הופתעתי עם הכניסה למשרדי Omnisys בראש העין. מכל עבר קיבלו אותי עיניים טובות, חיוך וקבלה, לא מה שציפיתי בכניסה לחברת הייטק תחרותית, העוסקת בטכנולוגיות פורצות דרך, ומספקת מערכות מבצעיות לתכנון וניהול קרב לצה”ל וללב התעשיה הביטחונית בארץ.
מעל הכל, בולט סגנון הניהול הייחודי והבלתי אמצעי של המנכ"ל עופר ירדן, שמוביל חברה העומדת בחוד החנית של מערכות מתקדמות המסייעות במיקסום יכולותיו הצבאיות של צה”ל, וצבאות זרים בעולם. “מנהיגות בעיניי היא בראש ובראשונה דוגמה אישית, התנהגות ערכית וראיית האחר. מה באמת כולנו רוצים? שיראו אותנו, שיאהבו אותנו, שיעריכו אותנו ואת תרומתנו, כשזה קורה - השמים הם הגבול. אנחנו הופכים לגרסה הטובה ביותר של עצמנו וככה אנחנו עובדים ב-Omnisys. אני חושב שזה מה שמדינת ישראל צריכה בימים אלו”, הוא אומר.
1 צפייה בגלריה
עופר ירדן
עופר ירדן
עופר ירדן
(צילום: אפרת שפי)

אומיניסיס, היא כור היתוך ישראלי. חרדים, דתיים וחילוניים, מזרחים ואשכנזים, מבוגרים וצעירים עובדים יחד, כתף אל כתף על פיתוח מערכות תכנון, אופטימיזציה וניהול קרב לגורמי הביטחון בים, באוויר וביבשה. בימי שגרה, כ-160 עובדי החברה ובהם מהנדסים, אנשי תוכנה, פיזיקאים, מתמטיקאים ואלגוריתמאים, מתכננים ומפתחים את המערכות הטובות ביותר בעולם לאופטימיזציה של משימות ביטחוניות בלב העשייה הביטחונית של צה”ל. המערכות משמשות את הגורמים המבצעיים בתהליכי התכנון וניהול הקרב, וזאת באמצעות טכנולוגיות חדשניות ובינה מלאכותית המסייעות לצה”ל להיות הרבה יותר אפקטיבי במשימות ההגנה, איסוף המודיעין, ההתקפה והספקטרום. “כל זה מאפשר קבלת החלטות מושכלות במינימום טעויות. זה מציל חיי אדם ומאפשר שיפור דרמטי של אפקטיביות צה”ל”, אומר ירדן.

ביטחון המדינה שלנו

בשבעה באוקטובר הוא זיהה מיד שמדובר באירוע יוצא דופן וחריג, ואיתו נרתמה כל החברה. “הטלפון הראשון היה למנהלת משאבי האנוש שלנו, אישה שומרת שבת, שמיד ענתה לטלפון. ביקשתי מיפוי של מצב העובדים, לוודא שאיש לא נפגע אישית ולבדוק איפה נדרשת עזרתנו. הטלפון השני היה למילואים, הודעתי שאני זמין להקפצה. את הטלפון השלישי עשיתי לסמנכ”ל הפיתוח שלנו, שאחראי על המערכות שלנו בצה”ל. ביקשתי ממנו ליצור קשר עם כל הגורמים איתם אנחנו במגע במערכות הביטחון ולהציע את העזרה שלנו לזמן בלתי מוגבל. השיחה הבאה שלי הייתה למנהלת הכספים בבקשה שתפנה לבנקים ביום ראשון, הערכתי שאנחנו עומדים לפני תקופה קשה פיננסית ונצטרך את גיבוי הבנקים”.
כמוהו, גם שליש מעובדיו גויסו בצו 8. ירדן, עתודאי ואיש מערכות מכ”מ, התייצב כבר באותו היום בבור בקריה בתל אביב, והמשיך למנכ”ל את החברה תוך כדי המילואים. “יש בחברה צוות הנהלה מדהים ועובדים מסורים ויוצאי דופן שגיבו אותי ואת כל יתר העובדים שגויסו. כולם עבדו במשך שעות ארוכות, התמסרו לחלוטין. לא הייתי צריך להגיד, היה ברור שמדובר בביטחון המדינה שלנו ושסיוע ושמירה על בטחון ישראל זה הייעוד שלנו ועמוק ב-DNA שלנו”.
נדרשתם לפתח דברים חדשים?
“בוודאי, החל מהיום הראשון, פיתחנו מערכות אד הוק בזמן קצר למשל, מערכת המסייעת להתמודד באופן אפקטיבי עם איום הכטב”מים וכן סייענו לכוחות הביטחון בתחקור וממצאים משטחי המלחמה בזמן אמת. שידרגנו במקביל מערכות קיימות למול הצרכים שעלו בלחימה, סיפקנו לפחות 20 גרסאות תוכנה תוך כשלושה חודשים.
בהתחלה עשינו זאת בהתנדבות כדי לספק את כל הצרכים הנדרשים. הפסדנו כסף בחודשים האלו כי נאלצנו לעצור פרויקטים בחו”ל ולעצור פרויקטים ארוכי טווח בכדי לרכז את כל המשאבים בתמיכה בלחימה, אני לא רואה בכך הפסד - זה הייעוד שלנו, זו זכות גדולה עבורנו לתרום למדינה שלנו. זוהי זכות גדולה שמערכותינו השתתפו בהדיפת המתקפה האיראנית ב-14 לאפריל. מה שהחל בהתחלה בהתנדבות הפך לאורך השבועות להזמנות עבודה מסודרות ממערכת הביטחון, גורמי הביטחון אף הם עבדו מסביב לשעון בכדי לתמוך בנו, ואנחנו התאזנו גם ברמה העסקית”.
שנה לאחר הטבח הגדול ביותר שידעה המדינה, ירדן יכול לדווח שהחברה הצליחה לשמור על איזון אל מול כל האתגרים שעמדו בפניה. כששואלים אותו מה סייע לחברה להתגבר על המשבר ולחזור ליציבות הוא עונה ללא היסוס: הגורם האנושי. “העוצמה שלנו, טמונה באנשים המדהימים בחברה ובלכידות הפנימית. אנחנו באמת מאמינים שיחד ננצח. הערכים המשותפים, האמונה בחשיבות התרומה שלנו למדינה ולחברה שבה אנו חיים, כל אלו מאפשרים לנו להתמודד עם עבודה מאתגרת במצב חירום”.

תוכניות התפתחות ומנטורינג פנימיות

אחד הכלים המרכזיים להעצמת העובדים הינן תוכניות התפתחות ומנטורינג פנימיות שמאפשרות לעובדים מרחב בטוח להתפתחות וצמיחה. התוכניות הן חלק מהתפיסה הניהולית של ירדן, שמאמינה בהעצמת עובדים. “אני איש של אנשים, מאמין בתקשורת פתוחה. לתפיסתי יצירת סביבת עבודה בטוחה, המכוונת את העובד למימוש עצמי היא רווח ישיר גם לאדם וגם לחברה. לכל עובד בחברה יש תוכנית התפתחות שנתית המאפשרת לו לצאת מאזור הנוחות ולהרחיב אותו. במקביל, אנו גם מובילים תוכנית מנטורינג, שבמסגרתה מנהלים בכירים ובהם גם אני, משמשים כמנטורים המסייעים לעובדים שבוחרים בכך בפיתוח מנהיגות והתפתחות אישית. התקשורת הפתוחה, הכבוד לכל אדם באשר הוא, האווירה החיובית וה-DNA הייחודי בחברה מאפשר זאת. משימתנו היא לאפשר מרחב בטוח לאנשים, הן אישית והן כלכלית, גם בתקופות קשות של התכווצות בפעילות החברה לא פיטרנו אנשים ודאגנו לכל אחד ואחת.
אין לי ספק שהמרחב הבטוח לעובדים, תחושת הייעוד והשליחות, הקשב לכל עובד ועובד, החיבוק, האהבה, היציבות והביטחון שיש ב-Omnisys סייעו לעובדים רבים להתמודד עם אירועי המלחמה, עם החרדות, הפחדים וחוסר הוודאות”.
האם למדת משהו על ניהול ומנהיגות בשנה האחרונה?
“אני מאמין בעוצמה הקיימת בייעוד משותף, בלכידות, בערכי אמת ובאמונה בדרך. למדתי שהתפקיד החשוב ביותר של המנהיגות היום היא לאחד את עם ישראל סביב הכוחות הטובים ולהוקיע מקרבנו את הקיצוניים שקורעים אותנו. לקבל את האחר, להקשיב ולתת כבוד בייחוד לדעות שונות משלנו. למדתי שזוהי זכות גדולה לתרום לביטחון המדינה הן ביטחונית והן חברתית – על ידי הקטנת הקיטוב ואהבת האחר.
ויותר מתמיד, למדתי עד כמה חשוב לתת אהבה, לראות בכל אדם באשר הוא, גם אם הוא חושב אחרת ממך, את הטוב שבו. אשתי היא דמות מעוררת השראה עבורי, תמיד רואה את הטוב באנשים ותמיד מאירה את סביבתה באור, אני חושב שזה מפתח לחיים מאושרים ובכלל. כשאתה באמת אוהב את העובדים, ובאמת מקשיב לצרכיהם, נחשפים האוצרות הייחודיים של כל אחד ואחת מהם – ואלו אוצרות אדירים”.