בסוף שנות ה-80, כשבני הזוג איזי וחנה מנור, הקימו את החברה לייצור סוללות "עמיסל", הם עשו זאת מתוך הבנה שהעולם שלנו הופך ליותר ויותר נייד ושיהיה צורך באספקת אנרגיה ניידת. גם הם לא תיארו לעצמם שהתחום שאליו נכנסו יתפתח בצעדי ענק, ושתוך שלושה עשורים הסוללות שלהם יהפכו למקור אנרגיה לכלי טיס בלתי מאוישים ויצילו חיי אדם. "אנחנו החברה היחידה בעולם שמייצרת סוללות Li-Ion נטענות בצפיפות של יותר מ-350Wh/Kg - סוללות עתירות אנרגיה במשקל נמוך, ואנחנו ממשיכים כל הזמן לצפיפות אנרגיה שאף חברה בעולם לא הגיעה אליה, כאשר המוטו שלנו הוא מקסימום אנרגיה במינימום משקל וגודל. אחרי השבת השחורה נוסף עוד פרמטר למוטו - "כל מה שתבקשו ומוכן עכשיו", אומר עמית מנור, מנכ"ל החברה ובנם של המייסדים. "שמנו לנו למטרה לפתח ולייצר פתרונות לכל דרישה או גחמה של הלקוחות תוך שמירה על מקסימום ביצועים של הסוללה".
1 צפייה בגלריה
עמית מנור
עמית מנור
עמית מנור
(צילום: סם יצחקוב)

החברה הוקמה לפני 35 שנה במבנה תעשייה של 48 מ"ר. בין לקוחותיה כיום אפשר למצוא צבאות ומערכות ביטחון מכל העולם, בהם התעשייה האווירית, רפאל, אלביט, קבוצת TATA ההודית, Lockheed Martin ועוד.
בשעות הראשונות של מתקפת השבעה באוקטובר, הכריזו משרד הביטחון ופיקוד העורף על "עמיסל" כחלק מפעילות המשק לשעת חירום. תוך זמן קצר, זרמו למשרדי החברה בקשות ודרישות לייצור חסר תקדים של סוללות למזל"טים, לרובוטים, למכשירי קשר ועוד. המפעל עבר למתכונת של שבעה ימי עבודה, פסי הייצור הורחבו וגם מספר העובדים שעומד היום על 70, גדל ואף ממשיך לגדול בימים אלו.
"סגנון העבודה שלנו הוא פרויקטאלי, ואנו מפעילים מערכת הנדסית, פס ייצור ומעבדה לבדיקות איכות. ברגע שנפח העבודה גדל במהירות ובאופן משמעותי, היה ברור שצריך לתעדף את הפרויקטים, וכשעובדים על 20 במקביל זה אומר גם לקצר מאוד את זמני ההנדסה וטווחי הייצור וכך פעלנו", מסביר מהנדס אווירונאוטיקה מהטכניון במקצועו.
מדובר למעשה בקבלת החלטות ניהוליות משמעותיות תוך כדי מלחמה.
"נכון, מנהיגות בעיניי היא לקיחת אחריות אישית. אני מנהל עובדים, יש תחתיי סמנכ"לים, אבל בסוף היום אני נמצא בקצה וצריך לקחת את ההחלטות. החלטנו כי נוכח המצב, תעשיית הבטחון הישראלית וטכנית כל לובש מדים שהגיע בשערנו הופך להיות בראש סדר העדיפויות, והתאבדנו על כל משימה שקיבלנו.
"כדי לעמוד במשימה האצלנו סמכויות במורד שרשרת הניהול כך שיכולנו לספק מוצרים בנוהל מזורז מאוד. על כך תודתי לכל העובדים בעמיסל שהבינו את חשיבות העבודה שלנו ועמדו במשימה. בנוסף צריך לזכור שאחרי הכל אנו עוסקים בהרכבת סוללות ליתיום. זה מוצר שצריך להקפיד על שיטות העבודה איתו. כמובן שבטיחות הייתה צריכה להילקח גם בחשבון.
הלקוחות בחו"ל קיבלו את זה בהבנה?
"רוב הלקוחות קיבלו את זה בהבנה, אנחנו בקשרים טובים עם הלקוחות שלנו, אבל היו גם ספקים שלנו שאמרו לנו שהם לא רוצים לעשות עסקים עם רוצחי ילדים. כואב כאשר יש רמה כה גבוהה של דיסאינפורמציה אך מצאנו ספקים חלופיים.
"אנחנו לא סובלים ממחסור בעבודה, נהפוך הוא, כולנו התגייסנו ועובדים קשה מאוד במהלך השנה האחרונה כדי לעמוד ביעדים. בשנה האחרונה הרחבנו פעמיים את המפעל וגם בימים אלו אנחנו מגייסים עובדים וזקוקים למהנדסים ובקרי איכות לפסי הייצור באשדוד".
רוב העסקים נפגעו בגלל המלחמה. נראה שאתם דווקא הגדלתם רווחים.
"אני מוכן להמיר - רווחים תמורת חטופים. מי ייתן שיחזרו והמלחמה תסתיים בניצחון שלנו. עבודה גם קודם לא חסרה לנו. עמיסל הצליחה למצב את עצמה כחברה מקצועית ומנוסה מאוד בתחום והיינו בצמיחה גם לפני המלחמה. חלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו הוא המחויבות לביטחון ישראל, אנחנו חברה ציונית, נקודה. אני וכל העובדים התגייסנו מאז השבעה באוקטובר למאמץ המלחמתי, ואנחנו עובדים שעות ארוכות כדי לתת מענה לצורכי הביטחון השונים של ישראל".

מלחמה על בטריות

כמי שיושב על כיסא המנכ"ל בעשור האחרון, עמית מביא לחברה את הערכים והרוח של הוריו, המייסדים, ויחד איתם מוביל את החברה לחדשנות טכנולוגית ולהתמקצעות. "כמנהל, ה’אני מאמין’ שלי הוא שכל עובד צריך להיות מקצועי ומוכשר לתפקיד שלו באופן הטוב ביותר כדי שיבצע אותו בעצמאות. אני יכול להוביל ולכוון, אבל לא לעשות את כל התפקידים בעצמי, או לעשות את העבודה במקום העובד, לכן אני מעדיף שעובד יאותגר וילמד להתמקצע בתחומו ולא שכולם יעשו הכול".
המעבר הבין דורי, מהניהול של ההורים לניהול שלך, דרש שינויים?
"בוודאי. ההורים שלי הם עדיין הרוח החיה מאחורי החברה, אמא שלי חנה היא אישה מעוררת השראה שמהווה עבורי מודל ולא רק עבורי ואף זכתה בפרס כלת פרס התעשייה של התאחדות התעשיינים בשנת 2021, לרגל מלאת 100 שנה להתאחדות.
"למדתי המון מהוריי, אבל כמובן שנעשו שינויים טכנולוגיים שלא תמיד היה קל לקבל אותם. הוכנסו שיטות עבודה חדשות, מערכות ותוכנות חדשות, המפעל גדל והתרחב מה שדרש יותר התמקצעות. צריך לזכור שהורי הקימו מפעל משפחתי קטן והיו מאוד מעורבים בכל שלב ושלב בתהליך. מאז גדלנו מאוד וכדי לנהל את האופרציה המורכבת הזו, ואת הכמויות האדירות של ההנדסה והייצור, חשוב להתמקצע, למצוא את העובדים המתאימים ביותר לכל תפקיד, להשתכלל טכנולוגית וכמובן לבזר סמכויות.
"לצד זה איכות ובקרת איכות הם במעלה ראשונה. כולם כבר מבינים שסוללות עלולות להיות חומר מסוכן, בדיקות האיכות ובקרת האיכות שלנו מאוד קפדניות, אנחנו לא מתפשרים על אף שלב בתהליך".
אתה נשמע כמי שמאוד אוהד את העבודה שלו.
"אני והעובדים של עמיסל מאוד מחוברים ומזדהים עם העבודה שאנחנו עושים. אנחנו מוצאים בה משמעות גדולה משום שהיא מסייעת לביטחון ישראל בימי שגרה וגם בתקופות חירום כמו זאת שעוברת עלינו.
"ההרגשה שלנו היא שאנחנו חשובים, שאנחנו תורמים וזה נותן לי ולעובדים המון כוח. חלק גדול מהעובדים שלנו שלחו ילדים לקרב, או בעצמם עשו ועושים ימי מילואים, חלקם מכירים חטופים, הרוגים או פצועים. אנחנו משתדלים להיות קשובים, מכילים, לצד העבודה האינטנסיבית. בכל זאת זו חברה שהיא משפחה, משפחת עמיסל". "כולנו התגייסנו ועובדים קשה מאוד במהלך השנה האחרונה כדי לעמוד ביעדים. בשנה האחרונה הרחבנו פעמיים את המפעל – את מחלקת הייצור ואת מחלקת הנדסה וגם בימים אלו אנחנו מגייסים עובדים וזקוקים למהנדסי פיתוח, הנדסת ייצור, בקרי איכות ועובדי ייצור למפעלנו באשדוד. בנוסף, יש כבר מחשבה על פתיחת קו ייצור במקום נוסף בארץ היחידה שלנו".