בשיתוף מרכז הנדל"ן

(אינטרוויזיה הפקות בע"מ)

העיר חריש הייתה פעם קיבוץ שהוקם בשנות ה-80, דרום מערבית ליישוב קציר. במהלך שנות ה-90 עבר האזור שינויים וחריש, שחברה לקציר, הפכה ליישוב עירוני שרבות הושקע בתכנונו ובנייתו, אך החיבור לא נחל הצלחה רבה מבחינת גידול באוכלוסייה. בשנת 2012 נפרדו קציר וחריש, והאחרונה חזרה להיות רשות מוניציפלית בפני עצמה.
היום חריש היא אחת הערים המתפתחות בארץ ואין מי שלא שמע עליה. במיקום שאינו רחוק מכביש 6, בקרבה לכביש 2 ו-5 דקות נסיעה מקיסריה, העיר נהנית במקביל גם מתהליך הקמה של ציר רכבת שיכלול תחנה באזור.

לי-אור ברלינט, תושבת העיר, מספרת שהגיעה לחריש בעקבות חברה שסיפרה לה על מעבר למקום. "היא סיפרה איזו עיר מדהימה היא וכמה כיף לה לגור כאן, ואחרי לא מעט לבטים - כי בכל זאת, עיר חדשה, מקום שאנחנו לא מכירים, אנחנו מתרחקים מהמרכז שלנו וכדומה - החלטנו לבוא לכאן, והאמת שכל הכוכבים התיישרו", היא אומרת בחיוך.
חלום רכישת דירה, עבור זוגות צעירים, יכול להיות בר השגה אם זזים מאזורי הביקוש ועדיין מבלי להתפשר כמעט על שום דבר, מסביר אוהד דאנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי מקרקעין.
ברלינט מאשרת את הדברים: "הדבר העיקרי שמשך אותנו לכאן היה המחיר, אחרי המחיר, נשארנו בגלל כל הדברים מסביב, בגלל החברה, בגלל הירוק, כמה שזה לא קרוב למרכז שכולם מכירים, זה כן קרוב למרכז משום שזה מרכז של הרבה דברים. זאת אומרת, יש לך את הצפון המדהים, ובמקרה שלנו, עם שני ילדים קטנים, זה שיחק את התפקיד העיקרי כי יש לנו הרבה מה לעשות בסביבה."
תמיר לולו, מנהל נכסים מניבים ב"אפריקה ישראל" מסביר שחלק גדול מהמשיכה לאזור הוא העובדה שכשאנשים הגיעו לחריש, הם ראו שמרבית התשתיות כבר היו מוכנות, כמו פארקים מוכנים, בתי ספר שכבר הוקמו, גני ילדים ועוד.
ברלינט אף מספרת שהתושבים בעיר שותפים להחלטות העירייה, בין אם זה על שטחים ציבוריים, על גינות קהילתיות וכדומה – "התושב הוא במרכז וזו עיר שבאמת חושבת על התושבים שלה", היא אומרת.
בשכונת הפרחים בעיר, למשל, רוב הרוכשים הם זוגות צעירים שבאים לגור ולא להשקיע בדירות, אומר לולו, "מה שהופך את המקום לעיר למגורים ולחיים עם קהילה חזקה וצעירה.
השותפות והקשר החזק בין התושבים הם דברים שהתרחשו מהרגע הראשון שהגיעו לעיר, מספרת ברלינט. "מהשנייה הראשונה שנחתנו פה, היה משהו אחר - עזרה הדדית בין שכנים והמון אחד לטובת השני".
בשנה האחרונה העיר אוכלסה בקצב מאוד גבוה ובמקביל שטחי מסחר החלו להיפתח ולתת שירותים לתושבים, "וזה הולך וצומח וגדל, כמו גם בתי הספר כאן שצומחים וגדלים", אומר לולו ומוסיף כי חריש מתוכננת כעיר חכמה, "היא בעלת תשתיות מתקדמות ביותר, למשל סיב אופטי בתהליכי הטמעה בעיר, מה שיהפוך אותה לעיר מתקדמת וטכנולוגית".
דאנוס מסכם ומסביר כי אין ספק שעיר חכמה תשפיע על כל האזור, "למעשה כשאתה מייצר איזשהו מוקד כוח באזור מסוים, אתה מרים יחד איתו את האזור כולו".

בשיתוף מרכז הנדל"ן