בשיתוף בנק הפועלים
(צילום: שחר גולשטיין )

איך מתמודדים הסטארטאפים והיזמים בתקופת הקורונה? על פי מחקר שהתפרסם לאחרונה, ל-41 אחוזים מהסטארטאפים יש מספיק כסף לשלושה חודשי פעילות נוספים בלבד, ובממוצע, 4 מתוך כל 10 חברות סטארט-אפ שלא יצליחו לגייס כסף במהלך התקופה הזאת, עשוי לקרוס. אי הוודאות בכל כלכלות העולם משפיע על עולם היזמות הטכנולוגית גם בישראל.
אז האם יש בכל זאת הזדמנויות ליזמים ולסטארט-אפיסטים בעת הזו, איך מגייסים הון למרות המצב, אילו כלים הרשות לחדשנות יכולה לתת, איך מייצרים עניין בתקופה בה אין אירועים וכנסים מקצועיים, והאם מפטרים עובדים, או בשונה מרוב הסקטורים במשק, חברות ההיי-טק עדיין מגייסות עובדים?
כדי לענות על כל אלו ועוד, הגיעו לפאנל מיוחד: דב מורן, שותף מנהל בקרן ההשקעות גרוב ונצ׳רס (Grove Ventures), יזם וממציא הדיסק און קי; שגיא דגן, סמנכ"ל רשות החדשנות ומנהל זירת צמיחה; נטלי לוברבוים מנו, מנהלת שת"פ קרן לצמיחה קומרה קפיטל; אלון ארבץ, יזם ומייסד משותף וסמנכ"ל מוצר אינטסיטס; ולימור כהן, דירקטורית HR בחברת JFrog שהצטרפה למשדר דרך ה-ZOOM לצד משתתפים נוספים שגם שאלו את המומחים שלנו שאלות.
המשדר מתקיים במסגרת פרויקט מיוחד של אולפן ynet בשיתוף להב ובנק הפועלים. בימים הללו אנו מקיימים מספר מפגשי למידה והעשרה ייחודיים עם מומחים מהשורה הראשונה ואנשי מקצוע מהטובים בתחומם - רפואה משלימה, תיירות ונופש, מסעדות, תרבות והופעות, חינוך, חנויות, יזמות סטארטאפים, סחר מקוון ועוד. המומחים יתנו כלים רלוונטיים ועדכניים שיסייעו לעצמאים להכין את העסק לאתגרי השוק החדש, וגם יספקו לצרכנים מידע על הזדמנויות שכדאי לנצל דווקא בתקופת שגרת קורנה - ויחד נוכל להחזיר את המשק למסלול.
4 צפייה בגלריה
דב מודן, ממציא הדיסק און קי
דב מודן, ממציא הדיסק און קי
דב מורן, ממציא הדיסק און קי
(צילום: אולפן ynet)
-הירידה בתחום הסטרטאפים שונה? הירידה מדודה יותר ומתונה יותר?
"היא שונה בכמה מובנים", אומר שגיא דגן, סמנכ"ל רשות החדשנות ומנהל זירת צמיחה. "במובן אחד הסטרטאפים יותר גמישים. היכולת שלהם לשנות תחום פעילות או להתאים את המוצרים הרבה יותר גבוהה. הם גם הרבה יותר גמישים ביכולת שלהם לשכור עובדים, לשנות תנאים של עובדים. מצד שני הם סובלים מבעיה שאין להם נכסים קבועים שעומדים במקום כמו מכונות גדולות שלא יעבדו חצי שנה ואחרי זה אפשר שוב להפעיל אותן. ולכן אפשר בקלות לאבד את החברה ואת האנשים. אחרי חצי שנה של הדממה, אין עם מה להתניע מחדש"
-איזה קשיים אתה מזהה בחודשים האחרונים?
דב מורן: "רוב החברות שלנו הן במצב סביר, כי גייסנו להן כסף בתקופה האחרונה. אנחנו לא נביאים ולא חזינו את ה-covid19, אבל השקענו בחברות טובות ויחסית היה לנו קל לגייס לחברות הללו השקעות המשך, אבל אנחנו רואים הרבה חברות היי-טק בתעשייה הישראלית שהיו בדרך לגייס ויהיה להם קשה". לדברי מורן, קיים קושי לגייס כסף ומשקיעים דרך הזום. "קרן שלא התכוונה לגייס, לא תוכל לגייס השנה הזאת".

4 צפייה בגלריה
שגיא דגן, סמנכ"ל רשות החדשנות ומנהל זירת צמיחה ונטלי לוברבוים, מנהלת שת"פ קרן לצמיחה קומרה קפיטל
שגיא דגן, סמנכ"ל רשות החדשנות ומנהל זירת צמיחה ונטלי לוברבוים, מנהלת שת"פ קרן לצמיחה קומרה קפיטל
שגיא דגן, סמנכ"ל רשות החדשנות ומנהל זירת צמיחה ונטלי לוברבוים, מנהלת שת"פ קרן לצמיחה קומרה קפיטל
(צילום: אולפן ynet)
- איזה סוג עובדים מחפשים היום?
לימור כהן: "יש קשת מאוד רחבה של תפקידים: מכירות, אנשי פיתוח, ראשי צוותים, מהנדסים, מנהלי מוצר. כמעט בכל אחד מהתחומים הטכנולוגיים עד סוף השנה החברה שלנו צפייה לגייס כ120 עובדים בכל התחומים - מתוכם עשרות מישראל".
- תני כמה טיפים למציאת עבודה בתקופה כזו כשיש היצע כל כך גבוה של מבקשי עבודה?
אז ככה קודם כל אני חושבת שכמו בכל תקופה גם היום בתקופה הזו למרות שהשוק משתנה הקרב על הטאלנטים לא פשוט ואני חושבת שהדבר החשוב הוא באמת לייצר את הייחודיות. כל האמצעים הם כשרים".
4 צפייה בגלריה
לימור כהן, דירקטורית HR חברת jfrog
לימור כהן, דירקטורית HR חברת jfrog
לימור כהן, דירקטורית HR חברת jfrog
(צילום: אולפן ynet)
"קיבלנו בשבוע שעבר סרטון של מועמד שרצה להשיג מועמדות לאחת ממשרות המכירות שלנו שלח סרטון קצר עם נתונים על עצמו וזה עבד בצורה מצוינת. ולמרות שעל הנייר קורות החיים לא באמת ענו על הדרישות כמובן שזה מועמד שהרגשנו צורך ליצור איתו קשר ולהמשיך בתהליך".
-בטח לא יהיו גיוסים חדשים אלא אם כן הרעיונות באמת מבריקים ותהיה להם תעודה משמעותית
שגיא דגן: "הרבה פחות כסף יזרום לסטרטאפים בארץ ופה רשות החדשנות עושה תהליכים יפים שבאים לעזור לחברות. להזרים כסף לחברות שזקוקות לכך וגם לעזור למוסדות".
נטלי לוברבוים מנו: "החברות שלנו הן חברות צמיחה. גם פה המצב יחסית טוב. החברות מאוד מבוססות עם עשרות ולפעמים מאות עובדים, אז חלקם היום עסוקות בלרוץ קדימה ולעמוד בביקושים הגדולים שקיימים כרגע, ויש גם חברות בתחומים קצת יותר מאתגרים. אז הן מתכוננות מבחינת CASH RUNWAY ובונות את עצמן קדימה. עכשיו הן צריכות לעשות שינויים במוצרים ולהתאים את עצמם בעיקר ללקוחות".
-מה ההזדמנויות שאתם מזהים?
נטלי לוברבוים: "אני שומעת הרבה מהחברות שלנו שדווקא עכשיו בכירים בהרבה מהחברות יותר פנויים לדבר". לדבריה, אם קודם היה מאוד מאוד קשה להשיג זום או פגישה עם מישהו מאוד בכיר, "היום יש פניות גבוהה יותר, וכמובן חלק מהסקטורים היום פורחים ויכולים לעשות אדפטציות ושינויים לאור התקופה".
דב מורן: "כולנו הולכים בתלם, ומשבר כזה כמו כל משבר, הוא הזדמנות לעשות חשיבה מחוץ למסגרת לאן הולכים. מי שמקשיב לנו, שיעשה עצירה ויחשוב טוב לאן הוא רוצה להגיע, איך הוא רוצה להגיע, מה הוא רוצה לעשות. העיקר להביא טוב לעולם".
אלון ארבץ: "יש המון הזדמנויות, באופן מסורתי שוק המכירות של חברות הסטרטאפ הוא השוק האמריקאי. המעבר של שיווק ומכירות מרחוק מוריד את היתרון שיש לחברות שנמצאות שם מלכתחילה. ולכן זו מקפצה לשוק הישראלי".
4 צפייה בגלריה
אלון ארבץ, יזם ומייסד משותף וסמנכ"ל מוצר אינטסיטס
אלון ארבץ, יזם ומייסד משותף וסמנכ"ל מוצר אינטסיטס
אלון ארבץ, יזם ומייסד משותף וסמנכ"ל מוצר אינטסיטס
(צילום: אולפן ynet)

שגיא דגן: "אני חושב שכל משבר הוא זמן לחשיבה מחוץ למסגרת". לדבריו, משבר הוא הזדמנות, וזה שהעולם הופך ליותר דיגיטלי מביא לדחיפה יותר גדולה לתחום. "אחת הסיבות שבישראל קמות חברות ענק כמו Wix מוכיחה שאפשר לעשות שיווק מתל אביב לכל העולם.
דגן מוסיף כי הסטאראפטים בתחום הבריאות עוברים האצה וגדילה בצורה משמעותית- וכעת בגלל הקורונה התחום מואץ עוד יותר. "ב-3 השנים האחרונות פתחנו תוכנית שאנחנו תומכים בסטרטאפים שעובדים עם ארגוני בריאות וכבר עברנו שם היקפי פרויקטים של למעלה מרבע מיליארד שקל. ארגוני הבריאות צמאים לחדשנות ודווקא הקורונה ייתן רוח גבית מאוד חזקה. סטראטאפיסטים צריכים לא להתבייש וללכת לנסות לבדוק את הרעיונות שלהם עם השטח - ובטח שהיום בזום יותר קל ולהביא דברים רעננים וחדשים".

בשיתוף בנק הפועלים