היו לא מעט רגעים בשנה האחרונה, שבהם העומדים מאחורי Mars Dental Al, חששו שאירועי המלחמה יעצרו את תנופת הסטרטאפ שהקימו לפני שנתיים. אולם מסתבר שכשמדובר בבשורה אמיתית לעולם הרפואה וביזמים חדורי מוטיבציה, אין מה שיכול לעצור אותה: הם כבר ביצעו 10 ניתוחים בטכנולוגיה הזו, פרסמו שני מאמרים קליניים ובתהליך ולידציה קלינית, רגע לפני אישור FDA ואם לא די בכך, המנכ"ל, אייל טולדנו, עבר שתי השתלות על ידי שני מנתחים שונים באמצעות הטכנולוגיה. "היה לי ביטחון מלא באיכות של הטכנולוגיה ולכן לא היו לי שום ספקות להכניס את עצמי מתחת למערכת הזו, ידעתי שאני מקבל את הטיפול הטוב ביותר, זה הוכח כמוצלח", הוא אומר.
כדי להבין את הייחוד של הטכנולוגיה של MARS Dental Al, צריך להכיר את האנשים מאחוריה: אייל טולדנו, אייל ג’ק ואריאל שוסטרמן. המפגש ביניהם מקסם את הכישרונות והניסיון שלהם והביא לפיתוח כלי טכנולוגי חדשני בתחום השתלות השיניים, מבוסס בינה מלאכותית ומציאות רבודה שנועד לסייע לרופאי שיניים לבצע השתלות שיניים בצורה מדויקת ויעילה יותר, גם במרפאות שאינן מצוידות במכשור מתקדם במיוחד.
1 צפייה בגלריה
מימין לשמאל אייל טולדנו, אייל ג׳ק, אריאל שוסטרמן
מימין לשמאל אייל טולדנו, אייל ג׳ק, אריאל שוסטרמן
מימין לשמאל אייל טולדנו, אייל ג׳ק, אריאל שוסטרמן
(צילום: פרטי)
איך זה עובד? באמצעות משקף כמו קסדה של טייס התוכנה של מארס נותנת לרופא הדרכה חזותית בשימוש במציאות רבודה, לאורך כל תהליך ההשתלה ובזמן אמת. "כרגע המוצר משרת רופאי שיניים, אולם הטכנולוגיה הזו צפויה לדלג גם לתחומים רפואיים אחרים כמו נוירולוגיה ואורתופדיה, אנחנו רק בתחילת הדרך", מסביר טולדנו.
אריאל שוסטרמן, טייס F-16 ורופא שיניים שמנהל במשך שנים מרפאה בצפון הארץ, חש תסכול גדול ממגבלות הטכנולוגיה בתחום עבודתו והחליט לעשות מעשה. "אני בעל 20 שנות ניסיון בטיסה, יודע ומכיר את היכולות הטכנולוגיות להנחיה התמצאות ושליטה במערכות שונות, וחשבתי שחייבים למצוא פתרון חדשני שיענה על הצרכים הקליניים שלי כרופא שיניים", הוא אומר.
שוסטרמן פנה לאייל ג’ק, אותו הכיר קודם, בבקשה לסייע לו למצוא פתרונות טכנולוגיים. ג’ק, שסיים בהצטיינות את לימודי הנדסת המחשבים בטכניון, עבד במשך עשור ברפאל בהנחיית טילים ומערכות עקיבה, וניהל את מרכז הפיתוח של סנאפצ׳ט בצפון. אייל ז׳ק הכיר במשך שנים את אייל טולדנו שהביא מומחיות נוספת לצוות בתחום הבינה המלאכותית. טולדנו, איש 8200, ממקימי מרכז המו"פ של סמסונג ישראל, סמנכ״ל טכנולוגיות יזם-שותף בסטרטאפ Zebra Medical Vision, שעסק בבינה מלאכותית לרדיולוגיה. ביחד הם יצאו לדרך עם החזון לשפר את איכות הטיפול הרפואי, ברפואת שיניים והשתלות.
מה הייחוד של הטכנולוגיה שאתם מציעים?
אריאל: "אחד החששות הכי גדולים בהשתלות שיניים הוא הסיכון מהלא נודע. מיקום השורשים הסמוכים, מעטפת העצם, העצבים או הסינוס אינם ברורים כלל. הטכנולוגיה שלנו עוזרת למטופלים לשמור על החיוך ונותנת לרופא שקט נפשי וביטחון לביצוע ההליך במינימום טעויות, משום שהוא רואה את התמונה המלאה בזמן אמת".
טולדנו: "הטכנולוגיה שלנו מעניקה לרופא ראיית סופרמן הישר לתוך הגוף האנושי. הרופא רואה את נתוני ה-CT וכך מודרך לכיוון המטרה המדויקת להשתלה באמצעות טכנולוגיה שמנחה אותו ויזואלית בזמן אמת במיצאות רבודה. את התמונה הרופא מקבל באמצעות משקפיים של מייקרוסופט או מג’יק ליפ שהוא מרכיב בזמן הניתוח. המשקפיים מספקות לו ראייה של רבדים נוספים על גבי המציאות, כך שהוא יכול לראות את כל החלקים עליהם הוא עובד והנחיה באמצעות מטרה וחיצים למקום המדויק שבו יש לבצע את ההשתלה".
ג’ק: "מאחר שזה מבוסס דאטה עיבוד תמונה וראיה ממוחשבת זה מאוד בטוח, לקחתי את הידע שלי בהנחיית טילים והשתמשתי בו להנחיה של ניתוחי השתלה כדי לפתור בעיה כלל עולמית. זאת למרות שרופאי השיניים חשבו בהתחלה שמדובר במדע בדיוני, הם מהר מאוד הבינו את היתרונות של הטכנולוגיה הזו ככלי רפואי מדויק".

״זיי א מענטש״

MARS Dental Al, היא חברת סטרטאפ קטנה שבה מועסקים שבעה עובדים בלבד. האווירה בין שלושת היזמים לעובדיהם, שכולם מהנדסים (אריאל הוא הרופא היחיד), משפחתית וחמה. כששואלים אותם מהי תפיסת הניהול שלהם, הם מאמצים את הביטוי ביידיש בו משתמש אייל ג’ק, ״זיי א מענטש״, או בתרגום חופשי "היה בנאדם".
החברה וחייהם הפרטיים של מרבית העובדים ובהם שלושת היזמים מתקיימים בצפון הארץ, אירועי השבת השחורה תפסו אותם יום לפני שהיו אמורים לעבור למשרד חדש בחיפה
איך התמודדתם כמנהלים עם אירועי ה-7 באוקטובר?
אריאל: "הכול כבר היה ארוז, האזעקות לא פסקו והיינו צריכים לקבל החלטה מה אנחנו עושים. מאחר שהיחסים פה מאוד חמים ומשפחתיים ותפיסת הניהול שלנו היא גמישות ואנושיות, היה ברור שקודם כל צריך להמשיך ולהתנהג כמו משפחה ולדאוג אחד לשני. בסוף אנחנו חברה רפואית וערכים של אנושיות ועזרה מובילים אותנו".
טולדנו: "כלי הניהול הראשון והעיקרי שלנו היה אמפתיה, לעצמנו ולעובדים שלנו, עצרנו כמובן את מעבר המשרדים, אפשרנו המון גמישות למי שרצה להיות עם המשפחה, חלק מהעובדים, כולל אנחנו, גויס או התנדב למילואים. גילינו הרבה הבנה לצרכים ועודדנו אותם להציף קשיים ולהיעזר אחד בשני. מצד שני הייתה לנו אבן דרך מאוד קריטית לניסוי קליני במודלים, החלטנו שאנחנו לא מוותרים ומחפשים את הפתרונות היצירתיים לעמוד ביעד. עשינו סיעור מוחות עם העובדים ועלו פתרונות מדהימים. לא יודע מה היינו עושים בלעדיהם. מנהיגות זה גם לדעת לבוא ולהגיד למי שמתחתיך, ‘אני בצרה, אני צריך את העזרה שלך’. עמדנו כמובן באבן דרך ואנחנו על המסלול למרות האתגרים".
מה החזון שלכם לחברה ולשוק העסקי בישראל בשנה הזאת?
טולדנו: "כבר ראיתי איך בישראל פורצים תחומים שלא היו קיימים קודם. כשהקמנו את ‘סמסונג’ הקדמנו את זמננו עם אפליקציות לטלפונים. ב-2014 שימוש בבינה מלאכותית בתחום הרדיולוגיה לא היה קיים, ובזברה פרצנו את הדרך גם בתחום הזה.
"אני חושב שישראל היא מדינה שיש בה הרכב יוצא דופן של ידע, יזמות, יצירתיות ו-DNA של שורדים. השוק הישראלי קטן, אבל מה שאנחנו ממציאים פה יעשה אימפקט בכל העולם. הטכנולוגיה שלנו למשל, תאפשר למיליוני אמריקאים לחייך בפה מלא, כמו שאנחנו דווקא בשנה כזו מאתגרת הצלחנו להתאפס ולהחזיר את עצמנו למסלול, כך יהיה בכל מדינת ישראל. נופלים וקמים, זו הרוח הישראלית". "מאחר שזה מבוסס דאטה עיבוד תמונה וראיה ממוחשבת זה מאוד בטוח, לקחתי את הידע שלי בהנחיית טילים והשתמשתי בו להנחיה של ניתוחי השתלה, זה למעשה פותר בעיה כלל עולמית"