מחזירים את הירח לשמיים: קליפים לקראת אינדינגב
חלום הילדות של הקולקטיב על שני ילדים שמחזירים את הירח למקומו, בכורות לקליפים של המסך הלבן ורייסקינדר, מסע בחלל עם מאובן, הקאבר הפולקי של ג'ונז ועדן דרסו נותנת בראש. קליפים חדשים - מהדורת אינדינגב
פסטיבל אינדינגב, זה שמביא אתכם פעם בשנה לדרום וגורם לכם לבלות שעות ביוטיוב בניסיון להבין מי השמות שמאכלסים את הליינאפ, יוצא לדרך בקרוב וייערך בין 11 ל-13 באוקטובר. עשרות להקות יעלו על הבמות השונות במצפה גבולות במשך סוף שבוע אחד שבו תתקבץ קהילת האינדי בארץ ותתמסר לחול, אבק ושינה באוהלים. כדי להכין אתכם למאורע אספנו כמה מהקליפים החדשים שפרסמו הלהקות שיופיעו בפסטיבל.
חולמים
כנראה שאין צורך להציג את להקת הקולקטיב שפועלת בארץ (ובחו"ל) כבר לא מעט שנים. רבים הכירו אותם לאחר שליוו את שלומי שבן, אבל החבורה, שעברה בשנים האחרונות שינויים בהרכב, עומדת בגאון לבד. האלבום האחרון שלהם יצא בתחילת השנה, אבל הקליפ לשיר Believers טרי טרי. יש בו את התמימות הרכה של המבט הילדי על הלילה ועל החיים – כמלאי הבטחה, עם התופים הדרמטיים ברקע והילדים שמחזירים את הירח והכוכבים לשמיים. כמו לא מעט מהקליפים בארץ, גם זה נוצר במסגרת פרויקט גמר של סטודנט בצלאל. הפעם שמו ברק רבינוביץ'.
אבודים במדבר
גם את המסך הלבן כבר אין צורך להציג. ממלכת האוונגרד של בני הדודים לבית ברויד הפכה מכת סגורה למביני עניין לאחד השמות המרכזיים בפסטיבל אינדינגב. האלבום "מוות לטכנו" יצא כבר לפני מספר חודשים ועכשיו מגיע הקליפ לשיר הנושא בבכורה. כיאה ללהקה שהפן הוויזואלי הוא חלק מהותי מהיצירה שלה, חברי המסך נוחתים במדבר הסובב את ים המלח כדי לקונן על מותה של תרבות ופרט לקריצות לסרטי אפוקליפסה ומד"ב, יש שם גם ביקורת על מי ששולט בחיינו – אלוהי הסמארטפון. הפיתרון של המסך למצבנו העגום פשוט מאוד.
עוד קליפר:
קניה ווסט בוכה ומישל אובמה מנחמת: דונלד גלובר עושה זאת שוב
לשרוף את אמריקה ולהתאהב בפריז: קליפים חדשים
אלוהים היא לא סתם אישה - היא מדונה
העתיד כולו שלהם
להקות אינסטרומנטליות הפכו לאחד מענפי הייצוא המוצלחים בעולם המוזיקה הישראלי (ע"ע טטרן וטייני פינגרז), ומאובן מסתמנת כעוד פרויקט מוזיקלי מוצלח. הם השיקו את אלבום הבכורה AFAR בחודש האחרון והסעירו את קהילת האינדי. השיר The Future is Behind You יצא במקור כבר בשנת 2015 כיצירה הראשונה שהלהקה שחררה. ארבע שנים מאוחר יותר, הגרסה החדשה מובילה את האלבום. היצירה החללית הזו דורשת התמסרות טוטאלית - "לופ איסופי בין העתיד לעבר", הם מכנים אותה. השיר מלווה בקליפ שיצרו בוגרות בצלאל זוהר דביר ואניל רינת, שנותנות פרשנות ויזואלית לצלילים ומייצרות מרחב סוריאליסטי מלא בתנועה.
בארץ הפולק
הצמד JONZ חורשים במות בארץ ובעולם מאז הפכו את הזוגיות שלהם לקריירה, ואת חיי הנדודים לסיבוב הופעות נצחי. ג'ניה וסילנקו ויואב אור, מחזירים את הפולק העדין אל מרכז הבמה ונוטעים בו אנרגיה בפריטה על הגיטרה ובקולות המשתרגים שלהם. כאן הם מבצעים קאבר לשירו של דמיאן ג'וראדו שאמור היה להופיע בארץ בחודש האחרון אך ביטל במפתיע. העיבוד מזכיר מאוד את המקור ושומר על הטון הייחודי של ג'וראדו. "הסיפור של השיר נשמע כמו שיחה של האדם עם עצמו על התנהלות האנושות ממבט על, כאשר אנחנו מתפללים שהאלוהים, האור והאהבה הרחוקה יחזרו - ולבסוף הבחירה להיפרד", הצמד מספר על השיר. בשנה הבאה הם יופיעו בפסטיבל SXSW היוקרתי בטקסס, וכרגע נדמה ש-2019 הולכת להיות השנה שלהם.
הם בסדר
הלבנט מעולם לא היה קרוב יותר לרוקנ'רול. לא מעט להקות משלבות היום גיטרות מסולסלות עם דיסטורשן זועם. אחת מהן היא Dirty Fly הירושלמית שאף מגדירה את עצמה כלהקת רוק לבנטיני - קרקס מוזיקלי שמשלב בין מזרח ומערב. האי-פי הראשון שלהם יצא רק ביוני השנה אבל הם כבר הספיקו להופיע ביערות מנשה ובאינדיסיטי והשנה מגיעים לאינדינגב.
בקליפ לשיר I'm Ok שביימה נועה לבנת, הם מיטיבים להדגים כיצד ארוחה משפחתית היא בפועל מחזה פסיכדלי מטריד. סולן וגיטריסט הלהקה יונתן בלומנפלד מספר כי האלבום מתאר מסע של דמות במנוסה המחפשת בית מסוגים שונים: פיזי, רגשי ופילוסופי. "בשיר I’m Ok הכאוס מגיע לשיא כאשר הדמות לא מוצאת בית. בתוך החשש לאבד את השפיות, השליטה והעצמי, היא מנסה לספר לעצמה דבר אחד – 'אני בסדר'".
מה שיש לו
עם אטיטוד של פאנק, ורסים של היפ הופ ושילוב בין רוקנ'רול למוזיקה אלקטרונית בעטיפת לואו-פיי, אסף עדן שפועל תחת שם הבמה רייסקינדר, הפך לדמות מפתח בסצנת האינדי בארץ. אלבומו השישי "זועם ומהופנט" מבשר שינוי בסאונד האופייני לו. ב"צ'ק בדואר" שמגיע מתוכו תמצאו שורות כמו "משתזף על הר של פלסטיק וקינואה" והוא מופיע כאן בבכורה. "כל הכוריאוגרפיה נוצרה על ידי הלהקה בזמן אמת בהשראת אוהד נהרין. לא נצרכו אלכוהול או סמים במהלך הצילומים", הוא אומר על הקליפ שצולם במזקקה בירושלים, ועל כך אין עוד מה להוסיף.
בועטת בביטים
לסיום, משהו קצת אחר: עדן דרסו מככבת בימים אלה על המסך בסדרה "ביטים", שמתחקה אחר העלייה לגדולה, או לפחות נסיון העלייה לגדולה, של ראפרים צעירים. דרסו נכנסת לתחום הנשלט רובו ככולו על ידי גברים, במיוחד בארץ, עושה זאת מצוין ובהתרסה נשית חריפה, והיא עדיין חיילת. אלבום הבכורה שלה בהפקת די-ג'יי מש יצא ממש עכשיו ואתם עוד צפויים לשמוע עליה. הקליפ "און / אף חד" מורכב משני שירים שהקשר ביניהם לא לגמרי ברור, אבל הם מציירים לפחות שני צדדים שונים המאפיינים את דרסו.