“הרציונל הוא להתאים את המוצר שלך למצב הקיים בעולם. לא להפריד ביניהם, כפי שרוב בתי העסק עושים בקבעון שלהם. צריך להבין שהמוצר לא בהכרח עומד בפני עצמו, אלא יש לו קשר למצב הקיים”. כך אומר אמן התכשיטים גיל נויהאוס, שהמותג המשגשג הנושא את שמו התרחב זה מכבר כבר לשדות הביגוד. אך עם כל ההצלחה, גם מפעלות נויהאוס לא היו חסינים למכה שניחתה על המשק עם פרוץ המלחמה ברצועת עזה. תקופה קשה וטראומטית כל כך הרי לא גורמת לאנשים למהר לקנות דווקא תכשיטים. השקט התעשייתי שהשתרר בתקופה שלאחר האסון, ועצירת הפעילות היומיומית השוטפת, הביאה את נויהאוס לחשוב כיצד עליו לתפקד בסיטואציה החדשה.
2 צפייה בגלריה
גיל נויהאוס
גיל נויהאוס
פסטיבל ונציה 24 , גיל נויהאוס ושרה סלדמן
(צילום: מהשטיח האדום בפסטיבל הסרטים ונציה - brice anxionnaz)

“תהיתי איך משלבים את האמנות בעולם שאנו חיים בו כעת”, הוא מספר. “תמיד האמנתי בשילוב בין הרגש האמנותי לאותות הסביבה ולמצב העולם, מבלי לשכוח את מקומם של הראש והחשיבה העסקית. אני מאמין שזהו סוד ההצלחה של המותג שפיתחתי, שקיים כבר מעל ל-30 שנה, ולכן אני תמיד משלב. הבנתי שבמקרה הזה הגישה הזאת הכרחית. כך עיצבתי קולקציה חדשה בשם ‘קולקציית השעה’ עם טבעות, קוליירים, צמידים, שרשראות ובגדים עם מוטיבים של מגן דוד הבנוי משני לבבות וכן זרועות של דוד המלך. התחלנו לשווק את הקולקציה ללקוחותינו הקבועים והמזדמנים כאחד - ותוך זמן מה זה תפס. השילוב של תוכן ואמנות עם מצב הרגש הנוכחי נגע באנשים והקולקציה נחלה הצלחה גדולה. לאורך תקופה של חצי שנה היא הפכה ללחם והחמאה שלנו ואפשרה להמשיך לעבוד ולהעסיק עובדים בבתי המלאכה ובמפעלים. הגברנו את התפוצה, שיתפנו פעולה עם דוגמניות ומובילי דעה וכך הגענו לאנשים שהרגישו שהם רוצים משהו שייגע בהם, שיגרום להם להרגיש טוב יותר. לקוחות קולקציית השעה מרגישים שהתכשיט מווסת קצת את הבאלאנס הקודר שיש היום בעולם”.
אחד ממאפייני המצב הוא חשש ממיתון במשק. בתקופה כזאת אנשים מוציאים כסף על מותרות כתכשיטים?
“דווקא בתקופת כאלו אנשים מבינים שמעבר לכסף בבנק כדאי גם להשקיע בטובין בעלי ערך, דוגמת זהב ושעוני יוקרה. הערך שלהם תמיד נשמר - ואף עולה - וניתן לקחת אותם לכל מקום. לכן התחזקה מגמת רכישת תכשיטי הזהב ושעוני הזהב. המגמה הזאת, לצד הצלחת קולקציית השעה, הביאה לביקוש גבוה לכלל מוצרינו וחיזקה את המותג. דרך נוספת לחזק את המותג ואת מכירותיו היא קיום ערבי קונספט משולבים. אנו מזמינים לקוחות לערב בבית העסק שלנו, המעוצב כגלריה, כדי לחוות שילוב של יצירה טובה - תכשיט, בגד וכדומה - עם מוזיקה טובה - ממוזיקה קלאסית ועד תקלוט של DJ. התוצאה נפלאה ומוצלחת, המשתתפים זוכים לערך מוסף אמיתי ויוצאים מכאן עם הרגשה טובה וכייפית שמסייעת להם לשכוח לרגע את הקורה בחוץ”.

אמנות וסטייל מעבירים אנרגיות חיוביות

ההצלחה הגדולה שחווה גיל נויהאוס הפכה את תכשיטיו לסמל סטטוס בארץ ובעולם. כוכבים הוליוודיים מתהדרים בהם והוא מספר שלאחרונה כמה מהם ענדו אותם בפסטיבל קאן, ובקרוב כמה מהם יענדו אותם בפסטיבל ונציה. בבית המלאכה שהקים הוא מעסיק עשרות עובדים וכשהחלה המלחמה והשוק המקומי קפא - עלתה השאלה מה לעשות עימם.
2 צפייה בגלריה
שרשרת זהב18 קראט עם תליון סוסון יםמשובץ יהלומים וספירים
שרשרת זהב18 קראט עם תליון סוסון יםמשובץ יהלומים וספירים
שרשרת זהב18 קראט עם תליון סוסון יםמשובץ יהלומים וספירים
(צילום: אורי לבני)

“היה לי ברור חד משמעית שלא מפטרים אף אחד”, הוא אומר. “במקום למזער את העסק החלטתי להעצים אותו עם יצירתיות שתשלב את המצב באמנות והשקעה בייצור בזהב, באבנים, בכריכת המוצר, באנרגיה שלו. בזכות הניסיון הרב שצברתי במשך שנים רבות של עבודה בארץ ובחו”ל - היה לי קל יחסית לחבוש את שני הכובעים - זה של המעצב וזה של איש העסקים. ניסיתי לשלב ביניהם בדרך יצירתית ומיוחדת. נעזרתי באנשי מקצוע כדי לכלכל את צעדיי במציאות החדשה ולמנן נכון בין מידת ההשקעה למידת הסיכון. הבנתי שבתקופה כזאת כל מוצר צריך להיות מושלם, לגלם בתוכו רגש וניצוץ במוח שיגרום לכל מי שיראה אותו להתחבר אליו ולהרגיש שרכישתו היא כמעט הכרח, ולא פינוק. תמיד האמנתי שאמנות וסטייל מעבירים בראש ובראשונה אנרגיות חיוביות. כך שמשימתי הייתה ליצור תכשיטים שגורמים לאנשים להרגיש טוב. זה מה שהם מחפשים בתקופה קשה, משהו שיאפשר להם להרים את הראש, ליישר את הגב, להתהדר בתכשיט ולשדר טוב. זה כמו טיפול פסיכולוגי, רק כזה שאפשר ליהנות ממנו לאורך זמן. הצלחת קולקציית השעה הוכיחה שעליתי על התדר הזה. קצב המכירות לא רק חזר לעצמו אלא אף גבר והפך לגבוה מזה של שנים קודמות. כשאני מספר את זה אנשים שואלים אותי ‘למרות המצב?’ ואני עונה להם ‘דווקא בגלל המצב’”.
האם משהו בחזון המותג לשנים הבאות השתנה בעקבות המצב?
“סדר העדיפות היצירתית השתנה מאוד וזה יישאר כך, לדעתי. רוב המוצרים שאני מפתח ומייצר עכשיו נועדו לטווח הארוך. אני שם בהם דגש על ערך מוסף, חיבור לאסתטיקה, יופי ואנרגיות. בכל מוצר אני משקיע מחשבה מה הוא מסמל. ברור לי שלא מדובר במוצר מכירה בר-קיימא דוגמת מזון ושאר דברים יומיומיים. עליי להטמין בתוכו סימבוליות, כוח ואנרגיה מהסוג שאנשים מחפשים. מבחינת הניהול הכלכלי של העסק - אני מאמין ששוק הביניים די ייעלם בשנים הקרובות. זו כבר המגמה. או שהמוצרים יהיו מקוטלגים וממוסחרים מאוד או יקרים ופונים לסגמנט מאוד מסוים. אפשר לומר שאלו שני ה’רחובות’ בהם צועד המותג שלי. נעצב עבור הציבור הרחב ועבור סגמנט ה-High End, המחפש שלמות מכל הבחינות. נקפיד גם על נראות, יופי וכיפיות שימשכו את הלקוח”.
עם איזה ‘אני מאמין’ אתה נכנס לתקופה החדשה הזאת?
“האמנות שלי לא מבטאת מצב סטטוס - בין אם הוא כלכלי או נפשי. היא נועדה לווסת את מצב הסטטוס הקיים ולספק לו באלאנס. זה הערך המוסף שלה. אני רוצה שלקוחותיי יענדו תכשיט שלי בגלל האנרגיות שלו, בזכות החיבור שלו לאדם ולנפש. עם זאת, חשוב שגם יהיה לו ערך כלכלי איתן וחסין. זה השילוב הכי אמיתי ונכון להתהדר בו”.