איגוד השידור האירופי (EBU) סירב לבקשתו של נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, לשאת נאום מוקלט בפני הקהל בגמר האירוויזיון בליברפול שייערך בשבת (22:00).
2 צפייה בגלריה
ולודמיר זלנסקי נשיא אוקראינה
ולודמיר זלנסקי נשיא אוקראינה
וולודמיר זלנסקי נשיא אוקראינה
(צילום: AFP )
האיגוד, שאמון על תחרות השירה הבינלאומית וחברות בו למעלה מ-100 תחנות שידור, סירב לבקשת זלנסקי לנאום בפני הקהל במהלך משדר הגמר, שבו יצפו כ-160 מיליון איש, מחשש שיהפוך את האירוע לפוליטי.
לכתבות נוספות בנושא אירוויזיון 2023:
"תחרות האירוויזיון היא תוכנית בידור בינלאומית הנשענת על כללים ועקרונות נוקשים שנקבעו עוד כשהוקמה. אחת מאבני היסוד של התחרות היא האופי הבלתי-פוליטי שלה. עיקרון זה אוסר להשמיע הצהרות פוליטיות במסגרתה", נימק דובר מטעם האיגוד ל"טיימס" הבריטי. "לא נוכל להיענות לבקשתו של מר זלנסקי לפנות לקהל, על אף שנעשתה בכוונה טובה, מכיוון שזו תהיה הפרה של חוקי האירוע".
עוד הוסיף הדובר כי בשני חצאי הגמר שהתקיימו השבוע ובגמר שעתיד להתקיים מחר משתתפים 11 אמנים ואמניות מאוקראינה, בהם זוכת השנה שעברה - קאלוש אורקסטרה. "37 אתרים ברחבי אוקראינה מופיעים בגלויות הווידאו שמציגות את האמנים לפני עלייתם לבמה. אנחנו מאמינים שזו הדרך הטובה ביותר לשקף את הזכייה של אוקראינה באירוויזיון ולחגוג אותה, ולהראות שאנו מאוחדים על ידי המוזיקה בזמנים קשים אלו", אמר.
2 צפייה בגלריה
קאלוש אורקסטרה עם גביע הזכייה באירוויזיון
קאלוש אורקסטרה עם גביע הזכייה באירוויזיון
זוכת השנה שעברה. קאלוש אורקסטרה עם גביע הזכייה באירוויזיון
(צילום: GettyImaagesIL / Giorgio Perottino)
זוהי אינה הפעם הראשונה שבה נמנע מזלנסקי לנאום באירועי תרבות בינלאומיים, כאשר במרץ האחרון בקשתו לנאום בטקס האוסקר נדחתה זו השנה השנייה ברציפות, וכך גם בקשתו לנאום בפסטיבל טורונטו בספטמבר.
כזכור, בשנה שעברה ניצחה אוקראינה בתחרות האירוויזיון, אך בשל הלחימה המתמשכת בינה ובין רוסיה היא אינה יכולה לארח את האירוע, והמשימה הועברה לסגניתה - בריטניה.
הידיעה על הסירוב לבקשתו של זלנסקי מגיעה זמן קצר לפני הגמר שיתרחש מחר, שבו תתחרה אוקראינה מול 25 מדינות נוספות, בהן ישראל. אוקראינה מדורגת כרגע במקום השלישי בטבלאות ההימורים, אך סיכויי הזכייה שלה נמוכים ועומדים על שבעה אחוזים בלבד.