מלחמת חרבות ברזל הצליחה למצב עוד יותר את איטרניטי מקבוצת אמן במרכז התעשייה הישראלי. החברה שמתמחה בעבודה מול חברות בתחום הטכנולוגיה, הפיננסים והבריאות, העמיקה את הפעילות במגזר הבטחוני, ובימים אלה צופה קדימה אל היום שאחרי המלחמה. "תקופה כמו זו שעוברת ישראל מאוקטובר האחרון, מחייבת משנה רצינות בכל המובנים - המקצועי והשירותי", אומר אסף בר, מנכ"ל חברת איטרניטי.
1 צפייה בגלריה
אסף בר
אסף בר
אסף בר
(צילום: מיכל אביב)

אתגרי התקופה פגשו את החברה קודם כל במגזר הבטחוני, וכיום היא משולבת עמוקות במלחמה ובאתגר שהמדינה חווה. "אנו מרגישים שזוהי שליחות של טכנולוגיה", אומר המנכ"ל, אסף בר. "אנחנו משחקים תפקיד משמעותי בסיוע ולוקחים חלק בחידוש והתחדשות המדינה. היינו חלק מפיתוח מבצעי והיה עניין של זמן תגובה, תיעדופים וצורך בגיוון טכנולוגי כדי לאפשר לגופים הביטחוניים לא רק המשכיות עסקית, אלא מענה מבצעי יצירתי ואיכותי. כשמדובר בתעשייה הביטחונית בתקופה של מלחמה - מתווסף לכך ממד של קריטיות. פיתחנו אסטרטגיות מותאמות לתכתיבי המלחמה, ניהול כוח אדם חדש, שימור כוח האדם הקיים ומציאת פתרונות למילוי החלל של עובדים שגויסו למילואים ועוד".
אילו כלי ניהול נדרשו ממך בתקופה הזאת?
"האידיאולוגיה שלי כוללת שני מרכיבים חשובים: יצירתיות וניהול ברמת המאקרו. היצירתיות נחשבת לתכונה המרכזית שלי כאדם, ואני משתדל להטמיע אותה בכל הליך אסטרטגי-עסקי שאיטרניטי מבצעת. באיטרניטי היצירתיות היא נכס אסטרטגי שבלעדיו בלתי אפשרי להתנהל, במיוחד בתקופה מורכבת זו, שבה נדרשנו להניע מהלכים לפיצוח אתגרים מקצועיים. בניהול מאקרו אני מאמין כי אם לקחת אנשים ראויים - תן להם לעשות את מה שהם יודעים הכי טוב, תוך כדי שאתה מספק להם רוח גבית, תומך בהם ועומד מאחורי החלטותיהם".
מה הייתה האסטרטגיה שלך בניווט החברה במים הסוערים של השנה?
"הגברנו נוכחות בסקטורים בהם אנו כבר חזקים - בעיקר ביטחון וממשל - והעמקנו את הקשר והחשיבה היצירתית-הוליסטית. הסקטור הביטחוני משקיע את מיטב המשאבים בשדרוג תחום מערכות המידע, והיה עלינו להידרש ולהיערך בהתאם, תוך כדי שאנו מספקים כלים חכמים ואפקטיביים עבור הזירה המבצעית. מבחינתי, כפטריוט שאוהב מאוד את המדינה, מדובר לא רק בביזנס כי אם בשליחות אמיתית".

השוק משתנה כל הזמן, גם בלי קשר למלחמה

אסף בר רגיל לעבוד תחת לחץ ולקיחת סיכונים. בשנת 2008 עזב תפקיד בכיר ב"רד בינת" כדי להקים במקלט ביתו את איטרניטי. המשבר הכלכלי העולמי שהגיע זמן קצר לאחר מכן, כשבר כבר העסיק עשרה עובדים, הוביל אותו שוב להשתמש ביצירתיות שלו כדי להשאיר את הראש מעל המים.
בשנת 2015, עם למעלה מ-400 עובדים, הובלת שוק הדאטה, ופורטפוליו לקוחות מרשים (בנקים, חברות תקשורת, חברות אשראי, מגזר ביטחוני ועוד) איטרניטי בבעלותו התמזגה עם קבוצת אמן, ומאז הוא משמש כמנכ"ל החברה. "העוצמה של אמן כקבוצה הטכנולוגית החזקה בישראל הובילה אותנו לשווקים חדשים ופרצה תקרת זכוכית במיוחד בחו"ל", הוא אומר. בקבוצת אמן בר קיבל ניהול פעילויות נוספות, ובהן, חטיבת Hybrid Integration וחברת Asperii המתמחה באפיון, יישום הטמעה ופיתוח של פתרונות ענן מבוססי סיילספורס, וכלל התהליכים העסקיים בעולמות השרות, המכירה והשיווק בארגון. כיום נמצאים תחת ניהולו כ-1200 עובדים.
המעבר לחזית בתקופת הקורונה
גם לתקופת הקורונה היו משמעויות עסקיות נרחבות עבור איטרניטי: "מבחינתי, הקורונה היוותה את הצומת בו איטרניטי העצימה את הפעילות בשוק הישראלי, והחלה לעמוד בשורה אחת מול הגופים שהובילו עד אז את השוק. כל החלטה שהתקבלה ברחבי העולם במשבר הקורונה הייתה מבוססת דאטה. פעלנו מול מרבית גופי הבריאות בישראל, והובלנו מהלכים סופר אפקטיביים שסייעו בקבלת החלטות נבונות. הבנו די מהר כי נדרש למנף את הדיגיטל והדאטה שהפכו להיות הנכס המרכזי כדי לנצלם באופן אפקטיבי, לפתח אסטרטגיה עסקית חדשה שתהפוך אותם לערך עסקי מידי, לכסף".
האם המלחמה משפיעה על פרויקטים בחו"ל?
"המלחמה מציבה בפני החברה - הכוללת כאמור גם את הפעילות של חברת אספרי - אתגרים חדשים. מעת לעת אנו נתקלים באופן טבעי גם בחששות ובאתגרים בשווקים אלה, בשל המציאות הביטחונית וחוסר הוודאות. לשמחתנו, איטרניטי ואספרי נחשבות כיום למותג חזק, יציב, אמין ומקצועי גם במדינות רבות מעבר לים, כך שגם אם קיימים חששות או לבטים, הם מתפוגגים מהר".
כיצד מניעים עובדים בתקופה קשה כזאת?
"איטרניטי ו-Asperii הוקמו סביב אנשים מקצועיים עם ערכים ומחויבות, זה היה החלום וזו המציאות. כשאתה עובד בסביבה עם אקו סיסטם שמעצים ומציב את האנשים במרכז, כל תפיסת הנעת העובדים הופכת טבעית וקלה יותר. עם המוטו הזה אנחנו מייצרים לכל עובד מסלול ברור להתפתחות מקצועית בתחום הדאטה. להיות גם חלק ממעצמת דאטה וגם חלק ממשפחה שמחויבת לך - היא זו היוצרת אנרגיה טובה יותר להצלחה.
"כעת, במציאות מלחמה כאשר אנו יוצאים בהליך גיוס עובדים לטובת מהלכים המסייעים למדינה בתקופה הכי מורכבת שידענו, שיעור ההתייצבות גבוה מאוד. גם בימים אלה אנו יוצאים בגיוס נרחב של כ-40 DATA Engineer, למשרות בגופים ביטחוניים. הגישה שלנו מסייעת לנו מאוד בשימור. אישית, אני משתדל להיות מנכ"ל שהוא גם חבר, כזה שמכיר את כל העובדים באופן אישי".
אתה מרגיש שהמצב העסקי של הארגון חזר לשגרה או שעדיין יש צורך בגישת ניהול מיוחדת?
"לחלוטין עדיין יש צורך בגישת ניהול מיוחדת. השוק משתנה כל הזמן, ללא קשר למלחמה, ויש צורך להמשיך להשתמש באלמנטים יצירתיים ולנקוט ביוזמה ובהובלה".
איך אתה רואה את הניהול בשנים הבאות? האם משהו בחזון השתנה בעקבות המצב?
"חוסר הוודאות בישראל הפך להיות זה שמכתיב עבור השווקים את הדרך. אני סבור שכל גוף עסקי באשר הוא, ארגונים, עסקים, חברות וגם גופים ממשלתיים ועמותות, חייבים להטמיע בכל בניית אסטרטגיה גם סעיפים של התאמות במציאות משתנה. משמע, על המנהלים להיות ערוכים למצבים שאינם תלויים בהם, כדי לא להיות מופתעים. הגמישות הזאת משולבת באסטרטגיה השנתית של איטרניטי מאז תקופת הקורונה ואני משוכנע שהמון גופים אחרים מבצעים אותה".
האם צפויים טרנדים חדשים בשוק הטכנולוגי כמו מהפכת הביג דאטה?
"כיום כל מנהל משוכנע שהוא חייב לחדור לתחום ה-AI, אבל חייבים להפנים ש-AI זה לא גימיק. מנהל צריך להבין איך הוא מתאים את תפיסת עולמו ואת האסטרטגיה של הארגון שלו לעידן החדש הזה, שבוודאות יכול להוביל אותו ואת הארגון להתחדשות ולהתרוממות בלתי נתפסת. אנו באיטרניטי מתמחים בתחום זה כבר קרוב ל-15 שנה ובמסגרת זו אנו מלמדים את לקוחותינו את התחום ואיך לגשת אליו, ובכך מגבשים עבורם אסטרטגיה נבונה והופכים אותם למקצוענים. אין לי ספק שפעילות נכונה עם הכלים הנכונים והידע ב-AI יכולה להיות ה-Game Changer של העשור הקרוב".