בשיתוף בנק הפועלים
כל מה שצריך לדעת על חנות באונליין


מחקר שערכה חברת אפסווילג' מצא כי 81% מהעסקים הקטנים נוכחים במדיה דיגיטלית כלשהי, אך רובם לא מקדמים אותה. 41% מבעלי העסקים הבינו לאחר המשבר שצריך שינוי. אבל איך עושים את זה ואיך מגדילים הכנסות בעזרת פעילות באונליין? ועוד עכשיו בשיאו של המשבר הכלכלי שמתלווה למשבר הבריאותי בעקבות הקורונה. מבצעת המחקר, חברת אפסווילג' - סטארט אפ הנסחרת באוסטרליה, מייצרת פתרונות טכנולוגיים ידידותיים לעסקים קטנים בענייני שיווק ופרסום מקוונים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: hutterstock)
כדי לענות על כך הצטרפו למשדר מיוחד מיטב מומחי הדיגיטל שהעניקו כלים מעשיים בנושא מכירות ברשת, ופלטפורמות לקידום החשיפה של העסק בדיגיטל ועוד שלל המלצות ומידע שחובה לכל עסק: חנית מרינו, סמנכ"לית שיווק ב-Google; עדי רונן, מייסדת Adika והמיזם החדש ItMomz בעלת עסק ויזמית בתחום האונליין; אסף רותם, מנהל השיווק eCommerce ב-Wix; עופר אורינגר, מנהל חטיבת לקוחות ב-Get delivery; שני מלניק, מנהלת פיתוח עסקי ב- Eazy; ואיה מירוני, מנהלת פיתוח עסקי ושיתופי פעולה ב- Fiverr.
בנוסף למשתתפי הפאנל הצטרפו בעלי עסקים מכל הארץ ששאלו את המומחים שאלות. צפו בווידיאו בראש הכתבה.
"עסקים קטנים היום מגלים שיש היום בעצם אופציה חדשה", אומרת חנית מרינו, סמנכ"לית שיווק ב-Google. "הם צריכים לחפש את הצרכנים שלהם איפה שהם נמצאים. הקורונה הביאה אותנו לסיטואציה חדשה שהצרכנים עושים מאמץ כדי לחפש את אותם עסקים קטנים".
5 צפייה בגלריה
(צילום: אולפן ynet)
קידום בגוגל הוא אחד האלמנטים היותר קריטיים בסיפור הזה, בטח בתקופה הנוכחית
"כדי להגיע למקומות הראשונים וכדי להיות נוכח, קודם כל צריך לוודא שאתר האינטרנט של העסק מספיק טוב. להתחיל מהצעדים הקטנים, לוודא שהעסק נמצא במפות Google, ו-Waze , שהמידע מעודכן ב-Google My Business ויש שם את המידע הרלוונטי ללקוח. אכזבה על מידע לא רלוונטי הוא הרבה יותר גדול מאשר אם העסק ממוקם ראשון או שני".
יואב גנץ, ראש תחום עסקים בבנק הפועלים: "אנחנו רואים שבשנים האחרונות מהפיכה בעולם הדיגיטל והאי-קומרס. מהפיכה שמשנה לנו סדרי עולם, אנחנו רואים יותר ויותר פעילות עסקית שעוברת מהמרחב הפיזי למרחב הדיגיטלי, כשיש גידול של עשרות אחוזים מדי שנה בכמות העסקים שיש להם חנות אינטרנטית".
לדבריו, היקף המכירות של העסק באונליין מכלל המכירות עולה כל הזמן. "זה היה עוד לפני עידן הקורונה אבל הקורונה הדגישה עד כמה המעבר לדיגיטל הוא קריטי לעסקים. ראינו עסקים שהתחילו את המעבר עוד לפני הקורונה, והם הצליחו בתקופה הזו לייצר הכנסות, להחזיק את הראש מעל המים. גם עסקים שתוך כדי תנועה הגיבו מהר ושיפרו את האתר ומערך המשלוחים הצליחו לייצר תזרים".
5 צפייה בגלריה
יואב גנץ, ראש תחום עסקים בבנק הפועלים.
יואב גנץ, ראש תחום עסקים בבנק הפועלים.
יואב גנץ, ראש תחום עסקים בבנק הפועלים.
(צילום: אולפן ynet)
אז כמה חנויות עברו גם למסחר דיגיטלי מאז החלה התפרצות הקורונה? "הכפלנו את כמות החנויות החדשות שנכנסות מדי חודש", אומר אסף רותם, מנהל השיווק eCommerce ב-Wix. "אבל לא רק מצד העסקים, אלא גם הצרכנים עצמם שינו עוד יותר את הרגלי הצריכה שלהם, זה נכון שלאורך השנים יש זליגה כמובן לאונליין אבל עכשיו היחס בין אונליין לריטייל ממש הולך ומצטמצם".
עדי רונן, מייסדת Adika והמיזם החדש ItMomz החלה למכור דרך האינטרנט לפני כעשור. אחרי שהיא הבינה שהקורונה כאן כדי להישאר, החלה לעשות התאמות במוצרים וזה עזר לה אפילו להרוויח בתקופה זו. "הדבר הראשון שעשינו ברמת המוצר. עשינו התאמה של המוצר ספציפית של מה שאנחנו מציעים באיט-מאם - פלטפורמה שמציעה לאמהות אחרי לידה מגילאים אפס עד שנתיים קופסאות בהפתעה עבור התינוק שלהן".
5 צפייה בגלריה
היזמית עדי רונן, מייסדת Adika והמיזם החדש ItMomz.
היזמית עדי רונן, מייסדת Adika והמיזם החדש ItMomz.
(צילום: אולפן ynet)
"אם לא מקדמים אתר מכירות הוא כאילו לא קיים"
רונן מספרת שהיא פתאום מצאה את עצמה בתור אמא יחד עם אמהות אחרות דואגת לתינוק, אבל מבינה שצריך לדאוג גם לגדולים יותר. "פנינו לכל הספקים שלנו ויצרנו מהדורת קורונה - מהדורה מוגבלת - שתיתן גם איזשהו מענה לאמהות האלה שיש להן עוד ילד נוסף בבית, או לאמהות אפילו שפעם ראשונה הגיעו אלינו, וככה בעצם זכינו להגיע לקהל חדש. זו הזדמנות שיכולה להיות עבור כמעט כל עסק, להבין את הפוטנציאל החדש שהמצב מביא איתו".
מהניסיון שלך אפשר לפשט את זה בצעדים ברורים של מה כדאי לעשות?
"כל עסק היום חייב שיהיה לו מסחר אלקטרוני. את זה אני כבר אומרת הרבה שנים".
אבל זו עדיין לא ערובה להצלחה
"נכון, זה שיש אתר אונליין זה בטח לא מספיק, חייבים לדעת לתפעל אותו". רונן מדגישה שאתר שנמצא באוויר ולא מתוחזק ולא מטופל ולא מקודם, זה כאילו הוא לא קיים. "הרבה פעמים אני עושה את ההשוואות: אתר זה חנות, חנות מקוונת. אבל צריך לזכור שאמנם חנות פיזית ברחוב יש לה את החסרונות שלה. הרבה יותר קשה לאנשים להגיע פיזית והיא באמת מוגבלת גאוגרפית לעומת אתר אונליין שכולם יכולים להגיע אליו מכל הארץ ומכל העולם. מצד שני חנות פיזית היא תהיה שם ברחוב, יעברו שם אנשים ויראו אותה. אתר אונליין אם לא יעשו לו שום פרסום ולא יהיה מתוחזק ומתופעל, לא יראו אותו ולא יכנסו אליו. הוא כאילו לא קיים".
5 צפייה בגלריה
אסף רותם, מנהל השיווק eCommerce ב-Wix,
אסף רותם, מנהל השיווק eCommerce ב-Wix,
"הכפלנו את כמות החנויות החדשות שנכנסות מדי חודש". אסף רותם, מנהל השיווק eCommerce ב-Wix,
(צילום: אולפן ynet)
מחברים בין עסקים לצרכנים
עוד כלי פרסומי שכל עסק צריך לדעת לנצל הוא שימוש נכון באפליקציית Eazy שהפכה בשנה האחרונה לאחת מאפליקציות המובילות שמחברות בין עסקים ללקוחות. איך זה בעצם עובד?
"אנחנו פוגשים משתמשים עם צורך צרכני ומציגים להם את כל העסקים שעונים על הצורך הזה ונמצאים כרגע סביבם", מספרת שני מלניק, מנהלת פיתוח עסקי ב-Eazy. "אם עכשיו יש משתמש שיש לו צורך במוסך, מסעדה או אטרקציה, הוא יכנס ל-Eazy כדי לחפש ואנחנו מציגים לו את רשימת כל העסקים שעונים על הצורך ומחברים אותו.
עוד כלי שיכול לחבר בין עסקים לפרילנסרים ונותני שירותים רבים הוא Fiverr. איה מירוני, מנהלת פיתוח עסקי ושיתופי פעולה ב-Fiverr מסבירה: "זו פלטפורמה או זירת מסחר דיגיטלית לחלוטין, וגלובלית שמקשרת בין עסקים לבין נותני שירות שרובם מכירים כפרילנסרים במגוון של שירותים דיגיטליים"
אם אני פרילנסרית ואני רוצה להציע את השירותים שלי איך אני עושה את זה דרככם?
"מאוד פשוט. פרילנסרים במגוון של שירותים יכולים פשוט להירשם למערכת, ולהציע את השירות שלהם. יש לנו כמעט 400 שירותים שונים שאפשר להציע ב-Fiverr - החל מעיצוב דיגיטלי בווידאו, קריינות ושיווק דיגיטלי".
פתחנו אתר, ויש מכירות. עכשיו גם צריך לדאוג למשלוח. בפאנל שוחחנו עם עופר אורינגר, מנהל חטיבת לקוחות ב-Get delivery. "אנחנו מאפשרים לבעל העסק, להתמקד במה שהוא טוב ולהשאיר את נושא השליחויות למישהו אחר. הרחבנו את השירות שלנו לפריסה ארצית. הבשורה שלנו בשוק, היא שאנחנו עושים את החוויה הזאת מאוד מאוד טכנולוגית ושקופה עבור צרכן הקצה ויודעים לשרת גם מאזורים בדרום הרחוק ובצפון הרחוק, בצעם אנחנו משתמשים ביכולות שיש לגט עם עולם המוניות שלצערי הפרנסה שלהם קצת נפגעה ואז אנחנו יודעים לבוא לידי ביטוי גם באזורים שבעבר לא היינו שולחים אותם".
בשיתוף בנק הפועלים
פורסם לראשונה: 10:45, 15.07.20