זה ארבעה עשורים שחברת שובל פרו היא שם נרדף לחדשנות, יצירתיות ועיצוב מרהיב בעולם התערוכות הבינלאומי, תוך שהיא הופכת כל תערוכה לחגיגה של דמיון. כשהמייסד והמנכ"ל רובי שובל מביט לאחור על שנים ארוכות של עיצוב בפרינט, דיגיטל ותלת מימד, הוא יכול לסמן את ענף התערוכות ככלי השיווקי היעיל והמרתק ביותר, מעין פוסטר תלת ממדי. הביתן מכיל גם את מרכיבי התדמית, וגם מהווה פלטפורמה מושלמת לאנשי השיווק והמכירות לייצר מגע ישיר עם הלקוחות המתורגמת לאיסוף לידים חמים והגדלת הנפח השיווקי של החברה. "העזנו, עיצבנו והפקנו לאורך השנים פרויקטים מטורפים בארבע יבשות, וכל פרויקט מרגש אותי מחדש והופך לאתגר הבא".
בשנת הקורונה, ענף התערוכות הבינלאומיות הושבת ותחת לשבת בבית ולהמתין שיתרחש משהו, קיבל רובי שובל החלטה לגייס מחדש את חלק מעובדיו ועובדים נוספים ולהמציא את החברה מחדש. "שובל פרו" נכנסה למשרדים חדשים שרכשה, והקימה בהם את הפלטפורמה הווירטואלית התלת ממדית לאירועים שיווקיים חובקי עולם.
1 צפייה בגלריה
רובי שובל
רובי שובל
רובי שובל
(צילום: סם יצחקוב)

"העשייה הזאת הייתה חדשה לנו, אבל ריגשה אותנו כל בוקר מחדש", מספר רובי שובל. "התוודענו למתכנתים מפקיסטן, לטכנולוגיות ולמדיות חדשות. ההשקעה הייתה גדולה וגם ההתרגשות, אבל מיד עם הבראת העולם וחזרת ענף התערוכות הגשמי לפעילות התנפלנו עליו כמוצאי שלל רב. שובל פרו חזרה לנדוד ברחבי העולם: סאו פאולו , מקאו, מנילה, שנחאי, דובאי, מומבאי, סן פרנסיסקו, מינכן, פריז ועוד ערים רבות בעולם".
החל מהשבעה באוקטובר חלה האטה קלה בלבד עקב העובדה שמרבית הפעילות של שובל פרו מתרחשת בחו"ל. אמנם בין עובדי החברה ובין לקוחות החברה היו כאלו שגויסו למילואים, אולם תנופת העשייה של החברה המשיכה וממשיכה עד היום חרף השיבושים בטיסות, וחרף המצב הנפשי של צוות החברה לאור חדשות היום יום.
"רוב הלקוחות והספקים הביעו אמפתיה עמוקה לישראל, אבל היו גם כאלו שנאלצו להשהות פרויקטים עקב אי ודאות וחששות כלכליים. תערוכות של חברות ביטחוניות ישראליות נעצרו בתקופה זו, אבל למעשה חוץ מתערוכת יורוסאטורי בפריז, שהוחרמה על ידי ממשלת צרפת, מצאנו המון הבנה בצד השני וזה דווקא חיזק את הקשרים העסקיים שלנו. עיצבנו מספר תערוכות גדולות ומרהיבות מאז, וזכינו להמון הערכה ואהדה מצד הפרטנרים שלנו בחו"ל".

אטרקציות יוצאות דופן

שובל פרו מעסיקה צוות מעצבים, מנהלי פרויקטים ומנהלי הפקה בארץ ועוד עשרות פרטנרים בתחום העיצוב וניהול הפרויקטים ברחבי העולם, המאפשרים להם לייצר את הביתנים במדינה שבה מתקיים הכנס.
“כשלקוח שלנו מופיע בתערוכה בהונג קונג, הסדנה שתייצר את הביתן ותקים אותו בשטח התערוכה תהיה ממוקמת בהונג קונג, ואם בואל פראיסו בצ’ילה, הייצור יתבצע על ידי פרטנר צ’ילני. זה מאפשר לי להפיק פרויקטים ייחודיים במחיר מאוד אטרקטיבי”, אומר שובל.
עבודת המטה, העיצוב, ניהול ההפקה נעשה במשרדים המרהיבים והמעוצבים בדקדקנות של שובל פרו ברעננה (כאן הסנדלר לא הולך יחף). העובדה שהייצור מבוצע על ידי חברות מקצועיות בחו”ל, נותן לשובל פרו יתרון בזמינות, שירותיות, ומאפשר לחברה להתמודד על מכרזי ענק מול חברות מקומיות.
נתונים אלה מאפשרים לצוות של החברה, יחד עם השותפים שלהם ברחבי העולם, להביא לידי ביטוי את החזון המורכב ביותר של הלקוח, גם כשהתקציב מוגבל. בשנים האחרונות החברה הצליחה לעורר הדים בתערוכות שהשתתפה בהן, בזכות אטרקציות יוצאות דופן. כשחברת “אל על” ביקשה לבלוט בתערוכת התיירות הבינלאומית בברלין, בתקציב צנוע אל מול חברות התעופה הענקיות עתירי הממון, בחרו בשובל פרו בקונספט עיצובי מפתיע ביותר: כשבחוץ מושלג בחורף הקפוא של גרמניה, פגשו מבקרי התערוכה חוף ים תל אביבי שטוף שמש. תפאורת הביתן כללה ערמות חול מחוף ימה של תל אביב, גלשנים, מפרשיות, כסאות נוח, שמשיות, ואלה שדרו הצצה ל”האב” של אל על: תל אביב. ברקע נשמע קולו של המציל מכריז במגפון: “את עם הביקיני האדום, נא להתרחק משובר הגלים”. אותנטיות לשמה.
זה נשמע אמיץ
"מצחיק שאת מכנה את זה אמיץ. זו אמירה שדווקא המתחרים שלי משתמשים בה כשהם מבקשים להחמיא לנו על מה שמאפיין את דרך המחשבה שלנו".
ועוד לעניין האומץ, בביתן של יצרנית שתלי שיניים בגרמניה הקימה שובל פרו בריכת ענק של 13 מטר קוב, משולבת במסכי לד גדולים. לוגיסטיקה מורכבת שלה היו שותפים ספקים מגרמניה, פולין, סין וישראל.
"הפכנו את הביתן לשואו, שבו אלופת אוקראינה בשחייה צורנית ביצעה תרגילי ספורט מרהיבים, תוך שהיא מסונכרנת עם התרגילים האולימפיים שצילמנו כאן בארץ בתנועות בורגיות על מסכי הענק. המופע השלים קמפיין פרסום שנושאו היה: Synchronizing every movement וחיבר את התנועות הבורגיות של שתלי השיניים בפה. “המבקרים צבאו על הביתן, ולאנשי המכירות נותר רק להזמינם להתארח במתחמי סלון בביתן הגדול ולקדם עסקאות".

תהיה אמיץ!

אף שהוא מנהל עובדים כבר שנים רבות, רובי שובל מעדיף לחשוב על עצמו קודם כמעצב ורק אחר כך כמנהל. כמי שעבר לא מעט תקופות משבר, בהן גם הקורונה שהשביתה את העבודה לתקופה ארוכה, הוא מבין היטב כיצד להנהיג את הספינה גם בימים סוערים.
"יש מנהלים טובים ממני, אבל אם אני מתבקש להגדיר ניהול ומנהיגות מהם בעיניי, אז זה להטמיע את האג’נדה שלי הן לעובדים שלי, לספקים שלנו ברחבי העולם, ואף ללקוחות המגוונים שלנו בכל ענפי התעשיה הבינלאומית. ובאשר לצוות העובדים של שובל פרו וגם לפרילנסרים הרבים אני אומר: העזו, הולידו רעיונות פורצי דרך, הסתקרנו, חקרו עוד ועוד, הביאו השראות מטורפות. יחד נמצא את הדרך לממש אותם ולרגש את לקוחותינו בקריאייטיב ייחודי. חשוב לי שהצוות שלי יגיע כל בוקר למשרד רעב ללמוד, עם רשף בעיניים ועם חיוך גדול".
מהי מנהיגות בעיניך?
"אני חושב שבתחום העסקי, המנהיגות היא קודם כל בהובלת הלקוח למקום שהכי נכון לו. אני חש שאני נדרש להנהיג את הלקוחות שלי, תוך שאני משתמש בידע הרב והניסיון שצברתי עם השנים. אני מנגיש להם את הקדמה הטכנולוגית, גם אם יש סכנה שהיא הקדימה את זמנה. חשוב לי שהם יחושו את החיבור הנלהב שלי עם הפרויקט שלהם, שאני חלק מהם ושהתשוקה שלי להצלחת הפרויקט גבוהה משלהם, אמיתי! אני חש לעתים שאני מגשים להם פנטזיה. הם ניצבים פעורי פה אל מול ביתן מרהיב בקצה הגלובוס, וזה ממלא אותי וגורם לי לקום בוקר בוקר עם רצון להתנפל על הקריאייטיב הבא".