חנייה הוא חלק בלתי נפרד במערכת השיקולים כשמגיעים לתכנן מבנה או שכונה ובמקביל, כיום ברוב המקרים רכישת דירה מלווה בחניות שצמודות בטאבו, ללא יכולת להפריד ביניהן וללא קשר לצרכי הרוכשים. עד להתבססות של תחבורה ציבורית משמעותית, הרכב הפרטי עדיין נדרש ולכן הפתרון אינו ביטול של החניות אלא מעבר למרחבים נטולי רכב. המודל החדש מציע כינוס התשתיות במקום אחד, דבר שיאפשר את הרחבת ושיפור איכות המרחב הציבורי, הרחבת ושיפור איכות השטחים הפתוחים בשכונה, שיפור אפשרות ההליכה והרכיבה ללא סכנה של מדרכות לא רציפות שנקטעות בשל כניסה לחניונים, שיפור באיכות האוויר הנפלט מכלי הרכב, צמצום הרעש ועוד".
כך, המודל החדש מציע מרכזי חנייה שכונתיים ונגישים בהם ניתן יהיה להשכיר או לרכוש חניות. את אותם מבני חנייה ניתן יהיה לשלב במרחב העירוני על ידי שימוש בחזיתות מסחריות פעילות, הוספת שימושים ציבוריים על הגג ובבוא היום אף לשנות את התפקוד שלהם לשימושים אחרים, ככל שהצורך בחנייה יפחת. כל זאת בדומה לשכונות בעולם שכבר קיימות במודל הזה.

היתרונות האפשריים בהפחתת מספר המכוניות בשכונה

באתר של מינהל התכנון ניתן למצוא את ההגדרה המלאה למונח שכונה דלת רכב פרטי: "כיום, צרכי הרכב הפרטי מהווים חסם לצפיפות איכותית (צפיפות של יחידות דיור). כ־40%-20% משטח שכונות מיועד לדרכים – ועל כך מתווספים שטחי חנייה וחניונים. הקמת מרתפי חנייה כרוכה בעלויות גבוהות ולרוב הם אינם גמישים לשינויים עתידיים. הקצאת שטחים נרחבים לכלי רכב – חונים ונוסעים – פוגעת גם באיכות המרחב הציבורי וביכולת של הולכי רגל לנוע במרחב בבטחה ובנוחות, וכן מייצרת מפגעי רעש וזיהום אוויר. לאור זאת יש כוונה להטמיע מודלים מתקדמים לשכונה עם פחות רכבים פרטיים. הרעיון הוא שפחות דרכים ופחות שימוש ברכב פרטי בתוך השכונה, יוכלו להביא להגדלת הצפיפות המבונה כלומר יותר דירות על אותו שטח קרקע מה שיביא לייעול השימוש בקרקע. יתרונות נוספים אפשריים למודל זה הם: שיפור המרחב הציבורי ואיכות האוויר בשכונה ; הבטחת ואף שיפור הנגישות התחבורתית ; הורדת עלויות הדיור והמחיה למשק הבית ; היערכות לשינויים עתידיים, בדגש על שינויים צפויים בתחום התחבורה".