רכבת ישראל נמצאת בשנים האחרונות בתנופת פיתוח משמעותית, שנועדה לממש את התוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה והרכבת - בהתאם לצפי הגידול המשמעותי בהיקף הנסיעות ברכבת. בשנת 2019 עמד מספר הנסיעות על קרוב ל־70 מיליון בשנה, נתון שצפוי לגדול לכ־200 מיליון בשנת 2030 ולכ־300 מיליון בשנת 2040.
3 צפייה בגלריה
רכבת חשמלית ארוכה בירושלים
רכבת חשמלית ארוכה בירושלים
רכבת חשמלית ארוכה בירושלים
(צילום: רכבת ישראל)

לצד פיתוח תשתיות המסילה ורכש הקטרים והקרונות, הופכת רכבת ישראל למובילה עולמית בתחום הטכנולוגיה הרכבתית, ומשתפת פעולה עם הסטארט-אפ ניישן כדי להוביל תהליכי חדשנות, אשר ישמשו אותה גם בהמשך כמנוע צמיחה לקידום תחבורה ציבורית חכמה, יזמות ופיתוח עסקי.
נוסף על שילוב טכנולוגיות רכבתיות מוכרות, כגון רכבות חשמליות ומערכות איתות מתקדמות, משלבת כיום רכבת ישראל מיזמים שונים בתהליכי POC (Proof of concept) בכל תחומי פעילותה, החל במערכות נגישות מתקדמות לטובת שיפור השירות לנוסעים עם מוגבלויות, דרך מערכי סייבר מתקדמים וחדשניים המתמחים בתחום הרכבתי, ועד להשקעה בחברות ישראליות המפתחות מערכות בינה מלאכותית שמתריעות מפני מכשולים על המסילה. באמצעות החדשנות והוספת טכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית, יימשך ויעמיק שיפור השירות לנוסעים וייועלו תהליכי העבודה והתפעול הרכבתיים.
לצד השקעות כספיות ניכרות בתחומי החדשנות ובמיזמים ישראליים, משמשת הרכבת כבטא סייט (אתר בדיקות היתכנות) למיזמים רבים, הנעזרים בטראפיק (תנועת הנוסעים) הגבוה בתחנות הרכבת, בקשת הפעילות הנרחבת, פריסת התשתיות הנרחבות והיבטי שירות, נגישות, אבטחת מידע, עסקים ועוד.
3 צפייה בגלריה
מוקד משואה לפיקוד ושליטה ברכבת ישראל
מוקד משואה לפיקוד ושליטה ברכבת ישראל
מוקד משואה לפיקוד ושליטה ברכבת ישראל
(צילום: רכבת ישראל)

"כחברה ממשלתית מובילה, ובהתאם להחלטת הממשלה משנת 2018, פועלת הרכבת לקידום חדשנות בתחומי פעילותה השונים וכן לסיוע למגזר הטכנולוגיה הישראלי", מציין עו"ד משה שמעוני, יו"ר דירקטריון רכבת ישראל, "זאת לטובת המשך המובילות הישראלית העולמית בתחום ושימור מעמדה של ישראל כ־StartUp Nation".
"יחד עם שותפינו ממשרד התחבורה אנו מובילים היום תהליכים ופרויקטים, שיאפשרו לא רק לסגור פערים ביחס לעולם, אלא גם להמשיך את קפיצת הדרך ולהציב את הרכבת בחוד החנית של הטכנולוגיות הרכבתיות העולמיות", מציין שיקו זנה, מנכ"ל רכבת ישראל. "באמצעות החדשנות ושילוב טכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית, נמשיך ונשפר את השירות לנוסעים ונייעל את העבודה הרכבתית. בין שלל הפרויקטים הטכנולוגיים שבהם אנו עוסקים כיום, ניתן למצוא מערכות בינה מלאכותית לזיהוי מכשולים, מערכות בינה מלאכותית לחיזוי היבטי שירות שונים כגון עומסים בקרונות, וכן שילוב טכנולוגיות בטיחותיות מהשורה הראשונה, כגון מערכת איתות מבוססת סלולאר ומערכות ניהול תנועה ובקרה מתקדמות".

מניטור איומי סייבר ועד הזמנת הקפה

אז מהם החידושים הטכנולוגיים אותם נראה ברכבת בשנים הקרובות?
מלבד הפיכת צי הרכבות לצי רכבות חשמליות, שקטות ונקיות מבחינה סביבתית, נכנסת באופן הדרגתי מערכת איתות חדשה מבוססת סלולאר, ETCS LEVEL 2, המערכת המתקדמת ביותר בעולם, אשר תשפר את הבטיחות ותאפשר הרחבה של השירות הרכבתי.
בשנים האחרונות הקימה רכבת ישראל מערך סייבר רכבתי ראשון מסוגו בעולם, אשר מנטר את האיומים ופועל יחד עם מערך הסייבר הלאומי לשיפור המוכנות לאירועי סייבר.
3 צפייה בגלריה
מרכז הניטור הקיברנטי הרכבתי של רכבת ישראל - ראשון מסוגו בעולם
מרכז הניטור הקיברנטי הרכבתי של רכבת ישראל - ראשון מסוגו בעולם
מרכז הניטור הקיברנטי הרכבתי של רכבת ישראל - ראשון מסוגו בעולם
(צילום: רכבת ישראל)

בימים אלה החל ברכבת פיילוט ראשון מסוגו בעולם, שבמסגרתו נעשה שימוש במערכות מציאות מדומה, המאפשרות לטכנאי רכבות להדריך מרחוק את צוותי הרכבת ולטפל באירועים תפעוליים שונים.
עוד משלבים ברכבת בימים אלה מערכות בינה מלאכותית המזהות מכשולים על גבי המסילה, וכן פועלים לקידום פרויקט "תחנה חכמה", שבמסגרתו יסייעו מערכות בינה מלאכותית בהיבטי שירות שונים כגון חיזוי עומסים, וכן יסייעו לנוסע בהתמצאות, כרטוס מהיר ואפילו הזמנת קפה לדרך דרך המכשיר הנייד.
במסגרת הפיכת תחנות הרכבת לחכמות ומחוברות, ישופר השירות גם לנוסעים המתמודדים עם מוגבלויות, באופן שיקל עליהם את ההתמצאות בסביבת התחנה וברציף, ויאפשר לנוסעים אלה יותר עצמאות וחוויית שירות משודרגת.
כמו כן פועלת הרכבת בימים אלה לשיפור הקליטה הסלולארית בקרונות, וכבר מבוצעים מספר פיילוטים שהוכתרו כהצלחה וייכנסו לפעילות בחודשים הקרובים.