ניקולס קייג': "עשיתי מאה סרטים, חלקם לא היו טובים במיוחד"
לצד אוסקר בארון ועשרות סרטים מוערכים, ניקולס קייג' גם מכבב באינספור זבלונים. הפעם נראה שהוא עשה את הבחירה הנכונה ב"ספיידרמן: ממד העכביש". בריאיון ל-ynet הוא נזכר ברגעים המשמעותיים בקריירה שלו ומסתכל על העתיד: "אני לא רוצה לשבת בבית עם שני בקבוקי יין ולהיעלם"
השנים האחרונות לא היו פשוטות עבור ניקולס קייג' - אורח חיים פזרני ובזבזני ורכישות תמוהות ואף ביזאריות: טירות ואיים נטושים, מכונית למבורגיני שהייתה שייכת לשאה הפרסי, עותק ראשון של חוברת הקומיקס "סופרמן", גולגלת דינוזאור ומבני קבורה - הביאו אותו לפשיטת רגל וכינוס נכסים. הכוכב ההוליוודי שהרוויח מיליונים, הסתבך גם עם רשויות המס - אז לא מפתיע שלאור כל זאת, הוא נוטל כמעט כל תפקיד שנקרה בדרכו, כולל סרטים זניחים והזויים.
באתר IMDB אף מבשרים שלאחרונה הוא עשה עשרה סרטים ("זה לא ממש מדויק") ועוד מעט הוא יחגוג את הסרט ה-100 שלו. "כבר איבדתי את הספירה, אבל אני חושב שעשיתי מאה סרטים. חלקם לא היו טובים במיוחד", אומר קייג', כשנפגשנו השבוע במקאו, הלוא היא "לאס וגאס של המזרח הרחוק". "תאמין או לא, עברו כבר 40 שנה, מאז שהתחלתי לשחק בצורה מקצועית בגיל 15. בסך הכול, אני אוהב לעבוד. זה עושה לי טוב.
"כשאני עובד אני יודע מה מצופה ממני. אני אוהב להשחיז את הכלים שלי ולהשאיר אותם חדים. אני מרגיש שהיום אני בשיא שלי יותר מאי פעם. אני יודע איך להגיע לרגשות הנדרשים, יודע איך להיכנס לטראנס כדי להגיע לחלומות או כיצד לגרום לביצוע להיראות אותנטי. אני לא רוצה לשבת בבית ולהתפנק על שני בקבוקי יין ולהיעלם. בעוד שבועיים אהיה בן 55, ואני חייב למצוא דרכים לשמור את הדברים בצורה מעניינת - לא רק בשביל הצופים, אלא גם בשבילי".
ואין לך גם בעיה לעשות סרטים עצמאיים דלי תקציב עם יוצרים צעירים.
"כשאתה עושה את הסרטים הקטנים והעצמאיים האלה, יש לך אולי שלושה או ארבעה שבועות לסיים אותם, אז אם אתה לא מדויק, לא יודע את הדיאלוג או מבזבז זמן בלדאוג לשטויות כמו מה המספר הסידורי שלך ברשימת השמות או איך קרה שהקראוון שלו גדול משלי, לא תסיים את הסרט. בורכתי שאני יכול לעבוד עם אנשים נלהבים כמוני שאוהבים את התהליך".
קייג' חי כיום בלאס וגאס. "עשיתי הרבה סרטים בווגאס, בכל אחד מהם היה משהו מעניין. אני גאה בסרטים האלה ואני חושב שזה מקום טוב לעשות בו קולנוע. והנה אני עכשיו גר שם. אני יכול לגור בווגאס ולהיות בסדר כי אני לא חלק מתרבות ההימורים או מכל השאר. אני לא מהמר. אני פשוט הולך לעבודה, משוטט בעולם, חוזר הביתה, נהנה מלהיות עם הבן שלי. כך אני יכול לגור שם ולשמור על הידיים נקיות".
אחד הסרטים המפורסמים של קייג', שאף זיכה אותה באוסקר ב-1996, צולם אף הוא בבירת ההימורים: "לעזוב את לאס וגאס". "כשקראתי את התסריט חשבתי שהוא מתאר את מערכת היחסים הכי מגניבה בין גבר ואישה שאי פעם קראתי בתסריט. זה היה סיור חזק ושובר לב. שניהם היו שבורים לגמרי - האחת זונה והשני אלכוהוליסט. ועדיין, הייתה כל כך הרבה אהבה ביניהם.
"אף אחד לא רצה לעשות את הסרט הזה בהוליווד. אמרו שזה קודר מידי, יותר מידי אדג'י. הבמאי מייק פיגיס החליט לקחת על עצמו את הפרויקט וממש התלהבתי לעשות את התפקיד. הסוכן שלי אמר שזה מסוג הסרטים שאף פעם לא יאהבו בטקסי האוסקר. אמרתי לעצמי שגם ככה אף פעם לא אקבל אוסקר, אז תנו לי כבר לעשות את הסרט. לא היה לי מושג קלוש שזה ילך לכיוון של זכייה".
אגב, במהלך הצילומים היית שתוי או שזה רק משחק מוצלח?
"היו כמה טייקים בהם שתיתי ולא היה לי מושג לאן אני הולך. היה חשוב לי להיות שיכור לגמרי, כדי שזה יראה אותנטי. זו הייתה חוויה יוצאת דופן מפני שזו הייתה חוויה קצרה מאוד, רק שלושה או ארבעה שבועות, ותודה לאל על כך. לא רציתי להיות במצב הזה במשך שישה חודשים, ואני לא בטוח שהייתי יכול לעשות את זה שוב".
איך הייתה התחושה לזכות באוסקר?
"גארי אולדמן אמר לאחרונה שאסור להתעלם מהסאונד של התשואות, ואני חושב שזו הצהרה יפה. כשזכיתי באוסקר הייתי אסיר תודה ומלא הערכה כי חבריי השחקנים אמרו לי: 'עבודה טובה'. הערכתי את זה כי אנשים אחרים שיצרו בתעשייה חשבו שמשהו מיוחד קרה וזה מעודד מאוד. שון קונרי אמר לי: 'הדבר הכי טוב שאתה יכול לעשות עכשיו זה לשכוח מהזכייה'. והוא צדק".
קייג' הוא כידוע נצר לשבט קופולה המפואר. הבמאי האגדי פרנסיס פורד קופולה הוא הדוד שלו, השחקנית טליה שייר היא הדודה שלו, ובני הדודים הם רומן וסופיה קופולה וג'ייסון שוורצמן. "אבא שלי הביא לאחי ולי מצלמת סופר-8 קטנטנה ומכונת עריכה פצפונת לילדים. היינו עושים סרטים בחצר האחורית. היה אושר בלספר סיפורים על קרקס או על גיבורי-על".
למה בחרת בעצם לשנות את שם משפחתך מקופולה לקייג'?
"עשיתי זאת ממש בראשית הדרך שלי. אף אחד במשפחה שלי לא ידע שעשיתי את זה. אחרי שהבמאית מרתה קולידג' ליהקה אותי, וגילתה מי הדוד שלי, היא אמרה שאם היא הייתה יודעת שיש לי קשר לקופולה, זה היה משפיע על ההסתכלות שלה. אני חושב שעשיתי את הבחירה הנכונה ששיניתי את השם - היא גרמה לי לתחושת שחרור. כשהלכתי לאודישנים, לא הרגשתי את עול התחקורים של אחרים על מה פרנסיס עושה בסרטים שלו".
במהלך הקריירה הממושכת שלו, קייג' עשה הרבה סרטים גרועים ומיותרים, אבל אפשר למצוא בפילמוגרפיה שלו גם את "ביירדי" של אלן פרקר, "מוכת ירח" עם שר, "בייבי אריזונה" של האחים כהן ("אחד הסרטים החביבים עליי"), "עימות חזיתי" של ג'ון וו, "ראסטי ג'יימס" שביים הדוד קופולה, "אדפטיישן" של ספייק ג'ונז ו"לב פראי" של דיויד לינץ'. "דיוויד היה מגיע לסט ואומר: 'אני רוצה שתשיר אריה אופראית על כדורי כותנה'. אמרתי: 'אוקיי, אפשר לקבל את המילים?', ודיוויד השיב: 'לא, לא, אתה צריך לכתוב אותן עכשיו'. אז שרתי איזה שיר הזוי, אין לי מושג מאיפה הבאתי את זה. הוא מעולם לא נכנס לסרט. אמרתי לדיוויד גם שאני רוצה לדבר כמו אלביס וללבוש מעיל מעור נחש שמצאתי בחנות יד שנייה והוא אפשר לי לעשות את זה". לאחרונה הוא גם השתתף בסרט האינדי-אימה "מנדי", שזכה לשבחים מצד המבקרים.
כדי להתפרנס ואולי גם כדי לבדר את בנו בן ה-12, קייג' תורם מדי פעם את קולו המרשים לתעשיית האנימציה. עכשיו הוא מככב בצוות הדיבוב של הסרט המצויר "ספיידרמן: ממד העכביש", שמגיע אלינו כעת. סרט שמציג גרסה חדשה לעולם של ספיידרמן. קייג' תורם קולו לספיידר נואר. "בלש פרטי נוקשה, מחוספס וככל הנראה הכי חדשני מבין הספיידרמנים, שנלחם בנאצים, הוא גיבור אמיתי".
קייג' מעיד שהדמות שואבת את השראתה בין היתר מפיליפ מארלו, הבלש יציר דמיונו של הסופר ריימונד צ'נדלר. "מפיקי הסרט נתנו לי יד חופשית ליהנות עם התפקיד ותוך כדי גם לעשות הומאז' לחלק מהשחקנים האהובים עליי כמו המפרי בוגרט וג'יימס קגני. הרגשתי שאנו עושים משהו חדש ומקורי עם הדמות. זה יהיה מעניין לצעירים, מפני שאולי הם יצפו בסרט ויתעניינו לדעת מי זה ההמפרי בוגרט הזה – אולי אצפה ב'קזבלנקה' ואבין יותר! אני חושב שיש בסרט משהו לכולם. למבוגרים שאוהבים סרטים ישנים כמוני, ולילדים שירצו ללמוד עוד על הסרטים הישנים. בנוסף, הסרט מתמקד בדברים חיוביים כמו להיות גיבור ועשיית הדבר הנכון בעבור הקהילה שלך".
קייג' הוא כידוע חובב קומיקס מובהק, ובעבורו ספיידרמן הוא אחד מן הדמויות האייקוניות מספרי הקומיקס וגיבור העל האולטימטיבי. "הוא גיבור העל הנצפה ביותר והוא בעל חוש הומור. אני חושב שסטן לי הרגיש שספיידרמן הוא אחד מהישגיו הגדולים".
קייג' הוא כוכב ענק באסיה, ולא פלא שפסטיבל מקאו ה-3 בחר בו להיות השגריר הרשמי שלו. "הקולנוע האסיאתי מהווה את אחד הייצוגים המופלאים לקולנוע בהיסטוריה. כמות הכישרון והסגנון שיש בסרטים סינים, יפנים וקוריאנים בהחלט יוצאת דופן. בורכתי שיצא לי לשחק בכמה הפקות אסיאתיות. אז יש כמה סיבות טובות למה אני חוזר שוב ושוב ליבשת אסיה, לערים שונות בחצי הזה של הכדור. אני כאן לומר תודה.
"אחת הסיבות שהתברכתי ושאני יכול עוד לעשות סרטים היא סין. הקולנוע הסיני וגם המשקיעים הסינים, נהנים מהמשחק שלי. בטח שמת לב שעוד שחקנים מערביים ויוצרים מנסים לרקום מערכת יחסים דומה כי הם מבינים את חשיבותה של סין - היא אכן העתיד של הקולנוע".