איך הופכים את השואה לסרט מתח?
עמיחי גרינברג, במאי הסרט "העדות", מנמק את הבחירה המפתיעה בז'אנר המתח כדי לתאר את השואה, מסביר איך ולמה כיער את אורי פפר וחושף שאולי עכשיו - תיקח ממשלת אוסטריה אחריות על רצח מחריד אחד שאירע בשטחה לפני 70 שנה. הערות הבמאי
בסרט הביכורים הראשון שלו, "העדות", עמיחי גרינברג עוסק ביואל, חוקר שואה חרדי שמחפש באובססיביות אחר קבר אחים בעיירה באוסטריה - רגע לפני שהרשויות המקומיות מתחילות לבנות בו. בחיפושיו הוא נובר בעדויות רבות של ניצולי שואה ובמקרה נתקל בעדות שמטלטלת את עולמו ופוגעת בזהותו. לתפקיד יואל ליהק גרינברג את השחקן אורי פפר - ומייד החל לכער אותו. "רציתי שהדמות הראשית תהיה דמות קשה, לא רציתי שהוא יהיה בן אדם נחמד", מגלה גרינברג למדור "הערות הבמאי", שבו במאים מספרים על סרטיהם. "אורי הלך עם זה עד הסוף. עשינו התאמות לתספורת, ואני זוכר שכל הזמן קיצרנו לו את השיער כדי שממש יראו את המפרצים בשיער. רציתי את הכיעור הזה", מספר.
כאמור, הסרט עוסק בשני סיפורי חקירה שמשתלבים זה בזה - האחד היסטורי ואילו האחר אישי. "רציתי שהשואה תהיה סיפור הרקע. אנחנו כל כך רגילים לראות סרטי שואה כבדים ברמה הרגשית, שלוקחים את הצופה למקום מאוד מוכר וידוע. רציתי להתייחס לשואה ולרלוונטיות שלה לחיי היום-יום אחרת מאשר ללכת אחורה ולדמיין מה קרה. ואם הצופה מתוח ומסוקרן, הסיפור בהחלט רלוונטי - זה לא על העול הכבד של העבר אלא על איך המציאות שההורים שלנו חוו בעבר יכולה להיות רלוונטית לגבי היום".
עמיחי מרחיב על אודות סיפור הרקע, המבוסס על מקרה אמיתי: "מדובר ברצח של כ-200 יהודים שנרצחו במסיבת פסחא בכפר רכניץ באוסטריה. זה היה ממש לקראת סוף המלחמה. במסיבה נכח קצין גסטפו, ותוך כדי החגיגות הם גילו שיש יהודים חולים שמגיעים מעיירה סמוכה לתחנת הרכבת. הם עזבו את המסיבה והביאו את היהודים לשטח הטירה - שם רצחו אותם, יצרו קבר גדול וכיסו אותו. עד היום למעשה לא מצאו אותו.
"בשנות ה-90' היסטוריון בשם וולטר מנצ'וק החל לחקור את הפרשה, כשבמקביל יהודי אחר הסתובב בכל האזור וחיפש קברים נסתרים. כשהוא הגיע לרכניץ הוא שאל את התושבים לגבי הקבר וגילה שהתושבים מטעים אותו, הם אומרים שהם זוכרים את הרצח אבל לא איפה הוא היה. זו לא ממש הכחשה, הם לא אומרים שזה לא קרה, אלא שהם פשוט לא זוכרים איפה הקבר".
גרינברג מציין שלפני כשבועיים חלה תפנית בעלילה ההיסטורית, כשעיתון אוסטרי דיווח שחזרו לחפור במקום כדי לחפש את הקבר. "אני לא יודע אם זה בהשפעתי או לא, כי כשהסרט הוקרן בפסטיבל ונציה נכח שם שר ממשלת אוסטריה, וגם בפרמיירה בירושלים נכח השגריר האוסטרי. בכל מקרה זו בעצם הפעם הראשונה שהממשלה משקיעה את הכוחות במציאת הקברים האלה".