"אחת האינדיקציות להצלחה של אסטרטגיה עסקית היא המשמעת האסטרטגית. היכולת להמשיך בנחישות גם בתקופות קשות ובתקופות חירום. לכן, גם עם פרוץ המלחמה, למרות שנדרשה מאיתנו פעילות מיוחדת - לא שינינו את האסטרטגיה הכללית. גם כך אנו חברה שבנויה הן בתשתיות והן בהון האנושי, לעבודה בחירום ויודעת לתפקד היטב. למעשה, חירום זו השגרה שלנו".
עבור יוסי אופק, מנכ”ל טבע ישראל ואשכול מדינות אוקראינה, אפריקה והמזרח התיכון, החירום והשגרה מתערבבים זה בזה כחלק מהמציאות הישראלית. עם פרוץ הקרבות בשבעה באוקטובר הארגון שבראשו הוא עומד נאלץ להתמודד עם אתגרים שונים: רבים מעובדי החברה גויסו למילואים, ומעצם היות החברה יצרנית וספקית תרופות מובילה - נדרשה טבע לנייד כמויות תרופות גדולות לבתי החולים ולצבא. “היינו נוכחים בכל מקום ובכל זמן על מנת לתת את המענה הנדרש”, אומר אופק. “היה עלינו להתמודד עם סטרס אדיר שהגיע מבחוץ גם מגדודי צהל. בשלושת השבועות הראשונים היה כאוס של ממש בנקודות קצה, דאגה ומחשבה שיהיה חוסר בתרופות, גם אם בפועל לא היה.
1 צפייה בגלריה
יוסי אופק
יוסי אופק
יוסי אופק
(צילום: אלעד מלכה)

“אותן נקודות קצה היו בלחץ עצום לקבל תרופות למרפאות ולאפודי הרופאים והפרמדיקים. טבע, כחברה שיכולה לספק אותן, הייתה צריכה לתכלל את האירוע מול הגורמים השונים. היכולת לעשות זאת נכון משמעה הצלת חיים בשטח, כך שלרגע לא הקלנו ראש במשימה ועשינו את הכל עבור הצלחתה”.

מטפלים בנפש

לפני שנה, הגדירה טבע הגלובלית אסטרטגיה ברורה מאוד, המכוונת לצמיחה בכ-60 מדינות בהן היא פועלת - כולל ישראל. למנכ”ל טבע ישראל לא הייתה כל כוונה לחרוג ממנה והוא מצא את הדרכים להמשיך ולהתנהל לאורה, גם תוך כדי אירוע החירום הנוכחי, במיוחד לאור העובדה שטבע באמצעות חברת הלוגיסטיקה סלא, היוותה חלק משמעותי בפרויקט חיסוני הקורונה. “כשעוסקים בתרופות, שחלקן מצילות חיים, להיות בזמן הנכון ובמקום הנכון זה ערך ענק ותרומה מהותית. כל עובד כאן מרגיש שהוא עושה משהו עם משמעות רבה. הבנו עד כמה דרמטי האירוע ואמרנו: ‘כחברה אחראית, נעלה לגובה של 10,000 רגל מעבר לפעילות העסקית השוטפת שלנו ונסתכל על הקהילה שאנחנו חלק ממנה ומשפיעים עליה”.
ומה ראיתם מהגובה הזה?
“את החשיבות ביצירת תרחישי ייחוס. התחדדו לנו האחריות והמחויבות שלנו וגם ההוצאות הכספיות הנגזרות מהן, מהצורך לספק תרופות לישראל, לכל בתי החולים, קופות החולים, הצבא והקהילה”.
התובנות הללו הובילו את טבע ליזום ולבנות, בין השאר, את תוכנית הדגל החברתית פילנטרופית ‘מטפלים בנפש’, שמתוכננת כבר לחמש שנים קדימה, לפחות. “נשקיע מיליונים בתמיכה באוכלוסייה הישראלית בסוגיות פוסט-טראומה, על כל הנגזר מהן, דוגמת התמכרויות, חרדות ובעיות שינה. הצבנו יעד לעשות את המקסימום לעזור ביחד עם גופים המטפלים ולהציל את הדור שחווה ועוד יחווה תסמינים מהסוג הזה”.
“לתחושתי, למרות שיש הרבה ארגונים העוסקים בנושא, חסר תכלול להשגת המטרה. טרם פורסמו מספיק מחקרים בנושא בהקשר של השבעה באוקטובר, אך יש כמה מחקרים מארה”ב בהקשר של ה-11 בספטמבר. לכן, טבע יחד עם שותפים מתכננים מחקרי פוסט-טראומה שיהוו בנצ’מרק עולמי בנושא, שיאפשרו להסתמך עליהם ולבנות מודל טיפולי ראוי שסייע גם באירועים גלובליים, אם וכאשר יהיו. לצורך כך, אנו משקיעים כיום רבות במטפלים מקצועיים: פסיכולוגים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים. במסגרת ‘מטפלים בנפש’ אנו תומכים במטפלים, מעניקים להם הכשרות מקצועיותלטראומה ו- PSD באמצעות כלים מקצועיים, מעניקים להם סביבת עבודה אפקטיבית, מאתרים ותומכים בשילוב חדשנות בטיפול ומעלים מודעות לסוגיה ולטיפול בה”.

אתגר גדול

בשבעה באוקטובר אופק ועובדי החברה החלו לפעול בכמה חזיתות. לאחר שהסיע את בניו לשירות מילואים, הוא וצוות טבע החלו לתכלל את האירוע מבחינת צרכים: להבין למה יזדקק צה”ל, למה יזדקקו בתי החולים ולדאוג שכל המוצרים יהיו זמינים, ושבכל הנקודות הקריטיות לא יהיה מחסור. בהקשר זה, צריך להזכיר שטבע ישראל וחברת הלוגיסטיקה וההפצה שלה סלא משווקים תרופות לכ-30% מהשוק באופן שוטף, כולל מוצרים קריטיים לבתי חולים, כך שמלכתחילה המוכנות הייתה גבוהה. “היה צורך להבין את הצרכים שהקהילה בישראל תזדקק, כולל המפונים, במצב המיוחד שנוצר, וכיצד נוכל לעמוד בביקוש במירב היעילות. מכיוון שלטבע יש פעילות ענפה גם בשוק אוקראינה, שעובדי טבע שם טופלו היטב עם פרוץ המלחמה, כבר היו לנו קווי מתאר של עבודה במצב כזה. כולל בהיבט החוסן הארגוני של הצוות האוקראיני שאני באופן אישי רואה בהם לעתים מודל למנהיגות והתנהגות במלחמה האורכת כבר מעל שנתיים”.
“הם חווים שם הפצצות תדירות בעיר הבירה, הפסקות חשמל יומיות. למדתי מהם הקשבה, אמפטיה, דאגה לעובדים. את מה שעשינו עבור העובדים שלנו באוקראינה למדנו ברמה המאפשרת לבצע זאת גם בישראל”.
כיצד הנעת את העובדים בתקופות הקשות הללו?
“להיות איתם ועם המשפחות תוך מתן תשומת לב פרטנית. יש לנו עובדים מהעוטף. יש עובד שאביו חטוף עדיין, ועשרות עובדים בישראל נפגעו, במעגלים כאלו ואחרים, מאירועי השבעה באוקטובר ומהמלחמה. הרבה עובדים גויסו ולהרבה עובדים יש בני משפחה שגויסו. הנחת העבודה היא שמדובר במצב של מתח ודאגה, איתו כל אחד מתמודד בהתאם לחוסנו הנפשי ולתמיכה מהקהילה ומהחברה.
“הפגנו רגישות גבוהה, ללא יוצא מהכלל. דיברנו עם כולם כדי לשמוע מה הם רוצים וצריכים. ביצענו הכשרות לחוסן נפשי, בין אם מדובר בהרצאה כללית או במפגשים אישיים של העובד עם איש מקצוע. נתנו את האפשרות לעבוד מהבית למי שתפקידו מאפשר זאת והקפדנו שההנהלה תהיה זמינה עם דלת פתוחה לכולם.
“מנכ”ל טבע הגלובלית הגיע לכאן שלוש פעמים בזמן קצר יחסית, בפעם הראשונה יומיים לאחר השבעה באוקטובר, ופשוט הקשיב, חיזק ותמך בעובדים והעובדות באתרים השונים בישראל. בסוף מה שחשוב זו תחושת ביטחון שכולם נמצאים פה בשביל כולם. העובדים לא ראו אותנו כהנהלה, אלא כחלק אינטגרלי מהתמודדות עם האתגרים שלהם”.
אתה מרגיש שהמצב העסקי של הארגון חזר לשגרה או שעדיין יש צורך בגישת ניהול מיוחדת?
“הפעילות בישראל חזרה לשגרה. עברנו את הפיק הגדול, שבו היינו צריכים לספק כמעט פי 3 מההיקף הרגיל. הצלחנו לבצע את המשימה הזאת עם חמישים עובדים פחות מהשוטף. קופות החולים ובתי החולים התארגנו ביעילות, וכעת טבע ישראל כבר לא עומדת מול אתגר גדול בנושא זה, אך אנחנו עומדים כעם בפני אתגר עצום אחר והוא החזרת החטופים והחזית הצפונית”.
פורסם לראשונה: 11:04, 25.09.24