בימים כתיקונם נדרש אילן סיגל לאתגר הרציני של ניהול במקביל של שני תאגידים גדולים ומובילים כמו פלאפון ו-yes, ובימי המלחמה האתגר הפך גדול פי כמה. כמו בכל המשק, גם בפלאפון וב-yes נתנה מלחמת “חרבות ברזל” את אותותיה והצריכה היערכות מיוחדת. כספקיות שירותים קריטיים - תקשורת סלולרית וטלוויזיה - הבין סיגל שהאסטרטגיה שיש לאמץ היא הלקוח במרכז.
"בתקופה הזאת הבנו שסלולר הוא למעשה כמו חשמל - תשתית קריטית בזמני חירום", הוא אומר. "יש לנו אחריות של ממש, ולכן כשהיה צורך - נכנסו לתקן אתרי תקשורת בדרום ובצפון גם בזמן לחימה עצימה, תחת אש - בתיאום עם הצבא, כמובן".
1 צפייה בגלריה
אילן סיגל
אילן סיגל
אילן סיגל
(צילום: רמי זרנגר)

ההבנה ששירותי סלולר הם מצרך בסיסי, הובילה את סיגל להרחיב את הכיסוי הסלולרי במקומות כינוס של אנשי מילואים ולשלוח ניידות תיקונים לבסיסים. בחודשים האחרונים אף עובו יכולות אתרי הסלולר לטובת עבודה גם בשעת הפסקת חשמל. “כעת, אם תהיה בעיית חשמל - האתרים הסלולריים הקריטיים יוכלו לתת 12 שעות פעולה על בסיס גנרטורים. כשמדובר ב-yes, פתחנו לכל הלקוחות את ערוצי הילדים והבידור כדי לספק קצת אסקפיזם בתקופה הנוראה. פעילות התוכן שלנו השתנתה בהתאם לרוח התקופה. המסך כולו מדבר אותה - אם זה קריאה להחזרת החטופים כמה שיותר מהר ואם זה בסרטים שהפקנו, דוגמת NOVA#, אותו גם נתנו בחינם לכל גוף ישראלי שרצה לשדרו - דבר שלא נעשה מעולם. שגרירים רבים של ישראל הפיצו אותו והוא נמכר למספר גופי שידור בעולם”.
לא חשבתם לעצור את הפקות המקור בתקופה כזאת?
“אפילו לא לרגע אחד, נהפוך הוא. יש לנו אחריות לתעשייה המקומית. אין בעולם מדינה דוברת עברית נוספת, וסדרות וסרטים הם הבבואה והמראה של התרבות, כך שהמשכנו כרגיל להפיק סדרות דרמה וילדים. כבר בדצמבר 2023 שידרנו הפקת מקור כי הרגשנו שיש צורך בכך, ובקרוב נשדר את הסדרה “שחר אדום”, שתשודר ב-7 באוקטובר ותציג ארבעה סיפורים מוכרים מאותו יום נורא”.

החשש: מתקפת סייבר של אויבי ישראל

צעד נוסף שאותו הוביל סיגל הוא הפסקת החיוב של כל לקוחות yes - הפרטיים והמסחריים - שפונו ממקומותיהם בדרום ובצפון. לחברה היה ברור שמפונים שאינם יכולים להשתמש במנוי שלהם לא אמורים לשלם עליו. בגזרת פלאפון, ניתנה קדימות גבוהה לתיקון והחלפת מכשירים תקולים של חיילים, מתן מטענים ניידים בחינם ותרומת ציוד קצה. פלאפון ו-yes אף אימצו את עמותת חטיבת גבעתי ומלוות את חייליה לאורך כל הדרך. “זהו חלק מהערבות ההדדית לה אנו מחויבים”, אומר סיגל. “כל מהלך שאנו עושים - מגיע בהקשר של המצב במדינה. הגישה הזאת מחלחלת לכל העובדים ואני רואה בה חלק ארי מהמנהיגות שלי ושל צוות ההנהלה. עלינו לא רק להסתכל על ההיבטים העסקיים אלא לתרום את חלקנו ברמה הפרקטית והמוראלית”.
במהלך כהונתו כמנכ”ל שתי החברות, בנה סיגל עבור ימי השגרה אסטרטגיית מיקוד של הנהלה אחת עם פרופסיות ואנשי מקצוע לכל אחד מהתחומים, שלדבריו עובדת מצוין. “החברות נמצאות על מסלול אסטרטגי ברור, עם תפיסה מדויקת כל אחת בתחומה וניתן להיות שבעי רצון מהתהליכים ומתוצאותיהם”, הוא אומר.
אילו כלי ניהול נדרשו ממך בשנה הזאת?
“כבסיס, נדרשו כלים שיאפשרו קבלת החלטות מהירה מאוד, כיאה לתקופה דינמית שמכתיבה החלטות ללא שיהוי. ההנהלה ואני כמנכ”ל נמצאים כל הזמן עם אצבע על הדופק ויוצרים את ההתאמות לשינויים תכופים ומהירים. ברגע שהבנו מה קורה, התחלנו להכין תוכניות מסודרות לכל תרחיש אפשרי עם בסיס לשינוי. אתגר נוסף היה ההתמודדות עם מתקפות סייבר שנחתו על המדינה בכלל ועל שוק התקשורת בפרט. טורגטנו ספציפית על ידי אויבינו מכל הגזרות, מהחמאס, דרך החיזבאללה ועד איראן ונערכנו לכך היטב”.
כיצד מניעים עובדים בתקופות קשות דוגמת זו?
“אין ספק שזו שנה מאוד מאתגרת עבורנו כמעסיקים, כאשר מעל למאה עובדים ועובדות בכל אחת משתי החברות גויסו למילואים וישנם רבים שבני/בנות הזוג או ילדיהם גויסו. כמובן שהתחשבנו בכך ויצרנו עבור העובדים החוזרים ממילואים דרך שבה יוכלו לנחות בעבודה ברכות, כולל עזרה פסיכולוגית כשצריך, וגם מענק כספי לכל חייל מילואים שלנו. מעבר לכך, כל הזמן היה לנו חשוב לשמור על שקיפות מול העובדים ולדאוג למחוברות הארגונית שלהם בכל הרמות. תפיסת השקיפות שלי כמנהל היא אחד מאבני המפתח שלי ביום יום. הקפדנו על תקשורת רציפה עם העובדים וקיימנו הדרכות להתמודדות עם מצבי לחץ וקיצון”.
אתה מרגיש שהמצב העסקי של הארגון חזר לשגרה או שעדיין יש צורך בגישת ניהול מיוחדת?
“אי אפשר לומר שהארגון חזר לשגרה מלאה. המלחמה משפיעה על המשק ברמת המאקרו –וזה כולל אותנו. העובדה שאנו לא מחייבים עשרות אלפי לקוחות yes מפונים לאורך כל התקופה משפיעה על הכנסותינו, אבל לא נחייב את הלקוחות עד שיחזרו לביתם, נקודה וסימן קריאה. פלאפון, מצידה, ניזוקה מעוצר הטיסות, שהשפיע על הכנסותינו מנדידה. היא התאוששה והצגנו תוצאות מצויינות ברבעון השני של השנה.
יש מנהל המשמש לך כמודל בתקופה הזאת?
“הייתה לי הזכות לפגוש את מח”ט גבעתי, אל”מ לירון בטיטו. התרשמתי מאדם מדהים ברמה הניהולית, שיש בו עוצמות, ערכים ואופטימיות. זה משהו שנגע בי ברמה האישית והניהולית. לאל”מ בטיטו היה חשוב להגיע אלינו באחת מהפעמים שיצא מעזה ולהיפגש עם הנהלת החברות, לספר על החוויות האישיות שלו מהלחימה ועל תחושות החיילים בשטח. אני חושב שהוא העניק השראה לכל מי ששמע אותו, וגרם לנו להרגיש שכולנו יחד במשימה החשובה והקיומית הזו עבור מדינת ישראל.
נפגשתי גם עם אלכסנדר קומורוב, מנכ”ל חברת הסלולר האוקראינית. הוא חווה דברים שאני מקווה שלעולם לא נחווה, כמו מתקפת הסייבר הגדולה בהיסטוריה והשבתה מוחלטת של הרשת שלו כתוצאה ממנה. הוא סיפר לי איך הוא מתמודד עם האירועים וזה היה בשבילי בית ספר לניהול בשעת משבר ולמנהיגות. אני שמח שהצלחתי לפגוש את שני האנשים האלה ולקחת מהם משהו להמשך שלי כמנהל”.
איך אתה רואה את הניהול בשנים הבאות? האם משהו בחזון הזה השתנה בעקבות המצב?
“חשוב לי שהתרבות והערכים שלנו לא ילכו לאיבוד. תרבות הערבות ההדדית והחתירה למצוינות ולהישגים תמיד יהיו תקפים כאן. אנו רואים שהטכנולוגיה הולכת ומתקדמת בצעדי ענק ונערכים שבאזוורדס כבינה מלאכותית ואוטומציה יגיעו גם אלינו. פלאפון ו-yes מניחות את יסודות הקידמה הטכנולוגית כך שעובדיהן ישלטו בה. המטרה אינה רק לא להישאר מאחור, אלא להיות כל הזמן כמה צעדים קדימה מול המציאות המשתנה”.