ניידות היא מפתח לעצמאות ושילוב בחברה, במיוחד עבור אנשים עם מוגבלות. יכולת ניידות מאפשרת מימוש זכויות, שיפור איכות חיים, והשתתפות מלאה בחיים הכלכליים-חברתיים בקהילה. ניידות עצמאית חיונית לתעסוקה, בריאות וחוסן כלכלי, ומהווה צעד משמעותי לקראת שוויון הזדמנויות אמיתי. "ג'וינט־ישראל מעבר למגבלות" שם לו למטרה למקסם חיים עצמאיים ואוטונומיים לאנשים עם מוגבלות. קידום התניידות עצמאית הוא גורם משמעותי למימוש מטרה זו. מכיוון ש־42% מהאנשים עם מוגבלות בישראל אינם מחזיקים ברישיון נהיגה, תחבורה ציבורית נגישה היא קריטית עבורם. ישראל מעבר למגבלות הוא חלק מג'וינט־ישראל, שפועל למען רווחתן של האוכלוסיות הפגיעות ביותר בחברה הישראלית, ביומיום ובמצבי חירום. מעל למיליון ישראלים נהנים בשגרה משירותים חברתיים שפותחו בג'וינט־ישראל. עד כה, שירותי החירום של הג'וינט סייעו ישירות למעל ל־250,000 ישראלים שנפגעו ב־7 לאוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל".
2 צפייה בגלריה
אופיר משתתף בתוכנית גלגלים
אופיר משתתף בתוכנית גלגלים
אופיר משתתף בתוכנית גלגלים
(צילום: תמיר אלטרמן)

"על מנת למקסם חיים עצמאיים של אנשים עם מוגבלות אנו פועלים להשפיע על שלושה יעדי אימפקט", מספרת אפרת שטרן, מנכ"לית ג'וינט־ישראל מעבר למגבלות. "הגברת האוטונומיה, שיפור תחושת השייכות וחוסן כלכלי. קידום התניידות עצמאית משפיע באופן חיובי על שלושת יעדים אלו".

הקניית כלים לאנשים עם מוגבלויות – וגם הכשרת חובה לנהגים

"מחקר משותף של הג'וינט וחברת TASC לאיתור האתגרים בהתניידות של אנשים עם מוגבלות זיהה צורך בשיפור מיומנויות המשתמשים", מסבירה שטרן. "בתגובה, פיתחנו תוכנית הכשרה לנסיעה בתחבורה ציבורית. פיילוט בהשתתפות מאות אנשים עם מגוון מוגבלויות הוביל לשיפור משמעותי ביכולתם לנסוע עצמאית".
מסקנה נוספת שעלתה מהמחקר היא צורך בשיפור השירות מצד הנהגים. "בשיתוף עם משרד העבודה, פיתחנו הכשרת חובה לכל נהג בנושא נגישות ושירות לאנשים עם מוגבלויות", מספרת שטרן.

פתרון המשלב דאטה וטכנולוגיה – דרך שיתוף פעולה עם Moovit

פתרון נדרש נוסף שעלה מניתוח האתגרים היה תשתית טכנולוגית המסייעת לאנשים עם מוגבלות להתגבר על החסמים העומדים ביניהם לבין ניידות עצמאית.
"חברנו ל־Moovit, האפליקציה המובילה לניווט בתחבורה הציבורית ומתן פתרונות MaaS (Mobility as a Service), ופיתחנו פיצ'רים ייעודיים", אומרת שטרן, "כמו אפשרות לאנשים עם מגבלת ראייה להזדהות באפליקציה עם כרטיס עיוור, כך שהנוסע מקבל איתות על כך שהאוטובוס שלו מתקרב, והנהג מקבל חיווי על כך שמחכה לו בתחנה אדם עיוור. בנוסף, הנוסע יכול להגדיר לעצמו התראה לקראת הגעה לתחנת היעד, כדי לא לפספס את הירידה".
פיצ'ר נוסף שפותח כחלק משיתוף הפעולה, נבע מהקושי לתכנן נסיעה בשילוב רכבת. "לשם כך יצרנו פיצ'ר יחד עם Moovit שמאפשר תכנון נסיעה רציף, כולל יצירת קשר עם נציג של הרכבת לליווי הנוסע ברציף, במידת הצורך", אומרת שטרן. "בנוסף שילבנו פיצ'ר שמאפשר תכנון נסיעה נגיש לאנשים עם מוגבלות".
2 צפייה בגלריה
אופיר משתתף בתוכנית גלגלים
אופיר משתתף בתוכנית גלגלים
אופיר משתתף בתוכנית גלגלים
(צילום: תמיר אלטרמן)

המהלך הצליח בזכות נקודת המבט הרואה בשיתוף הפעולה שותפות מהותית ועסקית בהובלה של יחידת החדשנות הדיגיטלית והדאטה בג'וינט (דידא), המקדמת, בין היתר, מודלים עסקיים חדשניים מול חברות טכנולוגיות.
זיו קברטי, סמנכ"ל מוצר ב־Moovit, מוסיף כי "במסגרת שיתוף הפעולה הפורה והחשוב עם הג'וינט, אנו מקיימים באופן תדיר קבוצות מיקוד שונות מתוך רצון לקחת חלק במאמץ להנגיש את התחבורה הציבורית בישראל לכולם. לאורך השנים וכחלק מהעבודה המשותפת עם הג'וינט, פיתחה Moovit טכנולוגיות רבות באפליקציה המסייעות לאנשים עם מוגבלות להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית בהתאם לצרכיהם האישיים".

גיבוש פתרונות מתוך שיתוף הקהילה

גיבוש הפתרונות השונים של הג'וינט נעשה תחת המוטו "שום דבר עלינו בלעדינו", מספרת שטרן, "כלומר, אנשים עם מוגבלות שותפים בתהליכי הפיתוח כמומחי תוכן וכצרכנים. בין היתר, הקמנו קהילה וירטואלית בשם 'אי־תנועה', וההיענות נפלאה - חברי הקהילה מקיימים שיח על צרכים, אתגרים ופתרונות, ומביעים רצון עז להשתלב בחברה דרך ניידות".
אפרת שטרןאפרת שטרןצילום: אריק סולטן
שטרן מסכמת ואומרת כי "התשתית שהנחנו במסגרת המהלך תביא עוד אנשים עם מוגבלות לעצמאות והשתלבות במגוון תחומי חיים. מדובר באוכלוסייה גדולה שההשתתפות שלה בחברה חשובה לא רק ברמה המוסרית־חברתית־ערכית, אלא גם ברמה הכלכלית למשק הישראלי. את מודל הפעולה שלנו במהלך התחבורה
ניתן ליישום במגוון תחומי חיים נוספים. הידע הנרחב שצברנו בעבודה עם מגוון גורמים הוא קריטי, כשמבינים שקהל הלקוחות הפוטנציאלי של אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות הוא כ־1,800,000 איש, אליהם הצטרפו, לצערנו, רבים נוספים בשנה האחרונה. אני מזמינה את כל מי שרוצה לעשות אימפקט כלכלי וחברתי לחבור אלינו".