הוא הוביל פרויקטים מרהיבים ומשמעותיים ושינה את תחום האדריכלות שהוא מוביל כבר עשרות שנים בחשיבה יצירתית וחדשנית. אבל אם תשאלו אותו, תגלו שאדריכל מיכאל (מיכי) סתר ממשיך ללמוד בכל יום משהו חדש, לגלות עולמות, שואף לכבוש עוד פסגה ולהביא את “הדבר הבא” ללקוחות שלו החל מרמת התכנון ועד הביצוע. “תמיד יש מה ללמוד ומה לחדש”, הוא אומר. “השילוב בין העובדים הוותיקים לעובדים הצעירים בחברה מוסיף לגוון היצירתי החשוב כל כך בעולם העיצוב, ואני יכול לומר שהתברכתי בהם והם שותפים מלאים שלי לדרך”.
2 צפייה בגלריה
קמפוס דיסקונט. אתגר עצום
קמפוס דיסקונט. אתגר עצום
קמפוס דיסקונט. אתגר עצום
(צילום: עמית גושר)

את הרעיונות היצירתיים והייחודיים הוא שואב מצפייה בגלי הים בשעות הבוקר המוקדמות. משהו ברעש של הגלים פותח לי ממד אחר של יצירתיות, וגם לא פחות חשוב – עוזר לי להיכנס אל תוך מוד של עבודה שמשפיע על כל סביבת העבודה אצלנו ומעלה את הפרודוקטיביות”.

ארבעה עשורי הצלחה

מיכאל סתר הוא בוגר הטכניון, והבעלים של סתר אדריכלים המתמחים בתכנון ועיצוב פנים. מאז הקים את “סתר אדריכלים” חלפו כבר יותר מארבעה עשורים, והוא הפך אותה עם השנים לאחת החברות הנחשבות בישראל. ברזומה שלו תמצאו גם זכייה בפרסים יוקרתיים לעיצוב באיטליה בגרמניה, ארצות הברית ובבריטניה, ועבודות עם כמה מהחברות הגדולות ביותר בישראל ובהן גוגל, אוטודסק, פייסבוק, נייס, נובה, ואפילו מספר שגרירויות של ישראל בעולם.
אחד הפרויקטים עצומי הממדים שעברו תחת ידיו הוא קמפוס דיסקונט, שעיצב בשיתוף פעולה עם סטודיו BA. בפרויקט ביקשה הנהלת דיסקונט לבצע שינוי ארגוני לקראת מעבר למתחם ה-1000 בראשון לציון. הקמפוס נבנה על מגרש בשטח של 21 דונם עם 145,000 מ”ר שטח בנוי, מהם כ-80,000 מ”ר שטחים עיליים. “מדובר בהחלטה אסטרטגית שיש לה השפעה גם על אופן העבודה שלנו. ערכנו ישיבה ראשונה במשרד שארכה יותר מהרגיל ובה הדגשתי בפני כולם את חשיבות הפרויקט והצורך בחשיבה מחוץ לקופסה. הבכירים בדיסקונט התייחסו להקמת הקמפוס כאירוע אסטרטגי, כאשר הבקשה שלהם הייתה לייצר סביבת עבודה מהמתקדמות ביותר במטרה לתת ביטוי לרווחת העובד שגם תעזור לו בהתפתחות. יצרנו ‘שכונת עבודה’ עם חללים פתוחים, פנים המבנים בנויים כאטריום. העיצוב נועד לאפשר פתיחות ונגישות בין העובדים בכל הדרגים, וכך גם בין האגפים, המחלקות והחטיבות במבנה מה שמייצר גם רווחה לעובדים וגם נותן יעילות מרבית ומייעל את העבודה. במקום ישנם אזורים פרטיים, אזורים ציבוריים רועשים יותר ושקטים ממש, מה שנותן לעובדים יכולת גמישות וניידות בכל רחבי הקמפוס. עובד שרוצה לקיים שיחה פרטית ימצא את מקומו בקלות בדיוק כמו העובד שמחפש קצת הפוגה ויכול לשבת ‘עם החבר’ה’ באזורים הציבוריים”.
נשמע כמו אתגר עצום להקדיש מחשבה לכמות של כ-4,000 עובדים
“זו הייתה אחת מהדרישות הראשונות של ההנהלה, ולא הופתעתי מכך. כאחד שדוגל בסביבת עבודה שגורמת לעובד נחת ומעניקה לו אפשרויות רבות, היה ברור לי שנשקיע מחשבה רבה בנושא. לרשות העובדים, בזמנם הפנוי, יש מגוון של חללים ממשותפים ומתחמי כינוס לרווחתם, בית קפה, בית כנסת, חדרי פעילות ופנאי, חדר מוזיקה, מרכז מבקרים וגם מסלול ריצה. בהמשך, ייפתחו חדרי טיפולים ויהיו חוגים לבחירה. המעטפת פה באמת נהדרת והקדישו המון משאבים עבור העובדים. בסוף אנחנו אכן מעצבים מקום עבור 4,000 עובדים, שזה באמת בלתי נתפס, והאתגר הוא עצום”.
היצירתיות הזו, החופש לייצר משהו חדש ואחר, משמשים למעשה גם ככלי להנעת עובדים ושימורם
“כפי שאמרתי, אנחנו מקדמים ודוגלים בסביבת עבודה שמעודדת יצירתיות, חשיבה ועצמאות, וכל זה לצד שיח פתוח לבין כל העובדים. הטיפ הכי חשוב מבחינתי הוא לתת לעובד אחריות שתוביל לכך שהוא ירגיש חלק מקבוצה, שיבין שליוזמות ולרעיונות שלו יש אוזן קשבת והוא חלק ממשהו גדול ומצליח. אנחנו משפחה אחת – ברגע שזו תהיה האווירה במקום עבודה ההצלחה תגיע במוקדם או במאוחר, על זה אני יכול לחתום”.
סביבת העבודה גם מגבירה יצירתית ותפוקה
“כן, בהחלט. חשוב מאוד שארגונים ישקיעו בסביבת העבודה שלהם של העובדים שלהם. יש בכך עידוד יצירתית ומושקעות מעצימה את היצירתיות, גורמת לאכפתיות, ליצירת קשר עם החברה ולקשר טוב יותר בין האנשים. לפעמים, אני נכנס למשרד כלשהו, רואה את העיצוב שלו ועצוב לי עבור העובדים בו”.
2 צפייה בגלריה
מיכאל (מיכי) סתר
מיכאל (מיכי) סתר
מיכאל (מיכי) סתר
(צילום: עוזי פורת)

במהלך השנים עיצב משרד האדריכלים של מיכי סתר פרויקטים מתחומים שונים במטרה לשנות את הנראות שלהם, להפיג את האווירה העגמומית בבתי חולים ומרפאות, לייצר חוויה טובה יותר לכל אורח ולקוח ולהראות שאפשר אחרת. בתקופת הקורונה הוא ידע להתאים לחברות את סביבת העבודה ההיברידית אחרי שרבים עברו לעבוד בבית, והוא גם, תתפלאו, אמון על עיצוב של מספר שגרירויות של ישראל בעולם. “יש לכך חשיבות גדולה בעיניים ולא רק לי, אלא לכל מי שקשור לפרויקטים כאלה. בעיצוב של שגרירויות יש עניין מיוחד שכן כל מקום והאופי והתרבות שמאפיין אותו. זו גאווה גדולה עבורנו לעבוד עם כל גורם שקשור למדינת ישראל, בטח בתקופה זו. אנחנו לרוב נעבוד עם ספקים כחול לבן אם זה מעצבים או אמנים ונשאף לשלב חומרים כחול לבן מרמת התאורה ועד לפריטי אקססוריז וריהוט”.