שתף קטע נבחר

מזאטוטים ועד מתבגרים: 12 המלצות חמות לשבוע הספר

מהילד ששלח את המשפחה שלו בדואר, דרך זה שלומד להשלים עם השם שנתנו לו הוריו ועד לנערה שמתמודדת עם גירושי הוריה: לרגל שבוע הספר, אספנו עבורכם 12 המלצות לספרי ילדים ונוער שקראנו ואהבנו בשנה החולפת

יש סיבות רבות לקחת את הילדים לירידים של שבוע הספר. מלבד מגוון ההנחות, הפעילויות החינמיות והדוגמה האישית, ספרים היו ונשארו חגיגה לכל החושים - ללא הבדל גיל, מין או שפה, והקריאה מאפשרת לקוראים הצעירים להעשיר את העולם הפנימי ומסייעת להם לגבש זהות. לרגל שבוע הספר העברי, בחרנו 12 ספרי ילדים ונוער - מקטנים ועד גדולים, מתוך השפע המבורך של ספרי מקור שיצאו בישראל בשנה האחרונה. קריאה מהנה!

 

"יום ארוך מאוד"

כתבה ואיירה: נועה קלנר, הוצאת אגם

 

המאיירת נועה קלנר קפצה למים העמוקים וכתבה-איירה ספר משלה. כראוי לספר של מאיירת זהו פיקצ'ר-בוק מקסים במיוחד, והאיורים לוקחים בו חלק משמעותי בעלילה. בספר אנו פוגשים אח שאוהב לשקוע במשחקי הדמיון שלו, כאשר בראשו הוא חוקר ארצות המחפש את "האריה הצהוב". לצערו, אחותו התינוקת מפריעה לו כל הזמן, עד שלבסוף השניים מוצאים דרך להסתדר ביחד. בזכות האיורים של קלנר, הספר מצליח למעט במילים ובכל זאת להגיד המון, ואף להזכיר לנו, ההורים, שלפעמים כדאי לתת לילדים לפתור בעצמם קונפליקטים מבלי להתערב.

 

מתאים לגילאי 5-2

יום ארוך מאוד ()

"הילדה שניסתה"

כתבה: מאירה ברנע גולדברג, אייר: רמי טל, הוצאת כנרת

 

מה הילדה מנסה לעשות? זה לא משנה! הילדה מנסה לבנות משהו. היא אוספת חפצים שונים ומשונים, מתכננת, מודדת ומשקיעה מאמץ, בעוד שהסביבה, במקום לעודד אותה, מכבה את כוח הרצון המופלא שלה. אבל האם היא מתייאשת? לא ולא.

 

הסופרת מאירה ברנע-גולדברג, המוכרת מסדרת "כראמל" המצליחה, בישלה את הרעיון לספר הזה במשך שנים ארוכות, והתוצאה הסופית נהדרת. בעזרת מילים בודדות היא מצליחה להעביר סיפור שלם שמתעורר לחיים בזכות איוריו המקסימים ומלאי ההבעה של המאייר רמי טל. ומילה אחרונה על בחירת שם הספר: בקלות אפשר היה לקרוא לו "הילדה שהצליחה" (כמו למשל "הקטר הכחול שיכול"), אבל הבחירה לכוון את הזרקור דווקא אל כוח הרצון היא חשובה ונכונה, ומעבירה מסר שכולנו יכולים להרוויח ממנו.

 

מתאים לגילאי 6-3

הילדה שניסתה ()

"אריה בן-נעים ה-14"

כתב: נבו זיו, אייר: שחר קובר, הוצאת ידיעות ספרים

 

בימים עברו, ילדים היו מקבלים את שמות אבותיהם, סביהם או קרובי משפחתם ואף אחד לא התלונן. אבל בימינו, להסתובב עם שם של סבא בן שמונים בין ילדים מעודנים כמו תומר, יואב, עומר ועדי, מכביד על אריה בן-נעים בן השש כמו שק אבנים. כשסבא אריה מגיע לבקר הוא רואה שהילד עצוב, שולף מהספרייה את "ספר האריות" ומציג בפניו שושלת ארוכה ומרשימה של "אריות" הכוללת רב גדול, רב חובל, סנדלר ומתאגרף. הילד מתמלא בגאווה ומחליט להמשיך ולשמור על השם המיוחד שלו. "וכך, בגיל שש, אריה בן-נעים התפרסם / בתור האריה האמיץ / ששמר למשפחה על השם."

 

הספר קולח ומחורז, ומצליח לדבר בקלילות על שונות וקבלה עצמית וגם על חשיבותה של השושלת המשפחתית. איוריו של שחר קובר, המאייר עטור השבחים, שופעים הומור והבעה, ובהחלט אפשר להוסיף את הספר הזה לשושלת הספרים המצוינים שבאמתחתו.

 

מתאים לגילאי 6-3

אריה בן-נעים ה-14 ()

"הסיפור על יואב ששלח את המשפחה שלו בדואר"

כתב ואייר: עמר הופמן, הוצאת טל-מאי, ידיעות ספרים

 

ספר פרוע ומשעשע על ילד בשם יואב שנמאס לו מכל בני המשפחה שלו והוא שולח אותם אחד אחד בדואר ליעד מרוחק, אולי הונולולו. והסוף? "סוף-סוף הבית היה שקט לגמרי, ולא נשאר מי שיפריע ליואב".

 

אמן הקומיקס והמאייר עומר הופמן ("אבא אכל דייסה", "נמרת"), התחבר אל הילד המרדן שבו והלך עד הסוף עם התחושה שכל אחד מאיתנו מכיר - הרצון שיעזבו אותנו לנפשנו, לבד, בבית. הופמן שזר את הסיפור עם איוריו הנהדרים, ואפילו לא התפתה לספק לקוראים סוף מעגלי טוב, אלא הותיר אותם עם תחושת הסיפוק הרגעי. בקיצור, ספר אדיר.

 

מתאים לגילאי 7-4

הסיפור על יואב ששלח את המשפחה שלו בדואר ()

"רוזלינדה יורדת מהעץ"

כתבה: איריס ארגמן. איירה: נטעלי רון-רז, הוצאת מטר

 

רוזלינדה היא מכשפה המבלה את רוב ימיה על עץ. בספר הראשון בסדרה שנקרא "רוזלינדה", היא יצאה למסע בעקבות מכתב שעף מתיקו של הדוור. כעת היא שבה, והיא בודדה מתמיד. יום אחד היא חולמת בהקיץ ונופלת מהעץ ישר על אפה. זהו רגע מכונן שבו היא מחליטה לעשות שינוי בחייה - היא הולכת הביתה, פורצת בסידור קדחתני, מאווררת, מסדרת, אבל לא מוצאת מנוחה. לבסוף היא מבינה מה חסר לה בחיים - "חברה! לגלות לה סודות, לספר לה בדיחות, להמציא סיפורים ביחד, כזו שתבוא לבקר באמצע היום בלי להודיע מראש". היא מפרסמת מודעה בעיתון ואחרי המתנה ארוכה ומייאשת, היא מקבלת הזמנה מהמכשפה סלינה.

 

זהו סיפור נוגע ללב על חברות, הכרות עצמית והדדית ושינוי הרגלים והתחלות חדשות. הסופרת והמשוררת איריס ארגמן ("הדובי של פרד", "בקצה הרחוב") כתבה אותו, והאיורים של נטעלי רון-רז מעשירים את הסיפור ומוסיפים לו רובד נוסף שנחשף בהדרגה במהלך הקריאה.

 

מתאים לגילאי 8-4

רוזלינדה יורדת מהעץ ()

"חוּצי"

כתבה ואיירה: הילה נועם, הוצאת עם עובד

מה חיות המחמד שלנו עושות כאשר הן נשארות לבד בבית? המאיירת והקומיקסאית הילה נועם, גילתה שהחתול שלה מבלה עם השכנים בשעות היום וחוזר משיטוטיו עם דברים מוזרים שמצא ברחוב. זה נתן לה רעיון לספר הקומיקס המצוין "חוצי".

 

גיבורת הסיפור היא תמר, שמגלה שהחתול שלה, "חוצי", מסתובב בחוץ בזמן שהיא לומדת בבית הספר. כשהחתול חוזר הביתה היא מוצאת בפרווה שלו חפצים שונים משונים ואפילו עין. היא גוררת אחריה את חברה הטוב והחששן, יונתן, וביחד הם יוצאים לגלות איפה מסתובב החתול. לאימתם הרבה, הם מגלים שהוא מעביר את ימיו בביתה של גברת ינשופי המפחידה ושונאת הילדים, אבל הם אוזרים אומץ ויוצאים להציל את החתול האהוב. בדרך הם כמובן יגלו דברים על עצמם, על החתול הסורר ועל הגברת המפחידה, ושהחיים הם לא תמיד מה שנדמה לנו.

 

מתאים לגילאי 11-7

חוצי ()

"אגדות אמיתיות – 50 נשים לגדול איתן בישראל"

כתבה: שהם סמיט, 50 מאיירות ומאיירים, הוצאת "המריצה" עיצוב לשינוי חברתי, בשיתוף הוצאת כנרת

 

נכון, זהו עוד ספר על נשים פורצות דרך שהצליחו להגיע להישגים מדהימים, אבל הוא כאן, משלנו, והוא מצליח לרגש, לעורר השראה ואפילו לתחושת גאווה לאומית. בשנים האחרונות ז'אנר הביוגרפיות לילדים צובר תאוצה מעבר לים וכך גם אצלנו. נציין לטובה באופן מיוחד את סדרות "הַיִּשְׂרְאֵלִיּוֹת" ו"הַמִּקְרָאִיּוֹת" מבית צלטנר, אשר כתובות, מאוירות ומעוצבות לעילא.

 

חברות פרויקט "המריצה" יזמו, הפיקו ועיצבו את הספר, תחילה בעזרת קמפיין מימון המונים מוצלח ואחר כך בעזרת הוצאת כנרת. הסופרת שהם סמיט עשתה עבודה מצוינת ומרשימה, והצליחה לדחוס חיים שלמים לעמוד אחד. הנשים נבחרו בקפידה, ממגוון תקופות ומקצועות והן זכו לאיורים נהדרים ובעלי ערך מוסף. גם סדר הופעתן על פי ציר הזמן ההיסטורי מצליח לספר משהו על הסיפור הכללי בהקשר של האישי. בקיצור, ספר חובה.

 

 מתאים לגילאי 11-7 ועד בכלל

אגדות אמיתיות ()

"הנסיכה ההפוכה"

כתבה: נטעלי גבירץ, איירה: רעיה קרס, ספריית פועלים

 

הוריה של הילי מתגרשים. אימה עוזבת את הבית, והיא ואחיה הצעיר נקרעים בין שני בתים ושני הורים שמלקקים את פצעיהם. בית הספר מספק לה אתגרים נוספים כמו התמודדות עם החברים ותפקיד ראשי בהצגת סוף השנה. כדי להתמודד עם המציאות הילי מרחפת למחוזות הדמיון.

 

ביומן שאימה נותנת לה כדי להעלות על הכתב את מה שעובר עליה לאחר הגירושים, היא כותבת דווקא את סיפור הרפתקאותיה של "הנסיכה ההפוכה" מממלכת פוליפוניה, שעוברת ללמוד באקדמיה למלוכה. זהו ספר שופע הומור ורגיש, המלווה באיורים מקסימים ועדינים של רעיה קרס. מעל הכול זהו ספר על כתיבה ככוח מרפא. גבירץ סיפרה שהיא כתבה את הספר הזה בדם ליבה, דבר המורגש לאורך כל הקריאה.

 

 מתאים לגילאי 12-9

הנסיכה ההפוכה ()

"החיים הפשוטים שלי"

החיים הפשוטים שלי, כתבה: אורה קרופיק, הוצאת דני ספרים

 

"החיים שלי די פשוטים. בית ספר, כתה ז', מבחנים, עבודות לפעמים. חברים – לא יותר מידי. ואימא אחת שמתה".

 

במילים אלו נפתח (ונסגר) ספרה היפה וצובט הלב של הסופרת אורה קרופיק. סיפורו של תום מתחיל בהלוויה של אימו שנפטרה מסרטן, ומלווה אותו בתקופה הקשה והמאתגרת שלאחר מכן. בכתיבה כנה וחונקת תום מספר בגוף ראשון על סביבתו הקרובה - אחיו הקטנים ואביו, בית הספר והצרות עם המורה למדעים, הכיתה והחברים, וילדה אחת בשם אלונה שנדבקת אליו ולא מרפה, כי רק היא יודעת מה הוא עובר באמת. היא משאירה לו פתקים בקלמר, מתחת למיטה, ואף נותנת לו יומן שבו הוא כותב את המילים הכתובות לעיל. בעצם, החיים של תום לא כל כך פשוטים, אבל של מי כן?

 

מתאים לגילאי 13-9

החיים הפשוטים שלי ()

"חברות 2 - החיים שבחרתי"

נועה רום, הוצאת כתר

 

סערת המכנסיים הקצרים שפוקדת את מחזותינו כל קיץ מחדש, לא פסחה על תום, גיבורת הספר "החיים שבחרתי", שיוצאת למאבק כנגד כל הסיכויים בנושא.

 

תום וג'רי הן החברות הכי טובות, והן כיכבו גם בספר הראשון בסדרה, "סוגרים חשבון", אז נדמה היה ששום דבר לא יפריד בין השתיים. אבל בספר השני בסדרה, מחליטה תום להתמודד על משרה נחשקת במועצת התלמידים בתמיכת חברה אחרת מהכיתה, ומוצאת את עצמה מתרחקת מג'רי, ששוקעת בקריאת ספר פנטזיה, נשאבת לתוך צ'ט של מעריציו ומתאהבת בפעם הראשונה בחיים. האם ברגע האמת הן יהיו שם אחת בשביל השנייה?

 

ברגישות רבה נכנסת הסופרת נועה רום לנעליהן ואל ליבן של הנערות, ומתארת את חוויותיהן בגובה העיניים.

 

 מתאים לגילאי 13-9

"מצד לצד"

כרמית גלבוע, הוצאת רימונים

 

ספר אמיץ הנע על שני צירים דרמטיים בחייה של נערה צעירה בשם אריה. הראשון, הוריה מתגרשים והאב עוזב את הבית ועובר לגור עם אישה אחרת, והשני: מסע של גילוי וגיבוש הזהות המינית שלה כביסקסואלית.

 

הסופרת כרמית גלבוע מכירה מקרוב נוער להט"בי. זה ניכר בכתיבתה הכנה ובטיפול האותנטי בנושא הרגיש. היא שזרה את חייה של הנערה האמנותית ביחד עם ציורים של אמנים ידועים, התורמים אווירה חלומית לסיפור הריאליסטי, עמוס הרגשות וכאבי הגדילה.

 

מתאים לגילאי 13 ומעלה

"דברים שקורים בשומקום"

כתבה: מיכל פיטובסקי, סדרת "פרא", הוצאת טל-מאי, ידיעות ספרים

 

הספר שחותם את הרשימה הזו, הוא כנראה אחד מספרי המקור הטובים שיצאו השנה לנוער. סיפורה המטלטל של נטלי בת ה-14, שהוריה מתגרשים והמשפחה מתרסקת. אביה חוטף את שני אחיה הקטנים מעבר לים, ובתגובה אימה החרדתית לא מרשה לה לצאת מהבית. אבל נטלי מפלסת את דרכה וזולגת החוצה בחזרה לעולם - אם זה דרך סרטוני יוטיוב או בעזרת תוכנית לימודים למצטיינים אליה היא מצטרפת בניגוד לרצונה של אימה.

 

היא מכירה יוטיובר אמריקני ממוצא קוריאני, פותחת ערוץ יוטיוב משלה, שולחת לחמה על פני הרשת עם פירור מידע שאולי יוביל אל אחיה, יוצרת קשר עם סבתה ולבסוף גם עם אביה. כל זאת תחת המשטר הקפדני של אימה ודודתה רונה-אסתר, שחזרה בתשובה ומנסה לעזור לה למצוא תשובות.

 

הסופרת מיכל פיטובסקי העזה לצלול לעולם היוטיוברים וחזרה ממנו עם תובנות, וזה חשוב לקרוא ולקבל מידע מהצד השני, במקום לפחד מהמפלצת בעלת מיליוני המסכים.

 

מתאים לגילאי 13 ומעלה

מיה מיטב היא סופרת לילדים ולנוער. ספריה ראו אור בהוצאות כתר ודני ספרים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים