על רקע תקופת האי ודאות של השנה האחרונה, דומה כי יש משהו מאוד מטאפורי במסלול שעבר אריאל בלומוביץ ממעבדות התרופות של טבע לחזית תעשיית הפודטק בישראל. כיום, כשהוא עומד בראש YDLabs שהפכה תוך זמן קצר למנוע צמיחה בתחום הפרמנטציה בישראל, הוא מבין שהמצב הנוכחי בתחום המזון לא יכול להישאר כפי שהוא. "ישראל היא מדינה קטנה ומוקפת אויבים, המנהיגות שלנו חייבת לפעול לעצמאות תזונתית. מזון הוא צורך קיומי, וכל אחד צריך לאכול", הוא אומר. "שינויי האקלים, הקורונה והמלחמה המתמשכת הוכיחו עד כמה שברירית שרשרת אספקת המזון העולמית. כשנתיבי התובלה שלנו יכולים להשתבש בגלל האויבים שלנו, מדינת ישראל צריכה לדאוג לפתרונות, והפודטק הוא אחד מאותם פתרונות".
ברזומה שלו תמצאו למעלה מ-20 שנים בתפקידי ניהול בחברות מובילות ובהן טבע, סמסונג, Sanofi, אנזימוטק. לעולם הפודטק נחשף בלומוביץ כאשר מונה ב-2014 לסמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת אנזימוטק. הוא זיהה שהתחום מתפתח בצעדי ענק בישראל, אולם הוא סובל מחסם משמעותי באמצעי פיתוח וייצור. ב-2022 הוא הקים את YDLabs, שפועלת למצב את ישראל כמרכז עולמי לפיתוח חלבונים אלטרנטיביים שיסייעו בהצלת כדור הארץ, לא פחות.
1 צפייה בגלריה
אריאל בלומוביץ
אריאל בלומוביץ
אריאל בלומוביץ
(צילום: שרון בן טוב)

"הקמתי את החברה אחרי שהבחנתי בכך שחברות רבות שרוצות לעשות את המעבר מפיתוח לייצור נאלצות לצאת את גבולות ישראל – שאין בה תשתית לכך. בחודש אוקטובר פתחנו את המתקן הראשון בקיסריה, שסיפק מעבדות ייצור בנפחים נמוכים. מספר חודשים אחר כך, זכינו במכרז של רשות החדשנות עם תקציב של 50 מיליון שקל להקמת מתקן גדול יותר. קבוצת גדות השקיעה בנו כשותפים אסטרטגיים והתחלנו בבניית מפעל פרמנטציה גדול פי 10 מזה בקיסריה. מדובר במהפכה של ממש".
מה כוללת המהפכה שאתם מובילים?
"אנחנו מתמחים בטכנולוגיית פרמנטציה, תהליך ביולוגי שבו מיקרואורגניזמים מפרקים חומרים אורגניים ויוצרים מהם חומרים חדשים, ובכך מספקים פתרונות מתקדמים לפיתוח וייצור של מוצרים בתחומים רבים, בהם מוצרי מזון המתבססים על חלבונים שלא מן החי. הטכנולוגיה מאפשרת לייצר חומרי גלם, חלבונים למשל, בצורה בת קיימא המצמצמת את הצורך בחקלאות מסורתית. אנחנו מפתחים בשר ללא עוף, דג ללא דג, ביצה ללא תרנגולת, כמו גם חומרים שמשפרים גידולים חקלאים ומביאים להגדלה משמעותית של התוצרת. בנוסף, אנחנו מציעים שירותים מקיפים לחברות פודטק ואגריטק החל משלב הפיתוח הראשוני ועד לייצור המוצר הסופי. זה כולל תכנון תהליכים, אופטימיזציה של ייצור, בקרת איכות וייעוץ רגולטורי. בניגוד לחברות אחרות המתמקדות בפיתוח מוצרים עצמאיים, אנחנו מספקים פלטפורמה למגוון חברות לפתח ולייצר את המוצרים שלהן".

ייצור תחת אש

התמיכה המשמעותית של רשות החדשנות ושל קבוצת גדות הוציאו לדרך את בניית המפעל החדש בצפון, אך המלחמה שפרצה בשבעה באוקטובר איימה לשבש את התוכניות. "היה לנו לוח זמנים שגיבשנו יחד עם רשות החדשנות במטרה לספק מפעל שישרת את תעשיית הפודטק הישראלית ועמדנו בו. החלק המשמעותי בהצלחת הבנייה היה הצוות המשובח שנבנה בחברה וכולנו עבדנו יחד עם ‘סכין בין השיניים’, הלו"ז היה כל כך עמוס שמצאנו את עצמנו קובעים פגישות עבודה לשעה שתיים בלילה. מרבית העובדים מגיעים מהפריפריה הצפונית, והם נאבקו כדי להמשיך בבניית המתקן גם בתקופה המתוחה וחסרת היציבות".
השינויים במצב הבטחוני הובילו גם להחלטות ניהוליות אחרות ברמת כוח האדם והאספקה. "קודם כל היה צורך להיערך מחדש יחד עם העובדים, שחלקם גויסו למילואים או שבני משפחתם גויסו, וכמו כולם היו צריכים להסתגל במהירות למציאות חדשה. במקביל, התעוררו בעיות עם בניית המפעל. היה קושי באספקת חלק מהחומרים. גילינו שאספקת החשמל במתקן המתוכנן היתה נמוכה מדי והיינו צריכים לאלתר בזמן קצר מתקן חדש עם הכנה מתאימה".
בניהול נכון, חשוב לדעת להתגמש.
"כן, בשורה התחתונה אני עובד עם אנשים, בני אדם, והדרך שלי לשמור על מוטיבציה גבוהה היא לרתום אותם למטרה בעלת ערך. אנחנו לא עוד חברה מסחרית, מבחינתנו זו שליחות. אנחנו מקימים בישראל מתקן תעשייתי שמסייע לחברות ישראליות בשלב הכי משמעותי שלהן- מעבר מפיתוח לייצור, על כל המשתמע מכך. בעיניי זו ציונות אמיתית. הצוות שלנו כולל את אנשי המקצוע הכי טובים בתחום כמו ד"ר מוטי רבהון, ממומחי הפרמנטציה המובילים בישראל, שמשמש כמנהל הטכנולוגיה הראשי. ד"ר יוני מנור, סמנכ"ל התפעול, ד"ר רועי וידבסקי סמנכ"ל פיתוח עסקי והילה חדד מנהלת הרכש. הם מחוברים לערכים האלו והתמסרו לחלוטין למשימה".
האם היו החלטות ניהוליות שקיבלת השנה, בניגוד לתוכניות המוקדמות?
"התוכנית לפתיחת המתקן החדש בפארק התעשיה ציפורית שבנוף הגליל הייתה הענקת שירות לחברות בתחום הפרמנטציה, אולם אחרי שפתחנו גילינו שהשירותים המשלימים שלנו רלוונטיים מאוד גם לחברות בתחומים אחרים. יש לנו מערך שלם של הפרדה, סינון וייבוש שנוגע לעוד הרבה סגמנטים בתעשייה. זה גרם לנו לעשות shift בחשיבה כדי להטמיע פתרונות שבהן חברות מעבירות אלינו קווי ייצור שלמים ולא רק מבצעות אצלנו פעילויות נקודתיות. הביקוש לנושא הזה כל כך גדול, כך שבזמן מהיר כבר התחלנו לראות שת"פים עם חברות ישראליות".
האם יש תובנות מהשנה הזו?
"השנה האחרונה הייתה קשה לכולנו, אבל יחד עם הקשיים הצלחנו לבנות מפעל ייצור מתקדם בסטנדרט גבוה. יש אצלנו עובדים עם מגוון דעות פוליטיות, דתות ותפיסות עולם, ולמרות ההבדלים הצלחנו כגוף אחד להקים מפעל לתפארת התעשיה הישראלית. מבחינתי, זה מראה שכשיש מטרה גדולה משותפת, אנחנו כישראלים יודעים לעבוד יחד כדי להגשים אותה. אני מצפה שגם ההנהגה שלנו תאחד אותנו כך".
מיהן הדמויות שמעוררות בך השראה, בייחוד נוכח השנה הזו?
"הסבים והסבתות שלי משני הצדדים, ניצולי שואה שהגיעו לכאן והיו חלק מבוני הארץ. הנחישות והצניעות שאפיינו אותם הן דוגמה אישית עבורי והשפיעו משמעותית על סגנון הניהול שלי. תמיד כשאני נתקל בקשיים, אתגרים או תקופות קשות כמו זו שאנחנו עוברים, אני מדמיין מה עבר עליהם ועל איזה דברים הם התגברו כדי לברוח מהאויב הנאצי ולבנות כאן מדינה שיש מה להתגאות בה. אם הם הצליחו, אני בטוח שגם אנחנו יכולים".

קפיצה למים עמוקים

בלומוביץ (46) נשוי + 3, נולד וגדל בקרית מוצקין. יכולות הניהול וההנהגה שלו התבלטו כבר בצבא, כלוחם ומפקד ביחידת עורב גולני. בסוף השירות, הוא נרשם ללימודי הנדסת מכונות בטכניון. עם סיום התואר, גויס לחברת טבע כמנהל מחלקת ייצור טבליות. מאז הספיק לגור ארבע שנים בקוריאה, שם שימש כמנהל הפיתוח העסקי של סמסונג, למד לתואר שני באחת מהאוניברסיטאות המובילות בארה"ב, עבד שנתיים בחברות ענק בארה"ב ולאחר מכן מונה לסמנכ"ל הפיתוח העסקי של אנזימוטק - מחלוצות הפודטק הישראלי. "בכל תפקיד צברתי עוד ידע וניסיון ניהולי, ואני רואה את YDLabs כמקום בו אני מגשים את כל מה שלמדתי".
מה החזון שלך לתחום הפודטק ולחברת YDLABS?
"אני צופה שנהפוך לחברת השירות המובילה בעולם בתחום הפרמנטציה. נהיה בית לפיתוח וייצור עבור חברות פודטק ואגריטק ישראליות. זה חלק ממהפכה שתיקח קצת זמן, אך תביא לעתיד ירוק יותר". "אני צופה שכחלק מהמהפכה נהפוך לחברת השירות המובילה בעולם בתחום הפרמנטציה.