מי את, האחות הגדולה?
אחרי שנים עם האח הגדול - השתנו פניה של תוכנית הריאליטי ולראשונה מנהלת את הבית אחות גדולה. מאחורי הקול שלה נמצאת רווית ליאור-מנדל, אחת הנשים החזקות בתעשיית הטלוויזיה הישראלית שכבר הספיקה להביא למסך שלכם את "המירוץ למיליון" ו"הישרדות". קבלו אותה
הבית נבנה ורוהט מחדש, הזכיינית והמנחים התחלפו והפעם מעדיפים חדר כושר על פינת עישון - אבל אחד השינויים הדרמטיים ביותר בעונה החדשה של "האח הגדול" הוא העובדה שהאח התחלף באחות. את העונה, שעלתה אתמול (שבת) ברשת, עורכת רווית מנדל-ליאור, והיא גם זו שמספקת את הקול שמדבר עם המשתתפים.
אז מי היא אותה אחות, שנכנסה לנעליו של העורך הקודם יורם זק? "אישה קשה אבל מקצועית ופרפקציוניסטית", אומרים עליה גורמים בתעשייה, ומסבירים שהיא נחשבת לעורכת ש"נשואה" למקום העבודה שלה. "היא אישה מצליחנית", "ביקורתית מאוד, וחשוב לה כל פרט".
ליאור-מנדל, אמא בשנות הארבעים לחייה, נשואה בחייה הפרטיים לפרופסור דרור מנדל, מנהל בית החולים לילדים דנה באיכילוב. היא אחראית לכמה מהתוכניות הנצפות ביותר בישראל - כמו "הישרדות" ו"המירוץ למיליון", אך שמרה על פרופיל נמוך. "היא אישה פרטית מאוד", אמרו אנשים שעבדו עמה בעבר. "היא לא נמצאת ברשתות החברתיות, ובקושי תמצאו תמונות שלה. פעם באחד מהפרויקטים שלה רצו לצלם אותה, והיא סירבה. היא לא כזאת".
ליאור-מנדל נחשבה לאחד השמות המבטיחים בטלוויזיה. יחד עם שותפה לעבודה, העורך אייל אלקבץ (שגם מעורב בעונה הזו של "האח הגדול"), הייתה אחראית לתוכניות שהשתלטו על המסך ועל השיח. היא ערכה את "הדוגמניות" בערוץ 10 ואחר כך התבלטה כשערכה את העונה הראשונה של "הישרדות" באותו הערוץ. ברשת הבינו את הפוטנציאל וגייסו אותה ואת אלקבץ לערוך את "המירוץ למיליון" - שהפכה לאחד המותגים המצליחים של הזכיינית.
אחרי ההצלחה בתחום מונתה ליאור-מנדל למנהלת תחום הריאליטי במתחרה קשת. במסגרת התפקיד הזה שימשה גם עורכת הראשית של תוכנית הריאליטי "אמזונס". "זה היה הימור מבחינתה", אמרו בתעשייה, "הימור שלא בהכרח השתלם כי התוכנית הזאת חטפה הרבה ביקורת, למרות שנתוני הרייטינג שלה יחסית לאותה התקופה היו סבירים מאוד".
גורמים בעולם הטלוויזיה מסבירים שהיא גם זו שיצרה תוכניות ארוכות יותר בהשוואה לפורמט המקורי, כאלה שנפרסות על פני פרקים רבים בדומה לעונה של "המירוץ למיליון" שהסתיימה לאחרונה.
לפני כעשר שנים חרגה ממנהגה והסכימה להתראיין למקומון "עכבר העיר" בתקופה שזק הופקד על תפקיד האח הגדול, ונשאלה אם מוזר בעיניה שמדינה שלמה מתמכרת לערוץ "האח הגדול". "הכל שאלה של מינון ושל חוויית צפייה וכמה ביקורתית היא", אמרה אז, "אין לי שום בעיה עם קיומו של הערוץ הזה בשביל אנשים שרוצים לראות אותו. אם הילדים שלי היו יושבים מולו כל היום, הייתי אומרת להם שלדעתי זה לא מפרה או מעשיר אותם. אם הם
עדיין יחליטו לצפות בזה ויעמדו בכל שאר המטלות שלהם, אז אוקי".
בשבוע שעבר כבר נשמעה קצת אחרת. "האח הגדול זה ניסוי אנושי", אמרה בראיון לגל"צ, "אפשר לקחת את זה להרבה כיוונים, 'בעל זבוב' היה הרבה לפני 'האח הגדול' - ואפשר להציג את זה באופן הזה, ואפשר באופן אחר. 'האח הגדול' הוא הכי דוקומנטרי מכולם בתוכניות ריאליטי, אין אפשרויות למניפולציות של עריכה ומשחקים כאלה ואחרים שאפשר לעשות".
ליאור-מנדל הוסיפה כי "האח הגדול מפגיש אנשים בפעם הראשונה בתוך מנעד כזה או אחר של התרחשויות, אבל בסוף זה על אנשים והטבע האנושי והטבע של מי שנכנס לתוך הדבר הזה הוא מה שמעניין".