שתף קטע נבחר

הולוגרמה של פוטין ואהבה בבית מטבחיים: פסטיבל ישראל 2019

המעבדה המוזיקלית של גלעד כהנא וחבריו, שיתוף הפעולה בין בלט קולברג השבדי למוזיקאית לורי אנדרסון, קברט פוליטי מדרום אפריקה, מופע החיים והמוות של סטיבן כהן ולהקת חפרפרות רוקיסטית. המיטב של פסטיבל ישראל

פסטיבל ישראל ה-58 חוזר לבירה, ויתקיים בתיאטרון ירושלים וברחבי העיר בין ה-30 במאי ל-15 ביוני עם מנעד רחב של הפקות בתחומי המחול, המוזיקה, התיאטרון, הפרפורמנס, הווידאו-ארט, המיצג והמיצב מרחבי העולם. מחיר כרטיס להפקות הפסטיבל הבינלאומיות והמקומיות, ינוע בין 180-60 שקלים. בנוסף לאורחים מדרום אפריקה, שוויץ, צרפת, ברזיל ופולין יוקדש חלק מהתוכנית ליצירה ישראלית מקורית של גופים בהם אנסמבל עיתים, תזמורת המהפכה, ההרכבים הווירטואוזים של אנסמבל הפסנתרנים מולטיפיאנו והרכב הנקשנים טרמולו, תיאטרון דבאי ותיאטרון אלעד החדש.

 

רובין אורלין (צילום: Jerome Seron)
רובין אורלין(צילום: Jerome Seron)

מופעים נבחרים מתוכנית הפסטיבל:

באירוע הפתיחה המוזיקאי וסולן להקת ג'ירפות, גלעד כהנא, יארח הופעות של הרכבים ואמנים שונים, בהם עטר מיינר, דור 3, רסטה חי, אלמוג דרור, עדן דרסו; ה-DIGITAL MONX - הרכבם החדש של חברי הבלקן ביט בוקס - תמיר מוסקט, תומר יוסף ואורי קפלן עם הנגנים איתמר ציגלר, רון בונקר ותום דרום – גילי יאלו, עדן דרסו, ELISEE, A-WA, פלד, APE BAND. המופע ימשיך אל תוך הלילה אל במה עליה יפתחו האמנים מעבדה חיה שתכניס אותנו אל בטן העשייה המוזיקלית שלהם.

 

גלעד כהנא (צילום: רונן ללנה)
גלעד כהנא(צילום: רונן ללנה)

 

מהזירה הבינלאומית יגיע לפסטיבל בלט קולברג משבדיה, מלהקות המחול החשובות הפועלות כיום באירופה במופע אחד תבצע הלהקה את היצירה Figure a Sea, שיתוף פעולה בין שניים מהקולות הגדולים של המאה ה-20: הכוריאוגרפית דבורה היי והאמנית הרב-תחומית לורי אנדרסון, שיצרה את המוזיקה למופע. לצלילי המוזיקה המדיטטיבית של לורי אנדרסון הופכים הרקדנים והבמה לים של אינספור אפשרויות; במופע השני תבצע הלהקה את Protagonist מאת הכוריאוגרף יפטה ואן דינטר. סצנת המועדונים של ברלין היא נקודת מוצא למרחב שבו חבורה של אנשים זרים מקובצים יחד ונוכחים באופן אינטנסיבי בהווה. המופע כולל עירום.

 

מפולין מגיעה קבוצת התיאטרון Song of the Goat Theatre בהובלתו של הבמאי גרגורז' בראל עם המופע "שיריו של ליר" בהשראת המחזה השייקספירי "המלך ליר". במעין מעגל מקהלתי, מפרקים חברי ההרכב, זמרים ופרפורמרים, את הטקסט הדרמטי, ושוזרים אותו במהלך ווקאלי-פוליפוני שמלוּוה במוזיקה חיה. באמצעות טכניקה בימתית ייחודית שפיתח בראל, חוקרת הקבוצה את הזרימה שבין שיר למילה, בין מקצב למחווה ובין קול לדמות. מדובר בטקס מוזיקלי עמוק שחושף את האנרגיות החבויות ביצירה השייקספירית.

 

שיריו של ליר (צילום: Mateusz Bral)
שיריו של ליר(צילום: Mateusz Bral)

 

מדרום אפריקה תגיע רובין אורלין, הכוריאוגרפית הראשונה שפעלה בניגוד לחוקי האפרטהייד כששילבה יוצרים ושחקנים שחורים ולבנים בעבודותיה. אורלין זוכת פרס האוליבייה, חוזרת לחוקה הדרום אפריקנית שמדברת בין היתר על שיוויון זכויות מגדרי, ותוהה כיצד המציאות העכשווית מתיישבת עם חוקה זו. בקולאז' בימתי שממזג עבודת וידאו חיה והופעה של הפרפורמר-הילר אלברט קוזה, היא מציגה יצירה שנעה בין קברט פוליטי צבעוני לריקוד מלחמה חושני עם הולוגרמה של פוטין, ועוסקת בכל מה שמפחיד, יפה, עצוב ומעוּנה בזהות האפריקנית העכשווית.

 

יוצר דרום אפריקני נוסף הוא אמן הפרפורמנס סטיבן כהן החי בצרפת. כהן, שמגדיר עצמו כגבר דרום אפריקני, לבן, יהודי והומוסקסואל, יוצר דמות פרפורמטיבית מכל אותן זהויות. המופע put your heart under your feet and walk הוא רקוויאם פרידה מצמרר מבן זוגו לחיים, הרקדן אלו, שהיה אהובו עשרים שנה. היצירה החלה כתערוכה והפכה לעבודה בימתית ובמרכזה מיצב שבנוי ממאות זוגות נעלי בלט, עשרות פמוטים וחצאית שעשויה מפטיפונים. כהן ניצב ביניהם מאופר ולבוש כמעין פרפר קווירי שברירי, ומאחוריו מוקרנות סצנות של אסתטיקה בבית מטבחיים. הקהל מוזמן לקחת חלק באקט אמנותי פואטי, אישי ועצוב שבו החי בוחר להטמיע את המת בגופו ולהמשיך לקיים אהבה שאין לה סוף.

 

סטיבן כהן (צילום: Marc Domage )
סטיבן כהן(צילום: Marc Domage )

 

מברזיל יגיע הכוריאוגרף הוותיק מרסלו אוולין עם היצירה Suddenly Everywhere is Black with People בהשראת הספר "ההמון והכוח" של זוכה פרס נובל לספרות אליאס קנטי: חמישה פרפורמרים צבועים שחור מכף רגל ועד ראש חולקים חלל עם הקהל. הם נעים כמקשה אנושית אחת, מאלצים את הצופים פעם אחר פעם למקם את עצמם מחדש במרחב, והופכים כוריאוגרפיה של רקדנים לכוריאוגרפיה של קהל. בתוך חלל שחור שמוקף בטבעת של אורות ניאון לבנים מעמת אותנו הכוריאוגרף הברזילאי הוותיק מרסלו אוולין, עם אחד הפחדים האנושיים הגדולים ביותר - הפחד מהאחר ומהלא-מוכר.

 

היוצר הצרפתי פיליפ קן ולהקתו שבים לפסטיבל לאחר שהציגו ב-2016 את "המלנכוליה של הדרקונים". הפעם מציג קן את "ליל החפרפרות", מופע ובו שש חפרפרות שהן גם להקת רוק, שחופרות יקום מקביל - ומזמינות את הקהל למסיבת רוק.

 

אחר הצהריים של החפרפרות-Afternoon of the Moles (צילום: Martin Argyroglo)
אחר הצהריים של החפרפרות-Afternoon of the Moles(צילום: Martin Argyroglo)

 

מרטין צימרמן משוויץ מציג תיאטרון אבסורד חולמני וחשוף של חפצים וגוף. במרחב חידתי שבו לאובייקטים יש חיים משל עצמם הוא הולך לאיבוד, משוכנע שבבואתו במראה היא אדם ממשי, מתקפל אל תוך עצמו, מנסה להתאים את גופו לסביבה שמשתנה ללא הרף, והופך לאביזר נוסף על הבמה.

 

מרטין צימרמן -Hallo  (צילום: Augustin Rebetez)
מרטין צימרמן -Hallo (צילום: Augustin Rebetez)

בגזרת היצירה הישראלית-מקורית, יוצגו בבכורה המופעים הבאים: במגדל דוד, תחת כיפת השמיים, יחגוג הפסטיבל יום הולדת 400 לרבי שלום שבזי במופע "דלתי מרום". את שיריו של גדול משוררי תימן היהודיים יבצעו ברי סחרוף, אסתר רדא, לירון עמרם, מירי מסיקה, סגיב כהן, עידן עמדי, ציון גולן, שי צברי, SHIRAN; אירוע מוזיקלי מיוחד בפסטיבל יציין 100 שנה ל"כוכבי לכת", יצירת המופת האייקונית של המלחין גוסטב הולסט, ששימשה השראה למוזיקה של הסרט "מסע בין כוכבים". להפקה מקורית זו חוברים שני ההרכבים המוזיקליים: אנסמבל הפסנתרנים מולטיפיאנו והרכב הנקשנים טרמולו בהובלתם של הפסנתרן תומר לב ואמן כלי-ההקשה תומר יריב.

 

מסע בין כוכבים (צילום: ענבל מרמרי)
מסע בין כוכבים(צילום: ענבל מרמרי)

תזמורת המהפכה שקנתה לה שם של תזמורת פורצת דרך, בניהולם האמנותי של רועי אופנהיים וזוהר שרון, מזמינה את הקהל ל-Re:Play, קונצרט אודיו- ויזואלי שבו חוזרים חברי התזמורת למקורות ההשראה המוזיקליים שהשפיעו עליהם וחולמים אותם מחדש בתוך עיבודים חדשים לשיריהם: ג'ון לנון, לוצ'יאנו פברוטי, אלה פיצג'רלד, אדית פיאף, אסטור פיאצולה, ג'ימי הנדריקס, גלן גולד ועוד רבים; אנסמבל עיתים יעלה את "מתיא" בבימויו של צבי סהר. בשפת ה-PuppetCinema - מציג האנסמבל עיבוד למבוגרים ראשון מסוגו לספרו של יאנוש קורצ'אק "המלך מתיא הראשון".

 

תזמורת המהפכה (צילום: עידו אדן)
תזמורת המהפכה(צילום: עידו אדן)

תיאטרון אלעד שבחבל אילות יעלה את "רומיאו ויוליה - הסעודה האחרונה"- עיבוד תלוי מקום לסצנת המשתה מהמחזה "רומיאו ויוליה" בבימויו של שי פיטובסקי לתרגום של אלי ביז'אויי. הקהל והשחקנים יתאספו סביב שולחן שופע מטעמים בחצר הפסטורלית של מוזיאון הטבע בירושלים וישתתפו בתחייתה של סצנת המפגש המסעירה של הזוג הצעיר והטרגי הידוע ביותר בעולם; קבוצת זיק הוותיקה חוזרת לפסטיבל עם מופע חדש שמבקש לעורר הרהור אל מול תמונות נוף משתנות, ומעניק לצופים חוויה של תנועה בזמן ובמרחב; תיאטרון קליפה יופיע עם "השדה", בו הקהל נמצא על גג מרפסת בבניין העיריה בכיכר ספרא ומוזמן להתבונן בהתרחשות מבוימת שנטמעת במרחב האורבני הסואן. מקהלת גיא בן הינום שהוקמה על ידי נועם ענבר, סולן להקת הבילויים לשעבר, תקיים את המופע "תיקון חצות" - מסע בעקבות שירו המיסטי של דוד אבידן "תיקון חצות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Marc Domage
סטיבן כהן. מתוך פסטיבל ישראל
צילום: Marc Domage
לאתר ההטבות
מומלצים