לפני ימים ספורים נחת במשרדי קשת מכתב התראה מטריד. על החתום: הנציגים המשפטיים של חברת אנדמול העולמית - בעלת הזכויות על הפורמט של "האח הגדול". הטענה המרכזית: אלמנטים מועתקים בתוכנית "2025".
זו לא הפעם הראשונה שעולות טענות כאלה - קרבות משפטיים על מאפיינים מוכרים בפורמטים חדשים הם עניין שבשגרה בתעשיית הטלוויזיה. גם התוכנית הידועה לשמצה "הדור הבא 24/7" חטפה בעבר תביעה דומה מאנדמול. מה שבטוח, לקברניטי קשת יש כרגע מספיק צרות עם הפורמט החדש גם בלי התסבוכת המשפטית: המבקרים עוקצים, הרייטינג צונח - ואפילו בתקשורת העולמית כבר הספיקו לשים לב לקריסה של פרויקט הדגל של הערוץ. וגם אם בקשת לא בהכרח חשים מאוימים מאנדמול - בהחלט יש להם סיבה לחשוש מלהפוך לגרסה עדכנית של הפורמט הכושל ההוא של ערוץ 10.
בינואר האחרון, לפני עליית התוכנית, השתתף מנכ"ל קשת אבי ניר בכנס בארצות הברית. אז הוא היה משוכנע שיש לו קלף מנצח ביד. "אנחנו עובדים על התוכנית שנה וחצי, לקחנו את היוצרים הכי טובים שיש לנו", אמר. "זה מאוד שאפתני כי ניסינו לייצר עולם חדש ומשחק חדש. בשלב מסוים בעבודה שלנו הבנו שיש שמועות בקשר לתוכנית, ואמרנו - בואו נשתמש בשמועות האלה ככלי שיווקי, וזה מה שאנחנו עושים עכשיו, אפילו שהתוכנית מתחילה רק בעוד שבועיים ותימשך עד פסח. היינו רוצים שהיא תשודר חמש פעמים בשבוע, אבל היא תשודר ארבע פעמים בשבוע בגלל בעיות ברגולציה".
השמועות המקדימות עזרו לקשת לייצר באזז מקדים לתוכנית - רק שנכון לעכשיו, לא בטוח שהבאזז הזה עשה להם טוב. ייתכן מאוד שרף הציפיות הזיק לפורמט, שמיד תואר על ידי מבקרים וצופים כמסורבל ומסובך. בהשקה רשמה התוכנית 21.1% צפייה - נמוך משמעותית מפרק ההשקה של "האח הגדול" זמן קצר קודם לכן, אבל עדיין בטווח הציפיות שבקשת ניסו לשדר כלפי חוץ.
בריאיון שהתפרסם ב"ידיעות אחרונות" לקראת העלייה אמר המנחה ארז טל כי "כלכלית, אם אנחנו מעל 16% אנחנו בסדר, עומדים בציפיות. לא פשוט להיות עם ארבע תוכניות בשבוע מעל 16%. אם נהיה באזורי ה-18%, קניתי עכשיו. 20% אנחנו חוגגים". אז אפשר להגיד שחגיגות אין שם: מאז, שיעור הצפייה רק צנח - ולמעשה, רק פרק אחד מלבד ההשקה עבר את ה-16%. כל שאר התוכניות זכו לשיעורי צפייה של 11.2%-15.6%.
לא על מספרים כאלה בנו בקשת כשהוציאו עשרות מיליונים על ההפקה והפיתוח של הפורמט. על פי הערכות, מדובר בתקציב של כ-90 מיליון שקלים - ויש מי שטוען שההשקעה הכוללת כבר חצתה את רף ה-100 מיליון. העלות המוערכת לפרק היא הרבה מעל מיליון שקלים.
אחת הבעיות המרכזיות שהתבררו מהרגע הראשון היא אופיו המסובך של הפורמט. רוב הפורמטים הוותיקים של תעשיית תוכניות הריאליטי - כמו "הישרדות" ו"האח הגדול" - מתאפיינים בחוקים פשוטים יחסית, שמתובלים במשימות מורכבות. במקרה של "2025", טוענים רבים בתעשייה, מדובר במשימה מורכבת, מעייפת ובלתי נגמרת. "העם אוהב משהו פשוט", אומר גורם בתעשייה. "מבחינת הצופים, זה לא משנה אם זה בית או עיר. הסיפור הוא אותו סיפור - רק שכאן הוא מסובך יותר".
"אנשים ברחו, ואחת הסיבות העיקריות לכך היא הפרק הראשון", אומרת עורכת טלוויזיה מנוסה, "אנשים ציפו למשהו מטורף". עם זאת, היא אומרת ש"המשחק עצמו מעניין והפרקים לא רעים" - אבל הפרק הראשון השאיר פחות צופים שיתאמצו וימשיכו לעקוב אחרי כל זה. איש טלוויזיה נוסף מסכים: "פרק הפתיחה היה מאוד מסורבל וארוך. המורכבות גבוהה מדי, ויש המון מנגנונים. הבעיה המרכזית היא שאף אחד לא באמת יודע על מה התוכנית. מה המהות שלה? אני עד עכשיו לא הבנתי".
איש טלוויזיה אחר טוען שדווקא בגלל הניסיון להתרחק מהפורמט של "האח הגדול" נוצרו בעיות: "בגלל שקשת ניסו לברוח משם, אין למשחק הזה חוקים. ב'אח הגדול' אסור לך לישון באמצע היום. פה אתה יכול. אם אין משימה - אפשר להישאר בבית ולא לצאת. זה פוגע במשחק".
אחרים העירו על האופי הגדול מהחיים של הפורמט - אופי שיוצר מרחב פעולה גדול מדי. "יש המון חללים גדולים וריקים", אומר איש טלוויזיה שבעבר עבד בקשת. "הקסם ב'אח הגדול' זה שאתה לא יכול לברוח. אתה נמצא באותו חלל, ואז נוצרת סביבה מתוחה. כאן אתה יכול לברוח בקלות ממנה ולנקות את הראש". לדבריו, בקשת "מנסים ללמוד מהטעויות - למשל ההחלטה להכניס את יורם זק לתמונה. הדמות שלו מופיעה יותר".
המעורבות הגדולה יותר של יורם זק מעידה על בעיה נוספת בפורמט - השימוש ברובוטים כתחליף לבני אדם. האח הגדול, גם אם בקולו בלבד, היה דמות אנושית - והשיחות איתו עוררו אמוציות אמינות בדרך כלל. קשה לומר זאת על הרובוטים שמאכלסים את העיר של "2025". זו אולי הסיבה לכך שאסי עזר ורותם סלע הוזעקו בשבוע שעבר - מה שלא עזר לרייטינג, שעמד על 11.2% בלבד.
גם השימוש בכסף כמוטיב מרכזי נתפס בעיני רבים כבעיה. "ב'אח הגדול' אתה חושב הרבה על ההדחה ומנסה להיות אהוב כדי שלא יעמידו אותך להדחה", אומר גורם בענף. "כאן, גם אם שונאים אותך - אם יש לך כסף, אתה נשאר במשחק. ברגע שזה ישתחרר - דברים ייראו יותר טוב".
בקשת, נכון לעכשיו, עדיין מאמינים שביכולתם לשנות את המצב. הם אולי לא טוענים שמדובר בהצלחה מסחררת - אבל גם הודפים את הטענות על כישלון. בעקבות הנתונים הם החלו לעבוד על שינויים בפורמט, שאת חלקם יחשפו כבר בימים הקרובים. מספר התוכניות השבועי ירד בינתיים לשלוש, כדי לאפשר את עריכת השינויים, ובערוץ בודקים כעת את האפשרות לשדר תוכנית חזקה נוספת במקביל עד פסח - כשאחת האופציות המובילות היא העונה החדשה של "חתונה ממבט ראשון", שזכתה להצלחה אדירה בעונתה הראשונה.
"עד עכשיו, בימי השידור של '2025' הובלנו ב-75% מהערבים", אומר גורם בקשת. "אנחנו יודעים לזהות את הקהל שהתוכנית חזקה אצלו, ואנחנו גם יודעים לאילו קהלים לעשות את ההתאמות. לפני שיצאנו לדרך לקחנו בחשבון שזה תרחיש שניאלץ להתמודד איתו - הולבשו עליו מספר מנגנונים, וזאת עונת פיילוט שבה נבדקים הדברים שעובדים יותר טוב ופחות טוב. אחרי שמונה תוכניות אנחנו יודעים להגיד מה עובד ומה לא, ומתחילים להבין את היתרונות והחסרונות. אנחנו מאמינים מאוד במוצר ויש לנו סבלנות. עד סוף העונה התוכן יהיה מעולה".
לגבי מכתב ההתראה, בקשת מסרו: "אנדמול אינה מחזיקה בבלעדיות על זכויות שידור חי במתכונת 24/7. מדובר בניסיון חסר שחר לחבל בפורמט חדש ומקורי".