על כישורי הניהול של ברברה ברזין, מהדמויות הבולטות והמוערכות בזירת העיצוב הישראלית, אין עוררין. בשנים סוערות של קורונה ומלחמה הצליחה למנף את הסטודיו שבבעלותה, לרבע את מספר התלמידים ולהרחיב משמעותית את היקף הפרויקטים שעליהם היא אמונה, דווקא בימים בהם השוק מצוי בהאטה. כמו את מרביתנו, גם את ברזין אירועי השבעה באוקטובר הכו בתדהמה, אך בצעד אופייני לה את התחושות הקשות היא תרגמה מיד לעשייה.
1 צפייה בגלריה
ברברה ברזין
ברברה ברזין
ברברה ברזין
(צילום: מיי בסמן)

“בסופה של שנה אינטנסיבית, את החופשה שבין הסמסטרים החלטתי לנפוש כמו שצריך מול הנופים החלומיים של יוון ההררית - אנטיתזה מוחלטת לחלום הבלהות, לתמונות ולסרטוני הזוועה שהחלו לשטוף את הטלפון הנייד שלי ב-7:00 בבוקר של אותה שבת - נורים כמו חיצים ומפלחים את הבטן והלב”, היא משחזרת. “ההלם הראשוני מהמראות, ומהידיעה שבארץ מתרחשת אימה, גרמו לי לפעול מחוץ לעצמי. כמו כל ישראלי חוויתי טראומה איומה אבל לא חשתי ירידה במורל אלא בעיקר כעס שקשה לתרגם למילים. שבתי ארצה במהירות האפשרית, השתלבתי בקבוצות רלוונטיות, התקשרתי ללקוחותיי ברחבי העולם והפצתי סרטונים בתפוצת נאט”ו, ללא פילטרים וצנזורה. במקביל המשכנו בכל הכוח בעשייה - חזרנו במהרה ללמד, לתכנן וליצור, ובמקביל קידמנו פרויקטים התנדבותיים למען תושבי עוטף ישראל. לא הייתה לי לרגע כוונה ליפול קורבן לסיטואציה המחליאה הזו, לתת לחמאס לנהל לנו את סדר היום ולשנות תוכניות - דבר שהיה מתפרש כניצחון שלהם ואותי אף אחד לא מנצח”.
כיצד את מסבירה את העובדה שאת שנת תשפ”ד את מסכמת כשנה מוצלחת מאוד עבור העסק שלך, בעיקר לנוכח הלך הרוח השורר במדינה?
“אני סבורה שדווקא במהלך השנה המסויטת הזאת, שהייתה רוויה בהרבה חוסר וודאות, הישראלים מעריכים יותר מאי פעם את הכוח שטמון בבתים שלהם. מרחבים שמתוכננים נכון יכולים לרפא ולהצמיח, וזאת לא קלישאה אלא עובדה שמגובה במחקרים. תכנון משפיע על הלך הרוח ועל הפרודוקטיביות, נותן בוסט של אנרגיה ומשדרג אינטראקציה מכל סוג שהיא.
בד בבד, בבית הספר אנחנו עדים לגידול משמעותי במספר הנרשמים ללימודים, כשבפועל גם המחזורים לשנת 2025 כמעט מלאים. הייתה לי הזכות לפגוש בעת הזאת מועמדים שניכר שהפנימו שהחיים חזקים מהכל- צעירים אחרי צבא, ואנשי ונשות מקצוע מצליחים שבחרו באמצע החיים לבצע הסבה מקצועית, שניכר כי בוערת בהם התשוקה ליצור ולשנות חיים של אנשים - מסוג המפגשים שמרחיבים את לבי”.
בהחלט לא דבר של מה בכך, בפרט לאור העובדה שביחס למסלולים אחרים נראה שתוכנית הלימודים בסטודיו שלך אינטנסיבית ותובענית במיוחד
“זאת הדרך היחידה ללמוד ולהתמקצע בתחום הזה, ודאי אם שואפים לפתח קריירה משמעותית. מעצבת פנים מהמעלה הראשונה היא לא אישה יפה שלבושה בחליפת מעצבים ומבלה את היום שלה באולמות תצוגה ממוזגים, אלא הגורם שמנהל, מתכלל ושולט בכל פרט בפרויקטים מסועפים שמתוקצבים במיליונים. היא קברניטה שמנווטת ביד רמה - בלילה נטול ירח ובעיצומה של סופה שקורית אחת למאה שנה - ספינה עמוסה באינטרסים מנוגדים ובמאבקי כוחות מצד כל הגורמים. תפקידה הוא להנהיג אירוע רב משתתפים, כשבפועל לא תמיד כלל המעורבים רואים את טובת הפרויקט לנגד עיניהם. יש לה תפקיד מורכב ועליה לרתום גורמים מעולמות שונים למטרה נעלה אחת: לגרום לכך שהתוצאה הסופית תתעלה בהרבה על המשוער. בהרבה פעמים הליך של בנייה או שיפוץ נתפס כאירוע מגלומני שבקלות יכול להפוך לסיוט, כך שאחד מתפקידיהם המרכזיים של המתכנן או המתכננת הוא להפוך אותו לתהליך מצמיח, מרתק ומשמח”.

מעצבת מעצבים תוך שנתיים

היכולות של ברזין בת ה-64 הן תוצר של שנות ניסיון רבות. זה גם מה שמאפשר לה לעצב אנשי מקצוע מדופלמים תוך שנתיים בלבד, תוצאה של עבודה קשה, נטולת פשרות וויתורים מצד הצוות וגם מצד התלמידים. “מדובר בתוכנית לימודים מזוקקת שמ-day one מכינה אותם לעולם האמיתי. כל אחת ואחד מהם עוברים מסע מפרך אל האני והעצמי - מטמורפוזה שמתחילה בזחל רעבתני שבולס כמויות אדירות של ידע, הופך מהר מאוד לגולם שעוסק בעיכול, הפנמה ובהפקת לקחים, ובהמשך, פורץ מתוכו לעולם האמיתי פרפר אדיר כנפיים ויפיפה שמוכן ויודע להתמודד עם כל העולם ואשתו”, היא מסבירה. “אלה השואפים להיכנס לשנת הסטאז’ נדרשים להיפרד מכל הפוזות של ‘אכלו לי ושתו לי’, להשיל מעליהם את גלימת ההתקרבנות ולזרוק לפח את ההשוואתיות, הביקורתיות והשיפוטיות- בקיצור, את כל מחלות הילדות שהגיעו איתן. אני וצוות המרצים- כולם בוגרי הסטודיו שלנו וכיום בעלי משרדים מובילים - לוקחים אותם יד ביד לתהליך ארוך ומפרך, אך בראש ובראשונה מצמיח, במטרה להפוך אותם לנשות ואנשי מקצוע שמותירים חותם בתעשייה. בתקופה המסעירה והסוערת הזאת הם מפתחים זהות אישית ומקצועית ברורה ומובחנת שמושתתת על סט ערכים וכישורים כמו נחישות ודיסציפלינה, יכולת ניהול מובהקות וחשיבה יצירתית מחוץ לקופסה. הם לומדים קפדנות מה היא, מתרגלים professional attitude, וחשוב מכל - מפתחים חוסן מקצועי שהוא המפתח לעמוד בגב זקוף ולנהל ולהתמודד עם שפע האתגרים שהתחום שלנו מביא איתו”.
נשמע כמו סט תכונות שנדרשות ממנהיגים פר אקסלנס
"ממש כך. בסופו של יום המקצוע שלנו מבוסס על עבודה עם אנשים ועלינו לנווט תהליכי עבודה שלאו דווקא מסונכרנים עם ההיגיון הבריא והשכל הישר. אנחנו נדרשים לקבל החלטות נכונות, קשות ולא פופולריות, שבטווח הקצר הן כואבות ומדממות אך בטווח הארוך מתבררות כפתרון שהציל את המצב. מתכננים נדרשים ליכולת ראייה מעבר לאופק הרגיל. עליהם להבין מראש מה עומד לפתחם ולהפגין גמישות מחשבתית על מנת לנתב תהליכים לטובת הפרויקט. הטובים שבהם מנהלים את האירוע בעיניים רגישות ובה בעת בידיים חזקות ואמיצות. מניסיון של יותר מ-45 שנה בתחום, אני יודעת שהמפתח להצלחה טמון במציאת איזונים מדויקים בין צרחות וכיסוחים לרכות ואמפטיה - רק כך ניתן לצלוח את הדרך הפתלתלה ולייצר פרויקטים יוצאים מגדר הרגיל".